Wat is er nieuw

Wat in mijn aquarium van 60x30x30?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lexzz313
  • Startdatum Startdatum
L

Lexzz313

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om weer vissen te gaan kopen. Op dit moment zitten er nog maar 2 zebravisjes in, want ik wil voor de zomervakantie geen visjes kopen. Ik heb een bak van 60x30x30 en mijn aquarium is tussen de 20 en 25 graden, maar vooral rond de 22 en 23. De PH-waarde weet ik niet, maar dat zal wel normaal zijn. Als bodem heb ik steentjes.

Ik zou graag een stel groepsvissen willen. Het liefst niet veel meer dan een stuk of 5. Ik heb ze het liefst niet te groot en ik hou van actieve maar vredige vissen. Ook wil ik ze niet te duur.

Ook zou ik graag een koppel van vissen willen. Ik heb vroeger prachtbarbelen gehad. Het liefst makkelijk voort te planten en net zo als de groepsvissen redelijk actief en met felle kleuren.

Een vis die ik ook graag zou willen is een clownbotia, maar is die vis wel geschikt voor mijn aquarium. Of is er een andere vis die voornamelijk op de bodem is?

Zijn er verder nog leuke beginnersvissen die jullie zouden willen aanraden voor mijn aquarium?

Groeten,

Lex

Als scholenvisje zou je bijvoorbeeld Epiplaty annulatus of een Rasbora soortje (bijvoorbeeld brigettae ) kunnen nemen, zij zijn gelkeurd, actief, vredig en niet groot. De annulatussen stellen drijfplanten wel op prijs.

Als koppel/harem zou je bijvoorbeeld killi's kunnen nemen zoals de Aphyosemion australe (gold) of de Fundulopanchax gardneri, ook zij zijn gelkeurd vreedzaam niet heel groot en met genoeg beplanting blijven er ook nog wel jongen van over.

Voor op de bodem moet je geen clownbotia nemen, die worden veels te groot. je zou bijvoorbeeld wel een corydoras soortje kunnen nemen (voor Corydoras heb je een zandbodem nodig) of wat ik had de Rhinogobius wui. 😀

Succes met je aquarium.

Dankje voor de reactie Remco,

De Rasbora Birgettae en de killi's lijken mij nu erg interessant. Alleen heb ik nog een vraag, weten jullie misschien een mooie gourami die niet teveel eisen stelt en past in een bak die ik heb?

En hoe duur zijn de killi's ongeveer als ik vragen mag en de Rasbora Birgettae?

In jouw bakje zou je een koppel colisa chuna kunnen nemen of een harem trichopsis pumila. Die laatste zien er in de winkel vaak grijs uit maar worden in een goed ingericht aquarium echt prachtig. Hier zou je dan een schooltje rasbora briggitae bij kunnen houden (wel minstens 10 stuks dan, het zijn scholenvisjes).

Edit: De prijs van killi's verschilt per soort. Brigittae zijn hier ongeveer 2 euro per stuk.

Brigittae's ca. anderhalve euro p/s, ga ervanuit dat je er wel een twaalftal zal willen.
De australe euro'tje of 5 per stuk, of je moet ze bij een hobbykweker vinden.
Corydoras panda euro'tje of 5 per stuk, geldt zelfde voor.

Als je de bodemslapende brigittae's graag kwijt wil is de Rhinogobius duospilus (wui is een verouderde naam) echt een aanrader met hun enorme schuifbek.

~ Ivo

Vissen met een grote bek zouden zeker dat visje weleens kunnen wegsnoepen. Of het nu een jonge of een hele kleine vis maakt dan niet zoveel uit.
Dat is de natuur natuurlijk weer.

Bij de meeste vissen is het zo dat als het in de bek past dat het er ook in gaat. Brigittae zijn natuurlijk maar klein dus daar moet je wel rekening mee houden.

Kijk maar eens in mijn album voor de brigittae, heb ze hier zwemmen icm oa corydoras en honinggoerami. Gaat prima samen bij mij

Dankjewel voor jullie reacties allemaal! Ik heb een beetje gepuzzeld en ben hier op uitgekomen.

6, 8, 10 of 12x Rasbora Brigittae
3x Aphyosemion australe (2 vrouw, 1 man)
2x Fundulopanchax gardneri
2x Cholis Chuna
(? Epiplaty annulatus)

Passen deze allemaal bij elkaar? En zijn dit niet teveel vissen, want misschien ben ik iets te enthousiast en wil ik er teveel vissen in doen 🙂 Daarom heb ik ook een vraagteken neergezet bij de Epiplaty annulatus.

Alvast Bedankt,

Lex

p.s ik ben nog bezig met een tweede bestand die totaal anders is 🙂

Dat lijken mij inderdaad een beetje te veel vissen. Ik ben zelf een fan van 2 soorten vissen in deze maat bak.
Wat ik zou doen:

12x Boraras brigittae
2x Colisa chuna

Of

6x Epiplatys annulatus
3x Aphyosemion australe

Over de gardneri weet ik verder niets af, dus dat zul je aan anderen moeten vragen.

Je hebt 54 liter bruto; vuistregel is: 1 cm vis per liter water. Verder kunnen in een 60 cm bakje alleen kleine visjes; voor veel vissen is de bak te klein. Garnalen ?

Houd het bij 3 soorten als die goed verdeeld zijn over de waterlagen.
Nu heb je veel voor bovenin (chuna nestelt daar, brigittae trekt veel naar boven, annulatus woont daar)
Gardneri en australe combineren blijkt tot agressieproblemen te leiden (lijken te veel op elkaar?)

Ik zou in zo n klein bakje ook zeker de Gardneri en de Australe niet combineren. Die kunnen erg fel zijn namelijk.
Je kan er ook een mooie Betta bak van maken. Ik heb in de 60 cm hier ook 1 mooie wit/blauwe man zitten.

Is de temperatuur ook niet te laag voor de brigittae , ik dacht dat het een warmtebehoeftig visje is?

Dankje voor de reacties,

@Mascha en Ivo @jessicapilon ik heb besloten om de garderi weg te laten en te kiezen voor de australe

@Biologist Ik heb gekozen voor je 2de bestand, maar heb daar iets aan toegevoegd

@Erik1974 Jep, toen ik keek zag ik dat de brigittae een temperatuur die niet goed was voor de andere vissen. Ik vind het allemaal wel redelijk ingewikkeld, met al die PH's en temperatuur en grootes van de bakken en welke vis wel en welke niet met elkaar kunnen omgaan en wat voor planten ze nodig hadden🙂 Een aantal jaren geleden toen ik nog maar zo'n 12 was kocht ik gewoon vissen die ik mooi vond en die elkaar niet opaten en koos gewoon mooie planten uit 🙂

Maar goed, het bestand ziet er als volgende uit:

6,8,10 of12x vuurzalmpjes/dwergrasbora/(roodkopzalm)
6x Epiplatys annulatus (2m, 4v)
3x Aphyosemion australe (1m, 2v)

@Chrash Cowboy, ik weet dat dit een richtlijn is maar ik zou het even uitrekenen

6x3,5=21
3x6=18
6x3=18

=57 cm , maar dit is de maximale lengte

bedankt,

Lex

Of misschien ipv de Epiplatys annulatus , 2 honinggoerami's?

Je moet ervan uitgaan dat je bij een 60x30x30 aquarium netto zo'n 45 liter water over houdt als je bodem/decoratie enzo van de inhoud aftrekt. Je moet dus rekening houden met ongeveer 45 cm vis. 6 vissen zijn echt te weinig voor vissen die in een school gehouden willen worden overigens. Scholenvissen zou ik minstens met 10 houden.

Ik heb dezelfde maat aquarium als jou en hier ga ik 10x vuurzalm (neem aan dat je H. amandae bedoelt) en 6x E. annulatus (3M/3V). Dan heb je zo'n 38-40 cm aan vis. In plaats van de E. annulatus kun je dan ook een koppel honinggoerami's nemen.

Ik heb ook mijn 2de bestand bepaald:

12x Boraras Brigittae
2x Colisa lalia
3x Dario Dario

Deze aquarium heeft als verschil dat het een hoge temperatuur heeft en een iets neutraler PH. Weten jullie misschien nog een leuke bodemvis die tegen stenen kan en in een 60 cm bak past?

Bedankt,

Lex

Colisa lalia wordt te groot voor de bak en wil net als de Dario dario niet te warm worden gehouden.

De Drio dario eet ook alleen levend of na lange tijd van gewenning diepvries voedsel.

Als je Dario dario vrouwen wilt is de kans aanzienlijk dat je van een koude kermis thuiskomt. Vrouwen van deze soort komen om de een of andere reden niet of nauwelijks deze kant op. Wat wordt verkocht als vrouw is vrijwel altijd een onderdanige man. Bij andere Dario soorten lijkt niet niet het geval.

Goed dat je de roodkoppen skipt. Die komen niet tot hun recht in 60 cm.

~ Ivo

Bij de Dario heb ik ook die ervaring. Via Ruinemsns dacht ik kwam er af en toe een vrouw binnen. Maar dat kan een onderdanige man zijn geweest.
Je moet ze als een speld in een hooiberg zoeken heb ik destijds gemerkt.

Weten jullie nog leuke planten die geschikt zijn voor een aquarium met:

12x dwergrasbora
3x Aphyosemion australe
2x Honinggoerami

Dus met een zure PH waarde en een temperatuur van 22-23 graden

Alvast bedankt,

Lex

Je kan daar prima wat crypto s indoen. Wat Javavaren zou op hout leuk staan. Je moet erop letten dat het planten zijn die wat minder lichtvragen.

Ceratopteris siliqosa vind ik ook een mooie fijnbladerige plant. Doet het prima met wat minder licht. Ook anubia soorten zijn erg geschikt. Vergeet de drijfplanten voor de chuna niet 😀 Salvinia natans is een mooie drijfplant met korte wortels.

Hallo allemaal,

naar flink puzzelen heb ik een andere bestand gemaakt, maar ik wil nog een derde:

BESTAND 1:

12x Boraras maculatus (Dwergrasbora) / H. amandae (vuurzalmpje) Welke zal ik kiezen?
2x Colisa chuna (honinggoerami) 1m/1v
3x A. australe (Kaap Lopez) 1m/2v

Dit komt in een 60cm bak en ik ga dan de steentjes weghalen en daarvoor in de plaats zwart zand. Ik ga zorgen voor drijfplanten en de planten die hierboven staan. Ik ga proberen de PH waarde van 6,5 te halen en een temperatuur van 23 graden. En de hardheid zal ik proberen de 8 te halen. Ook zal ik met turf filteren. Ik zal ook zorgen dat de visjes genoeg schuilplekken hebben. Bij de a. australe stond dat je zout in het water moest doen, kunnen de andere vissen daar ook tegen?

Bestand 2:

12x Boraras brigittae (muskietrasbora)
2x Dwergoerami/ 5?x E. annulatus (ringbandsnoekje) Welke zal ik kiezen
6x Corydoras Panda

In principe hetzelfde verhaal alleen de temperatuur wat hoger. Kan dit bestand??

Bestand 3:

Ik zou graag iets van prachtbarbelen willen, maar weten jullie vissen die daar mee goed passen?

Alvast bedankt,

Lex

Hallo,

ik heb ongeveer dezelfde vraag gesteld op een Engelse forum en diegene zei dit ongeveer:

Voor Bestand 1:

Dat ik bij de honinggoerami moest zorgen dat ik 2 vrouwtjes kocht. Is dat goed? Of werkt een koppel beter? En dat ik 2x Indische modderkruiper kon toevoegen. Maakt dat de bak niet overbevolkt en kunnen ze goed met elkaar omgaan en is die niet veel te groot.

Voor bestand 2:

Hetzelfde als voor bestand 2, 2 vrouwtjes en 1 mannetje voor de dwerggoerami. Maar dan geen corydoras panda, maar 2-3 pangio's. Is het dan niet verstandig om nog een koppel er bij toe te voegen? En passen deze vissen wel bij elkaar?

Voor bestand 3:

Hij zei dat de prachtbarbeel een groepsvis en dat mijn bak er te klein voor is en dat je ze met tenminste 7 moet hebben. Ik dacht dat de prachtbarbeel een harem was en dat je 2v/1m in een aquarium moest doen. Hij zei dat de 8x bijlzalmen goed kan combineren met de corydoras en dat je daar nog een dwerg chilide kon toevoegen, zoals de Apistrogramma soort. Ik keek even naar soorten en kwam uit op deze soorten: Ramirezi en de Borelli. Zijn deze geschikt? Of zijn andere beter? En is het dan een goed bestand en passen ze bij elkaar?

Alvast bedankt,

Lex

Zover ik begrepen heb, kan de combinatie dwergchicliden en corydoras eigenlijk pas in een aquarium vanaf 1 meter, omdat de chicliden een territorium hebben in de buurt van de bodem, waardoor je ze in kleinere aquariums beter niet met andere bodembewoners kunt combineren.

Persoonlijk zou ik liever voor ringbandsnoekjes kiezen dan voor Honing- of Dwerggoerami's. Zelf heb ik behoorlijk slechte ervaringen gehad met Honinggoerami's in een kleiner aquarium (het mannetje heeft letterlijk het vrouwtje de dood in gejaagd). Ringbandsnoekjes zijn ook leuke, pittige visjes. Omdat je deze in een groepje kunt houden, wordt eventueel machogedrag van de mannetjes verdeeld over alle groepsleden. Bij een koppel Goerami's is er alleen het vrouwtje waar het mannetje zijn frustratie op kan afreageren.

Er zijn wel soorten dwergcichliden die in een 80cm kunnen zoals de Cacatouides.
Maar de meeste soorten moeten in een bak van groter formaat.

Volgens mij kunnen Borelli's ook al in 60cm. Het gaat er meer om dat er geadviseerd wordt om ze niet met cory's te combineren.

Lexzz313 zei:
Hallo,

ik heb ongeveer dezelfde vraag gesteld op een Engelse forum en diegene zei dit ongeveer:

Voor bestand 3:

Hij zei dat de prachtbarbeel een groepsvis en dat mijn bak er te klein voor is en dat je ze met tenminste 7 moet hebben. Ik dacht dat de prachtbarbeel een harem was en dat je 2v/1m in een aquarium moest doen. Hij zei dat de 8x bijlzalmen goed kan combineren met de corydoras en dat je daar nog een dwerg chilide kon toevoegen, zoals de Apistrogramma soort. Ik keek even naar soorten en kwam uit op deze soorten: Ramirezi en de Borelli. Zijn deze geschikt? Of zijn andere beter? En is het dan een goed bestand en passen ze bij elkaar?

Gedeeltelijk mee eens. De prachtbarbeel moet inderdaad met minimaal 7 stuks worden gehouden, maar dan wel in een aquarium van tenminste 1 meter. Voor de ramirezi en borelli is 60 cm ook aan de (zeer) krappe kant. 80 cm is eigenlijk een minimale maat

Bij bestand 2 heb ik 2 keuzes: of ik doe 5-6 stuks ringbandsnoekjes erin of ik kies voor een harem diamant-/honinggoerami.

Bij bestand 3 dacht ik misschien dat het leuk was om echt alleen maar de ramirezi te doen. Dan kan je namelijk het water, planten etc precies op hun instemmen. Is 60cm dan wel sowieso genoeg als je alleen twee ramirezi's doet?

Het ziet er nu als volgend uit:

Bestand 1:

12x Boraras maculatus (Dwergrasbora)
3x Colisa chuna (honinggoerami) 1m/2v of 5x ringbandsnoekje
3x A. australe (Kaap Lopez) 1m/2v

Bestand 2:

12x Boraras brigittae (muskietrasbora)
3x Dwergoerami of 5x E. annulatus
?????? (weet niet welke vis er leuk bij past)

Bestand 3:

2x Apistogramma Ramrezi

Bestand 4:

6xBijlzalmen
8xhyphessobrycon amandae
????? (weet niet welke vis er leuk bij past)

Erg bedankt voor jullie hulp!!

Lex

60 cm is al krap voor een koppel ramirezi. Dat vooropgesteld. Alleen met een echt heel goed koppel zou ik dat aandurven. Geeft aan dat het niet zonder risico's is.

En daarbij dan geen bijvissen? Not a good plan. Dat betekent dan namelijk alle frustraties die er kunnen zijn door de twee vissen op elkaar worden afgereageerd. Engelstaligen hebben het over dither fish / target fish bij dwergcichliden (vissen die een gevoel van veiligheid geven / vissen die zorgen voor afleiding bij problemen). De reden moge duidelijk zijn. En het is ook helemaal niet moeilijk om visjeste vinden die perfect passen bij dat water dat is afgesteld op ramirezi's.

Ho

Dankje voor de info,

Weet je dan visjes die uitstekend passen bij de ramirezi's. Ik dacht misschien aan de ringbandsnoekjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan