Wat is er met de gezondheid van mijn vissen aan de hand, hoe te verhelpen?


K

Kimpisces

Guest
Beste mensen,

Ik voel me ontzettend hulpeloos omdat niemand me lijkt te kunnen helpen met de gezondheid van mijn vissen of antwoorden heeft op mijn vragen. Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen of mij de goede kant op kunnen wijzen met contact leggen met een goudvissenexpert. Het is veel tekst, maar dat is omdat er veel gebeurd is en ik veel geprobeerd heb, hopelijk schrikt de hoeveelheid tekst niet af...

Ik heb zeven goudvissen (welke soorten is te zien op de afbeeldingen) in een aquarium van zo'n 67 liter. Ik weet dat dit aquarium veel te klein is voor deze hoeveelheid vissen, alleen heb ik nooit de ruimte gehad voor een groter aquarium. Vijf van mijn vissen heb ik langer dan vijf jaar geleden gekregen. Ik kan me herinneren dat de vissen altijd al hun lichaam af en toe tegen de bodem sloegen (waarschijnlijk vanwege jeuk), maar verder geen uiterlijke gezondheidsproblemen vertoonde. Alleen hadden ze een paar jaar geleden een keer rode vlekken op hun vinnen en staart gekregen, omdat ik waterplanten uit een beek in het water van ze had gegooid. Dit probleem was na een ongeveer een week verholpen door om de dag wat water uit het aquarium te vervangen (met nieuw water en een één keer een beetje zout) en natuurlijk direct die planten weer uit het water te halen.

Echter begonnen mijn vissen een jaar geleden rode aderen in hun staarten en witte stipjes op hun vinnen te krijgen (dit zouden paaipukkels kunnen zijn geweest). Omdat ik mijn vissen graag gezond zie ben ik toen weer om de paar dagen water gaan verversen in de hoop dat de klachten minder werden. Nadat dit niet hielp ben ik met mijn klachten naar een vijvercentrum geweest waar ik medicatie (zie afbeeldingen) meekreeg zonder een duidelijke uitleg en het mij ook nog niet eens goed geholpen heeft.

De aderen in de staarten van de vissen zijn sinds vorig jaar nooit minder geworden, maar hoe erg het is verschilt per vis (een vis heeft een groepje witte stipjes in de staart en een andere vis heeft een beschadiging/gaatje in de staart en de buffelrug lijkt vinrot te hebben enkel aan de anaalvinnen). Eén vis lijkt geen enkele gezondheidsklachten te hebben (geen rode aderen), terwijl anderen dus meer lijken te lijden. De sluierstaartvis heeft een bobbeltje op de zijkant van zijn lichaam die in een jaar tijd 1 á 2 millimeter lijkt te zijn gegroeid. Wat is dit? En de shibunkin heeft een lamme staart, om het zo te zeggen, dit heeft hij al sinds ik hem heb. Wat is daarmee aan de hand? En de 'gewone' goudvis mist heel veel schubben, waarschijnlijk door het vangen met een visnetje, alleen groeien de schubben nooit terug, dit moet wel zo zijn toch?

Het voer dat mijn vissen krijgen is vlokken- en stikmix van Topper. En omdat de ontlasting van de vissen de laatste weken ook slechter is geworden krijgen ze nu een aantal keer per week ontdooide erwten. De ontlasting is niet bruin of groen (van de erwten) maar doorzichtig of langdradig wit. Ook ben ik de laatste weken bezig een goede bioom op te zetten in een vaas, zodat ik watervlooien kan gaan kweken voor al mijn vissen. Elke vis eet gewoon elke dag wanneer ze voer krijgen en ze lijken over het algemeen actief. (Ik ben gestopt met waterplanten in het aquarium doen, omdat de vissen die kapot eten en hierdoor de waterkwaliteit ontzettend achteruitgaat). Er zit één koolstoffilter in het aquarium dat de watercapaciteit aan kan, ook ligt er een bruissteen in, vanwege de absentie van waterplanten. Daarnaast weet ik dat de sluierstaart beter niet bij deze gouvissen in kan, maar deze vis zit achter mijn andere sluierstaarten (in een ander aquarium aan) en knabbelt aan hun vinnen. Bij de vissen waar die nu zit wordt hij niet lastig gevallen en valt niemand lastig.

Ik doe ontzettend mijn best om mijn vissen een goed leven te geven en heb dus al geïnvesteerd in een groter aquarium, schuilmogelijkheden etc. Mocht de grootte van het aquarium de reden zijn dat mijn vissen ziek zijn, dan zal ik een manier vinden om een groter aquarium aan te schaffen en kwijt te kunnen op een plek. Mocht het eten dat de vissen krijgen niet goed zijn, dan koop ik ander voer voor ze. Mocht het iemand duidelijk zijn welke medicatie mijn vissen nodig hebben, dan koop ik dat.

Dan heb ik nog een laatste vraag. Mijn twee sluierstaarten in een ander aquarium liggen vaak op de bodem, vooral in de avond. Is dit slaapgedrag? Ze eten elke dag wel goed en wroeten een beetje rond door de steentjes.

Alle vragen voor meer informatie of betere foto's zou ik zo goed mogelijk beantwoorden. Al het advies, kritiek en tips worden gewaardeerd en zal ik mee proberen te werken.



Onder deze lijn staat een email die ik vorig jaar juni naar dierenwinkels toegestuurd heb in de hoop antwoorden te krijgen. Mochten mensen meer informatie willen over de gezondheid van mijn vissen toen of antwoorden hebben op de vragen die er in staan, dan zou mij dat een blijere viseigenaar maken. Zo niet, dan kan het onderste deel genegeerd worden.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb een aantal gezondheidsproblemen met mijn aquarium goudvissen en hoop dat jullie mij informatie kunnen geven waar ik iets mee kan om mijn vissen beter te maken. De vissoorten die ik heb zijn: 1 buffelrug, 1 goudvis, 2 shubunkins, 2 sluierstaarten, 1 telescoopoog sluierstaart en 2 onbekende vissen (die lijken op sarasa's/komeetstaarten maar niet met rode vlekken maar oranje en voornamelijk een witte kleur hebben). Enig idee welk soort goudvis dit is?

Een paar maand geleden begon mijn voornamelijk witte vis (met oranje) bij zijn kop, achter het oog en voor de kieuw, paars te kleuren. Omdat de vis altijd door 4 anderen in de bak achterna gezeten wordt op een "paai" manier dacht ik dat de vis een blauwe plek had opgelopen.

Drie weken geleden heb ik 3 nieuwe vissen opgehaald via Marktplaats (waarvan 1 een soort wratje op zijn lichaam heeft), waardoor alle vissen na een dag bij elkaar in zitten allemaal vervelend werden tegen mijn telescoopoog sluierstaart (die al sinds 1 april bij mijn goudvissen in zit die ik al 4 jaar heb), ze begonnen hem te duwen en aan zijn staart te happen, waardoor hij nu een beschadigde staart heeft, terwijl hij eerst heel goed samenging met de rest. Daarom had ik hem, zodra dit gedrag mij opviel samen met één van de andere drie nieuwe vissen in een aparte bak gezet. Hij en de andere vis lijken elkaar te respecteren. Maar hoe komt het dat iedereen zich ineens tegen deze vis keerde na de komst van andere vissen?

Twee weken geleden begon het mij op te vallen dat de witte vis met de paarse kop helemaal paars begon te kleuren over zijn hele lichaam. Ook werden er rode aders zichtbaar in zijn staart. Een aantal dagen later begon dit ook te gebeuren bij 4 (van de 7) andere vissen. In een poging om dit op te lossen heb ik dagelijks een emmer water uit het aquarium gehaald en vervangen met schoon kraanwater. Na een week werden de symptomen bij de vissen niet minder, dus toen heb ik al het water vervangen en 50 á 70 gram zout toegevoegd aan de 60 liter water waar zij in zitten, in de hoop dat dit hun wonden zou genezen. Dit is echter niet gebeurd.

(Ik moet ook even melden dat ik tussen de tijd van twee weken geleden en 5 dagen geleden de vissen afgespoelde muggenlarven uit onze regenton gevoerd heb).

5 dagen geleden begonnen mijn 6 vissen weer op de ene witte vis "paai" gedrag te vertonen, dit ziet er heel vervelend uit en de vis vindt het ook niet leuk, want na de achtervolging gaat op de bodem liggen met zijn rugvin plat. Wat kan ik doen om het jaaggedrag tussen de vissen te stoppen? Na dit gebeuren had ik de witte vis bij mijn sluierstaarten (die apart zitten) in gezet zodat die daar rustig kon eten en even kon rusten. Alleen toen viel het me op dat de vis in kwestie paaipukkels had. En bijna elke vis die achter hem aan zat heeft paaipukkels, dus toen bekeek ik de vis verder en zag ik dat ze ook witte stipjes hadden op hun zijvinnen en staart. Bij een enkele vis is er ook bloeduitstorting te zien. Dit leek mij het begin van een witte stip uitbraak. Daarom ben ik direct na dit geobserveerd te hebben naar een viswinkel geweest om meer informatie te krijgen. Alleen ik werd totaal niet geholpen met mijn probleem, ben niks wijzer geworden en heb ik geen antwoorden gehad op mijn vragen. Wel heb ik medicatie meegekregen: Omnipur (van Sera).

Maar nu, 5 dagen later, zie ik helemaal nog geen verbetering in de gezondheid van mijn vissen, wat ik erg vervelend vind, omdat het nu nog op tijd genezen kan worden. Dus ik begin mij hopeloos te voelen over de gezondheidsproblemen die mij vissen hebben en ik niks aan kan doen. Ik wil niet dat mijn vissen lijden en doe veel moeite om ze gezond te houden. Daarom is mijn vraag of jullie mij uit dit verhaal kunnen vertellen wat er met de vissen aan de hand is en wat ik het beste kan doen om deze problemen op te lossen. Zoals ik al zei begin ik me best wel hopeloos te voelen en word ik bij de enige viswinkel hier in de buurt niet goed geholpen waardoor ik hulp zoek op het internet. Als jullie geen antwoord kunnen geven op de vragen vroeg ik me af of jullie mij door kunnen verwijzen naar een website waarvan jullie denken waar ik wel geholpen kan worden.

Kort samengevat hebben mijn vissen rode aders in hun staarten, kleuren ze paars en hebben ze iets wat lijkt op witte stip, ze jagen achter elkaar aan, mijn sluierstaart heeft een kapotte staart en de vissen beuken wel eens op de bodem en tegen de zijkanten van het aquarium en hun ontlasting is doorzichtig en weinig aanwezig, ze hebben wel allemaal een goede eetlust.
 

Bijlagen

  • 20200420_134903.jpg
    20200420_134903.jpg
    57.2 KB · Weergaven: 187
  • 20200420_134938.jpg
    20200420_134938.jpg
    64.9 KB · Weergaven: 187
  • 20200420_140016.jpg
    20200420_140016.jpg
    71.6 KB · Weergaven: 171
  • 20200420_135625.jpg
    20200420_135625.jpg
    59.3 KB · Weergaven: 263
  • 20200421_104329.jpg
    20200421_104329.jpg
    102 KB · Weergaven: 218
  • 20200420_135448.jpg
    20200420_135448.jpg
    87.7 KB · Weergaven: 255
  • 20200420_135855.jpg
    20200420_135855.jpg
    64 KB · Weergaven: 210
  • 20200420_140758.jpg
    20200420_140758.jpg
    58.8 KB · Weergaven: 189
  • 20200421_104555.jpg
    20200421_104555.jpg
    120.1 KB · Weergaven: 166
  • 20200420_140423.jpg
    20200420_140423.jpg
    94.8 KB · Weergaven: 218
Met de beste wil van de wereld kan ik hier geen 1 goed woord over zeggen.
Je beweert met je dieren in te zitten maar je daden spreken anders. Als je geen plek hebt om een groter aquarium te zetten, ga dan ook geen 7 goudvissen houden.
Je dieren hadden in die 5 jaar tijd al lang volwassen moeten zijn, met lengte's van meer dan 25cm.
Je waterkwaliteit laat overduidelijk te wensen over, kan je zien aan de grote luchtbellen die onder het oppervlak blijven hangen.
Zo goed als al je ziektebeelden kunnen toegeschreven worden aan slecht water. Ammonia brand, rode of witte plekken, schubben die niet teruggroeien. Allen zo goed als zeker het gevolg van slechte huishouding.
Het geven van zelfgevangen levend voer brengt ook grote risico's op zowel bacteriële, virologische als parasitaire besmettingen.
Plus, het is helemaal niet zo goed voor goudvissen. Die moeten meer groenvoer hebben.

Om een nog langer verhaal kort te maken...
Hoe los je dit op?
NIET.
Het enige wat je nog kan doen is je visjes behoeden voor nog meer leed en ze laten inslapen.

En hopen dat je er iets van geleerd hebt.
 
Hi, wat vervelend dat je zo veel problemen hebt met je visjes.

Ik raad je aan om een watertest te kopen en regelmatig je water te testen. Als er te veel amonia, nitriet of nitraat (of alle 3) in zit, worden je vissen ziek. Deze stoffen zijn namelijk giftig voor je vissen. Deze stoffen komen uit de poepjes en plasjes van je vissen. Goudvissen zijn echte vervuilers en hebben dan ook heel veel waterwissels nodig. Ik raad je aan om minimaal 1 keer per week de helft van het water te verversen. Als je dat niet doet vergiftig je eigenlijk je vissen...

Daarnaast is helaas je aquarium te klein. Goudvisjes moeten minimaal 50 liter per vis. Ik snap dat je misschien niet genoeg ruimte hebt, maar als het kan zou ik je echt aanraden een groter aquarium aan te schaffen! Op marktplaats of in vissen groepen op facbook staan regelmatig aquaria voor weinig te koop :)

Ik zelf had ze ook in een te klein aquarium zitten met z'n 5e. De vinnen kregen rode vaten en de staarten begonnen weg te rotten. Twee vissen hebben het loodje gelegd. De winkel had geen idee hoe het kwam. Wel weet ik dat het begon nadat ik er 3 extra vissen bij had gezet. Ik vermoed dat het komt door overbevolking en dus de vervuiling. Ik heb een groter aquarium gekocht (die nu indraait, morgen mogen ze er eindelijk in). En totdat je een groter aquarium hebt moet je echt water wisselen wisselen wisselen.

Mocht je nou echt geen groter aquarium kunnen krijgen, dan kan je een deel van je visjes weggeven. er zijn genoeg mensen die wel een paar extra visjes in hun vijver willen. Of je doet ze allemaal weg (wat natuurlijk niet leuk is om te doen, maar soms wel het beste). Je zou dan eventueel een paar kleine visjes in je aquarium kunnen houden zoals Beta's.


Dan nog over de schubben: goudvissen hebben eigenlijk zand op de bodem nodig. Hier kunnen ze zich niet aan bezeren/schuren en ze kunnen er lekker in graven. Dan voorkom je het verlies van de schubjes. Voorkomen is beter dan genezen right?

De witte stipjes zou de ziekte 'witte stip' kunnen zijn. Ik kan het alleen niet zien op de foto en heb er zelf niet voldoende verstand van om dat te kunnen beoordelen.

Ik raad je aan om op faebook de groep 'zoetwater aquarium' op te zoeken en het daarin te vragen. Ik heb daar altijd binnen een paar uur antwoord en er zitten hele lieve behulpzame mensen in die groep. Daarnaast heb ik super veel geleerd over het houden van vissen, door alle dingen die voorbij komen in die groep.


Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen!

Een goede huisvesting is de basis voor een gezonde vis :)
 
Zoals V&V al aangeeft worden de problemen allemaal veroorzaakt door de veel en veel te kleine bak. Je kunt in allerlei bochten wringen maar voor een aquarium met 7 goudvissen heb je een bak nodig van minimaal 350 liter water met daarbij een erg goede filtrage. Dat is dus een aquarium van zo'n 150x50x50cm. Het is eigenlijk al een wonder dat je vissen het zo lang volgehouden hebben.

De problemen die je omschrijft komen waarschijnlijk door ammoniak in het water, je filter kan de afvalstoffen niet snel genoeg verwerken en eigenlijk zwemmen die vissen nu in hun eigen afval. Goede nieuws is, ik zie op geen van de foto's witte stip. Daar zou ik me geen zorgen om maken.

Meest humane om te doen is die vissen zo snel mogelijk een ander tehuis geven. Een grote vijver bijvoorbeeld. Wat je nu doet is die beesten in een superklein hokje stoppen en hopen dat er een wondermiddel bestaat om ze gezond te houden. Dat middel is er niet.
 
Vervelend die problemen en niet leuk voor de visjes en voor jou. Je hebt toch het beste met je vissen voor.
Alles is hierboven wel genoemd, dat hoeft nu niet herhaald te worden.

Enige wat ik toe te voegen heb aan bovenstaande is over het koolfilter. Standaard filteren over kool is niet nodig. Alleen na bijvoorbeeld een medicijnenkuur.
Na een paar weken laten de giftige stoffen die het kool heeft opgenomen weer los, dus het moet regelmatig vervangen worden als het wel gebruikt wordt.

Als ik jou was zou ik de vissen een nieuw huisje geven (of weggeven of een groot genoeg aquarium) of zelfs euthanasie.
De vissen hadden al volgroeid moeten zijn na 5 jaar. Van binnen groeien vissen wel gewoon door, alleen de buitenkant niet... Niet erg prettig voor zo'n diertje.

Sterkte ermee.
 
Bedankt voor de reacties.
 

Terug
Bovenaan