Wat is er nieuw

wat is dit? :s

  • Onderwerp starter Onderwerp starter YannickG
  • Startdatum Startdatum
Stengelplanten nemen net zo makkelijk de voeding via de bladeren op. Ik zou het nog even aankijken als de andere planten het wel "goed" doen nu.
 
OMG!! niets gebeurd, niets tegen gebotst, gewoon uit het niets 🙁 🙁 Dit heb je dus met goedkoop gereedschap 🙁
13453970_10208850692098223_288442324_n.jpg
 
Zat die barst er zomaar in dan?
 
jessicapilon zei:
Stengelplanten nemen net zo makkelijk de voeding via de bladeren op. Ik zou het nog even aankijken als de andere planten het wel "goed" doen nu.

Moerasplanten ,via de bodem.
 
YannickG zei:
OMG!! niets gebeurd, niets tegen gebotst, gewoon uit het niets 🙁 🙁 Dit heb je dus met goedkoop gereedschap 🙁
13453970_10208850692098223_288442324_n.jpg

Wat is dat dan? goedkoop gereedschap?
 
Ook via de wortels Bertus maar ook voldoende via het blad. Alle planten nemen met het blad voeding op, alleen de een wat makkelijker dan de ander.
 
Daar gaan we weer. 😀

Vaak wordt ook gesteld dat voor een mooi plantenaquarium een voedingsbodem een vereiste is, maar mijn persoonlijke ervaring is anders. Allereerst gaan voedingsbodems doorgaans maar een paar maanden mee. Maar wanneer je ooit planten gaat verplaatsen woel je wel de rommel op die de voedingsbodem was, en dat geeft bende in het aquarium. Ik gebruik vloeibare plantenmest, in combinatie met laterietkorrels bij planten die daar behoefte aan hebben.
 
Haha, die Bertus. Ja een voedingsbodem zou ik ook nooit aanraden maar gewoon grind met eventueel wat voedingscapsules voor planten die daar eventuele behoefte aan hebben. Maar de meeste planten kunnen prima met de bladeren voldoende voeding opnemen. Zoals ik al zei kan de een dat beter dan de ander. Zie hier ook de reactie van Backplay.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1749990
 
Ja, ik weet het, Ik geef ze ook alles wat ze nodig hebben.

Op lateriet na. heb de laatste 45 aan Fishy 303 verkocht.

Heb er nog 3.
Maar weer 2 nieuwe pakken bestellen. = 1 kg.
 
Goedkoop gereedschap is een aquarium beginnerset met filter en verwarmingselement voor de prijs van 70 EUR... goedkoop dus...

Waar die barst opeens vandaan komt is me een raadsel. eergisteren heb ik water ververst, niet met glas of metaal of dergelijke in het aquarium geweest waardoor er glasbeschadiging kan zijn, dus geen idee... Het lijkt me dat de 2 stukken glas bovenaan van mekaar losgekomen zijn... Toen ik vanmiddag thuis aankwam trof ik een plas water aan voor 't aquarium... zomaar opeens :s

Ik ben 'm momenteel aan het leeghalen om een nieuw te halen, met garantie en niet dezelfde weliswaar.
Bij het verplanten heb ik wel gezien dat alle stukjes stengel die in het grind zaten, volledig wak geworden zijn, rotting vermoed ik dan? Het zijn al de planten zonder wortels die dit hebben. De andere plantjes bouwen hun wortels verder uit, maar heel traag...

Mss de ideale kans om de grint te vervangen door zand? wat neem ik dan het beste? Ik heb al het water nu appart gehouden in het vroegere babybadje van m'n dochtertje. Goed uitgewassen en droog gemaakt met keukenpapier. mag ik de plantjes er gewoon in laten ronddrijven (ik vermoed dat dit max 30u zal zijn, vermoedelijk zelfs maar een paar uurtjes (als ik nog voor 20u in Hulst geraak) of moet ik ze ook daar planten?

Dit is wel ff een tegenvaller, maar soit, 't is iets om uit te leren, dus al bij al valt het nog wel mee dan 😛
 
Gewoon laten drijven. maakt niets uit.

Laat later zien ,wat het zijn.


Lijkt wel of de kit gescheurd is. en niet het glas.
 
Bertus zei:
Ja, ik weet het, Ik geef ze ook alles wat ze nodig hebben.

Op lateriet na. heb de laatste 45 aan Fishy 303 verkocht.

Heb er nog 3.
Maar weer 2 nieuwe pakken bestellen. = 1 kg.

Lateriet bevat niet veel voedingsstoffen en dan kun je beter de voedingscapsules gebruiken die Backplay bijvoorbeeld verkoopt.
Daar zit alles in wat een plant eigenlijk nodig heeft.


Bodemcapsules: 30 stuks
Samenstelling:
Stikstof, Fosfor, Kalium, Magnesium, Ijzer, Mangaan, Calcium, Boor, Zink, Koper,
Molybdenum.
Gebruik:
1 x om de 6 maanden zo diep mogelijk in de bodem, bi
 
YannickG zei:
Goedkoop gereedschap is een aquarium beginnerset met filter en verwarmingselement voor de prijs van 70 EUR... goedkoop dus...

Waar die barst opeens vandaan komt is me een raadsel. eergisteren heb ik water ververst, niet met glas of metaal of dergelijke in het aquarium geweest waardoor er glasbeschadiging kan zijn, dus geen idee... Het lijkt me dat de 2 stukken glas bovenaan van mekaar losgekomen zijn... Toen ik vanmiddag thuis aankwam trof ik een plas water aan voor 't aquarium... zomaar opeens :s

Ik ben 'm momenteel aan het leeghalen om een nieuw te halen, met garantie en niet dezelfde weliswaar.
Bij het verplanten heb ik wel gezien dat alle stukjes stengel die in het grind zaten, volledig wak geworden zijn, rotting vermoed ik dan? Het zijn al de planten zonder wortels die dit hebben. De andere plantjes bouwen hun wortels verder uit, maar heel traag...

Mss de ideale kans om de grint te vervangen door zand? wat neem ik dan het beste? Ik heb al het water nu appart gehouden in het vroegere babybadje van m'n dochtertje. Goed uitgewassen en droog gemaakt met keukenpapier. mag ik de plantjes er gewoon in laten ronddrijven (ik vermoed dat dit max 30u zal zijn, vermoedelijk zelfs maar een paar uurtjes (als ik nog voor 20u in Hulst geraak) of moet ik ze ook daar planten?

Dit is wel ff een tegenvaller, maar soit, 't is iets om uit te leren, dus al bij al valt het nog wel mee dan 😛

Welk merk is het als ik vragen mag? Gelukkig dat je garantie hebt.
 
jessicapilon zei:
Bertus zei:
Ja, ik weet het, Ik geef ze ook alles wat ze nodig hebben.

Op lateriet na. heb de laatste 45 aan Fishy 303 verkocht.

Heb er nog 3.
Maar weer 2 nieuwe pakken bestellen. = 1 kg.

Lateriet bevat niet veel voedingsstoffen en dan kun je beter de voedingscapsules gebruiken die Backplay bijvoorbeeld verkoopt.
Daar zit alles in wat een plant eigenlijk nodig heeft.


Bodemcapsules: 30 stuks
Samenstelling:
Stikstof, Fosfor, Kalium, Magnesium, Ijzer, Mangaan, Calcium, Boor, Zink, Koper,
Molybdenum.
Gebruik:
1 x om de 6 maanden zo diep mogelijk in de bodem, bi

Ja, kom nou, dan groeien ze helemaal e bak uit.
Moet nu al grote bladeren weghalen.
Enne,,, Lateriet bevat niet veel voedingsstoffen ???
Lateriet IS de voedingsstof, hoor.
 
Ik heb ook een marina dus hou mn hart nu maar vast 😉
 
Ik geraak vndaag wss niet meer in Hulst... is dit erg voor m'n plantjes?

Ik heb een lichte vorm van epileptie waarbij ik last heb van enorme draaiingen 🙁
ik moet veel moeite doen en me overal vasthouden om de trap op te gaan enzo, dus
met de auto rijden is uitgesloten 🙁 Heb mijn broer gestuurd, maar betwijfel dat die <
na z'n werk nog de moeite zal willen doen om met mij tot daar te rijden... wachten op antwoord dus...

Wat jammer toch, alles valt samen op 1 dag 🙁 en komt het niet goed, dan is het gewoon zo goed als opnieuw beginnen...
 
Maakt niet uit voor je plantjes. Laat ze maar drijven.
Balen voor je.
 
Je lichaam is belangrijker en die planten overleven dat echt wel zoals Peter al aangeeft.
 
Ik ben dus alsnog in Hulst geraakt (schoonzus vond het geen probleem om eventjes heen en weer te rijden). 'k Heb zonder probleem een nieuw aquarium meegekregen 🙂 dus morgenvroeg alles terug op orde zetten. Wel heel jammer van de filter die ik heb heb moeten schoonmaken en terug meegeven 🙁

Ik heb natuurlijk nog m'n water opzij gehouden. Ik vermoed dat dit alles voor een paar weekjes vertraging zal zorgen. Maar geen probleem, ik heb tijd... zand heb ik er niet meegenomen wegens de prijs (aangezien ik een veel goedkopere zaak weet zijn hier in de buurt). Komt wel goed 🙂

De plantjes (enkel die half rode) waarvan de stengel volledig wak geworden zijn in het grind knip ik best onderaan bij denk ik? Of deze het nog zullen overleven weet ik niet, maar ik plant ze er in ieder geval bij.

idd John, lichaam is belangrijker 🙂 't was me het dagje wel. Heb vandaag wel gemerkt hoe erg ik de hele situatie vond, wat voor mij een bevestiging is dat ik er veel belang aan hecht. Is ook wel nodig natuurlijk als je 't goed wilt doen, denk ik.
 
Gelukkig is het opgelost al moet de bak nu wel weer opnieuw indraaien. Maar goed, zoiets kan gebeuren.
 
Dat is wel heel erg balen Yannick, gelukkig is hij niet in ��n keer doorgescheurd, want dan was alle inhoud op de vloer terecht gekomen. Maar blijft natuurlijk vreselijk klote.

Hoop dat je nieuwe aquarium wel goed blijft!

Geen zorgen maken over je plantjes, ik heb ze soms wel een week in een emmer met water. Het enige dat kan gebeuren is dat ze een beetje krom groeien, maar dat lost zich vanzelf weer op als je ze straks weer in je aqua zet.

Succes met alles!
 
Ik heb geen problemen met de Marina maar kan hem niet helemaal tot de rand vullen want dan loopt er iets uit. Ik heb de waterstand dus tot 1 mm onder de rand van de kap.
Ik heb al meer leden met dit probleem hier gehoord. Maar verder bevalt de Marina prima hoor.
 
idd, daar was ik bang voor, dat hij volledig zou doorscheuren, vandaar dat ik 'm zo snel mogelijk heb leeg gehaald 🙂
Uiteindelijk niet veel aan de hand dus.

@John, idd wanneer het water wat te hoog staat lopen er ook af en toe enkele druppels over de rand wanneer ik de kap open.

'k Heb deze voormiddag zand gehaald om de grind mee te vervangen. Dit zal wel beter zijn om de plantjes in te nestelen waarschijnlijk. dadelijk alles eens mooi afspoelen en dan beginnen met alles terug op orde te zetten.
13474029_10208857919078893_262735776_n.jpg
 
Ik denk/weet zeker dat je visjes hier straks heel blij mee gaan zijn. En je plantjes ook.

Alleen je schip ligt dan niet meer in de zee meer op de zeebodem 😛


Plantjes hebben trouwens een tijdje nodig om te zettelen. Soms duurt het een paar dagen, soms een paar weken voordat ze het goed gaan doen.
Andere plantjes doen het meteen goed en krijgen later soms een klap.
Sommige doen het nooit en sommige doen het altijd.

Het is een beetje uitzoeken welke het beste groeien met jouw licht en toevoeging van voeding e.d.
 
idd, eindelijk heeft ie de bodem bereikt XD
ik heb bij het opvullen wel grotendeels vers water gebruikt, omdat het andere water nogal vuil was. Plantjes erin zetten zal pas voor morgen zijn denk ik. best het nieuwe water eerst een dagje laten staan, niet?

Water is enorm troebel nu, door het zand veronderstel ik, maar is het abnormaal dat er luchtbelletjes op het wateroppervlak blijven staan? ik heb het zand nochtans 4x gespoeld...
 
Dag iedereen, eventjes nieuwe update.

Het zand is gaan liggen, al moet ik er de plantjes nog opnieuw inzetten, dus zal opnieuw even troebel worden. Wat me ondertussen is opgevallen bij de plantjes die het wat minder deden (half rode), is dat ze opeens wortels beginnen aan te maken door gewoon in het water te liggen (net boven de plaats waar de stengel was wak geworden in het grind. Kan Het zijn dat het grind ervoor gezorgd heeft dat wortelgroei belet werd?

Hoe plant ik deze nu het best? Het 'afgestorven' deel eraf halen en dan in het zand planten, maar hoe diep? ik stel me voor dat als ik ze dan 2cm in het zand zet, dit deel van de stengel opnieuw wak zal worden? plant ik de wortels dan net onder het zandoppervlak of toch iets dieper? Ik wil natuurlijk ook niet dat ze opnieuw gaan ronddrijven 😛

Je ziet op de foto duidelijk dat het deel onder de wortels volledig dood is...

13479871_10208866291888208_285277208_n.jpg
 
Wellicht heb je rotting in de bodem gehad. Ik zou de dode stukken eraf halen en dan de goede delen in de bodem plaatsen. Als er al wortels aanzitten is een centimeter of 2 meer dan voldoende. Zolang ze maar vast blijven zitten is het goed.
Snelgroeiers kun je heel makkelijk "toppen" en dat deel weer terugplaatsen.
 
Ok thx, dan ga ik eens aan de slag 🙂
 
hoi iedereen,

we zijn ondertussen bijna een weekje verder en alles ziet er tamelijk goed uit moet ik zeggen. De halfrode plantjes hebben het moeilijk maar da's waarschijnlijk doordat ze ondertussen op korte tijd 2x verplant zijn. sommige bladeren zijn afgestorven maar sommige zijn dan weer nog goed stevig en groen, dus misschien herstellen ze zich volledig, we zullen zien...

Ik heb wel gemerkt dat er zich geen troebel water door bacterievorming heeft gevormd, hoewel de filter volledig was proper gemaakt. Is dit omdat ik toch nog een deel water uit het oud aquarium gebruikt heb? (ik denk 1/5 oud, 4/5 nieuw water).

Ik ben ondertussen ook teststrips van JBL aangeschaft en volgens deze strips zijn de waterwaarden relatief goed:

NO3: 10 mg/l
NO2: 0,3 mg/l
GH: tss 14 en 20�d
KH: 7�d
PH: 7,3
CL2: 0

Nu vind ik persoonlijk dat deze resultaten niet echt accuraat zijn ivm een druppeltest.
zoals de GH-waarde tss 14 en 20�d... en zowel de waarde van cloor begint bij 0 maar de volgende waarde is al 0.8
Raden jullie deze strips af of geven ze een voldoende weergave van de waarden?

greetings 😀
 
Zoals je al zegt zijn het strips. Wellicht heb je al kunnen lezen in andere topics dat het beter is om druppeltesten te gebruiken. Je hebt al een koffer van Colombo voor nog geen 3 tientjes.
 
Hoi iedereen,

Na bijna 6 weken ingedraaid te zijn, bevat m'n aquarium een koppeltje honinggoerami's en een koppeltje ruitenkuisers (welke precies weet ik niet). Ze zijn nu 2 dagen gehuisvest en doen het zeer goed.
Ook de plantjes doen het goed 😀
13843657_10209205971219979_2141287283_o.jpg

13838049_10209205970699966_350201840_o.jpg

13662384_10209205970019949_704533278_o.jpg
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan