Wat is er mis met mijn garnalen?


Admiraal_Garnaal

Well-known member
Lid geworden
2 januari 2023
Berichten
59
Leeftijd
32
Ik heb op het moment 5 bakken draaien met enkel garnalen (3x 30L, 1x 55L, 1x 125L). In mijn bak van 55 liter, die sinds Januari draait heb ik oranje garnalen zitten.
Vanaf het begin doen de garnalen het in deze bak niet erg lekker en zijn de aantallen inmiddels terug gelopen van 180 naar 20 (wel redelijk veel jonkies).

De garnalen die overlijden zijn veelal de grotere garnalen en hebben geen ring of death en zien er verder gewoon gezond uit. Ze komen bijvoorbeeld ook goed door de vervelling zo lijkt.

Wel zie ik dat de jonge garnalen lichter van kleur zijn en er zelfs een aantal rondlopen die echt doorzichtig groen zijn. Als ik een ESHA2000 kuur doe dan lijkt het weer een beetje tot rust te komen maar het wordt niet beter. Ik zie geen pluimpjes onder de garnalen (green fungus) en de water waardes lijken mij ok genoeg voor Neocaridina garnalen (ook aangezien de andere bakken het wel goed doen).

Getest met colombo druppels:
ph 7,5
gh 2
kh 3-4
no2 0,00
no3 >10
fe <0,02
po4 0,0
nh3 0,0

Wat zou het kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • PHOTO-2023-06-25-11-39-27.jpg
    PHOTO-2023-06-25-11-39-27.jpg
    443.1 KB · Weergaven: 89
Hoeveel water ververs je wekelijks/maandelijks?
Elke week 10% bij alle bakken. sinds de warmte heb ik de glasplaatjes eraf dus verdampt ook water dus zal op 15% komen ongeveer.
Normaal zitten ze op 23 graden maar de afgelopen weken op 25-26 (alle bakken)
Soms heb je met garnalen zomaar uitval zonder voor ons aanwijsbare reden.
Klopt maar dit speelt al vanaf januari waarbij de garnalen zichtbaar zich niet goed voelen en verkleuren.
 
Het lijkt een beetje op wat ik voorhad in mijn nano bakje met neocardina's.
De groep daarin groeide niet echt aan tot ik de waterwissels flink opdreef .
Nu doe ik 2x per maand ee 50% wissel en de groep groeit nu goed aan.
 
Het lijkt een beetje op wat ik voorhad in mijn nano bakje met neocardina's.
De groep daarin groeide niet echt aan tot ik de waterwissels flink opdreef .
Nu doe ik 2x per maand ee 50% wissel en de groep groeit nu goed aan.
Verkleurde ze bij jou ook naar groen? Het is het proberen waard om wat meer te wisselen. ben ook van plan om een TDS meter te halen om te kijken hoe hoog die is en het bijvoorbeeld ook niets met vervuiling te maken heeft. Feit blijft wel dat het vreemd is dat ze beter lijken te gaan na een ESHA kuur :/
 
Wat voer je ze? Dat de groten doodgaan maar je kleintjes leven kan ook nog wel eens voedingtekorten zijn. Ze eten een hoop hoor!!! En je moet ze wel blijven selecteren als je een mooie groep wilt behouden. Kaf van het koren scheiden zeg maar.
 
Wat LennoX al zegt, je moet uitselecteren want ze gaan op den duur kleur verliezen en dat zie je bij alle Neo s.
 
Wat voer je ze? Dat de groten doodgaan maar je kleintjes leven kan ook nog wel eens voedingtekorten zijn. Ze eten een hoop hoor!!! En je moet ze wel blijven selecteren als je een mooie groep wilt behouden. Kaf van het koren scheiden zeg maar.
Ik voer ze voornamelijk van die voersticks met ook novotabs en catappa bladeren met sporadisch wat baby voer. Probeer hier wel altijd in af te wisselen zodat ze de ene dag mineralen binnen krijgen en de andere dag proteĆÆne bijv. Voerde ze eerst om de dag 2 sticks, maar sinds de warmte 2-3 sticks per dag. als ze het binnen 30 min op hebben dan voer ik nog wat bij. laat altijd de algen op de ramen zitten (behalve voorkant) zodat er altijd wel iets te eten is.

Heb met de andere bakken erbij ongeveer 900 garnalen waar ik ook selecteer. Daar zit echt het probleem niet. Ten opzichte van de andere bakken, doen ze het vanaf dag 1 al niet lekker en gedragen ze zich anders waarbij het na een esha kuur weer wat tot rust komt maar aantal weken daarna worden er weer een paar groen en is er uitval.....
 
Ik voer ze voornamelijk van die voersticks met ook novotabs en catappa bladeren met sporadisch wat baby voer. Probeer hier wel altijd in af te wisselen zodat ze de ene dag mineralen binnen krijgen en de andere dag proteĆÆne bijv. Voerde ze eerst om de dag 2 sticks, maar sinds de warmte 2-3 sticks per dag. als ze het binnen 30 min op hebben dan voer ik nog wat bij. laat altijd de algen op de ramen zitten (behalve voorkant) zodat er altijd wel iets te eten is.

Heb met de andere bakken erbij ongeveer 900 garnalen waar ik ook selecteer. Daar zit echt het probleem niet. Ten opzichte van de andere bakken, doen ze het vanaf dag 1 al niet lekker en gedragen ze zich anders waarbij het na een esha kuur weer wat tot rust komt maar aantal weken daarna worden er weer een paar groen en is er uitval.....
Ik heb hier ook uitval. Zouden de temperatuur verschillen van de laatste weken een rol kunnen spelen?
 
Ik heb hier ook uitval. Zouden de temperatuur verschillen van de laatste weken een rol kunnen spelen?
Wellicht dat je temp aan de hoge kant is voor de garnalen of het verschil met voorheen wat groot. Bij de TS speelt het al langer lees ik.
 
Kh zijn de carbonaten dacht ik en de gh is calcium en magnesium.
Van Aquainfo:

De totale harheid, GH​


De totale hardheid geeft het totaal van alle in het water opgeloste Aard-alkali ionen weer.
Aard-alkali ionen zijn hierbij ionen als:


  • Calcium
  • Magnesium
  • Strontium
  • Barium
  • Beryllium
  • Radium
 
Tja, dan heb je een zwakke groep te pakken. Wat nieuw bloed deed het bij mij dan goed. Met de mooiste van de huidige groep. Maar er zijn ook mensen die zeggen dat bacteriƫn dan kruisen en beide groepen sterven. Ik heb dat nog nooit meegemaakt maar wie weet helpt wat nieuw bloed jouw groep
 
Maar er zijn ook mensen die zeggen dat bacteriƫn dan kruisen en beide groepen sterven. Ik heb dat nog nooit meegemaakt maar wie weet helpt wat nieuw bloed jouw groep
Ja je krijgt dan te maken met de situatie dat een van de groepen niet bestand is tegen de bacterien van de andere groep maar in de praktijk valt dat heel erg mee denk ik en zelf heb ik dat ook nog niet meegemaakt.
 
Wat ik er van lees kunnen juist gele garnalen groen kleuren door een stof die in een aantal soorten garnalenvoer zit, maar dan zou je verwachten dat ze allemaal verkleuren?

En verder zouden gele garnalen groen kleuren bij heftige stress, wat dan samen zou kunnen hangen met het teruglopen van het aantal.

Zou het probleem in de bodem kunnen zitten? Zou dat een soort kunnen zijn dat de waterwaarden beinvloed waardoor het op die manier stress geeft?

Zitten er misschien slaketende slakken in de bak? Dat zorgde hier lang geleden voor langzaam teruglopende aantallen garnalen. Die kunnen en zullen zeker ook garnalen pakken in hun kwetsbare momenten. Bij ons waren de slaketende slakken per ongeluk meegekomen met een nieuwe plant.
 
Ja, die discussie; eten slaketende slakken garnalen. Ik heb iig jaren neocaridinas gekweekt en in al de bakken zaten slak etende slakken. Ik heb ze nog nooit een garnaal zien eten tenzij al dood. Ik roep ā€œinternetfabel!ā€ Maar anderen zweren dat ze verantwoordelijkheid zijn voor massale moordpartijen. Of de bodem wel in orde is, is een goede drup! Garnalen hebben grote moeite met ammoniak en nitriet. Dus als je bodem stoffen niet goed omzet, zie je ook sterfte.
 
Ja, die discussie; eten slaketende slakken garnalen. Ik heb iig jaren neocaridinas gekweekt en in al de bakken zaten slak etende slakken. Ik heb ze nog nooit een garnaal zien eten tenzij al dood. Ik roep ā€œinternetfabel!ā€ Maar anderen zweren dat ze verantwoordelijkheid zijn voor massale moordpartijen. Of de bodem wel in orde is, is een goede drup! Garnalen hebben grote moeite met ammoniak en nitriet. Dus als je bodem stoffen niet goed omzet, zie je ook sterfte.

Ik ben niet van internet hypes. De enige bak waarin ons aantal neocaridina's stevig terugliep, ipv geleidelijk oplopen, was een bak waarin per ongeluk slak-etende slakken zaten. Ik heb het ze nooit zien doen, maar ik zit geen 24 uur per dag voor de bak. Ik gaf niet aan dat dit de reden was bij topic starter, ik gaf het als mogelijke optie.

Verder wat betreft de stof die een mogelijke verkleuring zou kunnen veroorzaken bij garnalen, dat zou astaxanthin zijn.
Ik heb dit van internet. Ik heb zelf geen ervaringen hiermee, ik weet er zelf niets van, ik weet niet eens of het hier ook soms in garnalenvoer zit. Ik dacht alleen dat het misschien genoemd kon worden. Zoals ik zei, je verwacht dat dan meerdere garnalen zouden verkleuren.

Wat betreft de bodem kan ik me voorstellen dat die misschien invloed kan hebben op waterwaarden welke invloed kunnen hebben op vervelling. Dat hoeft niet alleen via white ring of death the werken. Ik ben niet tot nauwelijks op de hoogte van de werking van verschillende bodems, maar als het zuurgraad en mineralen beinvloed, dan zou het er mee te maken kunnen hebben.
 
Mmm ja die bodem daar twijfel ik over. De ammoniak en nitriet waarde zijn perfect. Alleen de gh zou ietsje hoger mogen maar voer ze juist wat meer voer met mineralen en zie verder geen vervellingsproblemen.

Lijkt echt wel stress of bacterie oid te zijn, maar watā€¦.

Ben geneigd om de hele bak leeg te halen en opnieuw op te starten
 
Gebruik je dezelfde spullen (netjes/ slang) voor alle aquaria? Als dat zo is zou ik denken dat het geen bacterie/virus is want dan was de kans denk ik groot dat een andere bak hier ook last van had.
 
Kh zijn de carbonaten dacht ik en de gh is calcium en magnesium.
Van Aquainfo:

De totale harheid, GH​


De totale hardheid geeft het totaal van alle in het water opgeloste Aard-alkali ionen weer.
Aard-alkali ionen zijn hierbij ionen als:


  • Calcium
  • Magnesium
  • Strontium
  • Barium
  • Beryllium
  • Radium
Kh is bijvoorbeeld calsiumcarbonaat, magnesiumcarbonaat en natriumcarbonaat. Maar hoeveel van elk gemeten word is niet gespecificeerd. Je meet alleen het totaal plaatje van alle metalen en zouten.

"De karbonaathardheid geeft aan, hoeveel carbonaat er in het vijverwater is opgelost. Een carbonaat is een chemische verbinding van calcium/magnesium en CO2.

De GH-waarde geeft aan, hoeveel mineralen er in het water opgelost zijn."

Als ik dit zo lees van internet haal ik er dus uit dat kh temaken heeft met chemische verbindingen met co2. Terwijl gh dus alles meet. De chemische verbindingen met co2 maar ook nog meer. Want er zullen vast meer chemische verbindingen zijn dan alleen met co2. Ik weet het niet..
 
Best ingewikkeld voor een leek maar de kh is de hoeveelheid carbonaten inderdaad en de gh de zouten zoals ik de link staat waaronder calcium en magnesium.
 
Best ingewikkeld voor een leek maar de kh is de hoeveelheid carbonaten inderdaad en de gh de zouten zoals ik de link staat waaronder calcium en magnesium.
Oh zo je hebt calsium in de vorm van een carbonaat en je hebt calsium in de vorm als zout.
Nu snap ik ook wat beter hoe ik het moet zien denk ik.

Al is mn punt dus dat je met een kh of een gh niet kan zien hoeveel % calsium of magnesium is.
 
Nou je hebt calciumcarbonaat en dat is dan calcium wat is gebonden aan de carbonaat. Calcium is volgens mij een zout.
 
Nou je hebt calciumcarbonaat en dat is dan calcium wat is gebonden aan de carbonaat. Calcium is volgens mij een zout.
Calsium is net zoals magnesium en natrium gewoon een metaal toch? Alleen in een bepaalde chemische verbinding is het dan een zout. Als ik het goed snap althans. Zijn carbonaten niet zouten? Natriumcarbonaat is toch keukenzout?

Wellicht dwalen we te ver af van het topic šŸ˜„
 
Zou kunnen Don want daar weet ik heel weinig van af. Dat het een metaal is dat klopt.

Dit lees ik op examenoverzicht.nl:
Zouten bestaan uit ionen en zijn een samenstelling van een metaal en een niet-metaal. In de binding van zouten zijn de metalen vaak positief geladen en de niet-metalen vaak negatief geladen. Omdat deze positieve ionen en negatieve ionen elkaar aantrekken, ontstaat er een ionbinding.
 

Terug
Bovenaan