wat is dit ...


G

gorillazbe

Guest
zie er meer en meer ... eerst lijken ze op blad te zitten dan hange ze met dunne deel los in de stroming ... bewegen uitzig zelf doet het niet .
IMG_20180526_161554.jpg
IMG_20180526_161554.jpg
IMG_20180526_161556.jpg
IMG_20180526_161602.jpg
IMG_20180526_161611.jpg
IMG_20180526_161613.jpg
 
Das precies een of ander soort slijm.
 
Is dat geen vel van een larve?
 
Ik lees op internet dat bv libelle-larven vaak vervellen, voor ze de laatste gedaantewisseling ondergaan en kunnen vliegen.
 
nee geen libelle larve. Als het al een larve van iets is dan is dit de larve ... er is niks uit gekomen het word gewoon groter.
het lijkt te ontwikkelen uit eerst een ronde doorzichtige schijf en dan naar dit .en het dikke deel lijkt een opening te hebben .
eentje uitgehaald lijkt hard . geen beweging te zien .
tijd geleden zag ik op glas iets dat er op leek dacht iets van een slak . maar nu zijn ze zo en meerdere .
GOOGLE weet het ook niet ;C
 
ze zijn zeker 7-8 cm
 
Kan je misschien een foto nemen van een exemplaar in een glas water of zo, misschien geeft dat een beter zicht/beeld?
Je zegt dat het hard lijkt, bedoel je dan dat het overal hard is, over de ganse lengte?
Het lijkt op de foto's inderdaad eerder een zachte, slijmerige substantie namelijk... Met vage trekken van een larve dacht ik eerst ook maar dat is het dus niet blijkbaar?

7 cm? Wow, dat is groter dan ik dacht.
Op welke termijn zijn ze zo groot geworden?
Verplaatst het zich ook of blijft het vanaf de start op dezelfde plek?

Wat voor bewoners heb je in de bak?
 
Je zegt ook dat het er meer en meer worden.
Over hoeveel hebben we het dan?
En zie je er nu meer omdat je plots allemaal "grote, gegroeide exemplaren" in de bak hebt of zie je tegelijkertijd ook nieuwe, kleine "schijfjes" verschijnen?

Ik bedoel dus: zie je er nu meer doordat ze nu groter (en dus beter zichtbaar) zijn of zie je ook nieuwe kleintjes opduiken, alsof ze kweken, vermenigvuldigen?

Je bent 100% zeker dat het geen vervellingen van larves zijn?
De larve gaat zich namelijk vastbijten voor het vervellen waardoor het vel aan de plant blijft hangen (met het monddeel) na het vervellen...
De larves zelf kunnen soms vrij lang onder de radar blijven omdat ze zich goed kunnen verstoppen (bvb door uit het zicht aan of tegen planten te hangen wachtend op een nietsvermoedend hapje... ;))
Soms zie je ze pas wanneer je er bewust naar op zoek gaat heb ik al gemerkt... Dus misschien toch even speuren? Je weet maar nooit, nietwaar...

Ik wil niet twijfelen aan je woorden, hé maar het lijkt er wel hard op vind ik...
Edit: (behalve dat vervellingen niet beginnen als een "klein schijfje" om dan te groeien natuurlijk... :juggle: en eigenlijk zijn ze meestal ook geen 7cm groot bedenk ik me nu, en zelfs ook niet echt hard te noemen in feite....
hmmm, waarom heb ik ineens het gevoel dat ik me vergis :rolleyes:)

Ben nu ook wel zeer benieuwd geworden...
Een foto van een uitgevangen exemplaar in een glas zou sowieso leuk en mogelijk zelfs verhelderend kunnen zijn dus ik wacht af voor ik verder improviseer...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zal morgen foto nemen in iets helder.
kan niet langer zijn dan paar dagen ...

guppys , plattys, mollys, zwaarddragers, paar dwerg gouramis,otocinclus ass. dwerg algeneters ,botia striata s, dwerg corydoras , 2 soorten tetras ,2 grotere hypostomus plecostomus of zoiets superalgeneteres, 3 soorten gernalen , en verschillende soorten slakken en helenas..
 
ik zal morgen foto nemen in iets helder.
kan niet langer zijn dan paar dagen ...
.

Ik wacht in spanning af. Misschien komt er ondertussen iemand met een antwoord...

guppys , plattys, mollys, zwaarddragers, paar dwerg gouramis,otocinclus ass. dwerg algeneters ,botia striata s, dwerg corydoras , 2 soorten tetras ,2 grotere hypostomus plecostomus of zoiets superalgeneteres, 3 soorten gernalen , en verschillende soorten slakken en helenas..

Amai, dat is een beste, bonte verzameling...
Hoe groot is je bak en heb je misschien een totaallplaatje?

Heb je onlangs iets toegevoegd qua planten of dieren waardoor het eventueel in de bak kan gekomen zijn?
 
eentje uitgehaald lijkt hard

Het is hard? Dus geen slijm. Het voelt echt dus hard aan zoals bij wijze van spreken een vervelling?

Ik zie wat gruis op je bladeren liggen.. Staat er stroming in je bak? Heb je een pompje?
Is dat gruis voer?
 
Das best een volle bezetting maar ben ook wel benieuwd naar de afmetingen van je bak en een totaal foto.
 
hard als vlezig .hard slijm ... een vervelling is zacht en slap en leeg tis geen vervelling . morgen zal ik proberen betere foto te poste.
en dat gruis is gewoon zand ... 2 grotere hypostomus plecostomus die durven nogal eens hevig rond zwaaie ..
aquarium is een juwel rio 180 met een bioflow 3.0 filter met wat aanpassingen.
 
Wacht in spanning die foto af want dit is wel raar.
 
het heeft meer de structuur van een kwal .
IMG_20180527_114220.jpg
IMG_20180527_114640.jpg
IMG_20180527_114653.jpg
IMG_20180527_114706.jpg
IMG_20180527_114739.jpg
IMG_20180527_114748.jpg
IMG_20180527_114756.jpg
 
Lijkt toch als ik het zo zie wel op een omhulsel van het een of ander.
 
Ik hoop toch nog steeds op een schimmel. Wat overigens ongevaarlijk is, en na een paar weken weer wegtrekt. Hoe lang heb je hier al last van? Onlangs iets nieuws in de bak geplaatst, hout bv?

Al gaat dit wel heeel ver :)

position_1_white_slime_growing_in_aquarium_-see-here.jpg
 
Vreemd spul,heeft ook wel iets weg van zo'n eipakket drel oid.
Je bak kan iig wel wat onderhoud gebruiken,lijkt oa blauwalg op het hout te vormen en heel veel vuil overal.
Die plant links is geen aquariumplant.
 
ze beginnen als platte schijfjes en dan gaan ze open tot dit . er komt niks uit .ze rollen gewoon open en worden dikker ofzo . en het begint ook niet op hout het begint op een blad of onderkant van een blad .
het dikke deel heeft een opening aan 1 kant .
ik hou het in de gaten en als er verandering komt post ik het .
 
wat vuil :mad:... men bak is goed is geel van light en men houten muur? en die groene en blauwe gloed das opt glas van foto idk zo ziet het er niet uit zonder foto . der is geen blauw alg ...
en ja das geen aquarium plant maar die worden toch naar de ruk gemaakt door men algeneters ...(ze worden trouwens wel verkocht als aquarium plant ;c)
men ruit zal ik wel eens moeten kuisen mss ist dan beter ..
 

Terug
Bovenaan