Wat is er aan de hand?


lau

Member
Lid geworden
8 maart 2024
Berichten
9
Leeftijd
26
1000035305.jpg
1000035304.jpg

Hallo iedereen,

Sinds enkele dagen zie ik dat één van mijn sluierstaarten een rode plek heeft en ook lichtjes een witte waas op zijn rugvin. Weet iemand wat dit is en wat ik er aan kan doen?

Heb dit nog nooit gezien bij mijn vissen, dus maak mij zorgen.

Groetjes
 
Laatst bewerkt:
Zowel de vinrot als het rode gebied duiden op bacteriële infecties. Dat betekent dat de weerstand van je vis verlaagd is en/of dat de waterkwaliteit (bacteriedruk) beter kan.

Er bestaan door alle regelgeving geen goed werkende medicijnen meer tegen dit soort dingen. Of althans geen vrij verkrijgbare. Als een vis eenmaal van binnen geïnfecteerd is, is het hopen dat hij zelf voldoende weet aan te sterken om beter te worden.

Wat je voor nu kunt doen: wissel een tijdje extra water. Dat verlaagt tijdelijk de aantallen bacteriën in het water. Verder: kijk of je filtering beter kan en de voeding van je vissen. Een aantal vragen:

- Welk filter gebruik je nu, en welke materialen zitten daar precies in?
- Op welke manier + hoe vaak onderhoud je het filter?
- Wat geef je voor voer aan je vissen en hoeveel?
- Hoe groot is de bak verder en wat is de bezetting?
- Zijn er de laatste weken nog dingen veranderd? Bijvoorbeeld: nieuwe vissen gekocht, groot onderhoud, etc.

Een hoop vragen. :D Maar dit kan wel duidelijkheid geven over hoe nu verder. En hoe herhaling te voorkomen.
 


Zowel de vinrot als het rode gebied duiden op bacteriële infecties. Dat betekent dat de weerstand van je vis verlaagd is en/of dat de waterkwaliteit (bacteriedruk) beter kan.

Er bestaan door alle regelgeving geen goed werkende medicijnen meer tegen dit soort dingen. Of althans geen vrij verkrijgbare. Als een vis eenmaal van binnen geïnfecteerd is, is het hopen dat hij zelf voldoende weet aan te sterken om beter te worden.

Wat je voor nu kunt doen: wissel een tijdje extra water. Dat verlaagt tijdelijk de aantallen bacteriën in het water. Verder: kijk of je filtering beter kan en de voeding van je vissen. Een aantal vragen:

- Welk filter gebruik je nu, en welke materialen zitten daar precies in?
- Op welke manier + hoe vaak onderhoud je het filter?
- Wat geef je voor voer aan je vissen en hoeveel?
- Hoe groot is de bak verder en wat is de bezetting?
- Zijn er de laatste weken nog dingen verand
Zowel de vinrot als het rode gebied duiden op bacteriële infecties. Dat betekent dat de weerstand van je vis verlaagd is en/of dat de waterkwaliteit (bacteriedruk) beter kan.

Er bestaan door alle regelgeving geen goed werkende medicijnen meer tegen dit soort dingen. Of althans geen vrij verkrijgbare. Als een vis eenmaal van binnen geïnfecteerd is, is het hopen dat hij zelf voldoende weet aan te sterken om beter te worden.

Wat je voor nu kunt doen: wissel een tijdje extra water. Dat verlaagt tijdelijk de aantallen bacteriën in het water. Verder: kijk of je filtering beter kan en de voeding van je vissen. Een aantal vragen:

- Welk filter gebruik je nu, en welke materialen zitten daar precies in?
- Op welke manier + hoe vaak onderhoud je het filter?
- Wat geef je voor voer aan je vissen en hoeveel?
- Hoe groot is de bak verder en wat is de bezetting?
- Zijn er de laatste weken nog dingen veranderd? Bijvoorbeeld: nieuwe vissen gekocht, groot onderhoud, etc.

Een hoop vragen. :D Maar dit kan wel duidelijkheid geven over hoe nu verder. En hoe herhaling te voorkomen.
Ik heb een Juwel rio 240, met in de tijd bijgeleverde bioflow filter in. Materialen zijn biocarp, bioplus, nitrax sponzen en biopads.
Biopads elke week en biocarb vervang ik elke maand. Andere sponzen worden elke week is uitgewrongen in aquariumwater (in een emmer dat weggegoten word tijden de verversing en) en nitrax word om de 2 maand vervangen en de ander om de 5 maand. Hierbij heb ik ook nog een superfish aquaflow 300 bijsteken. De aquarium worden elke week 30% ververst ongeveer. Er wonen 4 sluierstaarten en 3 appelslakken.
Er zijn de laatste weken geen echte veranderingen geweest buiten twee bosjes waterpest bijgezet.
 
Laatst bewerkt:
Ow en voeding nog... Krijgen ze granulaatvoer die ik nog wat laat weken op voorhand. En doperwten eens per week
 
Dank je wel voor de uitgebreide info! :) Top.

Als ik het zo lees is het eigenlijk dus zo dat de filtermaterialen regelmatig schoongemaakt worden, en ook vrij regelmatig (per soort verschillend) geheel vervangen. Hierdoor krijgt je filter niet goed de kans om veel biofilm op te bouwen, de bruine drab waar al je bacteriën in zitten. Je filterbacteriën werken dan niet op volle kracht, waardoor er voedingsstoffen overblijven voor bacteriën in het water. Die vermenigvuldigen zich, en jouw vis komt ze dan weer tegen. Blijkbaar in zo'n mate dat die ziek is geworden.

Mijn belangrijkste tip zou zijn om de filtersponzen niet meer te vervangen. Die kunnen jaren mee. :) (De normale sponzen in ieder geval. Van de carbonspons weet ik het niet zeker.) Ik zou ze ook niet meer zo vaak schoonmaken. Het beste kun je je filtersponzen met rust laten en ze alleen een beetje uitknijpen als ze verstopt zitten. Dus als de waterstroming slecht is terwijl je witte filterwatten nog in orde zijn. Die witte watten kun je trouwens ook weglaten eventueel, als je onderhoud wilt besparen. Doe je er een blauwe spons extra in bijvoorbeeld. In het begin zul je iets meer zweefvuil hebben, maar dat gaat vanzelf weg.

Dus kort gezegd: wees zuinig op je bacteriën. :) Schone filters geven zieke vissen.

Wat je verder kunt doen is droogvoer geven met veel eiwit erin. Liefst 50% of meer, maar 45% is ook nog okee. Vissen nemen eiwit namelijk goed op en koolhydraten (waar je meer van hebt in zo'n potje bij weinig eiwit) niet. Dan ben je met die koolhydraten vooral bacteriën aan het voeden. En als puntje op de i: probeer geen erwten meer te geven. Ook daar zitten veel koolhydraten in, en de vezels krijgen je vissen al van hun andere voer. Ik geef mijn goudvissen nooit groenten om die reden.

Deze dingen kunnen op de lange termijn visziekten helpen voorkomen. Al blijven sluierstaarten helaas altijd wel wat vatbaar voor ziektes.
 
Dank je wel voor de uitgebreide info! :) Top.

Als ik het zo lees is het eigenlijk dus zo dat de filtermaterialen regelmatig schoongemaakt worden, en ook vrij regelmatig (per soort verschillend) geheel vervangen. Hierdoor krijgt je filter niet goed de kans om veel biofilm op te bouwen, de bruine drab waar al je bacteriën in zitten. Je filterbacteriën werken dan niet op volle kracht, waardoor er voedingsstoffen overblijven voor bacteriën in het water. Die vermenigvuldigen zich, en jouw vis komt ze dan weer tegen. Blijkbaar in zo'n mate dat die ziek is geworden.

Mijn belangrijkste tip zou zijn om de filtersponzen niet meer te vervangen. Die kunnen jaren mee. :) (De normale sponzen in ieder geval. Van de carbonspons weet ik het niet zeker.) Ik zou ze ook niet meer zo vaak schoonmaken. Het beste kun je je filtersponzen met rust laten en ze alleen een beetje uitknijpen als ze verstopt zitten. Dus als de waterstroming slecht is terwijl je witte filterwatten nog in orde zijn. Die witte watten kun je trouwens ook weglaten eventueel, als je onderhoud wilt besparen. Doe je er een blauwe spons extra in bijvoorbeeld. In het begin zul je iets meer zweefvuil hebben, maar dat gaat vanzelf weg.

Dus kort gezegd: wees zuinig op je bacteriën. :) Schone filters geven zieke vissen.

Wat je verder kunt doen is droogvoer geven met veel eiwit erin. Liefst 50% of meer, maar 45% is ook nog okee. Vissen nemen eiwit namelijk goed op en koolhydraten (waar je meer van hebt in zo'n potje bij weinig eiwit) niet. Dan ben je met die koolhydraten vooral bacteriën aan het voeden. En als puntje op de i: probeer geen erwten meer te geven. Ook daar zitten veel koolhydraten in, en de vezels krijgen je vissen al van hun andere voer. Ik geef mijn goudvissen nooit groenten om die reden.

Deze dingen kunnen op de lange termijn visziekten helpen voorkomen. Al blijven sluierstaarten helaas altijd wel wat vatbaar voor ziektes.
Dankjewel voor de goede uitleg!! Kan je ook iets goed aanbevolen dan qua voer? Merk of iets specifieks?
 
Dankjewel voor de goede uitleg!! Kan je ook iets goed aanbevolen dan qua voer? Merk of iets specifieks?
Graag gedaan. Hopelijk kun je er iets mee. :) Het lastige is dat iedereen in deze hobby weer wat anders roept. Ik kan me voorstellen dat je je dan afvraagt welk advies nuttig is en welk advies niet...

Qua voer: ik geef zelf vooral Hikari aan mijn goudvissen. Deze drie:
- Discus bio-gold (granulaat)
- Marine S (granulaat)
- Marine A (middelgrote pellets)

Deze drie soorten hebben veel hoogwaardige bestanddelen en worden hier door alle vissen goed gegeten. De pellets zijn wel wat groter, dus dat is meer voor de grotere goudvissen.

Er zijn op zich zat andere merken met goed voer. Kijk bij twijfel altijd even naar de ingrediëntenlijst. Zijn de eerste ingrediënten dierlijk (i.p.v. gelijk tarwe, soja etc) dan is dat alvast een goed teken.
 
Hoi @lau .
Ik wil je graag nog een aanvulling geven op @Gino88 . Ik zou er voor pleiten om op de bak extra een buitenfilter mee te laten werken.. Je hebt bij sluierstaarten niet gauw te veel filtervolume.
 
Marine S (granulaat)
- Marine A (middelgrote pellets)
Die gebruik ik volgens mij in de zeewaterbak en zit er niet veel verschil tuusen dit voer en specifiek zoetwatervoer?

Er zijn op zich zat andere merken met goed voer. Kijk bij twijfel altijd even naar de ingrediëntenlijst. Zijn de eerste ingrediënten dierlijk (i.p.v. gelijk tarwe, soja etc) dan is dat alvast een goed teken.
Kan het kloppen dat veel dierlijk eiwit juist voor meer wengroei zorgt bij Sluiers want dat is ons verteld maar ja......................
Wij geven daarom aan de Sluiers juist met weinig dierlijk.
 
Die gebruik ik volgens mij in de zeewaterbak en zit er niet veel verschil tuusen dit voer en specifiek zoetwatervoer?


Kan het kloppen dat veel dierlijk eiwit juist voor meer wengroei zorgt bij Sluiers want dat is ons verteld maar ja......................
Wij geven daarom aan de Sluiers juist met weinig dierlijk.
Qua ingrediënten zie ik geen schokkende verschillen, dus ik ben het maar gewoon voor zoetwater gaan gebruiken. Ik vermoed dat de voedingsbehoeftes van een zeevis nauwelijks verschillen van die van een zoetwatervis.

De wengroei zal inderdaad ongetwijfeld samenhangen met de kwaliteit van het gegeven voer. D.w.z. met wat een vis in totaal aan voedingsstoffen binnenkrijgt op een dag. Maar dan kun je ook (bedoel ik niet als kritiek) evt minder geven van voer met veel eiwit, i.p.v. meer van voer met minder eiwit. Als je snapt wat ik bedoel. ^^ Het is maar net wat je wilt.
 
Zal ik het dan maar met je mee vermoeden, ofschoon ik nog niet weet of de paar zeebakkenhouders hier ook muggelarven aan de nemotjes voeren.
Je klinkt erg professioneel mag ik aan je vragen waar je kennis is opgedaan?
 
ofschoon ik nog niet weet of de paar zeebakkenhouders hier ook muggelarven aan de nemotjes voeren.
Ja hoor maar dan in diepvriesvorm. Levend voer ik alleen artemia.
 
Het komt toch een beetje raar op me over muggelarven in je zeeding maar misschien heb je wel ergens gevonden dat het goed is voor eiwitten🤗😊😉
 
Het komt toch een beetje raar op me over muggelarven in je zeeding maar misschien heb je wel ergens gevonden dat het goed is voor eiwitten🤗😊😉

Nou ze krijgen dat incidenteel want normaal geef ik dus levende artemia of diepvries witte mug. Beetje afwisseling vinden ze wel lekker en af en toe moet kunnen denk ik.
 
Lusten ze dan ook stukjes tilapia die kan als kweekvis wel in zouter water tjemig ik heb geen ervaring met dingen in de zee kieperen maar zou nog denken aan mysis bv maar muggen larven weet ik niet hoor het voelt gewoon raar met wat ik dacht te weten mja jullie zijn uiteindelijk net zo bruut met maan en diskusvissen om over erwtjes in een sluierstaart maar niet te beginnen
 
Lusten ze dan ook stukjes tilapia die kan als kweekvis wel in zouter water tjemig ik heb geen ervaring met dingen in de zee kieperen maar zou nog denken aan mysis bv maar muggen larven weet ik niet hoor het voelt gewoon raar met wat ik dacht te weten mja jullie zijn uiteindelijk net zo bruut met maan en diskusvissen om over erwtjes in een sluierstaart maar niet te beginnen
Kweenie, zolang iets maar voedingswaarde heeft, denk ik dan. :D Weten die vissen veel wat normaal voedsel voor ze zou moeten zijn.

ik heb geen ervaring met dingen in de zee kieperen
Nee, maar wel met mensenmaaltijden in een aquarium kieperen toch? :ROFLMAO: Vond ik zo grappig. Jammer dat ik die foto's niet meer terug kan vinden op het forum.
 
Jammer dat jij het verschil tussen zoet of stout niet verstaat.

Toch😔
 
Vervelend en stupide om me uit de context te plaatsen het kenmerkt je nu.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom pak je het zo negatief op? Want ik vond het juist leuk dat jij foto's deelde van de maaltijdrestjes die je aan je vissen voerde. Bedoel er niets slechts mee. :)
 
Gaat serieus over wat zeevis eet tov zoetwatervissen, osmotisch gezien wel iets om te overwegen overigens.
Volgens ding dan ook
 
Waarom pak je het zo negatief op? Want ik vond het juist leuk dat jij foto's deelde van de maaltijdrestjes die je aan je vissen voerde. Bedoel er niets slechts mee. :)
Het ging er nimmer om wat jij luek vind!
Was jij voorheen niet ook zo,n charmeoffensief met ancistrus aan het doen met mij
 
Had Ancistrus ook mensenvlees gegeten? Als ik gino zijn reacties zo lees bedoelt hij het altijd gewoon goed.
 
Mh gaat toch heen ga jij hier over mensenvlees beginnen getuige het allooy
 
Had Ancistrus ook mensenvlees gegeten? Als ik gino zijn reacties zo lees bedoelt hij het altijd gewoon goed.
Zo heb jij niet alles gelezen zo heb je het zelf ook niet altijd gewoon goed.
Begrijpen.
 
Ik heb werkelijk geen idee waar dit nu allemaal heen gaat. Ik lees enkel een gefrustreerde man hier.

Beheer. Kan u ervoor zorgen dat het hier gewoon netjes blijft alstublieft?
 
Ik ben niet het beheer maar stuur wat hartjes. Dan komt alles goed. Gewoon rustig blijven en of leuk of niet reageren. Morgen is t weer beter.❤️❤
 
Ik heb werkelijk geen idee waar dit nu allemaal heen gaat. Ik lees enkel een gefrustreerde man hier.

Beheer. Kan u ervoor zorgen dat het hier gewoon netjes blijft alstublieft?
Ik wil iedereen oproepen om een beetje on topic te blijven en respect voor elkaar te tonen. Berichten die niet on topic zijn en met de vraag van TS te maken hebben zullen we zonder aankondiging verwijderen hierna.
 
Ik wil iedereen oproepen om een beetje on topic te blijven en respect voor elkaar te tonen. Berichten die niet on topic zijn en met de vraag van TS te maken hebben zullen we zonder aankondiging verwijderen hierna.
Bedankt Jessica.
 
Bedankt Jessica.
Haha, ik zal de anderen maar voor zijn en mn naam is John zoals ook onder mn post staat maar dat kon je niet weten;)
Dit levert vaker hilarische reacties op en ik ben er al aan gewend hoor en inmiddels luister ik ook wel naar de naam Jessica:ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Kweenie, zolang iets maar voedingswaarde heeft, denk ik dan. :D Weten die vissen veel wat normaal voedsel voor ze zou moeten zijn.


Nee, maar wel met mensenmaaltijden in een aquarium kieperen toch? :ROFLMAO: Vond ik zo grappig. Jammer dat ik die foto's niet meer terug kan vinden op het forum.
Hier bij dit bericht van gino viel ik met name over.
Vind die het nou jammer om niet terugtezien om vervolgens iets in het belachelijke te trekken.
Chips man wie kiept zulke trollen in dit.
 
Goed het is nu duidelijk hoe ik heet en waar het om ging en dan nu echt weer ontopic zonder gedoe:deal:
Ik heb de tippex inmiddels klaarstaan om al het andere te verwijderen vanaf nu.
Deleted on the run GIF
 
Graag gedaan. Hopelijk kun je er iets mee. :) Het lastige is dat iedereen in deze hobby weer wat anders roept. Ik kan me voorstellen dat je je dan afvraagt welk advies nuttig is en welk advies niet...

Qua voer: ik geef zelf vooral Hikari aan mijn goudvissen. Deze drie:
- Discus bio-gold (granulaat)
- Marine S (granulaat)
- Marine A (middelgrote pellets)

Deze drie soorten hebben veel hoogwaardige bestanddelen en worden hier door alle vissen goed gegeten. De pellets zijn wel wat groter, dus dat is meer voor de grotere goudvissen.

Er zijn op zich zat andere merken met goed voer. Kijk bij twijfel altijd even naar de ingrediëntenlijst. Zijn de eerste ingrediënten dierlijk (i.p.v. gelijk tarwe, soja etc) dan is dat alvast een goed teken.
Update: hij is terug helemaal in orde! Heb ook 2x een kuur gedaan van 'Cerpofor bactyfec' op aanraden van iemand anders.
Ben zelf ook overgegaan naar Hikari.
 
Fijn dat hij weer opgeknapt is! :)

Ik was trouwens nog een ander, goedkoper type voer vergeten te noemen: "JBL pronovo lotl grano" (S of M). Is eigenlijk voor axolotls bedoeld, maar is goed spul. Evt ook het proberen waard.
 

Terug
Bovenaan