Wat is er nieuw

Wat is dit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tamara1988
  • Startdatum Startdatum
T

Tamara1988

Guest
Hallo,

Ik was vandaag mijn planten opnieuw aan het inplanten en zag een wit, langgerekt beestje (ongeveer 1-2 cm) met allemaal hele kleine pootjes bij de kop en een staart in V voorbij zwemmen. Ik heb een tekening van het beestje gemaakt 9zo zag deze er ongeveer uit, alleen in het wit) (let niet op de kwaliteit 😛), ik kan er helaas geen foto van maken (heb hem maar 2 keer gezien).

Wat is dit en wat kan ik er tegen doen?

764871_0_82_foto.jpg

Alvast dank!

Misschien een domme vraag, maar het was toch niet een meegelift garnaaltje??
Was de kleur echt wit want dan is de kans dat het een garnaal is vrij klein.
Misschien een libellelarve? Google daar eens op als je wil.

Google eens naar de larf van een waterjuffer want denk dat dat het is.

Denk ook idd een waterjuffertje?

ik heb wel pas geleden een x aantal vuurgarnaaltjes toegevoegd aan het aquarium, maar deze ziet er echt heel anders uit. Het lijkt veel op onderstaande afbeelding, alleen wit:

849343_0_82_978585nib0r_0_82_dsc00407.jpg

Ik weet niet of het een libellenlarf is en als dit wel het geval is, zit ik met een klein probleempje: ik krijg he er niet uit...

Is een libelle dan niet hetzelfde als een waterjuffer :S
Als het lijkt op wat je op de foto hebt gepost dan zou ik et er toch maar uit proberen te vangen want dat is geen garnaal nee. eerder dus de waterjuffer/libelle zoals de andere leden al aangeven.

Nee zit een groot verschil tussen die twee John.

ik wil hem ook wel eruit vangen (of het nu een juffer of een libel is), maar ik weet helemaal niet waar deze zit.

Iemand idee�n?

En wat is overigens het verschil tussen een juffer en een libel?

Overigens zie ik op de foto dat deze een driepunt staart heeft, dat beestje wat ik in mijn bak zie heeft echt een ">" staart.

Ik hoor het graag!!

Oh jee, kijk dat wist weer niet naamgenoot 😉
Maar ik zo denk ik met beide niet echt blij zijn als die in mn bak zat.

Een slang pakken en wat tussen de planten en andere inrichting rommelen en als je het diertje dan ziet gelijk uit de bak zuigen.

Tamara1988 zei:
ik wil hem ook wel eruit vangen (of het nu een juffer of een libel is), maar ik weet helemaal niet waar deze zit.

Iemand idee�n?

Overigens zie ik op de foto dat deze een driepunt staart heeft, dat beestje wat ik in mijn bak zie heeft echt een ">" staart.

Ik hoor het graag!!

Ik denk dat je het het beste kan uitvangen ongeacht de naam van deze bewoner. Voor je het weet richt het schade aan in je bak.
Maar goed ik begrijp best dat je het dan eerst weer moet zien te traceren he.

Ik heb zojuist al geprobeerd met een net tussen alle planten gewoeld, maar dit gaf geen resultaat, helaas. Onder het hout moet ik nog gaan doen, maar dat doe ik pas als ik de brokaatbarbelen heb zien eten (onder het hout zitten namelijk de garnalen en de barbelen eten deze schijnbaar heel graag).

Ik ga het zo proberen met een zaklamp en dan kijken of ze naar het licht komt.

Helaas vandaag geen geluk met vangen (niet meer te zien), morgen nieuwe poging!

een libelle spreidt haar vleugels bij het rusten, een waterjuffer vouwt ze op haar rug. de larven zijn ook niet hetzelfde.

Is een juffer ook een libel?
Ja. De orde der libellen (Odonata) bestaat uit twee onderorden: de juffers en de 'echte' libellen. De 'echte' libellen worden echter vaak kortweg 'libellen' genoemd, waardoor enige spraakverwarring optreedt. Met 'libellen' kan dus zowel de hele groep (inclusief) juffers worden bedoeld, of alleen de 'echte' libellen. Op deze site bedoelen we met 'libellen' meestal de hele groep.

Wat is het verschil tussen juffers en echte libellen?
Libellen worden in twee groepen onderverdeeld: de waterjuffers en de echte libellen.

Juffers zijn slanke en meestal kleine libellen die rustig vliegen. Hun voor- en achtervleugels hebben dezelfde vorm: ze heten daarom ook wel de gelijkvleugeligen. Het lantaarntje, de azuurwaterjuffer en de vuurjuffer zijn waterjuffers die in veel tuinen voorkomen.

De echte libellen zien er veel robuuster uit. Het zijn vaak goede en snelle vliegers en de achtervleugel is breder dan de voorvleugel. De blauwe glazenmaker en de platbuik zijn voorbeelden van echte libellen die bij tuinvijvers vaak gezien worden.

anyway, de larve van een waterjuffer heeft zo'n 3pootje (waar ze volgens mij ook mee ademen), de libellelarve heeft een wat dikkere kont. muggenlarven lijken er ook wel wat op..

voor de rest heb ik geen zinvolle bijdrage behalve proberen uit te vangen... ze eten de larven van andere dieren en kleine week- en schaaldieren.. niet heel prettig dus

Als het licht uit is een met zon klein ledlampje kijken zo heb ik er al 2 gevonden

Juist ook in mijn aspquarium gevonden heb ze eruit gedaan en in mijn zwembad gedaan 🙂

Tamara1988 zei:

Iemand idee�n?

Ik hoor het graag!!
Het verschil is dat een juffer kleiner is dan een libel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan