Wat is er nieuw

Wat heeft deze Cory??

• Onderwerp starter Onderwerp starter jejachmi
  • Startdatum Startdatum
J

jejachmi

Guest
ik keek vanmiddag in mn aquarium en zag dat 1 van mn corydoras witte ``wangen`` heet..

is dit normaal of...

375362jejachmi_0_82_imag1423.jpg
592633jejachmi_0_82_imag1412.jpg

Ik ben geen kenner maar zou het een schimmel (saprolegnia) kunnen zijn?

nee het is niet iets wat op de huid zit maar echt in de huid. verder niks geen andere slijmhuid maar gewoon een vlek.. zelfde kleur als een streep die sommige hebben.

Zo te zien is het gaatjes ziekte. Teken dat ze vitamine te kort komen. Als ze dit al hebben gaat het heel moeilijk over. Je kunt ze proberen extra vloeibare vitamine te geven. Kun je gewoon halen bij de drogist. Maar ik ben bang dat je te laat bent. Misschienweet iemand nog wat je verder bij kunt voeren om ze weer wat aan te sterken.

wie weet of dit echt zo is en wat ik met deze vis moet doen?

en is het besmettelijk

Begrijp ik goed dat er aan beide zijden en precies dezelfde plek exact even grote witte plekken zitten?

Ja dat klopt precies zelfde plek en zelfde grote

Dan lijkt het me sterk dat het een uitwendige infectie is. Ik vermoed dat er op die plekken organen zitten of doorgangen achter de schedel die om wat voor reden dan ook verkleuren (Bij Schultzei bijvoorbeeld begint daar de streep). Dat kan door een interne infectie komen, maar de vis ziet er verder gezond uit volgens mij.
Gedraagt de vis zich ook normaal ??? Voer je afwisselend (vnl. dierlijk voer)?

Jha hoor hij zwemt en chilt met de anderen mee. Ze krijgen dierlijk voerm vlokvoer. Van die pktabletten soms snoepen ze mee van de algentabletten. Babypoeder lustennze ook hah.

Dierlijk voee is rode muggenlarven uit de diepvries.

Maar is dit besmettelijk of gaat dit over..
Want mijn corys die kk al.vanaf begin heb die hebben dit nietm dus aan de voeding of water kan het niet liggen toch

Ik zal zo even fots maken van al mn corydoras... Kijken of die ook tekenen laten zien

Ik heb het nooit gezien, maar vermoed dat het niet besmettelijk is. Echter garantie tot de bakrand !!!

Wat bedoelje daarmee??

dit zijn mijn anderen?
die tonen toch geen symptomen??

145681jejachmi_0_82_imag1432.jpg

936384_0_82_imag1433.jpg

jejachmi zei:
Wat bedoelje daarmee??

Dat hem mij sterk lijkt dat het een infectie is, maar dat ik het niet zeker weet omdat ik het nooit eerder heb gezien. Ik geef je geen garantie dat ik het bij het rechte eind heb dus.

Andere vissen zien er prima uit volgens mij.

Groet,
Aad

oke..
ik zie verder niks aan hem.
in de dierenwinkel zeiden ze ook al ik weet het niet bla bla bla.
marja, nu maar afwachten..
kan ook verkleuring weten zeiden ze.

Wat het dan is weet ik ook niet. Maar ik heb dit ook wel eens gehad. En op een gegeven ogenblik overlijden ze er aan.
Want ik heb dit ook wel eens gehad met de paleatus.

Mmmmmm dat zou minder zijn. Heeft zij dit in ��n nacht gekregen ?

jha rond 12 uur savonds had ze niks en 3 uur smiddags had ze het. ( die tijden keek ik.)

zeeduivel zei:
Wat het dan is weet ik ook niet. Maar ik heb dit ook wel eens gehad. En op een gegeven ogenblik overlijden ze er aan.
Want ik heb dit ook wel eens gehad met de paleatus.

is het besmettelijk dan ?

weet iemand of dit besmettelijk is?

echt niemand??

Misschien een hele stomme opmerking maar als niemand precies weet wat het is, hoe weet je dan of het besmettelijk is ??????????. Om besmettelijk te zijn zal het in 9 van de 10 gevallen om een schimmel (lijkt me niet maar zou kunnen), een parasiet (lijkt me niet maar zou kunnen) of een bacterie (lijkt me niet maar zou kunnen).

Zolang het niemand bekend voorkomt en je dus geen diagnose kunt stellen weet je niet of het A een ziekte is B hoe te behandelen en C of het besmettelijk is.

Zoals aangegeven zie de vis er niet ziek uit. Ik check even bij een buitenlandse Coryfanaat.

Groet,

Aad

oke thnxks

Vraag gesteld, fotootjes doorgezonden.

Reactie uit Schotland : ondanks dat hij jaren C.Aeneus (en tientalle andere soorten) heeft gehad heeft hij dit nog nooit gezien. Wel verkleuringen bij het ouder worden. Interne infecties geven vaak juist roze-achtige ontstekingsplekken en vaak op meer willekeurige plekken (niet precies op dezelfde plek). Kortom eigenlijk een beetje hetzelfde idee dat ik had en ook geen garantiie. Ik hoop dat ons medelid met de dode Paleatus geen gelijk heeft, maar behandelen etc.... Heeft geen zin op dit moment. Zolang de vis zich normaal gedraagt (ook een teken!) zou ik me niet teveel zorgen maken ! Groet Aad

okee.

noujha, in ieder geval bedankt.

ik zie nog geen verandering. nog steed zelfde grote en nog steeds druk, met de anderen

Geeb andere corydora heeft het. Dus tis nie besmettelijk.

maar wel dodelijk...
Dus hij is dood..

En hij kreeg ook een witte streep tussen zijn ogen op de schedel.
fus ik denk dat het iets in het hoofd was.

Grrrrr waardeloos !!! Ik sla dit geval op in mijn Database, want vind het erg bijzonder.

Waarschijnlijk is dit een van de flexibacteri�n geweest.
Het is zeker wel besmettelijk, maar deze bacterie velt alleen de zwakkere dieren.
Deze corydoras heeft dus al een verminderde weerstand gehad.
Deze ziekte komt door een verminderde waterkwaliteit.

Wat je in zo'n geval kan doen is eigenlijk heel simpel:
* PH van de bak omlaag. (tot een ph van 6)
* water verversen. (max 1/4de)
* Vitamine's toevoegen. (eSHa 2000)
* Temperatuur omhoog tot 27 graden

Jammer van de vis, het is en blijft ook een moeilijk verhaal om ze weer beter te krijgen hoor.

Wimpie,

Kan je een nadere uitleg geven over je diagnose?

- In mijn beleving hebben Flexibacter infecties vnl uitwendige kenmerken.
- Een interne bacteriele infectie geeft naar mijn idee meer roodachtige verkleuringen
- Is verhogen van de temperatuur verstandig, wetend dat de meeste bacterien versneld vermeerderen?
- Bedoel je dat Esha 2000 vitaminen bevat?

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar ik heb dus een aantal vragen.

Groet,
Aad

de vis kreeg een soort streep tussen de ogen, ook wit en het stook er een beetje uit, alsof er een wit stokje op zn gooft lag.

en toen begin die heel raar te zwemmen draaien omhoog en naar benedne en alle andere kante op, toen lag ie dood in de bak.

en esha 2000 bevat toch geen vitaminen?
licht er aan welke natuurlijk. maar ik had hier nog tege vinrot nou dat lijkt me nie dat er vitamninen inzitten,
het holp we in ieder geval.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan