Wat is deze ziekte/aandoening


G

GuessWh0oo

Guest
Hallo Allemaal!

Sinds ongeveer 5 weken hebben wij in onze buitenvijver meerdere vissen die dood gaan(achter elkaar over weken verspreid). Ik ben geen vissenexpert, maar er zijn nu 6 vissen dood en ik zie niet direct wat er aan de hand is.
Wij hebben deze vijver al 25 jaar en alles werkt goed aan de vijver zelf. Zuurstofgehalte van het water is goed, vijver is schoon, pomp is schoon.
De vissen:
De vissen stoppen met zwemmen en blijven in het water ronddwarrelen. Komen niet direct naar boven gedreven, maar zwemmen vrijwel niet meer(liggen stil). Ik kan niets zien qua verkleuring, opzwelling, beschadiging of andere vreemde dingen aan de buitenkant van de vissen. Ze gaan ook niet direct dood, maar dit duurt helaas een langere tijd(week).
De dierenwinkel gaf aan dat het water testen op ziektes pas kan als het boven de 15 graden is (ik ben geen expert en kan dit niet meer dan beamen).
Zelf dacht ik als eerst aan een zuurstoftekort, maar dit is niet het geval. Wij hebben 7 dagen geleden 3 dagen het water ververst door een deel eruit te halen en schoon water toe te voegen(helaas nog zonder resultaat), gisteren weer 2 vissen ziek.

Heeft iemand een idee of kan mij op weg helpen met wat ik zou kunnen doen.
 
Nee, dan is het wat anders inderdaad. Ik kan je helaas niet helpen, maar hoop dat je snel de oorzaak vindt!
 
Is het een idee om zo veel mogelijk waterwaardes te meten en hier door te geven? Of zeg ik dan iets heel doms? Ik ben zeker geen expert op het gebied van vijvers namelijk. :juggle:
 
Corona?

Zonder gekheid, heb je je vijver afgedekt? Wellicht is er iets in het water terechtgekomen dat dit veroorzaakt?
 
Is het een idee om zo veel mogelijk waterwaardes te meten en hier door te geven? Of zeg ik dan iets heel doms? Ik ben zeker geen expert op het gebied van vijvers namelijk. :juggle:

Zou in principe kunnen. Moet daar dan zelf ook in gaan verdiepen hoor. Alleen laten testen in de winkel, en die gaven nu aan dat onder de 15 graden het niet mogelijk is om goed te testen (op ziektes).

Corona?

Zonder gekheid, heb je je vijver afgedekt? Wellicht is er iets in het water terechtgekomen dat dit veroorzaakt?
Nee de vijver is niet afgedekt. Ook nooit geweest(behalve een net). Hebben de vijver goed ververst en gekeken naar eventuele dingen die zichtbaar erin hebben kunnen vallen oid, maar niets te zien helaas
 
Ik zou inderdaad de waterkwaliteit testen. nH3/4 en NO2. Dit is niet moeilijk om zelf te doen met druppeltesten en deze kun je gewoon bij de Welkoop zelfs wel kopen voor de vijver. Of online.
Ik heb alleen geen idee of een temperatuur onder de 15 graden voor wat uitmaakt voor de testen op waterkwaliteit.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet ieder geval zeker dat Nitriet en zuurstof getest is. Nitriet was verwaarloosbaar het kleine beetje dat te hoog was. Zuurstofgehalte was ook goed. En er is nog 1 ding getest dat goed was. Zal dat even navragen.
 
Ik ben geen expert maar als je nitriet meet is dat niet goed en ook lage waarden kunnen op de langere termijn schade veroorzaken.
 
Ik ben geen expert maar als je nitriet meet is dat niet goed en ook lage waarden kunnen op de langere termijn schade veroorzaken.
Klopt als een bus:
"Fish that are exposed to even low levels of nitrite for long periods of time suffer damage to their immune system and are prone to secondary diseases, such as ich, fin rot, and bacterial infections. As methemoglobin levels increase, damage occurs to the liver, gills, and blood cells. "

Dus als je na 25 jaar nog steeds nitriet meet; is je cyclus niet in orde.
 
Duidelijk. Ik ga uit van het advies van de dierenwinkel die het water heeft getest. Zei dat er zo lage nitriet waarde gemeten is dat het verwaarloosbaar is en niet uit maakt. Maar blijkbaar wel dus. Wat is jullie advies nu om te doen?
 
In een vijver lijkt me dat niet zo handig en het zal ook maar zeer kortstondig effect hebben.
Kans is er ook dat de vijver zelf de oorzaak van de nitriet is als er bvb veel organisch afval in ligt.
Ik zou een zak/pot vijver zeoliet gaan halen en die in je filrer doen of tegen je uitstroom hangen. Dit zal hopelijk lang genoeg meegaan tor de watertemperatuur goog genoeg is om de filterbacterien genoeg te doen aangroeien.
 
Bedankt allen! Water verversen nu 3 daags een deel ververst. Zal kijken voor zeoliet voor extra filtering.
 
Kijk ook even naar de bomen in de buurt. Sommige bomen hebben giftige bladeren of peulen, bijvoorbeeld gouden regen. En inderdaad, organisch afval kan ook ammoniak/nitriet veroorzaken. De lichtval kan verantwoordelijk zijn voor algengroei. En als laatste: wat voor zaken gebruik je in de tuin om bijvoorbeeld planten te bemesten, onkruid te bestrijden etc. Gewoon even met een papier en pen brainstormen, er kunnen heel veel factoren van invloed zijn...
 
Kijk ook even naar de bomen in de buurt. Sommige bomen hebben giftige bladeren of peulen, bijvoorbeeld gouden regen. En inderdaad, organisch afval kan ook ammoniak/nitriet veroorzaken. De lichtval kan verantwoordelijk zijn voor algengroei. En als laatste: wat voor zaken gebruik je in de tuin om bijvoorbeeld planten te bemesten, onkruid te bestrijden etc. Gewoon even met een papier en pen brainstormen, er kunnen heel veel factoren van invloed zijn...

Bedankt voor je reactie. We gaan als het iets warmer is(advies van de dierenwinkel) de bodem goed schoonmaken. Ligt niet veel op de bodem, maar dan toch maar doen.
Omgeving is niets in veranderd in vergelijking met de afgelopen 10 jaar bij wijze van. Staat niet bij planten/bomen die gevoed worden. Dingen die eromheen staan hebben in principe daar altijd al gestaan. Hebben vrijwel alle andere dingen die anders zouden kunnen zijn dan andere jaren al uitgesloten helaas.
 
  • Ik heb nu eindelijk zelf mijn vijvers aangepakt. Vissen hebben er nooit in gezeten hoor, het is meer een kikkerpoel geworden nadat ik er ooit waterschildpadden in hield. De ene vijver is nu voor een deel bedekt met een enorme plak wortels van de gele lis, dat moet ik nog een keer aanpakken. De andere had een hele dikke laag bladeren op de bodem. Ik denk dat de waterwaarden ook behoorlijk zuur worden op die manier. Ik heb nu de bodem min of meer schoon gemaakt en een waterlelie erin gezet. Het zou me niets verbazen al organisch materiaal je probleem is.
 
Bedankt voor de informatie. Een kleine update. Na het water meerdere dagen ververst te hebben is er 1 vis geweest die het niet gered heeft. Wij hebben daarna de gehele vijver schoongemaakt zodat hetgeen dat nog op de bodem lag er uit is gehaald. Nu is het afwachten hoe het verder gaat. Allemaal tot zo ver bedankt voor alle tips!
 
Haha, als ik die tijd had gehad dan was dat zeker een mogelijkheid geweest. Helaas in deze Coronatijd extreem druk op het werk.
 

Terug
Bovenaan