Wat is de witte waas? Wat moet ik doen?

Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
35
Locatie
Woerden
Hoi jongens,
Ik heb er een nieuw topic voor gemaakt. Waarschijnlijk had ik de vraag verkeerd geformuleerd.

De situatie:
- aquarium draait 1.5 wk
- bacteriesoepje is toegevoegd
- geen voedingsbodem, maar kleibolletjes
- na 1 dag witte waas in water + kaamlaag, met later een groene tint in het water erbij. Nu ook wittig laagje op planten en hout met een paar lange "spinneweb-draden".
- watertest: geen ammonia, nitriet of nitraat in het water..
- er staat waterpest
- paar uur per dag licht
- nog geen water verversd
- geen salmiak of voer toegevoegd
- foto's en overige details staan onderaan het topic

Omdat ik niet weet wat het is, weet ik niet wat ik moet doen.

Als het dode (nitrificerende) bacterien zijn, dan komt dat misschien doordat ze geen ammonia te eten hebben en moet ik dat dus toevoegen.
Als het levende bacterien zijn, dan is er genoeg te eten en moet ik juist niets toevoegen.
Als het schimmel is moet ik water verversen.
Of misschien is het wel wat anders.

Als jullie het niet weten, laat dat dan ook maar weten alstublieft.

Bedankt,


Watertest:
pH 7.5
KH 8.5
GH 8
NO2, NO3, NH3 allemaal 0
PO4 0.5

Foto's:

dag 1.jpg

dag 1


dag 2.jpg

dag 2: witte waas


dag 6.jpg

dag 6: met planten en hout


dag 8.jpg

dag 8: waas nu wit met groen


dag 8 close-up laagje.jpg

dag 8: wit laagje bovenop hout (en planten) zichtbaar. Daar komen ook her en der spinneweb-draden van af.
 
Dat witte laagje op je hout is denk ik schimmel. Dat is normaal bij nieuw hout en dat gaat ook vanzelf weer weg. Je kan het eventueel weghalen maar het is niet schadelijk, zelfs niet voor vissen. De waas is je aquarium is of bacterie (wit) of algenbloei (groen) en daar zou ik me nu ook nog geen zorgen over maken. Je bak ondergaat op dit moment allerlei biologische en chemische processen waardoor verschillende bacteriën toe- en afnemen en zodra er na een paar weken een mooi evenwicht is in je bak zou alles er weer netjes helder uit moeten zien.
Hoeveel uur per dag staat je licht aan?
 
Ik ben het met de vorige post eens en die schimmel kan geen kwaad en ik zou rustig de bak 4 weken laten indraaien en pas tussen week 2 en 3 meten.
 
Gewoon lekker door laten draaien, niks aan de hand!! Ook niks opeens gaan toevoegen, gaat vanzelf weer weg :)
 
Bedankt mensen!
Dus misschien is het wel een mengbeeld: witte bacteriebloei, witte schimmeldraden en -laag en groene algenwaas.

Dat is normaal bij nieuw hout
Het is niet helemaal nieuw, want 10 jr geleden al een paar jaar in mijn vorige aquarium gestaan. Maar fijn dat het niet schadelijk is en vanzelf weer weggaat.

Hoeveel uur per dag staat je licht aan?
4 a 5 uur. Het huis is wel al licht van zichzelf (veel ramen), dus ik hou dat nog wel een poosje op dit niveau.

Dus ik hoef niets toe te voegen (ook geen snufje visvoer)?
En ook geen water te verversen?

In dat geval ga ik gewoon ontspannen 4 wkn kijken of de plantjes groeien.
 
In jouw geval is het zaak om veel geduld te hebben. Een aquarium is nogal wat tijd nodig om zich te stabiliseren. Trek er gerust een maand voor uit. Waterwaarden zeggen nu dus ook nog weinig.
 
Persoonlijk zou ik wel water verversen. Om eventuele stoffen die nog uit kit kunnen komen (vanuit een geplakte achterwand) af te voeren en op deze manier ben je snel van deze witte waas af.

Het is vrij normaal dat je in de eerste dagen dat een nieuw aquarium indraaid een witte waas in je aquarium hebt. Wacht je langer dan ontstaat er inderdaad algenbloei in je water.

Mijn nieuwe aquarium staat nu in te draaien, de eerste 2 dgn een licht wit waasje gehad, maar omdat ik iedere dag 50% water ververs en ook bij het vullen water uit mijn andere aquariums bijvul in mijn nieuwe bak was de witte waas na 2 dgn helemaal weg.

De schimmel op je hout is geen probleem, dit zal ook snel weggaan.

Succes verder met je aquarium,

Gr. Ed
 
Ik heb het witte slijm en een gecentrifugeerd sediment van het water onder de microscoop bekeken.
Het witte slijm = gist (= schimmel). Geen hyphen, alsnog zeer herkenbaar.
In het sediment van het water zag ik allerlei onwijs drukke amoeben rond racen; echter geen bacteriën gezien.. Ongetwijfeld zijn die er wel, maar blijkbaar in een zeer geringe mate. Mogelijk ook wat algen gezien, dat weet ik niet zeker.
Foto's /filmpje helaas niet gelukt!

Dus:
- gist/schimmel
- te weinig bacterien
- niet veel algen
Ik ga dus toch voer/ammonium toevoegen denk ik om de bacterien te voeren. Ik ververs het water nu ook 1x 50% (draait 2 wkn). En geduld hebben natuurlijk.

Om eventuele stoffen die nog uit kit kunnen komen (vanuit een geplakte achterwand) af te voeren
Ik heb alleen een poster erachter.
 
Ik weet niet of je licht lang genoeg aanstaat want 4-5 uur is vrij weinig. Nu heb je lichtinval van buiten maar of dat genoeg is dat betwijfel ik voor een goede groei.
 
Persoonlijk zou ik wel water verversen
Ik heb vandaag 50% water ververst, filterwatten uitgewassen (zat schimmelslijm in), nieuwe plantenvoeding en bacterien toegevoegd, een klein beetje voer en als klap op de vuurpijl 0.6ml 5% huishoudammoniak (dat is 1 druppel per 10L).
Nu wil ik de boel weer 2 weken compleet met rust laten. Tegen die tijd ben ik 5 weken aan het indraaien en als de waterwaardes goed zijn en het water schoon, dan kunnen er misschien wel een paar vissen in.

4-5 uur is vrij weinig.
Gezien de toevoeging van ammoniak ben ik terughoudend met licht, anders wordt het wel heel fijn voor algen. Denk je dat ik dat goed inschat, John, of kan het ondertussen wel wat langer aanstaan?

Super bedankt voor het meedenken allemaal, jullie gezamelijke ervaring helpt enorm om er wat richting aan te geven.
 
Terughoudend zijn met licht is in deze verstandig, alhoewel niet goed voor je planten. Ammoniak bij een start met planten en licht is niet aan te raden. Wil je met salmiak of ammoniak indraaien dan heb je het licht helemaal uit staan, geen planten en ook geen hout er in (absorbeert deels de ammoniak) anders zit je aquarium zo onder de alg. Ammoniak is namelijk de voornaamste voedingsbron voor algen.

Dit is een beetje gerommel, verschillende methodes combineren en hopen dat het goed gaat?
 
Heb je alleen filterwatten in je filter of ook bijvoorbeeld siporax?

Ik zou je filter nu even met rust laten, laat hem maar bacteriën opbouwen, goed voor de evenwicht.

Ik zou toch tussendoor nog water verversen, na 1 week weer 50%. En weer wat plantenvoeding.

Met de ammonium opstart ben ik niet echt bekend, daar kunnen andere je meer over vertellen.

Succes,

Gr. Ed
 
Ik heb het witte slijm en een gecentrifugeerd sediment van het water onder de microscoop bekeken.
Het witte slijm = gist (= schimmel). Geen hyphen, alsnog zeer herkenbaar.
In het sediment van het water zag ik allerlei onwijs drukke amoeben rond racen; echter geen bacteriën gezien.. Ongetwijfeld zijn die er wel, maar blijkbaar in een zeer geringe mate. Mogelijk ook wat algen gezien, dat weet ik niet zeker.
Foto's /filmpje helaas niet gelukt!

Dus:
- gist/schimmel
- te weinig bacterien
- niet veel algen
Ik ga dus toch voer/ammonium toevoegen denk ik om de bacterien te voeren. Ik ververs het water nu ook 1x 50% (draait 2 wkn). En geduld hebben natuurlijk.


Ik heb alleen een poster erachter.

Interessant dat je ze hebt bekeken! Lijkt me leuk om te zien wat er allemaal in het water rond kroelt. Echter vraag ik me af, amoeben en algen zijn over het algemeen een veelvoud groter dan bacteriën, kan je ver genoeg inzoomen?
 
Terughoudend zijn met licht is in deze verstandig,
Thanks; dan doe ik dat!

..verschillende methodes combineren en hopen dat het goed gaat?
Exactly :p
Al is het niet lukraak, er is wel over nagedacht en onderzoek aan vooraf gegaan.

Heb je alleen filterwatten in je filter of ook bijvoorbeeld siporax?
Het standaardding van juwel, zitten allerlei soorten filter in, met daarnaast cirax korrels toegevoegd. Dat laat ik allemaal met rust; alleen de watten maak ik schoon, want die worden blijkbaar door de schimmel heel vies.

Interessant dat je ze hebt bekeken! Lijkt me leuk om te zien wat er allemaal in het water rond kroelt. Echter vraag ik me af, amoeben en algen zijn over het algemeen een veelvoud groter dan bacteriën, kan je ver genoeg inzoomen?
De vergroting is voldoende. Voor mijn werk bekijk ik vaker bacterien onder de microscoop, dus ik zou ze wel herkend hebben.

Maar het pakt vooralsnog allemaal gunstig uit lijkt het. Het water is een stuk helderder, er ligt alleen nog wat schimmel op de bodem. De planten groeien ondanks het schaarse licht goed (ik heb wel vrijwel alleen maar hele makkelijke planten neergezet, dus dat helpt) en er is nog geen algengroei.
En als het toch tegenvalt: ik heb geen haast om er vissen in te doen, dus alle tijd om het te herstellen.
Al met al ben ik heel blij met hoe het nu is :giggle::giggle:
 
Update:
De witte waas en kaamlaag zijn definitief weg. Wel is er hier en daar een flinke schimmellaag op de bodem ontstaan. Tevens een dun laagje draadalgen (ong 5 mm lang) op de achterruit. En wat gekke wormpjes, die ga ik ook nog onder de microscoop leggen.

Vandaag heb ik het water voor de 2e keer gemeten:

DatumpHKHGHNH3
Liefst 0,0 mg/L
Max 1.0 mg/L
NO2
Liefst 0.0 mg/L
Max 1.0 mg/L
NO3
Max 30 mg/L
PO4
Max 1.0 mg/L
20 april7.58.57.50.0000.5
2 mei7.58.5 / 970.10.340.75

Sommige waardes zijn geschat, omdat ze tussen 2 kleuren van de Wesdijktest inzaten. Het licht staat maar 1 uur per dag aan. Alle planten groeien langzaam.

Ik concludeer hier uit:
- dat er nu grondstof is voor de nitrificerende bacterien, al is het nog beperkt.
- dat de algenexplosie uitblijft.
- de planten het redden.

Die schimmellaag heb ik afgezogen van de bodem en al doende ook 40% water ververst. Dat is eigenlijk te snel besef ik me nu, want 27 april was de keer hiervoor.
Als ik kijk naar onderstaande grafiek van aquainfo, zit mijn ammoniak nog steeds erg laag, zeker na deze waterwissel.

concentratie-verloop-tijdens-opstartfase-aquarium.jpg


Als ik kijk naar de grafiek hieronder (wederom bedankt, aquainfo) doen de bact die ammoniak eten er om 15 dgn over om goed te groeien, en de bact die NO2 eten ong 25 dgn. Er van uitgaand dat ze bij mij pas zijn gaan groeien nadat ik ammoniak toegevoegd heb, zit ik nog vroeg in de ontwikkeling/opstartfase, dus nog "links" van de ammoniakpiek in de bovenste grafiek.
De bact moeten dus nog verder groeien, maar door de waterwissel is ammoniak weer laag. Daarom heb ik nogmaals ammoniak toegevoegd, maar nu in een halve dosis.
De bron hiervoor is trouwens: https://www.aquariadise.com/stikstofkringloop-aquarium-indraaien/ (thanks, Daniel)

Op het moment dat NH3 en NO2 nu 0 zijn, kan ik er van uitgaan dat er een goede bacteriecultuur is, denk ik, en mogen de eerste vissen er in. Of zeg ik iets doms nu?

Bacterie-ontwikkeling-in-aquarium.jpg
 
Je waardes zijn al redelijk laag, belangrijk is dat je jou bak nu voornamelijk even met rust laat en lekker laten draaien en af en toe testen. Meer ammonia toevoegen heeft geen zin. De eventuele schimmel kan je even wegzuigen en dat kleine beetje water weer vervangen met schoon water. Wel zou ik je verlichtingsduur wat omhoog gaan brengen want 1h is wel erg kort. Ik zou hem de komende dagen rustig opvoeren naar uiteindelijk 6h en dan weer een periode het aankijken wat je bak doet. Elke grote waterwissel nu/korte termijn en of andere wijzigingen gaan ten koste van de opbouw van je aquarium en zal het uiteindelijk langer duren voordat je de eerste vissen erin kan uitzetten.

Begin sowieso wel met de hardere soorten tegen die tijd. Voor nu is dat nog te vroeg zou ik zeggen.

Gr. Ed
 
Bedankt Ed, duidelijk!
Er woont nu al een klein slakje, dus daar moet ik het nu maar mee doen! :D
 
Hier werkt het goed om in de indraaiperiode wat verkruimeld visvoer toe te voegen alsof er vissen inzitten. Op die manier raakt ons aquarium ingespeeld op een dagelijkse dosis afval. Wanneer ons aquarium dat een aantal dagen kan verwerken met ammoniak en nitriet op 0, dan is ons aquarium wat ons betreft klaar voor de eerste vissen.

Misschien heb je er wat aan. Veel plezier met je aquarium :)
 
Idd wat voer in je aquarium is beter dan ammonia in deze fase.

Succes in ieder geval.

Gr. Ed
 
Hallo allemaal!
11 dgn later... wat is er gebeurd:
- licht voorzichtig opgevoerd, ong 4 u/dag
- de meeste planten groeien goed en vormen wortels, zelfs de alternathera Rosaefolia. cryptocoryne willissi blijft achter net als de anubias nana.
- er is wat draadalg ontstaan op het hout. hindert me in deze mate nog niet. ik hoop dat de vissen het straks lusten (otocinclus, neocaridina garnalen of misschien de guppen)
- gister schimmelplekken op bodem weggezogen (nam ietsje toe), daarbij 30% water verversd
- NA de watertesten op 2 mei en 13 mei is het water verversd, 50% resp 30%. (ivm weinig tijd gister alleen de stikstofverbindingen gemeten)
- 2 mei had ik nog wat dingen toegevoegd aan het water (zie boven), gister niet meer. Ik voeg ook geen voer toe (daar dook die schimmel op), maar er liggen wel wat dode blaadjes te vergaan.

de resultaten zijn als volgt:
DatumpHKHGHNH3
Liefst 0,0 mg/L
Max 1.0 mg/L
NO2
Liefst 0.0 mg/L
Max 1.0 mg/L
NO3
Max 50 mg/L
PO4
Max 1.0 mg/L
20 april7.58.58 (of 7?)0.0000.5
2 mei7.58.5 / 970.10.340.75
12 mei---0.00.37-

De waardes van 2 mei zijn door de waterwissel dus al 50% verminderd; het verdwijnen van ammoniak is dus niet helemaal toe te schrijven aan de nitrificerende bacterien. De toename in NO3 en het gelijkblijven van NO2 wijzen er wel op dat ze iig aanwezig zijn. Maar zijn ze al met genoeg?
Als ik de testhandleiding van Wesdijk volg, zou je met deze waardes al vissen kunnen toevoegen.

Mijn vragen zijn:
Denken jullie dat er al genoeg nitrificerende bact zijn?
Kunnen er al vissen in (natuurlijk eerst een paar) of is het beter om te wachten tot NO2 ook 0 is?

WhatsApp Image 2020-05-13 at 19.24.54.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou nog een weekje wachten en in de tussentijd nog meten. Misschien je licht rustig aan nog wat opbouwen met bv 1 h er nog bij. En kijken hoe je planten het doen.

Stukje alg op je hout misstaat idd niet. Al is het draadalg (lastig te zien) dan zegt dat in ieder geval dat je waterwaardes de goede kant op gaan.

Wat betreft vissen toevoegen zou ik niet beginnen met Ottocinclus, dit is 1 van de laatste die je moet uitzetten en aan te raden is over een mnd of 3.

Wat voor visbestand had je in gedachte?

Gr. Ed
 
NO2 is giftig voor vissen, dus ik zou nog even geduld hebben :)
Ik heb het niet eens dat nitriet maximaal 1 mag zijn. Dit moet gewoon 0 zijn. Nitriet kan ook kieuwen van vissen beschadiging waardoor ze ook als ze weer schoon water hebben soms niet meer goed kunnen ademen.

Betreft de nitraat (NO3) en fosfaat (PO4) staat er maximaal 50 en maximaal 1.
Om algen te voorkomen is een verhouding van 10:1 (nitraat/fosfaat) belangrijk. Ook wel de Red Field Ratio. Als je veel snelgroeiende planten hebt is 10:1 best weinig en kan 20:2 prima.

Cryptocoryne groeien in het begin niet snel. Soms sterven deze zelfs eerst helemaal af om vervolgens omhoog te komen (van emers naar submers).

Anubias zijn sowieso langzaam groeiende planten. Heb je deze in de bodem staan of op het hout gebonden?

Heb je de bacteriën 'gevoerd'? Door zo nu en dan wat voer te verkruimelen?
Doordat er 'eten' is kunnen de bacteriën groeien.

Mocht het in je visbestand passen en bij je waterwaarden: black mollies eten wel draadalg.
 
Laatst bewerkt:
Dan wacht ik nog langer af, totdat nitriet 0 is.

Bedankt voor de tips over de planten, @LaLizzerd . De anubias heb ik niet in de grond gezet, maar op een stuk hout met veel groeven. Niet vastgebonden, maar met een lange steen ernaast die verhindert dat hij wegdrijft. Rechts onderin op het grote stuk hout. Ik zie wel dat een deel van de wortels "week" geworden is en afsterft; hij heeft zich nog steeds niet vastgeworteld aan het hout. Blaadjes zijn nog fris.
Ik heb trouwens de bacteriën gevoerd door ammoniak toe te voegen, 2x een beetje.

@Ed Tensen , ik wil iig corydorassen, vanwege hun leuke gedrag. Waarsch jullii omdat die mooi zijn en wel redelijk te kweken, mocht ik daar ooit zin in hebben.
Daarnaast sowieso garnaaltjes, waarschijnlijk rode (of rood-witte) neocaridina's. Ik weet nog niet welk type precies, als ze maar een mooie felle kleur hebben.
Otocinclus lijk me ook leuk, en nuttig! Ik moet nog opzoeken of ze alle soorten algen eten of alleen bepaalde types.
Dan heb ik nog wel plek in de midden en topzone, en aangezien ik scholenvisjes niet leuk vind (in mijn vorige aquarium hingen ze maar een beetje rond), dacht ik aan gup, honinggoerami of misschien een kleine knorgoerami (van die laatste weet ik nog niet veel, behalve dat hij een fantastische naam heeft).
 
Terughoudend zijn met licht is in deze verstandig, alhoewel niet goed voor je planten. Ammoniak bij een start met planten en licht is niet aan te raden. Wil je met salmiak of ammoniak indraaien dan heb je het licht helemaal uit staan, geen planten en ook geen hout er in (absorbeert deels de ammoniak) anders zit je aquarium zo onder de alg. Ammoniak is namelijk de voornaamste voedingsbron voor algen.

Dit is een beetje gerommel, verschillende methodes combineren en hopen dat het goed gaat?
Hier bevestiging van de kuch ervaringsdeskundige :)
Eigenwijs dat ik ben neem ik niet zomaar wat aan en heb dus getest met zowel licht als hout gedurende de salmiak methode.
 
Eigenwijs dat ik ben neem ik niet zomaar wat aan en heb dus getest met zowel licht als hout gedurende de salmiak methode.
En wat was de uitkomst van de test?
 
DatumpHKHGHNH3
Liefst 0,0 mg/L
Max 1.0 mg/L
NO2
Liefst 0.0 mg/L
Max 1.0 mg/L
NO3
Max 50 mg/L
PO4
Max 1.0 mg/L
20/47.58.58 (of 7?)0.0000.5
2/57.58.5 / 970.10.340.75
13/50.00.37
21/58.0860.00.010.1

Waterverversingen & toevoegingen (de watertesten heb ik altijd VOOR de waterwissel gedaan) :
16/4 gestart met aquarium
27/4 50% waterwissel + 7.5 ml plantenvoeding + 20 ml bacteriesoep + 0.6 ml 4% ammoniak
2/5 40% waterwissel + 7.5 ml plantenvoeding + 20 ml bacteriesoep + 0.3 ml 4% ammoniak
12/5 30% waterwissel

Kraanwater niet getest, volgens Vitens pH 7,75 en GH 7.4.
Zelf gemeten: pH 7.5, KH 9, GH 7.

Mijn conclusie:
- Stikstofverbindingen zijn opgeruimd door bact, er kunnen dus vissen in.
- GH vind ik te laag (gezien viskeuze mik ik op 8) --> waterwissel kan dit corrigeren
- pH vind ik te hoog --> Ik heb geen CO2. --> waterwissel zal hier ook voor helpen (maar niet zo veel)

Mijn vraag:
Zijn jullie het met me eens?
 
Dan nog een klein dingetje (nieuw topic maken hiervoor?):
Afgelopen 1.5 week nam de draadalg gestaag toe. Ik heb het 2x verwijderd.
Vanochtend was het tot mijn verbazing vanzelf ong 60% minder.. (op de foto zie je het denk ik niet eens). Waarschijnlijk door het groeien van de planten en het verdwijnen van nitraat.
Mbt licht: het licht staat ong 9 uur per dag aan, maar er is wel veel (indirect) licht van buiten. Ik neig ernaar het licht tijdelijk nog wat korter aan te zetten (6- 7 uur ofzo), om de algen misschien definitief uit te schakelen. Uberhaupt is 9 uur best veel besef ik me nu.

Mbt voedingsstoffen & CO2: ik heb geen CO2. Ik twijfel of ik nu juist wel of geen plantenvoeding moet toevoegen na de waterwissel. De ingrediënten staan in de bijlage. De planten groeien al goed, dus ik denk dat het niet echt hard nodig is. Misschien een halve dosis?

Bedankt wederom! :petjeaf:
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-05-21 at 12.39.55.jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-21 at 12.39.55.jpeg
    23.6 KB · Weergaven: 197
  • WhatsApp Image 2020-05-21 at 12.46.42.jpeg
    WhatsApp Image 2020-05-21 at 12.46.42.jpeg
    54.9 KB · Weergaven: 172
Ik heb zelf mijn low-tech bakjes altijd op 8 uur licht staan. Bij meer licht neemt de alg ook weer toe en 8 uur moet voldoende zijn voor de planten.

Wat betreft bemesting, ja na de waterwissel wekelijks gewoon die 5ml per 100 liter water doseren. Je vult dan de micro-voedingstoffen weer aan en die hebben de planten wel nodig. Je mist wel een aantal macro stoffen op deze manier waaronder kalium, nitraat en fosfaat, Er zal wat in het drinkwater zitten en natuurlijk zullen de vissen (al dan niet indirect) ook nitraat en fosfaat produceren. Voor kalium is je enige toevoeging nu drinkwater.
 
Je mist wel een aantal macro stoffen op deze manier waaronder kalium, nitraat en fosfaat,
Kalium zit er toch in. Het staat in de eerste regel:
EG-Meststof. K+(MgO) meststof mengsel 46+(16MgO+32SO3) met micro-nutriënten.
Had het in 1e instantie zelf ook niet gezien.
 
Ah inderdaad, Kalium zit er wel in.
 
Ik heb de eerste vissen :D
Hebben jullie een linkje naar een thread of site met een methode om ze in het aquarium te krijgen, waarbij ik zo min mogelijk "winkelwater" erin krijg? Ik heb geen quarantainebak.
Ze dobberen nu in een zakje, waar ik elk kwartier 150 ml van mijn water bij doe.
 
Zelfde methode gebruik ik ook al gooi ik de vissen vanuit de zak eerst over in een soort maatbeker die weer in het aquarium hangt (zelfde ding gebruiken ze in de LFS ook). Steeds een beetje water erbij en giet zo nodig wat water uit de maatbeker in de emmer.

Als het tijd is om de vissen over te zetten heb je een visnetje en een emmer nodig. Netje over de emmer, vis met water erin en daarna gooi je de vis zo vanuit het netje het aquarium in.

Welke vissen heb je gekocht?
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Slim, netje + emmer ga ik ook gebruiken.
Ik was op pad om corydoras julii te kopen, maar het bleken trilineatus te zijn.
Na een geruime tijd twijfelen wilde ik toch niet met lege handen vertrekken, dus ik heb 7 otocinclus vittatus gekocht (die wilde ik eigenlijk als een van de laatsten erbij doen) en een koppeltje honinggoerami's.
Ze hadden ook mooie apistogramma cacatuoidessen.. zeer verleidelijk, maar ik heb me beheerst en ze daar gelaten :p
 
Terug
Bovenaan