Wat heeft mijn sluierstaartje?


Anne

Member
Lid geworden
18 december 2023
Berichten
7
Leeftijd
32
Hoi! Ik ben nieuw hier en weet nog niet exact hoe het werkt dit forum. Maar op internet word ik niet veel wijzer.

ik heb 3 kleine sluierstaartjes in 80L bak (home 80) met een sterk filter. Ik had de visjes voor in de mini vijver gekocht, dat kon wel zei de dierenwinkel. Maar ik zag dat ze niet gelukkig waren en na wat speurwerk was die bak VEEL te klein en gewoon niet goed. Het werd ook steeds kouder en vond dit echt zielig. Heb nu een 80L aquarium voor ze gekocht :) ik doe 1x in de week een waterverversing (de helft) en iedereen ziet er echt heel blij uit. Wel hebben ze altijd honger (gebruik brokjes die naar beneden vallen) maar ik geef niet te veel! Heb gelezen dat vissen meestal honger hebben. (Sorry ik ben echt een leek).

Heb verschillende planten erin en een paar appel Slakjes.

nu heb ik de zwarte (Bennie) gekocht bij de dierenwinkel omdat hij er zo zielig uitzag (ja niet handig maarja ik heb daar weer een zwak voor). Hij is mijn favoriet geworden en heeft dikke bolle ogen en had een knik in zijn staartje.

nu Is mijn vraag! Waar de knik zit op zijn staartje is een witte plek ontstaan.. andere visjes hebben geen witte stippen. Ik weet niet wat het is en wat ik gericht kan doen om te helpen. Dit is mijn aller eerste aquarium dus advies word heel erg gewaardeerd. Want naar de dierenwinkel kom ik absoluut niet meer voor adviesā€¦

ik heb een foto bijgevoegd en hoop dat er iemand is die mij kan helpen

(Waterwaardes lijken ook goed, heb test strips) water lijkt nu beetje troebel want heb net een verversing gedaan.

witte stip? Vin rot? Parasieten? Google zegt van alles. Ik hou heel veel van mijn visjes en wil zo goed mogelijk voor ze zorgen :)

ohja ik weet als ze groeien dat ik een upgrade nodig heb in de bak, ze zijn nu denk ik 3 cm groot šŸ˜†.

groetjes anne
 

Bijlagen

  • IMG_5453.jpeg
    IMG_5453.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 42
  • IMG_5410.jpeg
    IMG_5410.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 37
  • IMG_5416.jpeg
    IMG_5416.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 38
  • IMG_5429.jpeg
    IMG_5429.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 40
  • IMG_5445.jpeg
    IMG_5445.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 39
  • IMG_5451.jpeg
    IMG_5451.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 39
  • IMG_5395.jpeg
    IMG_5395.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 37
Dit lijkt zo op het oog stip. Dat komt vooral door onvoldoende schoon water.
Hoe maak je je filter schoon, hoe vaak. Hoe lang heeft je bak ingedraaid?
Teststrips zijn niet (erg) betrouwbaar, je kunt beter testen met druppels of je kunt dat misschien door de LFS laten doen.

Zo maar een paar beginvragen, er zullen er nog wel meer volgen....
 
Ik weet niet 1-2-3 te vertellen wat het is, daar is de plek te onduidelijk voor. (Is ook moeilijk om te fotograferen zoiets.) Vaak is zoiets bacterieel, als het om een vlakke plek gaat.

Voor nu is het water schoon houden hoe dan ook het beste wat je kunt doen. :) Kijken of het vanzelf weer weggaat.

Witte stip kan het alvast niet zijn, @Lysia , want dat presenteert zich niet zo. Is niet zo groot. En die teststrips zijn prima hoor, voor nitriet en nitraat tenminste. Druppeltests geven voor die twee stoffen niet per se duidelijkere of meer nauwkeurige resultaten. Het belangrijkste bij iedere soort test is gewoon dat de instructies goed opgevolgd worden.
 
Het lijkt vanaf vandaag wat fluffy te worden dat plekje
 
IMG_5410.jpeg
misschien is deze foto beter?

moet ik een medicatie gaan kopen of ik las ook iets over zout?
of even aankijken?
 
Het is ook precies op de kronkel van zijn staartje. deze foto is niet scherp maar hier zie je wel dat hij een zielig staartje heeft, precies op dat stukje wat er bij hangt is die witte stip ontstaan, of is dat toeval?
 

Bijlagen

  • IMG_5449.jpeg
    IMG_5449.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 26
Zou het even aankijken, kan een beschadigd plekje zijn, schimmel (als het pluizig wordt). Vind het er nog niet echt uitzien als stip, dan zou je al snel meer witte stipjes moeten gaan zien.
Ik dacht op andere foto's nog wat plekjes te zien, maar misschien is dat ook een luchtbelletje dat op dat moment voor bij kwam....
 
Bekijk bijlage 369691misschien is deze foto beter?

moet ik een medicatie gaan kopen of ik las ook iets over zout?
of even aankijken?
Ik zou het sowieso nog even aankijken. :)

Als het nou uit zou breiden en duidelijk uit zou steken in het water als een pluisje, dan kun je eventueel Esha Exit gaan gebruiken. Of andere medicatie met malachietgroen erin. Dat pakt een eventuele "schimmel" (niet helemaal het goede woord, maar ok) dan wel aan.

Het ding is alleen dat zo'n schimmel meestal een secundaire infectie is. M.a.w. zoiets verschijnt meestal alleen als de vis al iets anders onder de leden heeft. Dus een totaaloplossing is een behandeling daartegen ook weer niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Anne
Esha Exit = tegen stip
Esha 2000 = breedspectrum middel ook te gebruiken samen met Exit om evt. 'nevenschade' aan te pakken.

Zou dan voor de Esha 2000 gaan... (in dit geval zou ik zelf niet voor Esha gaan maar dat is persoonlijk :rolleyes:)
 
Dit lijkt zo op het oog stip. Dat komt vooral door onvoldoende schoon water.
Hoe maak je je filter schoon, hoe vaak. Hoe lang heeft je bak ingedraaid?
Teststrips zijn niet (erg) betrouwbaar, je kunt beter testen met druppels of je kunt dat misschien door de LFS laten doen.

Zo maar een paar beginvragen, er zullen er nog wel meer volgen....
Hoi @Anne - Anne.

Even ter informatie.
LFS = Local Fish Store.

Houd er rekening mee dat een aquarium eerst op sterkte gebracht wordt. Al gauw 4 weken indraaien zodat zich de nodige bacteriƫn kunnen huisvesten.

En een tip, een belangrijke tip.
Koop geen dier uit medelijden. Je zadelt jezelf daarmee op met problemen van een ander. Loop gewoon op je gemak door een winkel en kijk goed naar hoe de dieren worden verzorgd.

Zie je een bak(ken) met een dode vis ga dan de winkel uit. :)
 
Laatst bewerkt:
Lijkt beginnend schimmel te zijn zo op het oog idd. Witte plekjes op zwarte telescoopjes zie je vaak, meestal door omstandigheden die niet optimaal zijn. Ik zie je bodem bv bestaan uit erg grof grind, dat is voor sluiers niet handig. Ze kunnen er niet in grondelen, maar erger nog, voer valt er tussen en gaat schimmelen. Wat voor filter gebruik je?
 
Eens dat het grove substraat voor deze vissen niet ideaal is. :)

Esha Exit = tegen stip
Esha 2000 = breedspectrum middel ook te gebruiken samen met Exit om evt. 'nevenschade' aan te pakken.

Zou dan voor de Esha 2000 gaan... (in dit geval zou ik zelf niet voor Esha gaan maar dat is persoonlijk :rolleyes:)
Esha exit is bekend als middel tegen witte stip maar werkt zeker niet alleen daar tegen. :) De stoffen malachietgroen en ethyleenblauw die erin zitten, zijn ook actief tegen o.a. witte pluisjes van saprolegnia (veelal schimmel genoemd al klopt dat niet helemaal).

Esha 2000 heeft andere werkzame stoffen.

Ik denk persoonlijk verder niet dat er per se iets mis is met spullen van het merk Esha. Maar mensen donderen altijd maar allerlei middeltjes in hun bak en gaan dan klagen als ze de (niet-)werkzaamheid niet begrijpen. :p
 
Hoi @Anne - Anne.

Even ter informatie.
LFS = Local Fish Store.

Houd er rekening mee dat een aquarium eerst op sterkte gebracht wordt. Al gauw 4 weken indraaien zodat zich de nodige bacteriƫn kunnen huisvesten.

En een tip, een belangrijke tip.
Koop geen dier uit medelijden. Je zadelt jezelf daarmee op met problemen van een ander. Loop gewoon op je gemak door een winkel en kijk goed naar hoe de dieren worden verzorgd.

Zie je een bak(ken) met een dode vis ga dan de winkel uit. :)

ā€¢ ja nouja wel gedaan, en het is nu mijn favoriete visje. Wil ze allemaal een fijn leven geven.


ā€¢ er was nog een opmerking over de ondergrond, de steentjes. ja dat heb ik ook gelezen maar durf nu niet dat te gaan veranderen omdat ik niet weet wat er met Bennie aan de hand is šŸ™ˆ.. of moet dat nu juist?

aquarium is ongeveer nu 4 weken ingedraaid


het filter (weet de naam niet) (1x voorzichtig uitgespoeld) zit een zakje met balletjes in, active kool, van die sponsjes en ik dacht nog iets.. (heb je hier wat aan šŸ˜‚?) ik wil hem er nu niet uithalen en ze stress geven maar het is een best lang ding.

ā€¢ ja ik wil er ook niet zomaar iets in gooien maar wil ook niet niks doen en dat ik straks een dood visje heb ..

dus jullie zeggen ondergrond veranderen ?
en dan even aankijken en mocht het niet over gaan esha exit gebruiken? šŸ¤—

groetjes anne
 
Dit is even een totaal plaatje
 

Bijlagen

  • IMG_3229.jpeg
    IMG_3229.jpeg
    2.8 MB · Weergaven: 38
Hoe dan ook, wat het ook is, het water extra goed schoonhouden (en zeker met zo'n gloednieuw aquarium) bespaart je al heel veel ellende. Als dat betekent dat je dagelijks een waterwissel doet: prima. Sluiers (goudvissen) zijn vissen die erg vervuilend zijn en hoe schoner het water, hoe minder kans op infecties en hoe eerder eventuele infecties door het immuunsysteem van de vis overwonnen kunnen worden.
Middeltjes tasten Ć³Ć³k je filter aan, waardoor de waterzuivering weer vermindert. Als het niet anders kan, moet je wel, maar ik zou als ik jou was, eerst naar waterwissels grijpen. Dat tast de filterbacteriĆ«n niet aan en helpt je vissen al heel veel.
Per slot van rekening: een wond maak je in eerste instantie schoon en dƔƔrna ga je eens kijken of jet er op iets moet doen.....
 
Wat de bodem betreft is het goed om te weten dat zich ook daar bacteriƫn nestelen. Het punt van voer tussen de grote kiezels klopt idd. Ik denk dat het goed is als je die kiezels laat liggen om een bodemzuiger te gebruiken. Kies je voor fijn grind heb je minder kans op voer dat ligt te rotten.

Kleine tip, suggestie. Kijk bijvoorbeeld eens op Hornbach of een extern filter iets voor je is. Meer filtervolume - meer ruimte voor bacteriƫn.

En we hebben, de meesten van ons - ook ik, denk ik wel fouten gemaakt. We zijn begonnen als leek. Maar ik kan je vertellen dat ik enorm dankbaar ben voor de helpende hand die wordt geboden op non-profit basis. Puur uit passie voor de hobby.
 
Laatst bewerkt:
Even een samenvatting van alle tekst ( en een beetje aanvulling) als je net begint:
Het belangrijkste is rust, reinheid en regelmaat.
Zoals hierboven gezegd:
Waterwissels zijn het belangrijkste. Je wilt geen nitriet meten en nitraat zou ik voorlopig onder de 10 houden. Maar 0 mag ook, is voor de wond van je visje nog beter.

Hoe schoner je bak, hoe lastiger de planten groeien, maar daar moet je misschien voor nu even een keuze in maken. Planten hebben wel wat nitraat en andere stoffen nodig die je nu niet in het aquarium laat zitten. Maar ik lees dat je visje belangrijker is, dus hoe schoner het water met waterwissel, hoe makkelijker je vis zal herstellen.

Wat betreft de ondergrond: de ondergrond maakt niet uit voor sluiers. Ze grondelen ook op een bare bottom ( bodem zonder bodembedekking).
Het gaat bij grof grind/steentjes erom dat overgebleven voedsel en poep tussen de steentjes terecht komt en dat kan gaan rotten. Dat wil je niet, want dan verslechtert de waterkwaliteit.
Dus of je bodem vervangen/eruit halen of met de waterwissel goed schoonmaken tussen de steentjes. Dat kan zoals Friesan zegt met een bodemstofzuiger.
Ik ben persoonlijk bij sluiers niet zo van de bodem ā€˜natuurlijkā€™ laten zijn voor de bacteriĆ«n, want sluiers maken zoveel vies dat het risico op viezigheid in de bodem groot is, met ziektes tot gevolg.

Wat betreft medicatie: het kan helpen zoals Gino zegt. En zoals Lysia zegt: schoon water is t belangrijkste.
Ik zou in jouw geval eerst voor schoon water en een schone bodem gaan.
Dan kijken of het plekje vermindert.
Als het plekje groter wordt, dan weer een foto plaatsen en hier vragen welke medicatie het beste kan zijn.
 
Een voorbeeld van Sera bodemreiniger Ze zijn er in een ronde of driehoekige uitvoering.

 
Super iedereen ontzettend bedankt! Ik ga een water wissel elke dag doen! En dan (50%? ) of is dat te veel voor elke dag. En ik ga kijken voor een bodem stofzuiger :) iedereen mega veel dank!!
 
bodemstofzuiger kun je makkelijk zelf maken van een klein petflesje. Bodem eruit snijden en gat in de dop waardoor de slang past en klaar, werkt perfect. Voordeel van een wat minder stevige petfles is dat je deze in het water ook makelijker in hoekjes etc kunt duwen.
 
Volgens mij is geen bodem of een fijne bodem het beste voor het grondelen wat ze doen. Dat gaat weer lastig denk ik met vrij grof grind.

Dat zou kunnen, ik denk dat vooral de stenen niet scherp moeten zijn. Bij groter grind gaan ze, denk ik, net als bij geen bodem grondelen zonder grind mee te nemen.
Mijn nichtje heeft grind bij haar sluiers en Ik zie geen ander gedrag.
 
Ok, dat zou ook best kunnen maar ja je leest vaak dat het niet de slimste zijn qua gedrag dus ik zou er niet van opkijken als ze toch een bek vol grind pakken. Maar goed ik heb zand dus kan er niet uit ervaring over oordelen hoor.
 
Ah, bedoel je het risico dat ze grind opeten? Ja, daarin heb je gelijk. Grind moet of te groot zijn of klein genoeg dat ze er geen problemen mee krijgen als ze het oppakken. Dan is zand wel veiliger. Dat ben ik met je eens.
 
Ja daar doelde ik op. Wij hebben ook geen hout met gevaarlijke uitsteeksels bij de Sluiers want daar kunnen ze zich ook snel aan verwonden lees je overal.
Ze zijn nogal lomp om het netjes uit te drukken:DD
 

Terug
Bovenaan