Wat is dit??? En wat kan ik er tegen doen???


Mandykuh

Well-known member
Lid geworden
5 november 2012
Berichten
1,873
Wat is dit voor een beest en wat kan ik er tegen doen dat ze uit mijn nano gaan???????

Niets nieuws toegevoegd.
Geef enkel crusta gran voer.
Geen nieuwe planten of wat dan ook.
Is enkel een garnalen bak van 30l


Ik heb sinds een paar dagen baby's erin en wil de bodem schoonmaken ivm zwevend mos en ben dus iets de bodem ingegaan en nu heb ik al 3 van die dingen eruit gehaald.

1240605_231202987036528_544196820_n.jpg


537037_231203003703193_2137325651_n.jpg


1235088_231203037036523_1644801911_n.jpg


Duidelijkere foto's heb ik niet.

Wie o wie?????????????????????????
 
Kan zijn dat ze donker zijn door mijn bodem die geeft behoorlijk af
 
1240074_231203060369854_781693538_n.jpg
 
lijkt op planaria, maar is het volgens mij niet helemaal.
een ander soort bloedzuiger dan.
Heeft deze ook een soort "gezichtje"?

Ik zou ze sowieso er uit halen, zo veel mogelijk afzuigen.
 
Lijkt inderdaad wel op bloedzuigertjes, waar ik er af en toe ook van in mijn filterpot vind.
 
planaria of rhabdocoela????

Ik vraag me het me echt af
 
rhabdocoela is volgens mij niet schadelijk.
Kun je ze eens goed bekijken misschien? bij planaria zie je van dichtbij het gezichtje en natuurlijk de driehoek kop.
Maar beide lijkt me niet zo leuk eigenlijk...
 
Ik vind ze erg veel weg hebben van planaria, op dit forum heeft Tien (forumlid) een goed artikel erover geschreven en tevens een heel handige diervriendelijke oplossing ervoor geschreven. (moet je even de zoekfunctie gebruiken)
 
Ik denk ook planaria hoe dan ook tijd om de bodem te stofzuigen en minder te voeren.

Geen middeltjes gebruiken met een stofzuiger eenmaal per 2 weken ben je ze ook zo kwijt.
 
Een kuurtje Flubenol of No-Planaria en je bent van ze af.
 
Ik zal straks eens zoeken naar dat artikel en de bodem stofzuigen.
De hele bak is nu wazig dankzij die stomme bodem grrrr.. dus straks maar niet met de elektrische stofzuiger..

Hopelijk kan het geen kwaad voor mijn baby's zucht ging ook telang goed....
 
Zo'n bodem moet je ook met rust laten Mandy,is nergens voor nodig om daar in te gaan rommelen.
Ze adviseren ook niet voor niks om zo'n bodem niet in combinatie met vissen die in de bodem woelen te gebruiken.

Geloof me is paniek om niks,dat had ik de eerste keer ook maar in 9 van de 10 garnalenbakjes krijg je ooit zulke beestjes en is zo weer verholpen.
 
John check je spannende priv� hoekje hahaha
 
Deze is dus rood/bruin en waarschijn de onschadelijke rhabdocoela.
Volgens mij werkt Flubenol daar niet tegen, maar ze zijn ook niet schadelijk hoor. Gewoon uitzuigen en niet teveel voeren.
 
uitzuigen kun je doen met een klein slangetje van luchtpompje, voor de mensen met engelengeduld ;) (zoals ik :engel: )
Kun je elke dag doen zodra je ze ziet.
 
Ik heb er geen meer gezien..
 

Terug
Bovenaan