Wat is er nieuw

Wat is er mis met deze plant?

• Onderwerp starter Onderwerp starter 19951995
  • Startdatum Startdatum
1

19951995

Guest
Hallo

Wat zou er mis kunnen zijn met deze plant? In het begin groeide ze wel goed, maar nu niet meer..

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen 🙂

Groeten!

272629_0_82_20160614_171528.jpg

Slecht te zien maar lijkt op een CO2 tekort.

- welke plant betreft het ?
- wat zijn de waarde waarde ?
- welke verlichting hangt er boven ?
Heb je eventueel ook een duidelijkere foto ?

Dan kan ik namelijk wat meer mee 🙂

Ik kan het ook moeilijk zien en voor advies hebben we eigenlijk wel de waarden nodig.
En hoelang heb je deze plant nu?

Even wat meer info:

Naam: Hygrophila polysperma (Belgisch groen)
Voeding: Easy carbo en Profito
Verlichting: Standaard lampen juwel rio240. Lampen branden 10-11uur
Ik beschik niet over de testen die ertoe doen voor planten..
In het begin deed deze plant het wel goed, maar sinds de laatste snoeibeurt is ze achteruit gegaan

Groeten!

Heb je geen test voor nh3/4, no2 en no3? Die kunnen je namelijk al veel vertellen. En meestal hoort deze wel tussen verzameling testers 😛

Nh3/4 en No2 zijn 0. Ph 7,5 Kh 4 Gh 9.
Ik beschik niet over de testen voor No3, Fe, Co2 enz.

Groeten!

Kevin gaf al aan een co2 tekort en bij een kh van 4 kan dat dan best de oorzaak zijn.

Belgisch groen is totaal geen moeilijke plant. De toppen worden rood dat kan duiden op een nitraat te kort. Daarbij lijkt indd het CO2 niveau aan de lage kant. Zou toch eens een no3 en p04 test aanschaffen, denk dat deze waarde namelijk te laag zijn of op 0 zitten.

Het licht terugschoeven voorlopig naar 8 uur zal waarschijnlijk ook helpen.

KevinK zei:
Belgisch groen is totaal geen moeilijke plant. De toppen worden rood dat kan duiden op een nitraat te kort.
Of dat het de variant is waarbij de toppen nu eenmaal rood behoren te worden... 😉

De toppen die rood worden zou liggen aan de verlichting heb ik eens gelezen. Ik ga eens JBL Testlab ProScape aanschaffen. Daar zitten alle testen in met betrekking tot planten 🙂

Even een vraag: Kan ik het Co2 tekort wegwerken met vloeibare Co2 zoals Easy Carbo? Of is een Co2 installatie noodzakelijk?

Groeten!

Kan ik het Co2-tekort wegwerken met meer vloeibare Co2 (Easy carbo) toe te voegen? Of moet dit gebeuren met een Co2 installatie?

Groeten!

Ik denk dat het verstandig is om eerst vast te stellen wat voor tekort je nu hebt.
En ja, zoals Ivo al zegt kan het ook de variant zijn die rood kleurt.
Die JBL scan meet niet de fosfaat als ik me niet vergis. Een koffer is denk ik per test goedkoper.
Die heb je al voor rond de 35 euro.

19951995 zei:
Hallo

Wat zou er mis kunnen zijn met deze plant? In het begin groeide ze wel goed, maar nu niet meer..

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen 🙂

Groeten!

272629_0_82_20160614_171528.jpg

Dit is inderdaad, als al eerder opgemerkt, een redelijk gemakkelijke plant. CO2 toevoeging is niet slecht maar bij mijn weten voor deze soort ook niet vereist. Wat de plant wel fijn vindt is licht! De bodem is ook minder belangrijk. Ik zou dus in eerste instantie eens kijken naar je licht.

Groet,
Ben.

jessicapilon zei:
Ik denk dat het verstandig is om eerst vast te stellen wat voor tekort je nu hebt.
En ja, zoals Ivo al zegt kan het ook de variant zijn die rood kleurt.
Die JBL scan meet niet de fosfaat als ik me niet vergis. Een koffer is denk ik per test goedkoper.
Die heb je al voor rond de 35 euro.

klopt John, die rode soort bestaat n.l. de: Hygrophila polysperma "Rosanervig".

Groet,
Ben.

Wij hebben zelfs het idee dat er misschien zelfs drie soorten in omloop zijn.
De 'rosanervig' zoals wij hem kennen van o.a. Tropica heeft van die kenmerkende nerven.
Wij hebben ooit een keer een polysperma gehad die was voorzien van de bijnaam 'sunset' en die had niet de kenmerkende nerven, maar liet wel dat rood zien aan de toppen. Of is dat dan de normale, gewoon voorzien van een leuke bijnaam?

De foto die jij nu laat zien is een andere dan die ik bedoel, Mascha&Ivo. Ik heb ooit de "Rosanervig" gehad, althans hij was zo gelabeld, inderdaad zonder die nerven maar wel met rood aan de toppen.

http://www.dewinters.nl/planten/Hygroph ... sperma.htm

Hij zag eruit als de bovenste foto. Bij mij was hij zelfs nog wat roder in de top.

Je ziet steeds vaker (kweek-)varianten met illustere namen opduiken waarvan je nauwelijks kan bijhouden hoe ze eruit zien. Wel leuk overigens!

Groet,
Ben.

367593_0_82_1208002.jpg

Ik heb het op deze koffer. Deze testen zijn toch geschikt?

Groeten!

Vreemd, ik mis bij die JBL koffer een nitriettest..klopt dat, zit die er niet bij?

Okee, Albert. Dan zou ik sowieso gaan voor een koffer met een nitriettest erbij.

19951995 zei:
367593_0_82_1208002.jpg

Ik heb het op deze koffer. Deze testen zijn toch geschikt?

Groeten!

leuke koffer je gebruikt alleen de helft van de testen niet ( spreek uit eigen ervaring ik heb hem ook ). Zou gewoon voor de normale variant gaan zoals fozzy in zijn link aangeeft. Hier zitten alle nuttige testen in 🙂

Daarbij heeft jbl als voordeel dat de re-fils redelijk goedkoop zijn 🙂

Die uit de link van Albert kost bijna 70 euro terwijl die uit mijn link nu 29 kost. Eventueel kun je daar nog ijzer bij gaan kopen maar dat meet je ook niet vaak. Daarom zou ik voor die van 29 euro gaan.Maar dat is natuurlijk aan de TS 😉.

Btw, ook voor deze zijn refills verkrijgbaar van rond de 2,50.

Ph, KH, NO2 en NH3/4 had ik al staan. Wat zijn dan de belangrijkste testen die ik zou moeten bijkopen voor mijn planten?

Bedankt voor de info allemaal 🙂

Groeten!

19951995 zei:
Even een vraag: Kan ik het Co2 tekort wegwerken met vloeibare Co2 zoals Easy Carbo?
Of is een Co2 installatie noodzakelijk?

Groeten!

Nee, omdat het eigenlijk een tovertruk is...
Noodzakelijk niet maar als je verbetering wil krijgen, zou ik daar eens naar kijken ipv allerlei testjes..

Tom heeft in zoverre gelijk, alleen denk ik dat een koffer met testen nooit niet weg is. Mocht het nodig zijn dan heb je dat in huis.

Voor de planten zou ik er alleen een JBL fosfaat test bij kopen..

Ja de TS moet zelf de afweging maken maar zo n test is richting de 15 euro denk ik en de genoemde koffer is 29,95 😉
Als de testen die hij heeft nog een tijdje bruikbaar zijn dan is po4 een goede aanrader.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan