Wat is er mis gegaan met mijn maanvis eitjes?


DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Nadat mijn eerste poging om maanviseitjes groot te brengen na 21 afgebroken werd door een ammoniak piek, wilt het me deze keer niet eens lukken de eitjes uit te laten komen.

Vorige keer hingen de eitjes in een aparte bak met constante stroming en opvoer vanuit de 350liter bak. Daar had ik wel veel schimmel maar wel uiteindelijk een stuk of 30 visjes. Helaas doordat ik nog niet helemaal wist hoeveel en wat ze moesten eten is dat dus fout gelopen.

Nu het 2e legsel had ik de eitjes in een 5 liter bakje gedaan (zodat de eitjes uit het aquarium waren vorige keer bleven de ouders nog steeds het nest bewaken terwijl ze er zelf ook niet meer bij konden).

Wat ik heb gedaan dag tot dag:

Dag 1
Volume bak is 5 liter. Oude koekbak van de lidl met thermostaat (25 watt), thermometer en luchtsteen met spons er om heen. Water komt uit het aquarium van de ouders.
Na het toevoegen van de eitjes heb ik 1,5 ml 3% waterstofperoxide toegevoegd. Savonds +/- 8 uur later 0,5ml 3% waterstofperoxide.

20220713_145525.jpg

Dag 2
Lijkt alsof er veel witte eitjes zitten, kan me herinneren dat het de vorige keer veel duidelijker was, maar misschien omdat ik toen ook pas later de eieren eruit heb gehaald.

2e wat zou kunnen is dat er te veel waterstofperoxide op is gegaan, dat de eitjes minder goed bevrucht zijn of slechte eitjes, en miss zijn ze zelfs wel gewoon bijn allemaal goed en is daarom het verschil lastig te zien.
In ieder geval een aantal eitjes eruit gehaald en een waterwissel van 20 % gedaan. Temp is constant 24,9°C.

Sochtends1,5ml 3% waterstofperoxide toegevoegd en savonds ook.

dag 3
Tochrigoureus gecallt, alleen de doorzichtige eitjes over gehouden. Al het andere zit in wen klein bakje met wat waterstofperoxide, om te kijken wat de schimmel daar verder mee doet. Er was Minimale schimmel vorming op 3 of 4 eitjes dus ik heb wel het idee dat het werkt. Ik weet nu dus alleen niet of er zo veel eitjes wit zijn geworden door de waterstofperoxide of dat het mannetje gewoon slecht bezig is geweest of iets anders. Ik denk eigenlijk de bevruchting, gezien alle eitjes die wel goed zijn aan 1 kant zitten. Ik heb ze proberen te tellen en het zijn er nog een 20.

Wederom 1 liter water ververst en een grotere zuurstofsteen erin gedaan ivm beter belichting, want ik denk dat het ook daar deels fout is gegaan.

dag 4
Wederom 20% waterwissel gedaan, temperatuur is nog steeds 24,1°c.
Nou waren er natuurlijk maar weinig bevruchte eitjes, maar vandaag waren er toch weer een paar witte. Wel al een paar larfjes gezien. We gaan zien wat en of we iets uit deze poging groot kunnen brengen.

Dag 5
Toch weer wat witte eitjes, larfjes zijn moeilijk te bekennen, maar toch weer waterwissel gedaan. We blijven het aanzien de komende dagen.

Temp 24,9
Ph 7,4
No2 0
No3 10
Kh 9
Gh 9

Waterwissel voer ik uit middel een luchtslang 4/6. Het water stroomt er dan in een minuut of 10 in. Water komt uit het "moeder" aquarium, waardes en temp zijn het zelfde.

Graag jullie mening wat er fout kan zijn gegaan.
 

Bijlagen

  • 20220714_185247.jpg
    20220714_185247.jpg
    90.8 KB · Weergaven: 71
Je waterstofperoxide nailt it, om eierschimmel tegen te gaan gebruikt men een goedje waar de term blue in voor komt (op het forum was er een tijd terug een topic over)
 
Je waterstofperoxide nailt it, om eierschimmel tegen te gaan gebruikt men een goedje waar de term blue in voor komt (op het forum was er een tijd terug een topic over)
Bedoel je toevallig Methylene Blue? dat is tegen schimmel
 
Je waterstofperoxide nailt it, om eierschimmel tegen te gaan gebruikt men een goedje waar de term blue in voor komt (op het forum was er een tijd terug een topic over)
Heb best wat filmpjes en topics gelezen over het gebruik van waterstofperoxide, maar jij denkt dat het daar dus aan ligt ?

Zou goed kunnen hoor.
 
Dat had je vroeger tegen witte stip, weet ik nog.
Als je het toegediend had zag je hele bak eruit als verdunde blue Curaçao.
 
Dat had je vroeger tegen witte stip, weet ik nog.
Als je het toegediend had zag je hele bak eruit als verdunde blue Curaçao.
Tegen die schimmel gebruiken sommige dus ook waterstofperoxide, maar mijn dosering is dus te hoog geweest gok ik.
 
Ik heb hier een potje met poeder staan van dat spul en dat is al jaren oud want ik heb het ooit gekregen maar nooit gebruikt. Of dat nog werkzaam is dat weet ik dan ook niet maar volgens mij werd het vroeger meer gebruikt dan nu.
 

Terug
Bovenaan