Wat is dit?! Ziekte of onschuldige verkleuring?


R

Roodwit

Guest
Sinds kort hebben enkele van mijn garnaaltjes donkere/zwarte strepen/vlekken. Wie weet wat dit is?!

het is opvallend dat het alleen op de rode delen zijn, en vrij symmetrisch lijkt. Donkere plekken op of achter de normale witte stipjes op de kop, strepen als banden over t lijf of horizontaal langs de zijkant van de kop....

hoop dat het een beetje te zien is op de foto’s
4318E7D8-6BC0-4963-BD97-791A00F63C05.jpeg
ECE6D208-92FE-499F-9411-24C6E04E5257.jpeg
932E47FC-978A-4E5B-84CD-4ED52F2171F5.jpeg
22F84731-F342-483E-A7D7-AEAAB35CD35B.jpeg
6C183403-1C90-4535-AECB-60F3A1EECD7C.jpeg
 
Ja daar dacht ik ook al aan maar heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt er verdacht op.
 
Daar dacht ik inderdaad ook aan, maar omdat het geen random plekjes lijken twijfel ik..
Na heel wat foto's te bekijken op google hoop ik eigenlijk dat het bij ze hoort, als ik op "red wine garnalen" google zie ik veel wat er op lijkt, en bij ze lijkt te horen, dus hopelijk zit het gewoon in de gene en hoef ik me geen zorgen te maken! Hou ze uiteraard goed ik de gaten, maar ze vertonen ook geen afwijkend gedrag (al wordt dat bij roestziekte ook niet beschreven, lastig...)
Wat denken jullie? hoort het bij de "red wine" garnalen?
 
Ik herken het niet maar wat ik me afvraag is komt dit opeens of hebben ze het altijd al gehad?
 
@jessicapilon goeie vraag... er zijn 2 jonge die het hebben, en 1 volwassene. De volwassene is wat wispelturig, had weinig kleur bij aankoop, werd feller van kleur na een aantal weken, nam daarna weer af en nu zwart erbij... De jonge heb ik niet eerder zo goed bestudeerd voor de zwarte tekeningen bij de volwassene opviel, dus daar weet ik het eigenlijk niet van 😳

@Nicolientje-W op internet kom ik een behoorlijk aantal kwekers tegen (vooral uit USA) die caridina garnalen juist prijzen om hun donkere "marble" tekeningen. Wil absoluut niet zeggen dat je vermoeden niet klopt btw! Ben je juist erg dankbaar dat je reageert! 🤗
Heb je zelf al eens roestziekte gehad in de bak? Werden de plekken groter/meer/andere kleur na verloop van tijd? en vertonen ze ander gedrag?
Wat is je advies? Quarantaine? (wat volstaat als quarantaine bak? een nieuw aquarium moet indraaien, is een klein bakje met water uit het aquarium met wat stukjes plant voldoende, voor hoelang?) Sorry, nog een leek kwa ziektes 😳
 
Nee nooit enige ziekte in d egarnalenbakken gehad, dus hoe je moet handelen weet ik niet, daarom ook dat ik die link plaatste
 

Terug
Bovenaan