Wat is dit

H

Hermina

Guest
IMG_6493.JPG
IMG_6491.JPG
IMG_6491.JPG
Heb net mijn aquarium opgestart,
Staat nu één week
En nu zie ik rare plekjes op het hout komen.

Kan iemand mij vertellen wat het is ?
Heb er nig geen vis in omdat ik eerst de waarde van het water goed wil hebben.

IMG_6492.JPG
 
dat lijkt me wittig en dat zie je vaker op nieuw hout als de bak vers is. Kan geen kwaad voor bewoners.
 
dat lijkt me wittig en dat zie je vaker op nieuw hout als de bak vers is. Kan geen kwaad voor bewoners.

Het lijk wat spinnenwebachtig dus ik hoef mij daar geen zorgen over te maken ??
Het is voor mij jaren geleden dat ik een aquarium had en ben nu pas begonnen dus schrok ik wel even.
 
Geen zorgen dat zijn bacteriën die uit je stukje hout komen. kan geen kwaad en is meestal met een week of vier wel weer weg. gebeurt nagenoeg altijd met een nieuw stukje hout.
 
Geen zorgen dat zijn bacteriën die uit je stukje hout komen. kan geen kwaad en is meestal met een week of vier wel weer weg. gebeurt nagenoeg altijd met een nieuw stukje hout.


Gelukkig bedankt ben een stuk rustiger nu.
 
volgens dat ik het geleerd heb zijn het de bacteriën die onder water niet kunnen overleven en sterven, dat afsterven vormt deze schimmel.
 
volgens dat ik het geleerd heb zijn het de bacteriën die onder water niet kunnen overleven en sterven, dat afsterven vormt deze schimmel.


Bedankt voor de uitleg. Vaak zie je het ook enkel bij bakken die niet goed zijn ingedraaid. in de 80cm heb ik laatst een groot stuk ingebracht maar geen schimmel.
Doe ik dat bij een net gestarte bak dan zie je wel de schimmel. Volgens mij is daar ook een verband:S.
 
ik weet niet, daar ben ik niet slim genoeg voor, ik zeg alleen hoe het aan mij uitgelegd is. T moet simpel blijven voor mij, waarschijnlijk komen er nog een paar slimmere mensen voorbij die er dan zo'n uitgebreide uitleg aan kunnen geven dat ik ni meer kan volgen :D
 
ik weet niet, daar ben ik niet slim genoeg voor, ik zeg alleen hoe het aan mij uitgelegd is. T moet simpel blijven voor mij, waarschijnlijk komen er nog een paar slimmere mensen voorbij die er dan zo'n uitgebreide uitleg aan kunnen geven dat ik ni meer kan volgen :D

Dan kunnen we in dat opzicht elkaar de hand schudden:D. Maar het is me zoals ik al zei opgevallen dat het hier niet is gebeurd in een ingedraaide bak ondanks het hout nieuw was. Maar juist wel bij bakken waar nog geen goede bacteriecultuur aanwezig was. Maar of dat toeval is kan ik ook niet zeggen;).
 
Mijn bak draait nu ander halve week en krijg nu bij sommige planten bruine bladeren is dat normaal bij het indraaien?
Ik heb er nog geen vis in planten krijgen 1 keer in de week vloeibare voeding
en het licht is van 10 tot 22 uur aan
heb er twee Tl 5 daglicht lampen in met reflectors.
 
Vaak gebeurt bij indraaiende bakken dat de planten zich eerst minder goed voelen of zelfs verslijmen, meestal komen ze er wel bovenop.
Als er echt iets mis is zoals te weinig CO2,licht,.. dan kan de plant sterven.
Ik zou vooral niet téveel doen in een indraaiende bak, ook niet teveel verversen of filter schoonmaken zo kunnen de bacteriën groeien die later je nitriet afbreken.
Je bak moet ook minstens 3/4 weken liever 5 indraaien vooraleer er vissen in kunnen. :)
 
IMG_6518.JPG
IMG_6518.JPG
Zo ziet mijn bak er nu uit

IMG_6515.JPG


IMG_6515.JPG
 
Ik ben het met Apisto eens en vindt het er ook goed voorstaan hoor:thumbs:.
 
Dus niets doen en dan gaat het vanzelf weg ??
 
Je planten moeten vaak wennen en dan zie je ook vaak dat ze wat blad verliezen. Zoals de bak er nu voor staat zou ik me niet druk maken en lekker het even de tijd geven om in te draaien. Wel met je verlichtingsduur zorgen dat er geen tekorten ontstaan.
 
Je planten moeten vaak wennen en dan zie je ook vaak dat ze wat blad verliezen. Zoals de bak er nu voor staat zou ik me niet druk maken en lekker het even de tijd geven om in te draaien. Wel met je verlichtingsduur zorgen dat er geen tekorten ontstaan.

Bedankt voor je reactie
Hoelang moet het licht branden
Lees steeds verschillende tijden hierover

Voor de vissen weet ik dat het max 8 uur is dacht ik maar die heb ik er nog niet ??
 
Veel leden hebben 10 uur of meer het branden terwijl er vissen zijn. Voor planten is het minimaal rond de 8 uur denk ik. Zelf heb ik het 8-9 uur aan boven de bakken. Hoe meer/langer je belicht des temeer voeding de planten vragen.
 
