Wat is er nieuw

Wat is dit voor type alg en hoe bestrijdt ik het?

LEVAAP

Well-known member
Lid geworden
19 juli 2024
Leeftijd
30
(Eten otocinclus deze soort op?)

Bijlagen

• RDT_20240915_1134114016185011488181076~2.jpg
    RDT_20240915_1134114016185011488181076~2.jpg
    309.4 KB · Weergaven: 100
Ik gok groene draadalg. Vaak een tekort aan co2 in verhouding tot het licht.

Zoals ik het zie, vooral op de kleinere omcirkelingen: Blauwalg. Blauwalg is een Cyanobacterie. Vaak ook door te weinig nitraat in het water maar rottende plantendelen zijn ook een trigger. Het is een zeer hardnekkig iets. Je moet beginnen met reinigen. En dat komt zeer precies voor alles! Ook je filter ed. Google maar even voor de precieze bestrijding.

O ja je doelde op het omcirkelde natuurlijk :DD

Zoals ik het zie, vooral op de kleinere omcirkelingen: Blauwalg. Blauwalg is een Cyanobacterie. Vaak ook door te weinig nitraat in het water maar rottende plantendelen zijn ook een trigger. Het is een zeer hardnekkig iets. Je moet beginnen met reinigen. En dat komt zeer precies voor alles! Ook je filter ed. Google maar even voor de precieze bestrijding.
Ohh, daar was ik al bang voor. Ik twijfelde want op google zag het er iets anders uit. Ik merkte inderdaad bij de recentere metingen veel lagere nitraat dan vroeger. Vroeg kon ik misschien 50-80ppm, nu is het misschien nog 10. Is het gevaarlijk? Wat zijn jouw tips? Licht iets minder lang aanlaten? Staat nu 10 uur per dag aan, is wel wat aan de lange kant, maar de planten gaan er goed op

Ohh, daar was ik al bang voor. Ik twijfelde want op google zag het er iets anders uit. Ik merkte inderdaad bij de recentere metingen veel lagere nitraat dan vroeger. Vroeg kon ik misschien 50-80ppm, nu is het misschien nog 10. Is het gevaarlijk? Wat zijn jouw tips? Licht iets minder lang aanlaten? Staat nu 10 uur per dag aan, is wel wat aan de lange kant, maar de planten gaan er goed op
Zelf zou ik zo'n 8 uur, exclusief eventuele dimtijden willen adviseren. Mijn tips; reinigen! Het dat komt heel precies. Haal je blauw alg weg. Het is een bacterie die, wanneer ook maar iets achterblijft, zich razendsnel vermeerderd. Vergeet daarbij ook je filter niet, die moet helemaal gereinigd. Verwijder plantendelen. Denk ook aan overtollig voer. Zorg voor waterbeweging. Zuurstofpompje. Voeg nitraat toe. Elke dag op zoveel mogelijk momenten e.e.a. in de gaten houden. Zie je weer blauwalg, verwijderen! Wees precies! Mogelijk, wanneer dit alles niet helpt, een verduistering toepassen. Dan moet je aquarium ingepakt wordt zodat alles compleet donker gemaakt wordt. Er mag dan beslist geen sprankje licht doordringen gedurende een aantal dagen. Maar dit is iets wat je het laatst zou willen toepassen.

Zo, alles weg. Hopelijk blijft het weg

Update: het is weer terug 🙁

Is het wel blauwalg vraag ik me af? Last het zich makkelijk afhevelen? Dan zou het kunnen. Ik vind de foto niet duidelijk.
Bij mij hielp een grondige reinigingsbeurt van de filter en dagelijks blijven weghalen. Na een week is het nooit meer teruggekeerd.

@Aqua Betta ik vraag het me ook af. Blauwalg is op internet echt blauw/groen en dit is gewoon paars. Ik maak morgen wel een nieuwe foto. Het laat zich gemakkelijk verwijderen met een pincet. Het heeft niet de structuur van alg, is niet glibberig of slijmerig, stinkt niet, maar is meer een dun, hard laagje

Blauwalg is slijmerijg en dat kun je zo wegwrijven.

Wat heb je daarvoor gedaan?
Wegschrobben van het spul op de stenen/hout/kiezels, de vaste, wat 'hardere' plakkaten die verspreid liggen over de planten/kiezels met een pincet verwijderen

Onderstaand wat foto's van de plakkaten die ik bedoel. Buiten het water heeft het een donkergroene, bijna zwarte kleur. In het water met de verlichting aan is het paars zoals op de eerste foto's te zien is

Bijlagen

• 20240927_101342.jpg
    20240927_101342.jpg
    504 KB · Weergaven: 59
  • 20240927_101157.jpg
    20240927_101157.jpg
    386.4 KB · Weergaven: 58
  • 20240927_101143.jpg
    20240927_101143.jpg
    365 KB · Weergaven: 57
  • 20240927_101127.jpg
    20240927_101127.jpg
    408.4 KB · Weergaven: 63
Blauwalg is slijmerijg en dat kun je zo wegwrijven.
Nee, even geprobeerd, dit is niet slijmerig

Dan is het geen blauwalg.

Wat ook wel grappig is dat je kan surfen wat je wilt op internet maar ik ben deze kleur nog niet tegengekomen op het internet. Wel in zoutwater, maar niet in zoetwater

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan