Wat is er nieuw

Wat is er met deze dwerggoerami?

Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Leeftijd
48
Iemand enig idee wat er met deze dwerggoerami zou kunnen zijn? Ze verstopt zich veel en hangt dan tegen een blaadje aan. De staart is een aardig stuk afgesleten, maar het ziet er volgens mij niet uit als vinrot. Ik dacht eerst dat ze teveel opgejaagd werd door de andere dwerggoeramis, maar nu twijfel ik of ze niet toch iets onder de leden heeft. Er is genoeg verstopruimte om even rust te krijgen. Daar maakt ze ook dankbaar gebruik van. Ze lijkt ook moeite te hebben met rechtop blijven. Het lijkt wel of ze een beetje mager is. Ze at wel altijd mee met de rest.
De andere drie doen het heel goed. NH3 en NO2 geven 0. Waterwissel doe ik elke twee weken 30%.
Ik zie verder ook geen zweten oid wat zou kunnen duiden op de goeramiziekte.

De uiterlijke symptomen lijken vooral bacteriologische infecties.
die zijn in veel gevallen secundair. Ze is ook zeker magertjes. Dikke kans dat er intern dus ook wat mis is, zoals een darminfectie oid. Is op basis van het filmpje niet te zeggen.

Duidelijk is dat deze vis erg ziek is, maar ook de andere hebben een aangetaste staart. Als je wilt behandelen zou ik in eerste instantie een middel tegen bacteriële infecties nemen.

Ja, ik begreep van Rifwachter (LFS) dat die aangetaste staarten wel vaker gezien worden omdat ze ook achter elkaar aan zitten. Maar bij deze is het wel heel erg. Hij heelt wel steeds, maar wordt ook weer korter.
Wat zou dan een handige behandeling zijn? In een quarantaine bakje met iets van baktopur oid? Heeft het überhaupt nog zin als ze er al zo slecht aan toe is?

Dat laatste heb ik me ook al afgevraagd Ronald want ik vindt het er niet best uitzien maar dat is altijd een lastige afweging.

Ik heb toch maar baktopur direct bestelt. Misschien heeft het nog zin. Ze eet nog wel. Ik zie nogal grote verschillen in de aanbevolen dosis. Een van de verkopers zegt een tablet oplossen in 5l water en dan 5 min de vis erin. Sera zelf zegt 3l en dan 30min erin. Nogal een verschil. Wat zijn jullie ervaringen, ik wil natuurlijk wel graag dat het werkt, maar het beestje liever niet meer dan nodig belasten.

Hebben deze vissen niet een bepaald virus bij zich dragen, waardoor ze maar enkele maanden leven? Indiro virus oid.
Mocht dat zo zijn dat lijkt mij antibiotica nogal zinloos.

Dan zou je zweren op de huid moeten gaan zien.

Dat zou kunnen , maar hopelijk slaat de behandeling aan

Gisteren de Baktopur tabletje binnen gekregen. maar toch maar besloten om het beestje uit haar lijden te verlossen. Zag er nog weer iets slechter uit. Ik zag het toch niet zitten om het arme beest een paar dagen van de ene bak naar de andere te scheppen. Dat, en de medicatie, trekt dan toch ook weer een wissel op zo'n beestje.
Ik had het misschien eerder moeten signaleren. Ik dacht eerst dat ze gepest werd door de andere goeramis en zich daarom verstopte. Maar bij het eten was ze helemaal niet bang voor de rest. Weer iets geleerd.

Vandaag bij de LFS geweest om een nieuw vrouwtje te halen zodat we toch weer 2 om 2 hebben. Even overlegd en besloten om in plaats daarvan het meest dominante mannetje om te ruilen voor een vrouwtje. Hopelijk brengt dat dan toch iets meer harmonie in de bak. Ik had wel het gevoel dat die andere 3 zich wel redden, maar dit geeft iets meer zekerheid.

Dank! We mochten ze kosteloos omruilen. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan