Wat is er met mijn kardinaaltetra?


Aqua-fan

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2023
Berichten
129
Leeftijd
35
Goedenavond,

We komen net terug van een weekje vakantie en we zien nu een rare vlek op 1 van onze kardinaaltetra's. Heb de waterwaarden getest via een teststrip en daar lijken de waarden oke op te zijn.

De vlek zit op 1 kant van zijn lijf, is wit van kleur en lijkt op een bult. Andere vissen hebben geen klachten op dit moment.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn? Wat kan ik eraan doen?

Heb 2x foto toegevoegd (blauwe cirkel om vis waarover het gaat).
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231028_203539_Gallery.jpg
    Screenshot_20231028_203539_Gallery.jpg
    300.3 KB · Weergaven: 51
  • 20231028_203853.jpg
    20231028_203853.jpg
    212.4 KB · Weergaven: 53
Hierbij ook nog een filmpje van de kardinaaltetra

 
Volgens mij zie ik op foto 2 ook iets wittigs bij de vis links van de omcirkelde vis.
 
Op de foto lijkt het idd zo, verdorrie. Ik ga straks even nog goed kijken naar de vissen, had het idee dat het er namelijk echt om 1 ging, maar zo op de foto lijken het er dus wel 2.

Enig idee wat het zou kunnen zijn?
 
Ik durf het op basis van die fot s niet te zeggen. Is het pluizig? Kan een schimmel zijn misschien.
 
Hebben net even nog goed gekeken naar de andere vissen en die lijken toch allemaal in orde te zijn, zie iig niet zoals de 2e vis op de foto. Dus denk dat het er echt maar 1 is.

Het lijkt niet pluizig, is meer een verdikking die wit is
 
Ik zou, wat het ook is, voorlopig extra waterwissels doen en wat minder voeren. Dit soort dingen ligt heel vaak aan de waterkwaliteit, en als je vertelt over een weekje vakantie is dat nog waarschijnlijker.
Verversen dus, even filter controleren of de doorstroming nog oke is, planten controleren op dode bladeren en dan eens verder kijken hoe het zich ontwikkelt.
 
Ik heb net even filmpje bekeken waaruit ik de foto heb "geknipt" en het is dezelfde vis op de foto ivm spiegeleffect🙈
 
Ik sta nu bij de lfs om mn water te laten testen, even kijken wat ze zeggen. Volgens mn test strip is namelijk alles oké.

De pomp/filter doet het nog goed, alle planten zijn oke iig geen dode bladeren. Water was ververst dag voor vertrek, voeding heb ik afgewogen neergezet voor degene die kwam voeren. Dus overvoedering etc zou het niet moeten zijn.

We verversen iig altijd 1x in de 2 weken en hou de kwaliteit bij dmv teststrips en dan 1x in de maand testen bij lfs.
 
Mn waterwaarden waren allemaal in orde. Dus ligt niet aan m'n waterkwaliteit. De persoon bij lfs dacht aan een eencellige parasiet die de slijmlaag geïrriteerd heeft waardoor er dus een witte blaas is ontstaan. Advies was colombo alparex. Wil toch graag ook jullie mening.

Waterkwaliteit dus oke, andere vissen in de bak zijn oke. Hele bak behandelen of toch alleen de aangepaste vis?

Heb zelf ook nog even gekeken op internet en tetra/neonziekte kwam ook wel naar voren. De plek op de vis lijkt wel aan de beschrijving te voldoen.... Dat zag er niet echt gunstig uit. Wat denken jullie?
 
Ik zou bij twijfel dan de vis apart zetten als je die mogelijkheid hebt . Ik durf op basis van de video zo niet te zeggen wat het kan zijn.
 
Oke, thnx voor de reactie. Gisteravond besloten om toch te behandelen met alparex van colombo. Hopen dat het wat gaat doen. Helaas geen quarantaine bak aanwezig anders was dat misschien wel een idee idd geweest.
 
Nou op hoop van zegen dus en ik hoop dat het visje snel weer is hersteld. Succes met de behandeling.
 
Thnx!

Ik vroeg me alleen nog af of iemand weet hoe snel je effect gaat zien van je behandeling. Weet iemand dat? Hoe weet je dus of de behandeling aanslaat
 
Vrij snel, met een paar dagen wordt de plek al kleiner en is dan 'opeens' weg. Als je behandeling niet werkt, heb je dat met een week echt duidelijk.
 

Terug
Bovenaan