Wat is dit voor bruins?


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,191
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Dit bruine spul (alg?) zit al geruime tijd op mijn hout. Ik kan het er zo afplukken en dan komt het na verloop van enkele weken weer terug. Het woekert niet, het is geen vissenpoep, maar wat het wel is?
Het hout rechts staat bij de uitstroomopening van het filter, de andere staat aan de andere kant van het aquarium naast de instroomopening van het filter.
 

Bijlagen

  • bruin mos1.jpg
    bruin mos1.jpg
    307 KB · Weergaven: 77
  • bruin mos2.jpg
    bruin mos2.jpg
    249.9 KB · Weergaven: 87
  • bruin mos3.jpg
    bruin mos3.jpg
    134.4 KB · Weergaven: 74
Ik bedoel niet de 'pluisjes' maar die 'draadjes'. Ik zal het even op een foto aanwijzen.
 

Bijlagen

  • bruin mos2.jpg
    bruin mos2.jpg
    285.4 KB · Weergaven: 63
de caloglossa die als red moss wel gehouden wordt heeft duidelijk vertakkingen die er van dichtbij uitzien als een ketting van smalle blaadjes.

deze lijkt meer op rode spaghetti als ik naar de foto's kijk.

je kunt algen onderverdelen in 3 (4) categorieën:
Groenwieren
Roodwieren
bruinwieren
en eventueel nog blauwalgen wat dan weer bacteriën zijn.

Bruinwieren komen eigenlijk alleen in koel zoutwater voor, in een tropisch zoetwater aquarium lijkt me dat dus niet.
Groenwieren zijn doorgaans groen.
blijft over roodwieren.

roodwieren hebben rode/bruine/zwarte/paarse/ietsdaartussenin kleur doordat ze fycobilisomen hebben. pigmenten die als zonnepaneeltjes extra licht opvangen en doorgeven aan het chlorofyl. Hierdoor groeien ze ook goed op relatief donkere plekken.

De term roodwier is net zo'n preciese aanduiding voor een alg, als boom voor een plant. Dus je hebt er niks aan.
 
Mis je dan niet de diatomen? Geen echte alg maar ja dat is blauwalg ook niet.
ja goed punt, en de kranswieren en de glaucofyten en..... vast nog een hele hoop meer.
Diatomeeën of kiezelwieren behoren tot hetzelfde rijk als de bruinwieren geloof ik, als neefjes zeg maar.

de onderverdeling blauw, rood, groen en bruin wordt vaak als functionele indeling gebruikt. Waarom weet ik niet precies Het heeft iets van doen met de types chlorofyl en andere eenvoudig te onderscheiden eigenschappen meen ik. Feit is dat het een sterk versimpelde weergave is. Maar het is zo omvangrijk en complex dat ik nooit de aandrang heb gevoeld me er precies in te verdiepen, zou ook een paar jaar van mijn leven kosten vrees ik.

Een eigen functionele indeling voor aquarium algen zou best een interessante discussie kunnen zijn. Op basis van uiterlijke kenmerken en aanpak bijv.
 
Dit is dus geen Caglagossa begrijp ik?
Maar wel een roodwier?

En de volgende vraag, in ieder geval voor mijn aquarium belangrijker: Kan het kwaad?
 
Thorea hispida, best een leuke alg om te hebben. Groeit ongeveer als mos, niet zoals we van de meeste algen verwachten gelukkig. Wordt vaak zelfs met opzet in aquaria geïntroduceerd en is redelijk zeldzaam.
En inderdaad een roodwier :)
 
Thorea hispida, best een leuke alg om te hebben. Groeit ongeveer als mos, niet zoals we van de meeste algen verwachten gelukkig. Wordt vaak zelfs met opzet in aquaria geïntroduceerd en is redelijk zeldzaam.
En inderdaad een roodwier :)
dat lijkt er meer op ja.

Dit is dus geen Caglagossa begrijp ik?
Maar wel een roodwier?

En de volgende vraag, in ieder geval voor mijn aquarium belangrijker: Kan het kwaad?


Roodwieren groeien niet zo heel snel, maar als ze eenmaal ergens opgroeien is het heel lastig ze weer kwijt te raken.
Er zijn inderdaad mensen die dit soort algen met opzet in hun bak zetten als een soort plantje. En een deel krijgt daar later behoorlijk spijt van.
Je huidige aanpak van kort houden lijkt me opzich geen slechte.
 
Het groeit in de bak zoals ie op dit moment is, heel langzaam. In hetnieuwe huis komt er weer bio-CO2 op en wil ik met EI gaan werken. Ben benieuwd wat er dan gebeurt.

Hoe ben ik eraan gekomen? Via hout?
 
ik zou eerder denken via planten, transport water van vissen oid. Het hout komt niet uit het water voor je het in je aquarium stopte.....

als het inheems is kan het ook via de lucht in je aquarium terecht komen...
 
Ik weet niet hoe het precies zit, maar iedereen die ik ken kreeg het ook ineens op het hout. Zou kunnen dat er sporen met het hout mee zijn gekomen, of dat hout gewoon de meest gunstige plek is voor Thorea.
 
als het inheems is kan het ook via de lucht in je aquarium terecht komen...
Ik woon in Noord-België, ik betwijfel sterk of het daar inheems is...
Maar ik heb wel nieuw hout gekocht, dus dan zal het wel in slapende staat daarin gezeten hebben....
 
Ik woon in Noord-België, ik betwijfel sterk of het daar inheems is...
Maar ik heb wel nieuw hout gekocht, dus dan zal het wel in slapende staat daarin gezeten hebben....

Thorea komt kosmopolitisch voor in tropische en gematigde streken, ook in NL en BE zijn soorten aangetroffen.
Dus als het een Thorea soort is zou het allemaal kunnen.

Wat is het verschil met de Nemalion sp want zoals ik het bekijk zie ik weinig verschil.

geen idee, wat ik zo snel kan vinden in Nemalion een zeewatergeslacht.
identificatie van algen is gewoon heel erg lastig.
 

Terug
Bovenaan