Wat is er nieuw

Wat helpt tegen deze algen?

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Ik heb geloof ik staghorn alg en nog een ander soort. Zouden jullie met mij mee kunnen kijken voor een plan van aanpak? Algumin heb ik inmiddels gisteren toegevoegd.
2290.jpg

2288.jpg

Dat lijkt me pluisalg. Deze komen vaak op door een vervuild aquarium.
Ik zou even goed schoonmaken (vuil van de bladeren halen, substraat uitzuigen) daarna een waterwissel doen en de besmette alg plekken met easy carbo en of waterperoxide inspuiten (spot treatment). Wel even het filter uitzetten op moment van spuiten zodat de vloeistof er mooi omheen blijft hangen en langer effectief is.

Dit is cladophora, daar kom je niet makkelijk vanaf.
IMG_4818.png

Ik heb dit ook in mijn aquarium gehad en wat uiteindelijk heeft geholpen is het blijven verwijderen. Grondig verwijderen, want elk stukje dat in je aquarium achterblijft groeit weer verder. Het is een soort tussenfase tussen algen en planten, dus het reageert als een plant, groeit heel goed met schoon water en veel licht.
In mijn fotoalbum kan je mijn verhaal terugvinden.
Ik zou het aangetaste hout verwijderen, want je kan het er wel afplukken maar je zal merken dat het heel erg goed vastzit en dat het dan afbreekt. Het is ook een stevige alg, best wel dik en soort van bros als het breekt.
Waterstofperoxide helpt op zich, maar was bij mij niet voldoende. Pas nadat ik bij elke waterwissel mijn aquarium scande en alles grondig weghaalde wat ik vond kwam ik er vanaf. Het zat zelfs op korrels substraat en vormde daar miniplantjes. Op zich is het mooi spul maar je wil het echt niet want het vormt dikke pakketten alg en het groeide zelfs in mijn filter. Succes met het verwijderen! Het kan zeker maar vergt wel een lange adem. Dus echt verwijderen waar het op zit: substraat, hout en blaadjes van je planten.

Ik zie tijdens/na het afzuigen van bodem zwerfvuil. En @Esthersvisjes bedankt, ik heb de 2 stukken hout nu ook verwijderd.

Ik heb nu 2 mandjes met siporax en sponzen. Zouden filterwatten ook een goede aanvulling zijn?

Met filterwatten blijft het wel bovenop liggen, mocht het in je filter terechtkomen. Bij mij lag het daar ook bovenop de spons. Toen ik het daar een paar keer vanaf heb gehaald was het weg uit het filter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan