Wat is er nieuw

Wat is er mis met het oog van betta?

Samster

New member
Lid geworden
29 oktober 2025
Leeftijd
38
Heeft iemand een idee wat dit is op het oog van de betta, of wat het zou kunnen zijn? Volgens mij zit het op beide ogen, het is alleen niet zichtbaar met het blote oog en scherp op foto krijg ik het niet. Betta werkt niet mee, zit niet stil.

Ik kan geen beschrijving vinden van een (oog)ziekte die hierop lijkt, of vergelijkbare afbeeldingen. Ik ben er zo goed als zeker van dat hij hierdoor slechter ziet.

Bijlagen

• 20260309_235659.jpg
    20260309_235659.jpg
    66.6 KB · Weergaven: 30
Dank voor het snelle reageren, het zou inderdaad kunnen. Hij van de 'juiste' doorgekweekte soort, blauw, metallic en een feathertail. Wat ik vreemd vind is dat er hier en op andere websites beschreven staat "een waas, schubben die over het oog groeien", dat is goed te zien bij foto's van andere betta's. Daar lijkt dit toch minder op, misschien ben ik erg vroeg bij? Lees dat diamantoog meestal na het eerste levensjaar begint en ik heb hem sinds 5 december, die tijdlijn klopt wel enigzins.

In ieder geval is aan diamantoog niks te doen. Trainen op aankomende blindheid en hopen dat hij een lange tijd verder gezond blijft zonder tumoren.

Bedankt in ieder geval!

Ondertussen heb ik heel reddit/betta met in de titel 'diamond eye' gezien en ik ben er niet helemaal 100% zeker van dat dit diamantoog is, al vermoed ik van wel.

Voor diegene diegene die nieuwsgierig zijn, onderzoek doen en deze post lezen. Bespaar jezelf wat moeite, ik heb over de 100 foto's/video's bekeken op reddit. Slechts 1 gelijk geval gevonden daar tussen.

Hier een aantal voorbeelden hoe diamantoog eruit ziet bij een blauwe betta, met duidelijke foto's.

Mocht inderdaad blijken dat dit diamantoog is op een later moment, dan zal ik dat hier bevestigingen. Ook als ik op miraculeuze wijze een oplossing vind.

Ondertussen heb ik heel reddit/betta met in de titel 'diamond eye' gezien en ik ben er niet helemaal 100% zeker van dat dit diamantoog is, al vermoed ik van wel.

Voor diegene diegene die nieuwsgierig zijn, onderzoek doen en deze post lezen. Bespaar jezelf wat moeite, ik heb over de 100 foto's/video's bekeken op reddit. Slechts 1 gelijk geval gevonden daar tussen.

Hier een aantal voorbeelden hoe diamantoog eruit ziet bij een blauwe betta, met duidelijke foto's.

Mocht inderdaad blijken dat dit diamantoog is op een later moment, dan zal ik dat hier bevestigingen. Ook als ik op miraculeuze wijze een oplossing vind.

Goede observatie dat je het niet 1-op-1 vindt lijken op die typische 'witte schub' foto’s van diamond eye. Ik denk dat ik wel een verklaring heb waarom jouw vis er anders uitziet, maar het helaas toch op hetzelfde neerkomt. Lees eens dit artikel: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/aff2.74

Het punt is dat jouw Betta een blauwe metallic is. Die glans die hem zo mooi maakt, komt door een overvloed aan iridophoren. Dit zijn reflecterende pigmentcellen die licht vangen en terugkaatsen. Bij 'normale' vissen zitten die cellen alleen op het lichaam, maar bij metallic-soorten zijn ze genetisch zo gepusht dat ze overal zitten.

Wat je bij jouw vis ziet, is waarschijnlijk niet het groeien van een dikke schub (zoals bij de bekende Dragonscales), maar het "lekken" van deze iridophoren over het oog. In plaats van een witte vlek krijg je dan die kristalachtige, glinsterende waas die je op de foto ziet. Het is eigenlijk Diamond Eye 2.0. Het pigment stopt niet bij de rand van het oog, maar groeit door over het transparante deel. Omdat het pigmentcellen zijn en geen dikke huid, is het in dit stadium op foto's bijna niet vast te leggen.

Het is balen, maar met een paar kleine aanpassingen kan hij nog steeds een heel prima leven hebben. Hij wordt alleen wat afhankelijker van zijn andere zintuigen....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan