Wat is de officiële benaming van deze Ancistrus?


W

Wiebelkonijn

Guest
Onlangs heb ik in een winkel 3x deze ancistrussen gekocht onder de naam Ancistrus Sp. Violett LDA016 maar op internet kan ik weinig vinden als ik deze naam intyp. Wel vind ik de Ancistrus Calico, die qua foto's precies op deze lijken.

Kan iemand mij de offici�le benaming vertellen van dit Ancistrus soort?

a0cace73508d8411c5882f230b23899c_zps4a6282d7.jpg


D3DBB530-1E62-40B3-A17E-9002EC393BEF-8479-000002FDFD392A78_zps1f57744a.jpg


473F4AFD-FE34-4850-8241-B71F36504DBF-8479-000002FDF0DF256C_zpsf6913d03.jpg


3759F6E1-4761-4CB8-8A74-92DBFA7BA75C-8479-000002FDEB87B590_zps65250c76.jpg
 
Ze zijn wel prachtig!
 
@Aquavisie: Natuurlijk kan ik op internet wat vinden als ik LDA016 intyp. Maar niet wat nu de correcte benaming is van deze vis. Aangezien er zoveel soorten en kleuren zijn vind ik het niet duidelijk. De tweede link die je post, zie ik geen enkel foto van de vissen die ik heb getoond, enkel van een heel andere kleur ancistrus. Via google staan dus tegenstrijdige berichten als je de sites die je toont nader bekijkt. De een zegt dus LDA016, de ander zegt dat dat niet klopt en het een calico is etc. etc.

Daarom vraag ik het hier. Wellicht weet een ancistrus expert de offici�le benaming?

@Botia: Ja, dat vond ik ook! Erg mooi vind ik ze, en iedere heeft ook een ander patroon.
 
Zoals ik al zei is er nog geen offici�le benaming. De laatste jaren zijn er ontzettend veel nieuwe meervallen ontdekt, die nog allemaal een naam moeten krijgen. Al deze vissen zijn voorlopig onder gebracht als zg L-nummers en LDA-nummers, gewoon in een numerieke volgorde. Op dit moment zijn er meer dan 400 L-nummers en meer dan 100 LDA-nummers, waarvan de meesten alleen nog maar bekend staan onder dat L(DA)-nummer.

Welke vis jij precies hebt zou ik je niet kunnen zeggen, ik zou er w�l van uit gaan dat de gegevens op planet catfish zeer betrouwbaar zijn

PS

Je schreef overigens letterlijk : LDA016 maar op internet kan ik weinig vinden als ik deze naam intyp

Ik weet niet hoe ik dat dan moet interpreteren, maar volgens mij kon je dus niet veel vinden :p
 
Wiebelkonijn zei:
@Maar niet wat nu de correcte benaming is van deze vis.
Het antwoord wordt door Aquavisie toch echt gegeven:
AquaVISie zei:
Van deze vis is nog geen offici�le naam bekend, vandaar dat (voorlopige) LDA-nummer.
~ Ivo
 
@Aquavisie: Klopt, mijn tekst was niet echt duidelijk genoeg!
Ergens las ik, via een engels forum, dat de benaming LDA016 niet klopt en onjuist is.
Internet is heel fijn, maar soms is de tegenstrijdigheid gewoon erg lastig :). Maar dan ga ik van planetcatfish uit, bedankt!
 
Volgens mij zit aquavisie er naast. Dit is de schildpad of calico variant van de "gewone" Ancistrus cf. cirrhosus.

Ik heb deze wel vaker in de handel gezien en de bijna albino achtige basiskleur verraad de vis. Natuurlijke varianten van ancistrus zullen altijd proberen hun kleur iets aan te passen aan de achtergrond. Deze kan dat niet.
 
Bedankt voor je antwoord jeroenw, je maakt het me niet makkelijk ;).
Dit zijn precies de twee antwoorden die ik ook op het internet ben tegengekomen :)!
 
Laat ik het anders stellen. Heb je 25 euro of meer per stuk betaald? Dan is er een heel klein kansje dat het LDA016 is. Heb je beduidend minder betaald (en ben je niet bij Heems geweest) dan is het echt geen LDA016
 
Nee ik heb 9,- betaalt per stuk.
Maar hoezo is dat prijsverschil afhankelijk daarvan?
 
Ook nieuw voor mij dat verschil tussen de Ancistrus en de LDA016, maar een prijsverschil van ca. 1/3e deel verklaren doordat de ene winkel 'wat duurder is als de andere' kan niet. Dat moet wel om een vis gaan die een andere inkoopprijs heeft en dus een andere vis is.

~ Ivo
 
Ze zijn wel leuk zeg! Die tekening is erg grappig. Gedrag en vereisten zullen niet veel anders zijn dan andere ancistrus soorten met of zonder naam.

Als ik plek had, zou ik ze ook nemen!
 
Mascha&Ivo zei:
Ook nieuw voor mij dat verschil tussen de Ancistrus en de LDA016, maar een prijsverschil van ca. 1/3e deel verklaren doordat de ene winkel 'wat duurder is als de andere' kan niet. Dat moet wel om een vis gaan die een andere inkoopprijs heeft en dus een andere vis is.

~ Ivo

Jij bent duidelijk nog nooit bij Heems geweest. :D

Ik hou het nog steeds op de calico variant van de "standaard" ancistrus vanwege de basiskleur.
 
niet de sp superred gecombineerd met de huis tuin en keuken variant?
 
ludger heeft volgens mij een keer iets gevraagd over deze vis.
 
algeneter12 zei:
ludger heeft volgens mij een keer iets gevraagd over deze vis.

Klopt, ik heb ze zelf ook zitten (Kweek trio). Mijne zijn alleen wel iets donkerder, ook komen uit mijn nesten soms albino's.

Ze noemen ze inderdaad wel Ancistrus Calico en LDA016, een echte offici�le naam is er naar mijn weten niet.
 

Terug
Bovenaan