Wat is dit? Blauwalg?

V

vanMartijn

Guest
Hoi!

Gisteren mijn bak verhuisd en vandaag kom ik uit het werk en allemaal groene plekken op de bodem en het hout.

Ik vermoed dat het blauwalg is, maar weet het niet zeker. Iemand die het uit deze foto's kan halen?

JePc412vYJfGxoRWM_BYf_X30vO6o4Kx.jpeg


JePc412vYJfGxoRWM_BYf_X30vO6o4Kx.jpeg


JePc412vYJfGxoRWM_BYf_X30vO6o4Kx.jpeg
 
Ja overduidelijk hoor. Hoe lang draait de bak nu dan??
weet je ook de waterwaarden??
 
Zekersteweten!
Ook maar eerst eens zoveel mogelijk de blauwalg afhevelen.
 
Bak draait al een paar jaar, maar is gisteren 100km verhuisd. Had gehoopt dat het probleemloos zou gaan :-(

Waterwaarden weet ik niet... test set ligt nog 100km terug; erg onhandig
 
Had je daar geen last van de alg dan want zoveel is anders wel erg snel namelijk.
 
Blauwalg ligt altijd op de loer en slaat toe wanneer de bak niet stabiel is. Bij jou dus door de verhuizing.
Zoveel mogelijk afhevelen. Niet te veel voeren en je filter eens goed nalopen op vuiligheid.
 
Niet zeker. Ik begin nu te twijfelen. Ook de planten en achterwand zijn best begroeid door alg. Het aquarium heeft een jaar bij mijn ouders gestaan, dus heb ik er zelf nooit zo op gelet...



Dan ga ik beginnen met het schoonmaken van het filter en afhevelen van al het blauwe alg wat ik kan vinden.

Hoe schoon moet dat filter? Alles er uit? Alles uitspoelen? Of de bruine drap onderin wel laten zitten?

Het "verduisteren" verhaal nog even achterwege laten, eerst kijken of dit werkt?
 
Filtermateriaal eens goed bekijken en dan bepalen HOE vuil het is. Weet niet of je onlangs het filter al hebt schoongemaakt.
 
Hoe langer ik kijk; hoe meer alg ik vind :stars: Planten, hout en achterwand zitten er helemaal onder.. Heeft er dus al veel langer in gezeten

Morgen krijg ik nieuwe plantjes... Dan trek ik al het hout en oude planten er uit want die waren toch al niet mooi meer.. en ga ik die achterwand grondig schoonmaken...

En de filter natuurlijk; al is dat nog vrij recent gedaan
 
Tsja, dan is het dus duidelijk. Achterstallig onderhoud.
Flink schoonmaken en het water testen!
 
vanMartijn zei:
Hoe langer ik kijk; hoe meer alg ik vind :stars: Planten, hout en achterwand zitten er helemaal onder.. Heeft er dus al veel langer in gezeten

Morgen krijg ik nieuwe plantjes... Dan trek ik al het hout en oude planten er uit want die waren toch al niet mooi meer.. en ga ik die achterwand grondig schoonmaken...

En de filter natuurlijk; al is dat nog vrij recent gedaan

Rustig aan met het filter ,anders begin je overnieuw. Zorg eerst dat je Easy life Nitrivec in huis hebt.
Om je filter te enten,zo nodig.
 
Heb je het filter grondig schoongemaakt kort geleden??
 
Daarom zei ik ook ...eerst eens het filter goed bekijken HOE vuil het is, voordat hij het TE schoonmaakt. Maar er zal wel naar gekeken moeten worden!
 
Ja. met allebei zijn ogen. :D

Of met een scheel oog,kan ook. :thumbs:
 
Zou alles eruit halen, het zand ook spoelen.

Kan ook altijd wat achter blijven.

Zie niet zoveel in de bak rondlopen.
 
Het liefst zou ik indd helemaal opnieuw beginnen; (krijg een stapel plantjes toegestuurd van ene Bertus :D
maar er zwemt nog wel wat in.

4 panda's, 3 kuhlii's, stuk of 20 nannostomus beckfordi; en een heleboel vuurtjes.


Nitrivec heb ik nog niet in huis; wel Aqua Bacteri-all ( http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=410 ) van Velda; is dat hetzelfde?
 
Speciekuip kunnen ze ook tijdelijk in,he.

Zijn niet zo duur, voor de indraaitijd.

Of zelf even wat fabriceren.

Vuurtjes in klein bakje.

Aqua Bacteri-all kan je gebruiken,is prima.
 
Zit er ook een voedingsbodem in ? anders kan je die beter gelijk verwijderen.

Groet John
 
Bertus zei:
Speciekuip kunnen ze ook tijdelijk in,he.

Zijn niet zo duur, voor de indraaitijd.

Of zelf even wat fabriceren.

Vuurtjes in klein bakje.

Aqua Bacteri-all kan je gebruiken,is prima.

:D Goed plan!

Ik heb hier nog wel een reserve filterpomp liggen... Daar dan het huidige filter materiaal in doen en dan in de filterpomp die ik wil gaan gebruiken nieuw materiaal?
 
Onee... die filterpomp heb ik al verkocht

:O
 
Marktplaats kijken.

Of er 1 staat.
 
Ik ben niet opnieuw begonnen; maar heb het aquarium grondig schoon gemaakt.

Alle planten er uit; hout er uit; bodem omgewoeld.. alle alg die ik kon vinden verwijderd. Achterwand schoonmaken was een drama; maar met een (nieuwe) afwasborstel was dat best nog wel een klusje wat best lukte!

Niets aan de filter gedaan; die is een maand geleden ongeveer gedaan. Wel even gekeken; maar die pruttelt prima :)

Ondertussen iets meer dan de helft van het water vervangen; en de nieuwe frisse plantjes die ik van Bertus gekregen heb er weer in geplaatst... Ik ben benieuwd!

q6zxJz_miHGij9Dtjvp-kP7nVDSYEzIe.jpeg
 
Kleibolletjes erbij gedaan?

Heb je ook puntslakken in de bak?
Houden de bodem luchtig ,he.
 
Die bodem, daar zat volgens mij een hoop ellende in.

Als je nog puntslakken nodig hebt. Ik heb er wel een hoop voor je :D
 
We duimen voor je dat de blauwalg wegblijft
 
Hoe is het nu dan met de bak??
 
Terug
Bovenaan