Wat is de oorzaak van de alg......


is dit echt zo Jessica? ik dacht teveel plantenvoeding ook alg veroorzaakte.
Ik leer elke dag hier :)
 
Nou Rinzo ik ben wel benieuwd wat je ervaringen dan zijn en wat je hebt gedoseerd want zover mij bekend geeft teveel voeding juist geen algen tenzij de hoeveelheid toxisch wordt. Maar ja dan moet je wel heel erg uitschieten denk ik.
Het was bij vrienden die had een nieuwe doseerpomp gekocht en foutief afgesteld , 1liter profito na een dag erdoor
 
Dan kan je niet meer spreken over teveel, wel over toxisch zoals @jessicapilon al aangaf.
toxisch:juggle: dit is een beetje hetzelfde als de no3 of co2 verhalen

Ps
zelf ben ik geen voorstander hiervan maar als je goed opvolgt en bij problemen onmiddellijk zeer grote waterwissel kan doen ....
 
John, dat zeg je iedere keer weer, en vervolgens ga je anderen jouw weg aangeven.:p

Nou ja dat neemt niet weg dat iedereen wel vrij is om zijn of haar keuze te maken. Ik geef vaak mijn weg aan inderdaad aan maar dat wil niet zeggen dat dit de enige goede is en nogmaals er zijn meer wegen die naar Rome leiden :p
 
Nou ja dat neemt niet weg dat iedereen wel vrij is om zijn of haar keuze te maken. Ik geef vaak mijn weg aan inderdaad aan maar dat wil niet zeggen dat dit de enige goede is en nogmaals er zijn meer wegen die naar Rome leiden :p
volgens mij ben jij dan al heel vaak in rome geweest.
Ik heb altijd dezelfde weg vanaf het vliegveld :)
20171013_182011.png
 
Ik heb wel de weg gevonden naar Frankrijk… dus ook vandaar de franse slag met aquariums ;))
 
Ik heb niet alle posts in dit topic gelezen, en er zitten hier ook veel meer ervaren mensen dan ik, maar ik heb ook de afgelopen tijd lopen vechten met alg en het eindelijk onder controle. Bij mij bleek uiteindelijk te intens licht de oorzaak. Ik had 2 standaard juwel mutlilux leds erin zitten die niet dimbaar waren. De licht periode verkorten leek niet te helpen. Uiteindelijk ben ik overgestapt op dimbare led, en sindsdien is zon 90% van de alg verdwenen. Iets daarna nog wel wat last gehad van baardalg, maar dat bleek gerelateerd aan een nieuw onstaan co2 probleempje
 
John, dat zeg je iedere keer weer, en vervolgens ga je anderen jouw weg aangeven.:p

Hij, wij allemaal trouwens geven dikwijls een mening. Daar kan je mee doen wat je wilt. Het kan best niet altijd de enige juiste mening te zijn maar het is dan ook niet meer dan dat. Zelf heb ik van al die meningen veel plezier want ondanks dat ik al heel wat jaren genoten heb van diverse bakken steek ik er veel van op. Voortschrijdende inzicht heet dat, geloof ik. In de politiek roept men dan vaak; "met de kennis van nu". :):);)
 
Laatst bewerkt:
Iedereen moet gewoon zijn visie kunnen geven op het gevraagde probleem.
TS is slim genoeg om eruit te halen wat in zijn ogen nuttige bijdragen zijn voor zijn bak.
 
Dat ben ik helemaal eens met Ben en Raoul. Niemand heeft alle wijsheid in pacht en het is nooit verkeerd om je werkwijze naar buiten te brengen en inderdaad kan een TS daarmee doen wat hij wil. Zolang je niet iets opdringt en openstaat voor discussie is daar niets mis mee lijkt me ;)
 
Iedereen moet gewoon zijn visie kunnen geven op het gevraagde probleem.
TS is slim genoeg om eruit te halen wat in zijn ogen nuttige bijdragen zijn voor zijn bak.
Maar ( bijna ) iedereen geeft een andere visie al dan niet uit eigen ervaring of klakkeloos overnemen van internetwijsheid
Volgen mijn is de TS sschot een zeer ervaren aquariaan met een prachtig aquarium en die idd wel weet hoe het moet.
Wat mijn al geleerd geeft is ,waren deze problemen er vroeger al sluimerend aanwezig of zijn ze van één op andere week spontaan gekomen.
Zo ja moet gaan zoeken in veranderingen die je doorgevoerd hebt 2 tot 4 weken geleden
Dan kom je bij sschot uit bij zijn verlichting
-indien lichtsterkte +- even hard is kom je uit bij kleurspectrum waar sommige planten de oude bladeren zich moeilijk kunnen aanpassen , jonge bladeren hebben er dan geen last van en is dan van voorbijgaande aard.

Bij sluimerend probleem of vermoed je problemen in planten voeding
- Denkt je ik voeg bv teveel sporen toe dan doe je 50% waterwissel zonder toevoeging
-Denk je aan te weinig sporen doe je 50% waterwissel en voeg je normale hoeveelheid sporen toe maar x3 zo verdubbel je totale hoeveelheid sporen in je aquarium ( kijk en zie hoe vissen en planten zich gedragen en indien positief de week erop eventueel nog eens verdubbelen )

over no3 en po4 durf te spelen met deze waardes en verhoudingen
Voor no3 een waarde tussen 5 en 40mg/l worden aanzien als veilig voor vissen maar ik merk dat vissen schichtig worden vanaf 25mg/l
Voor po4 een waarde tussen 1 tot 3 mg/l worden aanzien als veilig voor vissen hier merk ik geen verschil in gedrag zelfs tot 5mg/l voor een tijdje aanhouden

zelf voeg ik
3x per week 5mg/l aan no3
3x per week 2mg/l aan po4
gemeten waardes no3/po4 zijn +5/1,5
 
Laatst bewerkt:
gemeten waardes no3/po4 zijn +5/1,5

Leuk om dit te lezen want dat is ver van de RR richtlijnen vandaan en toch heb je geen algen dus dat laat zien dat ook zonder de 10:1 het prima kan gaan. En ik had niet anders verwacht hoor ;)
 
Leuk om dit te lezen want dat is ver van de RR richtlijnen vandaan en toch heb je geen algen dus dat laat zien dat ook zonder de 10:1 het prima kan gaan. En ik had niet anders verwacht hoor ;)
die no3 van 5 en lager kan interessant zijn maar dat is voor een ander topic;)
 
Leuk om dit te lezen want dat is ver van de RR richtlijnen vandaan en toch heb je geen algen dus dat laat zien dat ook zonder de 10:1 het prima kan gaan. En ik had niet anders verwacht hoor ;)

Ook ik zit in de meeste gevallen lager dan die 10:1 bij de NO3 en PO4 waarden. Al zit ik wel in de buurt van die verhoudingen.
 
Volgens mij zijn die verhoudingen ook minder belangrijk zolang je maar voldoende nitraat en fosfaat ter beschikking hebt voor de planten. Zoals op de site van Gilles ook staat boeit het de planten ook niet of je 10 of 30mg nitraat hebt zolang het maar voldoende is.
 
-indien lichtsterkte +- even hard is kom je uit bij kleurspectrum waar sommige planten de oude bladeren zich moeilijk kunnen aanpassen , jonge bladeren hebben er dan geen last van en is dan van voorbijgaande aard.

Ik heb (theoretisch) de lampen zo ingesteld dat de hoeveelheid licht qua sterkte identiek is. Het spectrum is wel veranderd, dat is een ding dat zeker is.
De plant is n a het nieuwe licht zo hard gegroeid, dus de bladeren hebben geen spectrum wijziging ondergaan. Ik zal komende week ook eens kijken hoe het op de nu nieuwe bladeren gaat.

- Denkt je ik voeg bv teveel sporen toe dan doe je 50% waterwissel zonder toevoeging

-Denk je aan te weinig sporen doe je 50% waterwissel en voeg je normale hoeveelheid sporen toe maar x3 zo verdubbel je totale hoeveelheid sporen in je aquarium ( kijk en zie hoe vissen en planten zich gedragen en indien positief de week erop eventueel nog eens verdubbelen )

Dit zal ik eens in het achterhoofd houden, om te "testen" mocht het nodig zijn.

De nieuwe doseerflessen zijn binnen. Als mijn huidige fles Macro op is (bijna) dan ga ik deze klaar maken in de genoemde 3 delen en deze separaat doseren.
Mijn intentie is om te beginnen met 15/1,5/25 (NPK) Mijn micro, magnesium en ijzer wil ik dan in eeste instantie gelijk houden.
Voor Mg 5 en Fe 0,7

PO4 Fosfaat mag niet worden gecombineerd met ijzer, dus niet met de Fe en Tenso dosering. Ik ga nog even over een prettig weekschema nadenken, waarbij ik 6 dagen doseer en 1 rustdag hanteer.
Ik denk aan
3 x NPK Mg
3 x K Fe Micro

De nieuwe testen zijn nog niet binnen, dus het is daarop wachten zodat ik hiermee aan de slag kan en beter weet hoe de huidige verhoudingen zijn.
 
Ik heb de testsetjes nog niet binnen, maar heb wel mijn Makro en Micro afgelopen week iets verhoogd. Dit vanuit de redenatie dat tekorten zorgen voor alegen. Resultaat -> minder algen als eerst.

Omdat er een probleem is met de levering van de K test, wacht het nog even op verzending. Dus nader uitpuzzelen welk onderdeel er niet voldoende is, zodat ik hier concreet op kan bijsturen is nog even geduld hebben.
 
Vandaag de nieuwe flessen klaar gemaakt, omdat ik er doorheen was.

Ik heb nu de volgende items welke ik separaat ga doseren, te weten:
Magnesium
Nitraat
Kalium
Fosfaat
IJzer
Micro

Mijn streven is als volgt hierbij, te weten:
Magnesium2ppm
4,8​
Nitraat10 - 20ppm
15​
Kalium30ppm
24,33​
Fosfaat1 - 2ppm
1,2​
IJzer0,3 - 0,6ppm
0,685​

Om dit te verwezenlijken heb ik m.b.v. rotalabutterfly.com berekend hoeveel ik maximaal in een fles van 500ml kan oplossen. Op basis van de fles samenstellingen heb ik een weekschema gemaakt waarbij ik dagelijks toedien, inclusief een rustdag, de dag voor de waterverversing.

In dit schema zorg ik ervoor dat ik fosfaat niet combineer met IJzer en/of IJzer houdende voeding, wat er als volgt uitziet

DoseringenDoVrZaZoMaDi
Magnesium
10​
10​
10​
10​
10​
10​
Nitraat
15​
10​
15​
10​
15​
10​
Kalium
30​
30​
30​
30​
30​
30​
Fosfaat
20​
10​
10​
IJzer
10​
10​
10​
Micro
40​
30​
30​


Als het goed is komen einde van de week de testsetjes binnen. Als deze beschikbaar zijn zal ik beginnen te meten op woensdag (rustdag) en daarna de eerste week ff dagelijks om te kijken hoe het verloop is en waar ik evt moet sturen.

Om het "even" helemaal op te zetten, in excel te proppen en alle waarden te laten door rekenen, is even puzzelen, maar daarna heb je ook wat......
 
Nee, deze is NIET geschikt voor zoetwater, dus dit wordt een andere test. Ze zouden wat voor mij regelen, dus ik zie het wel als het binnen komt.

In zeewater hebben we veel hoger hoeveelheden Kalium en de kleurenkaart zal dan niet bruikbaar zijn met onze "lage" hoeveelheden kalium. Dat is et de po4 voor zeewater net zo want die geeft vaak hele kleine hoeveelheden aan en veel minder dan wij gebruiken. Veel testen zoals de no3 en de kh/gh zijn wel bij beide bruikbaar.
 
vandaag gedruppeld op de derde dag na de verversing, met 2 doseer dagen, dus alle voedingsstoffen zijn toegevoegd.......

KH = 7
NO3 = 10
PO4 = 20

Dit wijkt niet heel erg af van mijn eerdere metingen met mijn oude JBL test.

Blijft wel staan dat de verhouding tussen NO3 en PO4 niet handig is. Daarom vandaag begonnen om mijn PO4 dosering te verlagen, nitraat ga ik nog niet verhogen.

De kalium test is ivm leveringsproblemen nog niet binnen, dus daar heb ik nog niet naar kunnen kijken.

KH kraanwater = 8

PH = 6,35

Volgens de theoretische tabel zijn mijn CO2 nu dus boven de 100 zitten....... Geloof ik dus NIET

Ik zie hier dus nog geen keiharde oorzaak voor de algen, alhoewel het op dit moment heel goed gaat en ik er nauwelijks last van heb
 
vandaag gedruppeld op de derde dag na de verversing, met 2 doseer dagen, dus alle voedingsstoffen zijn toegevoegd.......

KH = 7
NO3 = 10
PO4 = 20

Dit wijkt niet heel erg af van mijn eerdere metingen met mijn oude JBL test.

Blijft wel staan dat de verhouding tussen NO3 en PO4 niet handig is. Daarom vandaag begonnen om mijn PO4 dosering te verlagen, nitraat ga ik nog niet verhogen.

De kalium test is ivm leveringsproblemen nog niet binnen, dus daar heb ik nog niet naar kunnen kijken.

KH kraanwater = 8

PH = 6,35

Volgens de theoretische tabel zijn mijn CO2 nu dus boven de 100 zitten....... Geloof ik dus NIET

Ik zie hier dus nog geen keiharde oorzaak voor de algen, alhoewel het op dit moment heel goed gaat en ik er nauwelijks last van heb
Ik zie ingewikkelde berekening door jouw gemaakt die ik, eerlijk gezegd, niet meer kan volgen. Maar wanneer ik dan waardes lees vraag ik me af of je metingen wel zo goed zijn? KH 8 met daarbij een pH van 6,35? Maar ik lees dat je daar zelf ook geen vertrouwen in hebt. Daarbij zie ik dan ook nog een pH waarde op een honderste nauwkeurig. De meeste meet appatuur/sensoren door ons gebruikt hebben al een minimale afwijking van één tiende.... Het zelfde geldt voor controllers. Daarom is het misschien goed om eerste de (grovere?) metingen van de CO2 en macro waardes op orde te hebben alvorens te beginnen aan verdere toevoegingen/metingen?
 
Ik ga nog even over een prettig weekschema nadenken, waarbij ik 6 dagen doseer en 1 rustdag hanteer.

Ik begrijp die rustdag nooit zo.
Waarom is dat?

Ik eet ook elke dag, 1 dag niet eten nou dan kan je me opvegen hoor.
Is dat bij planten anders?

Als je nu zegt er is genoeg aan voedingstoffen voor die rustdag, dan doseer je toch teveel?
 
Een rustdag is niet erg want planten slaan wel voeding op als dat genoeg voorhanden is maar ja of het meerwaarde heeft dat betwijfel ik ook een beetje.
 
Een rustdag is niet erg want planten slaan wel voeding op als dat genoeg voorhanden is maar ja of het meerwaarde heeft dat betwijfel ik ook een beetje.
En wat als je wel voert dan?
Nemen ze dan niks op omdat ze vol zitten?
En hoe weten wij dat de 7e dag de rustdag is?
Misschien hebben planten wel een cyclus van 10 dagen of 4 dagen?
En dan zou je ook de CO2 moeten stoppen op die dag?
 
een balansdag. Ff detoxen.
 
Ik zie ingewikkelde berekening door jouw gemaakt die ik, eerlijk gezegd, niet meer kan volgen. Maar wanneer ik dan waardes lees vraag ik me af of je metingen wel zo goed zijn? KH 8 met daarbij een pH van 6,35? Maar ik lees dat je daar zelf ook geen vertrouwen in hebt. Daarbij zie ik dan ook nog een pH waarde op een honderste nauwkeurig. De meeste meet appatuur/sensoren door ons gebruikt hebben al een minimale afwijking van één tiende.... Het zelfde geldt voor controllers. Daarom is het misschien goed om eerste de (grovere?) metingen van de CO2 en macro waardes op orde te hebben alvorens te beginnen aan verdere toevoegingen/metingen?

De PH, dat is een waarde waar ik vanuit ga dat deze klopt. Zowel mijn PH controller als mijn PH meter geven beide nagenoeg dezelfde waarde aan, worden regelmatig geijkt en de afwijking na verloop van een maand is 1 of 2 tienden.

De controller is slecht afleesbaar op de foto, maar geeeft 6,36 aan.
IMG_20200719_130551.jpg
IMG_20200719_130644.jpg


De temperatuur van de PH meter klopt ook met mijn geijkte thermometer, dus dat zit allemaal wel goed.

Ik heb nieuwe meetsets van Colombo nu binnen. De KH is gewoon het aantal druppels tellen, moeilijker en makkelijker kan bijna niet...... Ik meet de hoeveelheid van 5 ml af met een spuitje, waarbij het water iets boven het 5 ml streepje op het buisje staat. Maar ik ga er vanuit dan het spuitje nauwkeuriger is qua de mililiters.

Ook de NO3 en PO4 van Colombo zijn net als veel andere test lekker simpel, duidelijk en kunnen volgens mij niet echt fout gaan. Dus ik ben heel benieuwd waar jij verwacht dat er dan wat fout gaat in de meting.
 
Voor een betere KH meting kan je 20 ml water nemen.
Je hebt dan 4 keer zoveel druppels nodig voor de omslag.
Het aantal druppels delen door 4 is dan je KH maar dan iets nauwkeuriger misschien.
 
Ik doe vaak een dubbele hoeveelheid water want anders ben je zoveel druppen/vloeistof kwijt voor 1 meting.
 
@Cornelius
Zover ik eruit haal gaat deze tot 25mg en Dirk Bazuin heeft die ook als ik het me goed herinner.

Even je water 1:1 verdunnen en je kan de dubbele hoeveelheid meteen (natuurlijk wel even de gevonden waarde verdubbelen) , toch ?
 

Terug
Bovenaan