Wat is er nieuw

Wat is dit????

Armando

Member
Lid geworden
12 december 2023
Leeftijd
58
Van de een op de andere dag heeft er van mijn sluierstaarten een soort bloeduitstortingen over haar lichaam. Het begon bij de aanzet van haar rugvin maar het wordt steeds meer.

Nu lijkt mijn telescoop oog, zwart, ook een vlek op z'n kop te hebben. Pff.

Waterwaardes zijn goed. Vier sluierstaarten in 240 liter met cristal profi 1502.

Onlangs de bodem ververst met misschien te scherpe steentjes. Kun daarvan inwendige bloeding krijgen?

Lijkt me sterk maar je weet maar nooit.

Eetlust is goed en tot vanmiddag actief. Nu hangt ze veel bovenin. Veel waterpest en rimpels over de lengte van de bak.

Alle hulp is welkom.

Alvast bedankt,

Armando.

Ze is altijd kwetsbaar geweest een heeft een flagelaten aanval overleefd.

Er is een esha 2000 kuur gestart.

Bijlagen

• PXL_20260604_165137522.RAW-01.jpg
    PXL_20260604_165137522.RAW-01.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 7
  • PXL_20260604_165210886.RAW-01.jpg
    PXL_20260604_165210886.RAW-01.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 8
Je bodem is goed voor ze.

Ben bang dat dit een bacteriële infectie is op verschillende plekken. Zal ook in de bloedbaan zitten dan.

Esha 2000 gaat daar niet tegen helpen. Antibiotica misschien wel, vooral als dat in het voer zit. Voorbeeld is Sera Bakto Tabs (zelfde werkzame stof als Baktopur Direct). Probleem is dat antibiotica officieel niet meer aan consumenten verkocht worden.

Wat je evt kunt proberen is aan vissenzaken in de buurt vragen wat ze achter/onder de toonbank hebben liggen. Geen idee anders wat je kan doen want alternatieve middelen en methoden werken normaal gesproken niet. Niet tegen inwendige infecties in ieder geval.

Het kan uit zichzelf overgaan, maar ik zou er niet op rekenen. Beter rond gaan kijken voor meds. 🙂

Jeminee. Dat klinkt niet goed. Enig idee hoe zo'n bacterie ontstaat? Opzich was de bak altijd stabiel. Alleen is de bodem gewisseld waarbij ik zoveel mogelijk water heb bewaard en de filter met rust heb gelaten.
Evengoed bedankt voor de informatie. Ik zal morgen eens rond bellen.

Het is niet een geweldig teken dat de infectie zo uitgebreid is als ik eerlijk ben. Maar wellicht kun je er in je buurt iets voor vinden. 🙂

Bacteriën die vissen ziek kunnen maken zijn eigenlijk altijd aanwezig in een aquarium. Vooral in het filter en de bodem maar ook in het water zelf. Het liefst houd je ze zoveel mogelijk uit het water, want iedere bacterie die het immuunsysteem van een vis tegenkomt (in de kieuwen vooral en de darmen), moet worden tegengehouden en dat kost energie.

Wat dus vaak het geval is bij een vis met een bacteriële infectie is dat het immuunsysteem niet voldoende gewerkt heeft. Dat kan zijn door de omgeving (ontoereikend filter bijv.), door de vis zelf (zwak, ouderdom, beschadigd) of een combinatie.

Is het 100% te voorkomen dat een vis ziek wordt: nee. De kans erop is wel te beperken met goede filtering (vooral spons i.p.v. bioballen e.d.) en überhaupt met gezonde vissen; sluiers zijn helaas gewoon wat breekbaarder dan normale goudvissen. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan