Ohh, daar was ik al bang voor. Ik twijfelde want op google zag het er iets anders uit. Ik merkte inderdaad bij de recentere metingen veel lagere nitraat dan vroeger. Vroeg kon ik misschien 50-80ppm, nu is het misschien nog 10. Is het gevaarlijk? Wat zijn jouw tips? Licht iets minder lang aanlaten? Staat nu 10 uur per dag aan, is wel wat aan de lange kant, maar de planten gaan er goed opZoals ik het zie, vooral op de kleinere omcirkelingen: Blauwalg. Blauwalg is een Cyanobacterie. Vaak ook door te weinig nitraat in het water maar rottende plantendelen zijn ook een trigger. Het is een zeer hardnekkig iets. Je moet beginnen met reinigen. En dat komt zeer precies voor alles! Ook je filter ed. Google maar even voor de precieze bestrijding.
Zelf zou ik zo'n 8 uur, exclusief eventuele dimtijden willen adviseren. Mijn tips; reinigen! Het dat komt heel precies. Haal je blauw alg weg. Het is een bacterie die, wanneer ook maar iets achterblijft, zich razendsnel vermeerderd. Vergeet daarbij ook je filter niet, die moet helemaal gereinigd. Verwijder plantendelen. Denk ook aan overtollig voer. Zorg voor waterbeweging. Zuurstofpompje. Voeg nitraat toe. Elke dag op zoveel mogelijk momenten e.e.a. in de gaten houden. Zie je weer blauwalg, verwijderen! Wees precies! Mogelijk, wanneer dit alles niet helpt, een verduistering toepassen. Dan moet je aquarium ingepakt wordt zodat alles compleet donker gemaakt wordt. Er mag dan beslist geen sprankje licht doordringen gedurende een aantal dagen. Maar dit is iets wat je het laatst zou willen toepassen.Ohh, daar was ik al bang voor. Ik twijfelde want op google zag het er iets anders uit. Ik merkte inderdaad bij de recentere metingen veel lagere nitraat dan vroeger. Vroeg kon ik misschien 50-80ppm, nu is het misschien nog 10. Is het gevaarlijk? Wat zijn jouw tips? Licht iets minder lang aanlaten? Staat nu 10 uur per dag aan, is wel wat aan de lange kant, maar de planten gaan er goed op
Wat heb je daarvoor gedaan?Zo, alles weg. Hopelijk blijft het weg
Wegschrobben van het spul op de stenen/hout/kiezels, de vaste, wat 'hardere' plakkaten die verspreid liggen over de planten/kiezels met een pincet verwijderenWat heb je daarvoor gedaan?
Nee, even geprobeerd, dit is niet slijmerigBlauwalg is slijmerijg en dat kun je zo wegwrijven.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.