Wat is er nieuw

Wat is deze lange soort bloem.

klinkie

Member
Lid geworden
2 januari 2023
Leeftijd
43
Dag iedereen,

allereerst vroeg ik mij af wat plant dit is ?
Op een weekje tijd groeit er ineens een bloem aan . Wat moet ik hiermee doen ?
20250223_202814.jpg
20250223_202821.jpg

Groeit de plant uit een knol? Lijkt op Crinum Natans.

Komt dat uit dezelfde plant? Of een aparte stengelplant?

Dat wordt inderdaad een bloem! Het plantje is een Aponogeton soort, ik weet niet welke het is. Maar dit soort maakt inderdaad bloemen. Het kost de plant wel energie, je zou hem eraf kunnen knippen of wachten tot die is uitgebloeid(kunnen ze vaak wel aan)

Ik denk Aponogeton ulvaceus. Ik heb 'm ook gehad, deze plant heeft vaak rustperiodes (vooral na de bloei), daar kun je even op googlen.

Komt dat uit dezelfde plant? Of een aparte stengelplant?
Is dezelfde plant . Ik ga hem dan maar gewoon laten uitbloeien en dan afknippen. Vrees als ik hem nu knip dat hij misschien doodgaat.

Dit is inderdaad een Aponogeton ulvaceus. Er komen na verloop van tijd kleine witte, soms ook wat wit/gele bloempjes aan. Eigenlijk is dit een plant die af en toe rust nodig is anders gaat de plant dood. Je moet de knol dan uit de grond halen en schoon en droog maken. Om totale uitdroging te voorkomen kun je de knol even besproeien. Dit hangt samen met de natuurlijke omstandigheden waarin de plant groeit. Vaak in tijdelijke watertjes die gedurende een zon seizoen droogvallen en dus de knollen die dan in de drooggevallen grond ook redelijk droog "bewaard" blijven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan