Wat is er nieuw

Wat is er mis met mijn planten? :(

• Onderwerp starter Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum Startdatum
V

vriend van de cory

Guest
Beste medeleden, ik heb een nieuwe 450L bak die nu 5 weken draait.
er zit een 324 T5 lichtkap boven de bak. CO2 zit op 30ppm , NO3 25 en PO4 2.5 . Ik doseer ook nog sporenelementen.

Alles in mijn bak ging goed tot 2 dagen geleden. De nieuwe HC plantjes die vooraan in de bak had geplant begonnen te smelten. Ik dacht geen probleem, zal een stromingsprobleem zijn . Dus paste ik de stroming aan zodat hij meer onderaan blaasde .
Maar dan een dag later begint de rest van mijn HC te verkleuren en verslijmen, mijn micranthemum micranthemoides(MM) ook, stukken staurogyne repens(SR) ook en ook een deel van mijn ludwigia sp super red.

Het begint met een vlek onderaan de bladeren , of met een stukje , en het verspreid zich zo tot de hele plant grijs is.

Hier een paar fotos:

Dit was de bak een week geleden ongeveer, De HC mooi groen, de SR mooi groen en de MM (achteraan midden en links voor de ludwigia super red) ook mooi groen.

28342898_10211424233987983_387539559_o.jpg

Dit is de bak vandaag Je ziet dat de planten echt hun kleur zijn verloren waar ik over spreek, de andere planten zijn er dudelijk op vooruit gegaan 😛 .
28418178_10211424236988058_1064447207_o.jpg

Een close-up van de HC
Er zat draadalg op maar door spot dosering van vloeibare co2 is deze nu weg en komt ook niet meer terug.
28342550_10211424204867255_654870164_o.jpg

Dit is de staurogyne repens. Dit begon met het plantje in het midden vooraan en 2 dagen later kreeg ik dit resultaat. De plant ernaast begint het ook te krijgen en waarschijnlijk kleurt hij morgen ook mooi grijs.
28340175_10211424204747252_318593504_o.jpg

Nog een hele staurogyne repens plant die is bezwijkt . zelfde verhaal als de vorige.
28312269_10211424204827254_1780407717_o.jpg

Dit is de micranthenum micranthemoides. Groeide in het begin zeer goed, mooi horizontaal. En 2 dagen geleden besloot hij wit te kleuren.
28342911_10211424204667250_185101582_o.jpg

De ludwigia super red. Deed het ook heel goed. Tot nu toe. Het stuk dat voor de MM staat , maakt dezelfde shit mee als de rest van mijn planten. Er staat meer ludwigia rechts maar deze staat niet op de foto, daar is alles perfect in orde mee. Maar ik vrees dat deze "rot" zicht gaat verspreiden en uiteindelijk zal ook het gezonde deel afzien.
28310216_10211424204427244_596602469_o.jpg

Dit is de althernanthera reinickii die tussen de MM en HC staat . De stukken die naast de MM en HC staan beginnen dezelfde problemen te vertonen als de ludwigia . Een vlek op het blad dat zich verspreid naar de rest van de plant.
28407837_10211424204987258_1844165604_o.jpg

Conclusie : De bak planten staan 2 weken in het aquarium. Vorige week woensdag kwamen er nieuwe plantjes toe omdat ik bv te weinig HC had . Dan was ik vrijdag tot zondag weg. Toen ik terugkwam was er baardalg die even snel verdwenen als gekomen was door spot-doseren van vloeibare co2 en verhoging co2. Toen ik zondag de baardalg zag, zag ik ook al verslijming bij de HC op de voorste rij. Sinds dan heeft het zich alleen maar verspreid door de bak.

Ik ben ten einde raad, gisteren 3 uur zitten zoeken op fora en vond maar geen antwoord.

Hopelijk weten jullie wat meer...

P.S : deze 2 foto's tonen hoe de rot begint.

28417634_10211424203627224_711726506_o.jpg
28309595_10211424204387243_1499932575_o.jpg

De planten welke het slecht doen hebben allen een hoge mate van licht nodig, kan je daar wat meer over vertellen?

De planten welke het slecht doen hebben allen een hoge mate van licht nodig, kan je daar wat meer over vertellen?

