Wat is dit voor bodem?


Cindyk

Active member
Lid geworden
5 mei 2015
Berichten
30
Hallo,
Ik ben een aquarium aan het opstarten voor vuurgarnaaltjes :)
Nu heb ik 2 oude bodems gevonden uit oude aquariums maar ik heb geen idee wat dit voor spul is en of ik hier nog iets aan heb voor vuurtjes?

20210109_161329.jpg
20210109_161336.jpg
 
De 2de lijkt mij een ph-verlagende bodemsoort te zijn, die is voor vuurgarnalen doorgaans niet zo geschikt, mijn eigen ervaring is dat ze het daar slecht op doen.

Je eerste foto lijkt mij een soort quartzgrind kan prima met vuurgarnalen
 
Ik ben het met Antje eens en ik zou de bovenste nemen. Zorg wel dat de bodem schoon is en was deze anders even goed uit.
 
De 2de lijkt mij een ph-verlagende bodemsoort te zijn, die is voor vuurgarnalen doorgaans niet zo geschikt, mijn eigen ervaring is dat ze het daar slecht op doen.

Je eerste foto lijkt mij een soort quartzgrind kan prima met vuurgarnalen
bedankt voor je reactie! ik had gelezen dat ze zich aan grind kunnen bezeren? geldt dat niet voor dit grind dan? volgens mij is dit het oude grind waar vroeger onze garnalen op zaten maar weet het niet meer zeker..
en wat is handig dit als toplaag? en nog een ander soort bodem eronder? (voedingsbodem oid?)

De 2e is dus zoiezo een NO go lees ik al! bedankt
Ik ben het met Antje eens en ik zou de bovenste nemen. Zorg wel dat de bodem schoon is en was deze anders even goed uit.
bedankt! :) ik ga inderdaad de bodem nog even heel goed uitwassen als ik deze ga gebruiken :)
 
en wat is handig dit als toplaag?
Gewoon 1 laag bodem aan houden van een cm of 2 verder niets, garnaaltjes bezeren zich niet daar zijn ze te slim en te licht voor, gewoon een bodem met een niet te grove steentjes, een stukje hout of steen, eenvoudige plantjes met kleine blaadjes en mogelijk een mosje en ze hebben het prima naar hun zin, gevarieerd voeden met sticks en gedroogde bladeren en alles komt goed, mogelijk kan je zonder toevoegingen van plantvoedingen toe, zelf heb ik daar 2 nano aquariums met garnalen op draaien.
Voor de rest, maak je eigen idee van inrichting ;)) we zien later de :foto::foto:wel.
 
Uiteraard een niet te sterke verlichting en een garnalenproof filter,
 
Enige reden om dat spul van foto nr2 niet te gebruiken is dat je niet precies weet wat je hebt. Grind is prima voor de meeste soorten garnalen, waaronder vuurtjes - wil niet zeggen dat pH-verlagende soil automatische een no-go is voor garnalen... Mijn vuurtjes gaan prima op mijn soil. pH hier is 6 - 6.5, wat prima is voor zowel neocaridina als caridina soorten.
 
Gewoon 1 laag bodem aan houden van een cm of 2 verder niets, garnaaltjes bezeren zich niet daar zijn ze te slim en te licht voor, gewoon een bodem met een niet te grove steentjes, een stukje hout of steen, eenvoudige plantjes met kleine blaadjes en mogelijk een mosje en ze hebben het prima naar hun zin, gevarieerd voeden met sticks en gedroogde bladeren en alles komt goed, mogelijk kan je zonder toevoegingen van plantvoedingen toe, zelf heb ik daar 2 nano aquariums met garnalen op draaien.
Voor de rest, maak je eigen idee van inrichting ;)) we zien later de :foto::foto:wel.
hoi bedankt voor je reactie.
Geen voedingsbodem of soil eronder dan ofzo?
hoe regel ik dan de voeding van de planten? moet dit dagelijks? wekelijks of wat jij zegt misschien wel helemaal niet (waar halen ze dan hun voeding vandaan?)
hoeveel kilo van deze bodem heb ik nodig voor die nano cube 30liter?
Enige reden om dat spul van foto nr2 niet te gebruiken is dat je niet precies weet wat je hebt. Grind is prima voor de meeste soorten garnalen, waaronder vuurtjes - wil niet zeggen dat pH-verlagende soil automatische een no-go is voor garnalen... Mijn vuurtjes gaan prima op mijn soil. pH hier is 6 - 6.5, wat prima is voor zowel neocaridina als caridina soorten.
BEdankt
die foto 2 gaat hem dus indd niet worden! Ik heb gelezen dat een soil soms kan gaan rotten en dat je dan overnieuw moet beginnen.. daar zit ik natuurlijk niet of te wachten wat is jou ervaring hiermee?
 
In de regel kun je het beste vloeibare plantenvoeding gebruiken en wat voeding bij de wortels voor de planten die dat vragen. Bij moerasplanten moet je dit laatste eigenlijk altijd doen.
Met Neo s zou ik een gewone grindbodem nemen overigens want die doen het in de regel prima op ons kraanwater.
 
hoi bedankt voor je reactie.
Geen voedingsbodem of soil eronder dan ofzo?
hoe regel ik dan de voeding van de planten? moet dit dagelijks? wekelijks of wat jij zegt misschien wel helemaal niet (waar halen ze dan hun voeding vandaan?)
hoeveel kilo van deze bodem heb ik nodig voor die nano cube 30liter?

BEdankt
die foto 2 gaat hem dus indd niet worden! Ik heb gelezen dat een soil soms kan gaan rotten en dat je dan overnieuw moet beginnen.. daar zit ik natuurlijk niet of te wachten wat is jou ervaring hiermee?
Of je soil nodig hebt; is ook beetje afhankelijk van het type en aantal planten dat je in je bakje kwijt wil. Wil je bijvoorbeeld alleen wat mos met misschien een javavarentje, dan hoef je eigenlijk geen geld in een soil te investeren. Wil je echt een volle plantenbak, dan is het de moeite waard. Dat javavarentje en wat mos hoef je ook geen strict bemestingsregime voor te hebben, die kunnen met weinig toe - ook qua licht.
Wat ik nu noem zijn overigens epifyte planten, ofwel planten die op hout/steen groeien en dus niet in de soil hoeven te staan - hoe dik de bodembedekking dan moet worden, is puur je eigen smaak. Je kunt een klein zakje grind halen - of een grotere voor een diepere laag (en je hebt gelijk iets voor wanneer je een 2e bak wil opzetten ;) ).

Soil gaat niet direct rotten of uitgewerkt raken - een goede soil gaan rustig 3 jaar mee eer die uitgewerkt begint te raken en dat kun je jaren oprekken door vloeibaar te bemesten maar ook capsules bij te steken. Again, niet nodig als je niet all-out met je planten gaat.

Voor je eerste bakje is het prima om gewoon met grind, garnaaltjes en wat plantjes te beginnen :) Je merkt vanzelf hoe je interesse zich ontwikkelt als je eenmaal een bakje hebt staan en dan kun je altijd nog investeren in soils/duurdere lampen/co2 etc.
 

Terug
Bovenaan