Wat is er nieuw

wat is dit in mijn bak. Algen ??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Taropi
  • Startdatum Startdatum
T

Taropi

Guest
Hoi

wie kan me vertellen wat dit is het zit op de achterwand en op de plant .

En wat kan ik doen om er vanaf te komen.?
256283_0_82_20140515_220748.jpg

642586_0_82_20140515_220816.jpg

Ververs elke zondag 30 liter water.
De water waardes zijn goed .
Kh=6
Ph=7.2
Gh=8
No3=10
No2=0
Watertemp = 23
Co2=10.82

En Po4?
en ammoniak?

Bertus zei:
En Po4?
en ammoniak?

Kan ik niet meten Bertus .Dus weet ik niet

niemand een idee wat het zou kunnen zijn .?

Wat voor kleur heeft het? Lijkt een beetje rood, maar is dat echt zo of komt dat door de camera?

~ Ivo

het is een beetje bruinachtig

Tja ik zie wel overal algen en minder goed groeiende planten.
Geef je ook plantenvoeding??
Ik zou toch ook de po4 eens laten meten hoor. Ik vermoedt dat je wel tekorten hebt ergens.
Hoelang heb je het licht branden boven de bak??

ik geef elke week carbo en dan 10 ml op 110 liter de lampen branden van 11.00 uur tot 22.45 uur 1 x philips 840 en 1 x Philips 865.

Waar kan ik de po4 laten testen ?

10 milliliter op 110 liter?!
Bijna 12 uur verlichting is best lang.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
10 milliliter op 110 liter?!
Bijna 12 uur verlichting is best lang.

~ Ivo

op de verpakking staat 5 ml op 50 liter per week , kom ik op 10 ml voor mijn juwel 800 = 110 liter .

hoelang moet de verlichting dan aan ??
op de site kom ik ook tijden van 12 uur tegen.

Taropi zei:
op de verpakking staat 5 ml op 50 liter per week , kom ik op 10 ml voor mijn juwel 800 = 110 liter .

Heb je het over Easycarbo?
Zo ja, dan is de dosis "maximaal 2 ml per 50 liter per dag" en in een aquarium met veel planten.

Profito is 10ml per 100 liter ja.
Als je ergens een tekort hebt zou ik de verlichting naar 8 a 9 uur terugbrengen waardoor er minder vraag is naar voeding.
Je kan het bij bijna iedere LFS laten testen hoor.

Edit: maar wat voeg je nu dan toe?????
Heb je ook een totaaltje van je bak??

Ik weet dus niet of ik ergens ene tekort aan heb , zie alleen dat er een soort alg op de achterwand zit en op de plant rechtsachter.

391811_0_82_20140516_180447.jpg

563972_0_82_20140516_180337.jpg

368783_0_82_20140516_180317.jpg

Dit kun je ook niet weten dus moet je het laten meten. heb je bij jou in de buurt een aquarium winkel ofniet? daar kunnen ze dit wel 😉
Ook vind ik vloeibare "co2" niet zo geslaagd. het kan werkenmaar ik vind Bio Co2 veel beter werken en is vrij makkelijk zelf te maken dus nog goedkoper dan die Hs aqua producten 😉

Hoe maak je dit dan Bio Co2 veel beter werken en is vrij makkelijk zelf te maken dus nog goedkoper dan die Hs aqua producten ??

Je neemt een 1,5 liter fles en vult die met 1 liter water. Daardoor meng je 2 a 3gr gist uit de supermarkt en zo n 200gram suiker. Goed schudden en klaar. In de dop boor je een klein gat waar een lucht of co2 slang in kan en aan de andere kant moet je een omgekeerd bakje maken.
Deze is ongeveer 1% van je bodemoppervlak en deze komt dus op de kop in je bak waardoor de co2 erin opgevangen wordt.
Google maar eens op omgekeerd bakje of bio co2.

Kost dus haast niets.

Die recepten kun je zo vinden op internet soms zelf met een plaatje hoe en wat.
Kijk ook maar eens onder het kopje plantenbemesting op dit forum staat ook maar genoeg over 🙂

Die bio Co2 maak je met huis, tuin en keuken producten die je zo in de supermarkt kan krijgen. Het enigste wat je extra nodig hebt is een grote en een kleine lege plastic (cola of ander merk) fles en een dun stuk slang die je weer kan halen bij de LFS.

Oh ja je moet voldoende plantenvoeding doseren om ook hier tekorten van te voorkomen, vooral als je co2 geeft.
Daarom moet je alle waarden eigenlijk eens goed laten meten als dat kan.
De alg zit ook boven de uitstroonbuis zie ik dus wellicht in het bovenste deel slechte stroming.
Wellicht kun je met een bochtje ofzo de uitstroom zo maken dat die direct onder het oppervlak ligt.

heb net de tijd veranderd naar 13.00 aan en 22.45 uit. (Was eerst 11.00 aan en 22.45 uit )

Zal ff googelen op bio Co2 .

Zijn die setje ook 2e hands te koop de echte co2 pompen bedoel ik en waar moet ik opletten als ik daar voor ga.
hoe groot moet hij zijn voor mijn bak.?

Tevens zou ik die bruissteen uitzetten. Is helemaal niet zo goed en heeft totaal geen meerwaarde dan alleen dat het misschien mooi is.
ik gebruik het alleen als ik medicijnen moet gebruiken of als mn temperatuur in het aquarium te veel oploopt.
Heb wel eens gelezen dat zo'n bruissteen ook het nodige aan goede plantenvoeding uit het aquarium verwijderd. Correct me if i am wrong 😛

Klopt die verjaagt in de regel co2 en dus is je co2 wel hoger zonder die bruissteen.
Die was me niet eens opgevallen moet ik zeggen.

Co2 via de drukfles is via MP wel te koop. Ik heb er zo ook 4 angeschaft voor mijn bakken en allemaal voor nog geen 100 euro.
In principe moet de flipper of diffusor groot genoeg zijn voor de bak maar voor jou bak zal dat al snel wel het geval zijn.

Zelfs 2de hands zijn die nog redelijk aan de prijs vind ik en bio co2 werk net zo goed dus waarom meer geld uitgeven voor hetzelfde resultaat 🙂
Tevens zou ik het in het begin nog niet al te moeilijk maken en het gaan proberen met Bio Co2. Als je dit een beetje beheerst zou ik verder gaan met een Co2 fles met drukventiel 🙂
Ik heb toen der tijd ook altijd Bio Co2 gebruikt en was van plan na een tijdje over te gaan op een Co2 fles met drukventiel maar heb het lekker bij de Bio Co2 gehouden. Ik heb altijd zoiets als iets goed werk waarom zou je het dan veranderen 😛

ik heb even een filmpje gemaakt van mijn water uitstroom .
let niet op het geluid . :sorry:

http://youtu.be/QSPKgf4X03s

Belle steen uitgezet. mijn Co2 is 10.82 met belleding aan .

Uitstroom is volgens mij niks mis mee hoor zolang het water oppervlak maar in beweging is 🙂
Leuk toch RTL boulevard hahahaha 😛

Die beluchtings steentjes zijn alleen maar nodig bij bijvoorbeeld behandeling met medicijnen of als je temperatuur te hoog oploopt. Die bellen zorgen er dan voor dat de warmte naar het oppervlakte gebracht word. Vaak vinden mensen het alleen maar mooi en gebruiken het daarom maar alleen maar goed dat je het uitgezet hebt 🙂

Geluid was van Sbs6 Utopia 😀

Laat de belleding nu uitstaan en wacht maar tot het beter gaat.
Haal vandaag weer 30 liter water eruit en hal ook de "alg " weg

ik zal kijken of mijn LFS ook de po4 wil testen voor mij.

Khoppie zei:
Zelfs 2de hands zijn die nog redelijk aan de prijs vind ik en bio co2 werk net zo goed dus waarom meer geld uitgeven voor hetzelfde resultaat 🙂
Tevens zou ik het in het begin nog niet al te moeilijk maken en het gaan proberen met Bio Co2. Als je dit een beetje beheerst zou ik verder gaan met een Co2 fles met drukventiel 🙂
Ik heb toen der tijd ook altijd Bio Co2 gebruikt en was van plan na een tijdje over te gaan op een Co2 fles met drukventiel maar heb het lekker bij de Bio Co2 gehouden. Ik heb altijd zoiets als iets goed werk waarom zou je het dan veranderen 😛

Tja wat is aan de prijs denk ik dan 😉 .
helemaal compleet met 2 liter fles en magneetventiel en flipper betaalde ik tussen de 80 en de 100 euro.
Je hebt dan itt de bio co2 geen werk ervan en het is constant.
Met bio co2 wil het nog wel eens niet zo constant zijn.
Dus de drukfles co2 heeft zeker ook wel voordelen vindt ik.
Maar ja ieder moet zelf bepalen wat de eisen en wensen zijn, en of het financieel haalbaar is natuurlijk.

Ben even aan het zoeken geweest op internet en kwam steeds 2 dingen tegen over bio co2

bij de een gebruikje 1 fles van 1,5 liter gat erin en de slang uitloop met bruissteen in de bak hangen.
of een dopje van de fles gaatje erin en dan in de bak hangen.
bij de andere zag ik 2 flessen.
Wat is nu voor mij het beste om te doen .??
En maakt het wat uit hoeveel liter fles ik gebruik , zit daar ook veel verschil in .
en hoelang doe je dan met zo`n 1,5 liter fles ?
ik weet een hoop vragen maar op internet komen er alleen maar meer vragen bij .

369274_0_82_test3.jpg

739283_0_82_test2.jpg

656241_0_82_test1.jpg

En maakt het wat uit hoeveel liter fles ik gebruik , zie daar ook veel verschil in

Goedemorgen allemaal

ik heb vanmorgen zakjes Gist gehaald en in elk zakje zit 7 gram gist dat staat gelijk met 25 gram verse gist.
kan ik een zakje gebruiken op 1 liter water of is dat te veel en dan 150 gram suiker erbij.?

als ik dit gemengd heb kan ik dan de bruissteen gebruiken als uitloop voor de Co2 ?

alvast bedankt .

1 zakje is eigenlijk al veels te veel voor 1 fles.
Zou gewoon kleine hoeveelheid pakken.

Een gewone bruissteen werkt vaak niet zo heel erg goed.
Je kunnen kijken voor een houten exemplaar of een opgekeerd bakje.

ik heb nu dit gedaan voor de eerste keer .

fles SPa van 1 liter half kopje suiker en haf theelepel gist.
Water uit de bak erin gedaan de suiker erbij schudden tot de suiker is opgelost daarna de gist erbij en dop erop .
Nu staat alles al 1 uur te wachten. nog geen bubbels gezien. 😀

dit is mijn Cpo bakje waar ik het in wil uit proberen voor ik in mijn grote bak ga rommelen .

652264_0_82_20140518_133718.jpg

Tom heeft gelijk. een gram of 1,5 a 2 is meer dan voldoende op 1 liter water.
Ook zou ik het bruisteentje eruit doen en toch een omgekeerd bakje nemen want met dat steentje komt alle co2 in je bak en heb je geen enkele controle. Zo n bakje is snel gemaakt en dan zit je veel veiliger met bio co2 hoor.
Nu wordt echt alles wat wordt geproduceerd de bak in gepompt zeg maar.
Met een bakje gaat het overtollige als een bel naar het oppervlak namelijk.

Na enkele uren moet je wel bubbels zien hoor. Ik zette de fles in een emmer van 5 liter met een verwarming op 22 graden erin maar op kamertemp moet ook kunnen.
Maar ik gebruikte de zakje gist van Dr Oetker en nam dan max zo n 2 gram denk ik ongeveer.

Persoonlijk zou ik er een wasfles naast zetten, anders komt het gist in je bak.

Gr Martinez

ben al een bakje aan het maken met de maat 5 x 5 cm net een gat erin gemaakt voor de zuignap.

moet deze onder of boven in de bak hangen ? Gist is ook van Dokter Oetker .

ik kan geen grammen wegen maar een half theelepeltje zal wel ongeveer 2 gram zijn denk ik .

maar heeft nu iedereen een bio co2 in de bak hangen dan , ik heb het bij mijn vorige bak 60 liter nooit gehad.
is wel een onderwerp zeg . bruisstenen ben ik ook al tegen gekomen op internet die gooi je er in en klaar maar dat zal wel niet goed zijn .
misschien in de vakantie ?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan