Wat is dit?

Blauwalg, ja ken hjet ik heb op de spraybar waar de slang aan gekoppeld is, maar een plekje van 1cm, haal het wel weg en het is binnen no-time zit het er weer, easy-life Carbo puur erop gespoten maar ook dat hielp niet en kwam gewoon na een paar dagen weer terug..
De spraybar boven water gehangen (tijdelijk ik gebruik Co2) helemaal kurkdroog een aantal dagen schoon geschrobt voor de zekerheid nog Carbo eroverheen ... 3 dagen later zat de spraybar weer onderwater en jawel.. het is er weer dat taaie lieve blauwe algje :r
Nergens in de bak blauwalg te bekennen behalve op dat kleine stukje van 1cm boven op de spraybar.
Nieuwe spraybar gekocht stukje slang ook vernieuwd denk zo.. nou heb ik je.. 2weken later was het er weer precies op de zelfde plek... nou ik heb het maar opgegeven en het zit mij best en haal het met de waterwissel dit weg en 3dagen later is het er toch weer..
Reden kan ik niet vinden alle water waardes zijn picobello ook No3 20-30mg met 2mg fosfaat, Fe 1mg en zat doorstroming en zat planten voeding 3x per week ook in de bodem..dus schiet mij maar lek..
Dus ja zo hardnekkig kan blauwalg zijn, zolang het daar zit en blijft en verder niet elders opdoemdt in mijn aquarium hou ik het maar voor gezien met bestrijden dan elke week even wegzuigen.

Ik kan de reden niet vinden waarom enkel op dat 1cm stukje boven op de spraybar zit en blijft terug komen.
 
Blauwalg, ja ken hjet ik heb op de spraybar waar de slang aan gekoppeld is, maar een plekje van 1cm, haal het wel weg en het is binnen no-time zit het er weer, easy-life Carbo puur erop gespoten maar ook dat hielp niet en kwam gewoon na een paar dagen weer terug..
De spraybar boven water gehangen (tijdelijk ik gebruik Co2) helemaal kurkdroog een aantal dagen schoon geschrobt voor de zekerheid nog Carbo eroverheen ... 3 dagen later zat de spraybar weer onderwater en jawel.. het is er weer dat taaie lieve blauwe algje :r
Nergens in de bak blauwalg te bekennen behalve op dat kleine stukje van 1cm boven op de spraybar.
Nieuwe spraybar gekocht stukje slang ook vernieuwd denk zo.. nou heb ik je.. 2weken later was het er weer precies op de zelfde plek... nou ik heb het maar opgegeven en het zit mij best en haal het met de waterwissel dit weg en 3dagen later is het er toch weer..
Reden kan ik niet vinden alle water waardes zijn picobello ook No3 20-30mg met 2mg fosfaat, Fe 1mg en zat doorstroming en zat planten voeding 3x per week ook in de bodem..dus schiet mij maar lek..
Dus ja zo hardnekkig kan blauwalg zijn, zolang het daar zit en blijft en verder niet elders opdoemdt in mijn aquarium hou ik het maar voor gezien met bestrijden dan elke week even wegzuigen.

Ik kan de reden niet vinden waarom enkel op dat 1cm stukje boven op de spraybar zit en blijft terug komen.

3x in de week in de bodem? Wanneer je daar in rond woelt kan dat misschien ook wel reden zijn? (Amoniumpiek(je)) Die cyanobacterie verschijnt natuurlijk ook niet altijd precies daar waar de oorzaak zou kunnen liggen. En, wellicht, is het zeker een blauwalg plek, niet iets anders?
 
3x in de week in de bodem? Wanneer je daar in rond woelt kan dat misschien ook wel reden zijn? (Amoniumpiek(je)) Die cyanobacterie verschijnt natuurlijk ook niet altijd precies daar waar de oorzaak zou kunnen liggen. En, wellicht, is het zeker een blauwalg plek, niet iets anders?

Nee 3x 13ml profito vloeibaar plantenvoeding en 1x week kalium en na meten van fosfaat aanvullen tot 2mg omdat ik meestal wel 20-30mg nitraat hebt dat is opgelopen einde van de week tot soms 50mg dus de waterwissel.
Ben al bezig met een extra filter Eheim 2213 vol met siporax en enkel spons, deze draaid nu 4maanden en ga ik niet reinigen om te kijken of ik op die manier nitraat wat kan verlagen door Anarobe bacterien daarin proberen te kweken.. mits het debiet wel blijft water geven natuurlijk.
Bodemvoeding eens in de 3 a 4maanden oude osmocote eruit en nieuwe bij de planten, om de 6maanden bolletjes Dennerle Deponit Nutriballs + E15 tabs elke 4weken, dat geeft gigantische goed resultaat op mijn Enichdoras ozelot red flame waar de bladeren al ruim 40cm groot zijn en 20cm breed met mooi rode contrast en hij blijft maar bladeren vanuit de rozet maken.. zo goed heb ik hem nog nooit zien groeien in mijn bak.
ook de crypto's hebben het naar hun zin..met dit spul..
Belgies groen pas geplaatst eens kijken wat dit plantje gaat doen in mijn bak..
 
Grondige werken gedaan. En de aanhouder blijkt te winnen, maar nog niet volledig blauwalg vrij.

Ik ben er wel grotendeels vanaf en waar de zware contaminatie plaatsnam blijft ze nu ook weg. Heel mijn grastapijt weg, veel planten en mossen weg. Van mijn hart een steen gemaakt. Het kon niet anders.

De bodem is verlaagd en zo alle vuil weggezogen van de bodem. De grote drakensteen ga ik eruit halen, grondig stomen en meer naar het midden verplaatsen. Laatste blue exit kuur geven, verversen en nog eens over kool filteren. Op mijn filteruitlaat staat een jetstream en die veroorzaakt aanzienlijk meer circulatie. Alle beetjes helpen.

We beginnen opnieuw. Alle beesten leven gelukkig nog en zijn vermenigvuldigd. Volgende ronde minder planten zodat het overzichtelijk blijft. Dan wachten tot de vissen een natuurlijke dood sterven en gewoon bij garnalen blijven. Ik zal later een foto van mijn nieuwe scape plaatsen bij garnalen. Planten zijn besteld.
 
Het is een gemeen goedje die blauwalg hoor.
 
We geven niet op :) Eind deze maand moet het toch opnieuw stralen. Ik denk dat de grondige kuis heel veel zal helpen. En die bodemverlaging heeft veel troep meegenomen. Omdat er minder planten in komen gaan die ook de circulatie minder tegenhouden. Het groeide uit de aquarium tot tegen de lamp.

Maar goed nieuw jaar, nieuwe scape. De beste wensen trouwens.
 
Jij ook de beste wensen nog Schildpad met veel hobby plezier.
 
Na een maand kan ik zeggen er vanaf te zijn. Wel alles eruit gehaald, opnieuw ingedraaid. Het materiaal afgestoomd en terug geplaatst.
Alles planten weg en vervangen met nieuwe.
 
Hopen dat je nu plezier zal beleven.
 
Hopen dat je nu plezier zal beleven.

De fun was nooit weg hoor :) Ik kan er nog uren naar kijken in stilte :) Alleen zakte de moed me in de schoenen omdat die alg maar bleef terugkomen. Nu na herstart en met stabiele co2 huishouding blijft het weg. De red wines herleven ook helemaal en laten zich veel actiever zien nu ze alleen zijn. Toen met vissen bleven ze wat schuchter.

Ik heb al een nieuw bakje besteld voor die albinoachtige red wines. Wie weet wat er nog uitkomt :)
 
Valt me mee dat je met co2 geen problemen hebt met de TB. Hoeveel mg aan co2 heb je ongeveer nu?
 
Valt me mee dat je met co2 geen problemen hebt met de TB. Hoeveel mg aan co2 heb je ongeveer nu?

Minimaal, ik heb het ventiel op 3 bellen staan. Mijn co2 indicator schommelt tussen blauw en groen. Maar als de planten vertrokken zijn zal ik dat wellicht wel moeten verhogen.

Die TB doen het hier beter met dan zonder co2. Wellicht omdat die de ph verlaagt?
 
Terug
Bovenaan