12u per dag is, zonder toevoeging van Co2, te lang. ik Hou hier 10u aan, ik ben met 8u per dag begonnen. De lampen branden hier van 17u tot 3u omdat ik dan het meest van mijn aquariums kan genieten.
 
Heb jij 17u ook s morgens Cedric;)? inderdaad van 5 u s avonds (dan kom ik (in de week) van mijn werk thuis), tot 3u s nachts (dan is het in het weekend hoog tijd om te gaan slapen) :D
Ondertussen maak ik deels gebruik van het nachttarief, zeker nu met de zeebak zal dat een heel verschil maken.
Ik overweeg wel om de bakken op verschillende uren te verlichten, zo kan ik 24/24 van een aquarium genieten , maar momenteel staan ze ongeveer gelijk.
 
Wow ik vind je aquarium echt super mooi:smitten::iloveyou::D
 
1) Schimmelvorming op hout ontstaat vaak omdat schimmels nu eenmaal gedijen in een vochtige warme omgeving. Gaat vanzelf weer weg.
2) Planten worden heel vaak emers ( = als moerasplant BOVEN water) gekweekt. de wortels doen dan al het werk en de bladeren ademen en assimileren. Als ze dan inde bak submers ( ONDER water) moeten gaan groeien, dan gaan de planten als de gekken proberen om andere bladeren te maken, namelijk bladeren die OOK onder water voedingsstoffen kunnen OPnemen. Daarbij worden vaak, niet altijd de emerse bladeren afgestoten.
3) Je mag ervan uitgaan dat je planten tussen 8 en 10 uur zo veel mogelijk licht moeten hebben, dus alle lampen aan. Daarnaast kun je gerust voor en na deze 8-10 uur de lampen langzaam opschalen en weer afschalen.
zo kun je een schema maken, dat begint bv om 08:00 uur met lamp 1 tot om 11:00 uur alles brandt, om 19:00 uur gaat de 1ste lamp dan weer uit tot om 10 uur ook de laatste uit is.

Beetje duidelijk zo?
 
Wow ik vind je aquarium echt super mooi:smitten::iloveyou::D
Bedankt nu de vissen nog erg moeilijk als ik denk dat gaat het worden dan hoor ik of lees ik weer dat die of niet samen gaan of niet uit hetzelfde gebied komen ......
 
1) Schimmelvorming op hout ontstaat vaak omdat schimmels nu eenmaal gedijen in een vochtige warme omgeving. Gaat vanzelf weer weg.
2) Planten worden heel vaak emers ( = als moerasplant BOVEN water) gekweekt. de wortels doen dan al het werk en de bladeren ademen en assimileren. Als ze dan inde bak submers ( ONDER water) moeten gaan groeien, dan gaan de planten als de gekken proberen om andere bladeren te maken, namelijk bladeren die OOK onder water voedingsstoffen kunnen OPnemen. Daarbij worden vaak, niet altijd de emerse bladeren afgestoten.
3) Je mag ervan uitgaan dat je planten tussen 8 en 10 uur zo veel mogelijk licht moeten hebben, dus alle lampen aan. Daarnaast kun je gerust voor en na deze 8-10 uur de lampen langzaam opschalen en weer afschalen.
zo kun je een schema maken, dat begint bv om 08:00 uur met lamp 1 tot om 11:00 uur alles brandt, om 19:00 uur gaat de 1ste lamp dan weer uit tot om 10 uur ook de laatste uit is.

Beetje duidelijk zo?
Ja wel erg duidelijk allen heb ik één armatuur met twee lampen er in die gaan tegelijk aan en uit
Heb ze wel vervangen nu één natuur licht en een uv licht TL5 van juwel.
De andere waren al drie jaar oud en ik vond het wel een harde lichte kleur.
 
1) Schimmelvorming op hout ontstaat vaak omdat schimmels nu eenmaal gedijen in een vochtige warme omgeving. Gaat vanzelf weer weg


Weet jij toevallig ook of het kan kloppen dat je het sneller ziet bij een nieuwe bak dan bij een ingedraaide bak? Ik heb het nog nooit gehad met nieuw hout bij de ingedraaide bak maar wel als ik een bakje net heb opgestart. Of is dat toeval geweest?
 
Ik heb toevallig een tijdje terug twee stukjes spiderwood gehaald.

Het ene stukje voor in een nieuw bakje
Het andere stukje voor in een bestaand bakje (al bestaat het nieuwe bakje natuurlijk ook echt ;) )

In elk geval, beide stukjes spiderwood kregen schimmel, maar

In het bestaande bakje was dit veel minder en zo weer weg.
In het nieuwe bakje was het zo erg dat als ik het dekplaatje optilde, er een ontzettende gore schimmelstank vanaf kwam.
 
Ja dat zou best kunnen San en misschien hebben de bestaande bacteriën in de ingedraaide bak er invloed op.
 
Bij mij is het helemaal weg getrokken heeft ongeveer een week geduurd
 
Het gaat inderdaad ook vanzelf weer weg en hoe lang dat duurt is moeilijk aan te geven. Wegpoetsen helpt ook niet want het komt net zo snel weer terug.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik na een paar weken kotsmisselijk werd van die stank. Heb toen het hout schoongespoeld en de helft water wissel gedaan en nu is het nog maar minimaal aanwezig.
 
Bij mijn begon het na een week, toen de eerste vissen erin kwamen (Corydoras) was het zo weg. Blijkbaar vonden ze het erg smakelijk.
 
Terug
Bovenaan