Wat is dit en wat doe ik er mee ? EC meter ?


J

Jelani

Guest
Allereerst sorry voor de vele vragen overal

Ik heb een 2e hands aquarium overgenomen en heb er van alles bij gekregen. Veel met uitleg maar ook een paar dingen zonder uitleg.

Nu kwam ik dit doosje tegen met dit apparaatje erin.....zo te lezen een EC meter....
Maar wat kan ik er mee ? Wat zegt de uitslag me ? Alle info is welkom want met google kom ik niet veel verder omdat ik niet weet waar ik op moet zoeken.
 

Bijlagen

  • 20200114_103828.jpg
    20200114_103828.jpg
    98.4 KB · Weergaven: 139
  • 20200114_103812.jpg
    20200114_103812.jpg
    91.2 KB · Weergaven: 136
  • 20200114_103750.jpg
    20200114_103750.jpg
    178.3 KB · Weergaven: 117
Kan je het geleidbaarheid testen

TDS meter kun u de hardheid / geleidbaarheid van uw aquariumwater gemakkelijk en snel bepalen. De tds meter is ideaal voor het meten van bijvoorbeeld aquarium water, vijver water, zwembad water, etc.

Voor het meten van de hardheid worden vaak twee waarden aangehouden, namelijk PPM en eC. PPM of parts per milion wordt vaak gebruikt om bijvoorbeeld de dosering van plantenvoeding goed te kunnen meten. Een Tds meter meet de PPM waarde en een eC meter met de geleidbaarheid in microsiemens. Met de onderstaande berekening is het mogelijk om de PPM waarde om te rekenen naar microsiemens.

Om met de tds meter ec te meten: gemeten waarde (ppm) x 1,56 = eC.
 
Dat is inderdaad een geleidbaarheidsmeter maar vaak gebruikt men die om met osmose het water op de goede waarde te brengen. Bij een gewone bak is dat in de regel geen ding die gebruikt wordt. Ik gebruik hem dus ook bij de garnalen waar ik met osmose werk en de geleidbaarheid met gh+ aanmaak.
 
Dat is inderdaad een geleidbaarheidsmeter maar vaak gebruikt men die om met osmose het water op de goede waarde te brengen. Bij een gewone bak is dat in de regel geen ding die gebruikt wordt. Ik gebruik hem dus ook bij de garnalen waar ik met osmose werk en de geleidbaarheid met gh+ aanmaak.

Dat verklaart heel veel. Heb er ook een osmose set bijgekregen ;)
 
Kan je het geleidbaarheid testen

TDS meter kun u de hardheid / geleidbaarheid van uw aquariumwater gemakkelijk en snel bepalen. De tds meter is ideaal voor het meten van bijvoorbeeld aquarium water, vijver water, zwembad water, etc.

Voor het meten van de hardheid worden vaak twee waarden aangehouden, namelijk PPM en eC. PPM of parts per milion wordt vaak gebruikt om bijvoorbeeld de dosering van plantenvoeding goed te kunnen meten. Een Tds meter meet de PPM waarde en een eC meter met de geleidbaarheid in microsiemens. Met de onderstaande berekening is het mogelijk om de PPM waarde om te rekenen naar microsiemens.

Om met de tds meter ec te meten: gemeten waarde (ppm) x 1,56 = eC.
Is dit je bron Kees? https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/tds-meter.html
 
Hoe lager de EC of TDS hoe zuiverder het water, hoe hoger de EC of TDS hoe meer opgeloste zouten (vaste stoffen) er in het water zitten. In principe is het best wel nuttig om te meten: vissen zijn namelijk aangepast om te leven in water met een bepaalde osmotische druk, op lange termijn is het schadelijk voor vissen om in water te worden gehouden met een te hoge, of te lage osmotische druk. Water met een hoge EC of TDS heeft een hoge osmotische druk, en vice versa. Daarom zie je op sites als Seriously fish ook vaak een TDS- waarde bij de waterwaarden voor een specifieke vissoort staan.

Om je TDS te verlagen, wat 9 van de 10 keer het geval is, ontkom je niet aan osmose of iets dergelijks. de TDS verhogen gebeurt met gh+/KH+ zouten. Maar bijv ook het toevoegen van plantenvoeding ed verhoogt de TDS/EC
 

Terug
Bovenaan