Wat is er nieuw

Wat is dit?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter schildpad
  • Startdatum Startdatum
S

schildpad

Guest
Maar voornamelijk, hoe geraak ik er vanaf? Momenteel neem ik het plaatje eruit, spoel ik constant met leidingwater. Maar na paar dagen is dat weer volgroeit met deze alg.

Screenshot_20190603-132400.png


Screenshot_20190603-132308.png
 
Blauwalg
 
Inderdaad blauwalg en als het blijft terugkomen zou ik dat plukje eruit laten. Zit het ook verder in de bak?
 
Miljaar! Dit is te erg, zijn we daarvan een week ziek geweest?

Ja @jessicapilon het zit tot op mijn fissidensis. Wat nu? Ik heb vandaag alles weer gereinigd en uitgeknipt, maar het is water naar de schelde dragen 🙁

Alle besmette planten er volledig uithalen en herplanten? Vanaf nu alleen nog maar in vitro planten grmbl grmbl
 
Miljaar! Dit is te erg, zijn we daarvan een week ziek geweest?

Ja @jessicapilon het zit tot op mijn fissidensis. Wat nu? Ik heb vandaag alles weer gereinigd en uitgeknipt, maar het is water naar de schelde dragen 🙁

Alle besmette planten er volledig uithalen en herplanten? Vanaf nu alleen nog maar in vitro planten grmbl grmbl
Zal ook wel via sporen met je kraanwater meekomen dus ik vermoed niet dat in vitro planten hier wat aan gaan doen. De oorzaak moet gevonden worden.
 
Zal ook wel via sporen met je kraanwater meekomen dus ik vermoed niet dat in vitro planten hier wat aan gaan doen. De oorzaak moet gevonden worden.

Dan zou ik de winkel zeggen. Want in ons leidingswater is chloor. En het aquarium is opgestart met osmose. Ik kreeg bladluizen en allerlei mee uit 1 webshop. Volgens mij is de oorzaak dan dat mini pelia plaatje. Maar als ik dat eruit haal en de rest is reeds besmet, wat moet ik dan doen?
 
Chloor in het leidingwater in Nederland???? Sporen van algen heb je zoals Nicole al aangeeft in elke bak.
 
Elke alg (blauwalg is trouwens een bacterie), elke plant, groeit alleen als de omstandigheden daarvoor juist zijn. Blijkbaar is jouw bak een walhalla voor de blauwalg en daar moet je iets in veranderen.

Om te beginnen verwijderen en verwijderen en nog eens verwijderen. Ondertussen aanpassingen aan je bak doen. Durf zo niet te zeggen welke.
 
Oei oei oei dat is niet goed. Maar ik zou niet weten wat? De planten groeien de bak uit. Het enige dat ik stopte was co2 toevoegen. Enfin, drastisch verminderd. En na de waterwissel voeg ik 20ml tropica growth toe.

Aan de lichturen kan het niet liggen?

Belziek Jessicapilon 🙂
 
Vaak is het een teveel aan organische stoffen.
 
Vaak is het een teveel aan organische stoffen.

Maar hij is net opgestart. Net langs de lfs geweest. Blue exit gekocht en nu dagelijks behandelen zonder waterwissels gedurende 14d. Daarna waterwissel en over kool filteren. Ik laat iets weten.
 
Wat zijn de waterwaarden uit de kraan?
 
Maar hij is net opgestart. Net langs de lfs geweest. Blue exit gekocht en nu dagelijks behandelen zonder waterwissels gedurende 14d. Daarna waterwissel en over kool filteren. Ik laat iets weten.
Dan moet je dus waarschijnlijk opnieuw indraaien omdat ik vermoed dat Blue Exit ook de goede bacteriën om zeep helpt.

Het vreemde vind ik dat Easy Life het volgende schrijft:

Ter preventie: wekelijks 10 ml per 80 liter.

Dat suggereert dat het onschadelijk zou zijn voor de goede bacterien. Ze schrijven er de productpagina verder niets over.
Hoe kan Blue Exit zo selectief zijn?
 
Wat zijn de waterwaarden uit de kraan?

EC 510
Ph 8,05

Verder wat zware metalen, koper, asbest, ....


Wordt tijd voor een testkofferje, ik hoor je al afkomen 😀
 
Dan moet je dus waarschijnlijk opnieuw indraaien omdat ik vermoed dat Blue Exit ook de goede bacteriën om zeep helpt.

Het vreemde vind ik dat Easy Life het volgende schrijft:



Dat suggereert dat het onschadelijk zou zijn voor de goede bacterien. Ze schrijven er de productpagina verder niets over.
Hoe kan Blue Exit zo selectief zijn?
Daar dan telkens wat bacto bijvoegen? Nou het worden alleszins 2 spannende weken...
Ben wel mijn Purigen vergeten verwijderen voor ik het toevoegde, doh.
 
Daar dan telkens wat bacto bijvoegen? Nou het worden alleszins 2 spannende weken...
Ben wel mijn Purigen vergeten verwijderen voor ik het toevoegde, doh.
Gauw eruit halen dan!

Ga je het preventief geven dan, vindt de fabrikant geweldig denk ik. Lijkt me niet nodig. Genoeg bakken die zonder dat spul draaien.
 
EC 510
Ph 8,05

Verder wat zware metalen, koper, asbest, ....


Wordt tijd voor een testkofferje, ik hoor je al afkomen 😀


Dat zal toch niet allemaal inzitten? woon je in eenmijn gebied?
 
Gauw eruit halen dan!

Ga je het preventief geven dan, vindt de fabrikant geweldig denk ik. Lijkt me niet nodig. Genoeg bakken die zonder dat spul draaien.
Neen ik ga het 14 dagen geven en dan stoppen 🙂 Preventief zal ik dat niet geven want liever laat ik alles zijn natuurlijk verloop gaan.
 
Neen ik ga het 14 dagen geven en dan stoppen 🙂 Preventief zal ik dat niet geven want liever laat ik alles zijn natuurlijk verloop gaan.
Moet ook kunnen, de meesten doen het hier zonder of ze moeten het niet vertellen 😀

Succes de komende 14 dagen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich ontwikkelt. Hou ons asjeblieft op de hoogte.
Net nog wat reviews zitten lezen op zooplus.de. Reacties waren heel erg wisselend.
 
Dat zal toch niet allemaal inzitten? woon je in eenmijn gebied?
Neen onze staat eigen zich gewoon alles toe en wij krijgen de roest. Chloor zit er ook nog in en overlaatst ammonia van een tanker met meststoffen die gezonken was. Door het water tekort hadden ze toen water uit het albertkanaal gepompt, gefilterd en door onze leidingen gestuurd. Stinken dat dat deed.
 
Neen onze staat eigen zich gewoon alles toe en wij krijgen de roest. Chloor zit er ook nog in en overlaatst ammonia van een tanker met meststoffen die gezonken was. Door het water tekort hadden ze toen water uit het albertkanaal gepompt, gefilterd en door onze leidingen gestuurd. Stinken dat dat deed.
Verschrikkelijk, dus jullie drinken ook geen kraanwater neem ik aan?
 
Verschrikkelijk, dus jullie drinken ook geen kraanwater neem ik aan?
Ik drink dat enkel bij koffie of zelfgemaakte soep, maar nu ik er eens bij stil sta.... Ik drink wel regelmatig osmosewater van dat leidingwater. Citroen en ijsblokken erbij en ik kikker helemaal op. Geen alcoholisch drankje dat dit toppen kan.
 
Hey mensen 🙂
Dat productje werkt heel goed hoor. De typische geur is al verdwenen uit het aquarium. Ik dacht dat het mos zo van natuur rook, maar dat was dus de blauwalg geur.

Die besmette mini pelia heb ik eruit gehaald, overgoten met dat product en dan in klein bakje op leidingwater gezet met blue exit bij. Het is (nog) niet teruggekomen 😀 Ook daar is die geur verdwenen.

Owja en je mag osmosewater niet drinken, dat is mega ongezond naar luidt zonder mineralen. Dat doet iets met uw lichaam wat schadelijk is. Zouten weggtrekken of zoiets, ik schreef eerder dat ik dat veel dronk. Maar dat mag dus niet.
 
Ik heb daar het einde nog niet mee gezien hoor. Toen de waterwaardes goed waren kreeg ik draadalg. Dat was snel de kop ingedrukt maar dan opnieuw blauwalg.

Toen ik besmette mossen apart in blu exit stopte kwam het niet terug. Maar op mijn grote drakensteen blijft het terugkomen, waarna het naar de bodem gaat en zo mijn gras aantast.

Het is beste op te lossen door water te wisselen, 3 dagen pikkedonker inkleden, dan nog eens wisselen en dan die blu exit toe te voegen zoals de instructies aangeven.
De filter is wellicht ook te zwak om de nodige stroming te veroorzaken. En vanaf nu hevel ik altijd via de bodem af met luchtslang en zuig ik alle gaten uit mijn steen leeg.

Overweeg toch een twinstar hoor, maar ga nu eerst de kernzaken verder nakijken.
 
Misschien deze eruit halen:!

Het is de eyecatcher van het aquarium. Daarop wou ik een Japanse look simuleren met riccardia. Er zal sowieso een filter moeten komen van minstens 600L per uur.

Ik geef niet op en blijf dat zooitje afhevelen terwijl ik beter materiaal afwacht.
 
Blauwalg is een lastig goedje war je lang mee bezig bent en in mosjes gaat vaak snel vuil zitten en dan heb je daar al vrij snel blauwalg.
 
Als hij van België komt dan zou het wel eens zo kunnen zijn.

Neen onze staat eigen zich gewoon alles toe en wij krijgen de roest. Chloor zit er ook nog in en overlaatst ammonia van een tanker met meststoffen die gezonken was. Door het water tekort hadden ze toen water uit het albertkanaal gepompt, gefilterd en door onze leidingen gestuurd. Stinken dat dat deed.
Miljaar, oei, oei, amai, deze persoon komt vast uit België. Vraag me niet waarom ik dit denk...
 
Ik heb daar het einde nog niet mee gezien hoor. Toen de waterwaardes goed waren kreeg ik draadalg. Dat was snel de kop ingedrukt maar dan opnieuw blauwalg.

Toen ik besmette mossen apart in blu exit stopte kwam het niet terug. Maar op mijn grote drakensteen blijft het terugkomen, waarna het naar de bodem gaat en zo mijn gras aantast.

Het is beste op te lossen door water te wisselen, 3 dagen pikkedonker inkleden, dan nog eens wisselen en dan die blu exit toe te voegen zoals de instructies aangeven.
De filter is wellicht ook te zwak om de nodige stroming te veroorzaken. En vanaf nu hevel ik altijd via de bodem af met luchtslang en zuig ik alle gaten uit mijn steen leeg.

Overweeg toch een twinstar hoor, maar ga nu eerst de kernzaken verder nakijken.
Een Twinstar doet wel iets maar helpt je zeker niet van je problemen af. Je zult allereerste de oorzaken moeten vinden en verhelpen. Dat geldt ook voor de Blue exit. Het helpt maar zodra je stopt keert je probleem terug, immers de oorzaak is nog daar. Nog even over die Twinstar, deze is net zo goed zo niet beter én goedkoper;
 
Wat ook goed helpt om blauwalg onder controle te houden is een oxidator.
Ook kan je de peroxide rechtstreeks op de alg spuiten, dan is het quasi direct dood (maar het blijft niet weg)
Wel opletten dat je niet veel peroxide vrij innje bak hebt, dat verbrand nogal snel je vissen met dodelijke gevolgen.
Ook gebruik je het best niet op gevoelige planten.
 
Blauwalg is een lastig goedje war je lang mee bezig bent en in mosjes gaat vaak snel vuil zitten en dan heb je daar al vrij snel blauwalg.

Ja echt. Ik word er tureluur van 🙂 Maar ik heb weldra grote verhuiswerken en dan ga ik eens zeer grondig te werk gaan en verduisteren. Dan ook die steen goed afschrobben en dik uur op 220°c in de oven, nieuwe bodem, indraaien en over uvc filteren. H

Een Twinstar doet wel iets maar helpt je zeker niet van je problemen af. Je zult allereerste de oorzaken moeten vinden en verhelpen. Dat geldt ook voor de Blue exit. Het helpt maar zodra je stopt keert je probleem terug, immers de oorzaak is nog daar. Nog even over die Twinstar, deze is net zo goed zo niet beter én goedkoper;

Maar de oorzaak is dan te weinig voeding en of doorstroming?
En ja die scheelt enorm in prijs. Pakken we gewoon die :thumbs:

Wat ook goed helpt om blauwalg onder controle te houden is een oxidator.
Ook kan je de peroxide rechtstreeks op de alg spuiten, dan is het quasi direct dood (maar het blijft niet weg)
Wel opletten dat je niet veel peroxide vrij innje bak hebt, dat verbrand nogal snel je vissen met dodelijke gevolgen.
Ook gebruik je het best niet op gevoelige planten.

Oxidator staat er in. Peroxide zal moeilijk gaan onder water. Maar we gaan blijven vechten. 🙂
 
Ja echt. Ik word er tureluur van 🙂 Maar ik heb weldra grote verhuiswerken en dan ga ik eens zeer grondig te werk gaan en verduisteren. Dan ook die steen goed afschrobben en dik uur op 220°c in de oven, nieuwe bodem, indraaien en over uvc filteren. H



Maar de oorzaak is dan te weinig voeding en of doorstroming?
En ja die scheelt enorm in prijs. Pakken we gewoon die :thumbs:



Oxidator staat er in. Peroxide zal moeilijk gaan onder water. Maar we gaan blijven vechten. 🙂

De oorzaak van blauwalg, eigenlijk een Cyanobacterie, kan liggen in vervuiling, weinig watercirculatie met name over de bodem, een nitraat tekort.
Vervuiling kan overvoeding zijn , rottende planten of bladeren, een vies en vervuild filter. Misschien ben je bezig geweest in je bodem? Een amoniumpiek kan ook deze problemen veroorzaken.
Watercirculatie over de bodem wordt vaak over het hoofd gezien maar is toch wel ook belangrijk. Zorg daarvoor.
Probeer je nitraat niveau op een passende hoogte te krijgen en te houden voor je bak.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: zo even Sky uitlaten
      Terug
      Bovenaan