Wat heeft mijn Betta?


Eevee

Member
Lid geworden
14 november 2022
Berichten
9
Leeftijd
34
Ik heb sinds twee weken een Betta man in mijn tank. Vorige week zag ik een uitsteeksel dus ik ben met de foto naar een speciaalzaak gegaan. Deze zei het nog even aan te kijken, kon een beschadiging zijn van de verhuizing en dat het zich op kon lossen. Nu lijkt het een stuk verergert en ik kan nergens vinden wat het precies is.

De vis zit in een tank van 57L, met filter en warmtepomp. Natuurlijke beplanting. De tank heeft drie dagen ingedraaid met Bacto elixer. Ik ben er ondertussen achter dat dit veel te kort was. Ik ververs elke week 30% en meet meerdere malen per week de waardes. Ik gebruik hiervoor dennerle watertest 6in1. Deze zijn (volgens het schema op de fles) goed. De vis krijgt elke dag een paar korrels vibra bites en twee keer per week een beetje ontdooid diepvriesvoer (1/2 kubus per week).

Gedrag:
Niet veel bijzonders. Is nog actief en komt altijd naar je toe zwemmen als je voor het glas hangt. Eten doet hij ook goed.

Het is mijn eerste aquarium en eerste vis. Ik ben een totale beginner.

Hopelijk heeft iemand een antwoord en kan ik snel aan de slag om mijn vis te helpen.

 
Zoek eens op cotton wool disease/ saprolegnia

Ik vind het daar wel op lijken, meestal secundair aan een bacteriële infectie wat ik zo lees
 
Sorry ik wil je niet bang maken, maar van Wat ik zo lees, als het het dit is, is de kans dat de vis het niet gaat halen heel groot.



Hopelijk kan iemand er meer over vertellen, en ik hoop voor je dat het wat anders is en goed te behandelen is!!! Sorry als ik je ongerust maak.
 
Vind het eruit zien als schimmel, geen flauw idee wat daartegen te doen (nooit mee te maken gehad)

Daar zat ik ook aan te denken, maarja welke en hoe behandel je dat zonder dat de planten eraan kapot gaan? Kunnen wormen misschien ook nog, gezien het bij zijn anus lijkt te zitten? (Dan zijn de rapen echt gaar 😭)
 
Sorry ik wil je niet bang maken, maar van Wat ik zo lees, als het het dit is, is de kans dat de vis het niet gaat halen heel groot.



Hopelijk kan iemand er meer over vertellen, en ik hoop voor je dat het wat anders is en goed te behandelen is!!! Sorry als ik je ongerust maak.
Ah nee!!! Daar zit ik mij net over in te lezen.
 
Ik denk dat medicatie tegen schimmel niet echt slecht is voor je planten maar of dat helpt daar heb ik geen ervaring mee.
 
Ik lees dat er aardig wat middelen gebruikt kunnen worden, let bij het uitzoeken van een middel ook even op welke schadelijk voor jezelf kan zijn ;)
 
Ik denk dat medicatie tegen schimmel niet echt slecht is voor je planten maar of dat helpt daar heb ik geen ervaring mee.
Ik las zout gebruiken tegen schimmel (iets waar ik vandaag al nee kan starten), maar dat de planten daarvan lijden (en dan heb ik meer dode planten/minder zuurstof/slechte waterkwaliteit etc).

Maar als het Cotton Wool is, moet ik dan niet de onderliggende bacteriële infectie aanpakken?
 
Ik las zout gebruiken tegen schimmel (iets waar ik vandaag al nee kan starten), maar dat de planten daarvan lijden (en dan heb ik meer dode planten/minder zuurstof/slechte waterkwaliteit etc).

Maar als het Cotton Wool is, moet ik dan niet de onderliggende bacteriële infectie aanpakken?
Heb je dat artikel gelezen ?? Daar zie ik zout niet bij staan als mogelijke oplossing
 
Heb je dat artikel gelezen ?? Daar zie ik zout niet bij staan als mogelijke oplossing
Dit ging over schimmel in het algemeen. Cotton Wool vraagt idd een hele andere aanpak. Ik ben een lijstje met alle genoemde middelen op aan het schrijven om mee te nemen naar de winkel morgen.
 
Zoek het je wel even goed uit, want sommige middeltjes kunnen voor jouw ook schadelijk,giftig of kankerverwekkend zijn.

Ik las dat waterstof peroxide kan werken... dit kost niks, en is vrij veilig zolang je het niet op drinkt ;) moet je alleen een dosering vinden om hem hiermee te behandelen.

Mits het is wat ik vermoed, beter wacht je nog even tot iemand met verstand reageert ;) @michelle1 jij misschien?
 
Zoek het je wel even goed uit, want sommige middeltjes kunnen voor jouw ook schadelijk,giftig of kankerverwekkend zijn.

Ik las dat waterstof peroxide kan werken... dit kost niks, en is vrij veilig zolang je het niet op drinkt ;) moet je alleen een dosering vinden om hem hiermee te behandelen.

Mits het is wat ik vermoed, beter wacht je nog even tot iemand met verstand reageert ;) @michelle1 jij misschien?

Ja een set goede waterbestendige handschoenen stonden sowieso nog op de lijst, nadat ik vandaag een artikel vond over aquagranuloom. Schrok me wezenloos
 
Daar zat ik ook aan te denken, maarja welke en hoe behandel je dat zonder dat de planten eraan kapot gaan? Kunnen wormen misschien ook nog, gezien het bij zijn anus lijkt te zitten? (Dan zijn de rapen echt gaar 😭)
wormen zijn het absoluut niet, dat ziet er heel anders uit
 
Ik zou als ik jou was een stappenplan maken met dingen die je zou kunnen uitproberen. Om uit te sluiten dat het niet om zo iets dergelijks gaat. Ik heb begrepen dat je esha 2000 in combinatie met esha tegen parasieten kan gebruiken. Om en om een aantal dagen. Deze behandeling is niet schadelijk voor je planten, of ze moeten hier gevoelig voor zijn. Planten vinden een behandeling met zout en esha niet prettig dus als je dit te lang door zet kan dit wel schadelijk voor ze zijn. Esha 2000 is in mijn ervaring niet schadelijk voor slakken en je kan dit na een aantal waterwissels goed uit je aquarium krijgen. Ik heb er goedde ervaring mee met de schimmel op mijn vissen. De behandeling heeft tot nu alle 3 de keren goed geholpen.

Als je de vis behandeld met zout, haal je de slijmhuid van de vis af. Dit maakt de vis kwetsbaar voor infecties en andere parasieten. Ik zou daar heel erg mee oppassen. Zelf heb ik op 60 liter nooit meer dan 4 gram zout gebruikt. Ik merkte dat de vissen glimmend werden maar het was niet bevordelijk dit voor langere tijd te doen en dit bracht ook mijn bak uit balans.
Als je daarom vanplan bent met zout te behandelen kan je dit het beste of met hele kleine doseringen doen. Of in een apparte bak, voor 10 minuten.

Door het zout laat de betta haar slijmhuid los en gaat nieuwe aanmaken. Als het gaat om een simpele schimmel kan dit voldoende zijn maar met cottonwool heb ik geen ervaring. Wel zou esha een goedde eerste stap zijn in mijn mening, voor een stressvolle zoutbad. Aangezien dit onschadelijk is voor de vis en zn medebewoners.

Wel moet je er rekening mee houden dat je tijdens een behandeling, al het actieve kool uit je aquarium en filter haalt aangezien dit de medicatie kan neutraliseren
 
Super bedankt voor alle hulp. Ondanks de medicatie heeft mijn vis het helaas niet overleefd 😭
 

Terug
Bovenaan