Wel ik heb 324W op 450L staan , wat normaal toch wel genoeg zou moeten zijn?
Ik heb al HC gegroeid met minder licht als dat ...

Waarom doen de planten het de eerste 2 weken het dan wel goed en groeien ze goed en opeens niet meer?

Je hebt de co2 verhoogd zeg je dus wellicht zijn dit problemen die al zijn ontstaan toen dit minder was en datzelfde geldt misschien voor de aangepaste stroming.

Wel ik heb 324W op 450L staan , wat normaal toch wel genoeg zou moeten zijn?
Ik heb al HC gegroeid met minder licht als dat ...

Waarom doen de planten het de eerste 2 weken het dan wel goed en groeien ze goed en opeens niet meer?

Dat is rond de 0,8W/L en dat is wel veel te noemen waardoor de vraag naar voeding ook hoog zal zijn. De eerste weken hebben de planten vaak nog een reserve aan voeding en dat kan het verklaren dat ze het eerst wel goed deden.

Welke bodem gebruik je in de bak?

Je hebt de co2 verhoogd zeg je dus wellicht zijn dit problemen die al zijn ontstaan toen dit minder was en datzelfde geldt misschien voor de aangepaste stroming.
Dat zou wel kunnen, maar moet de situatie dan niet verbeteren in plaats van verergeren?
Op dit tempo ben ik mijn bodembedekkers kwijt tegen volgende week...

Dat is rond de 0,8W/L en dat is wel veel te noemen waardoor de vraag naar voeding ook hoog zal zijn. De eerste weken hebben de planten vaak nog een reserve aan voeding en dat kan het verklaren dat ze het eerst wel goed deden.

Welke bodem gebruik je in de bak?

Maar het probleem is begonnen bij planten die er 5 dagen in zaten, die dat er 2 weken in zaten deden het goed. Ik gebruik ADA aquasoil.

Is het mogelijk dat je teveel (of te pure) easycarbo hebt gebruikt tijdens het 'spot-dosing'?
Hoe ben je exact te werk gegaan (pure carbo? filter stilgezet? hoeveel gedoseerd? met een spuitje gewerkt? ) en zie je het verslijmen vooral bij de met carbo behandelde planten?
De problemen zijn begonnen één of twee dagen na de behandeling of heb ik het verkeerd?

Ik weet uit ondervinding dat easy carbo op HC doseren hetzelfde effect heeft.
Wat ik bvb zie op de blaadjes van de althernanthera lijkt me echt verbrand door Easy carbo namelijk... Als dat de oorzaak is dan zullen de meeste planten wel recupereren denk ik omdat de wortels waarschijnlijk niet aangetast zijn...

Is het mogelijk dat je teveel (of te pure) easycarbo hebt gebruikt tijdens het 'spot-dosing'?
Hoe ben je exact te werk gegaan (pure carbo? filter stilgezet? hoeveel gedoseerd? met een spuitje gewerkt? ) en zie je het verslijmen vooral bij de met carbo behandelde planten?
De problemen zijn begonnen één of twee dagen na de behandeling of heb ik het verkeerd?

Ik weet uit ondervinding dat easy carbo op HC doseren hetzelfde effect heeft.
Wat ik bvb zie op de blaadjes van de althernanthera lijkt me echt verbrand door Easy carbo namelijk... Als dat de oorzaak is dan zullen de meeste planten wel recupereren denk ik omdat de wortels waarschijnlijk niet aangetast zijn...

Ik heb zoals je waarschijnlijk al vermoedde de filter stilgezet, en 2 keer met een spuit van 50ml op verschillende draadalg geinfesteerde planeten gespoten.
De carbo die ik gebruikte is die van lid backplay ,dus ik denk wel dat dat een hoge kwaliteit carbo is.

Het is inderdaad alleen de carbo behandelde planten nu je het zegt! Of planten die er in de buurt van staan.

Dus wat ik dan eigenlijk mogelijk heb gedaan is te weinig co2 gegeven waardoor er draadalg kwam en stukjes waar er slechte stroming was niet groeiden.
Dan als reactie op de draadalg co2 verhoogd en bespoten met vloeibare co2 , wat ervoor gezorgd heeft dat de planten verbrand zijn?

Hoe meer ik naar de schade kijk hoe logischer ook dat ze verbrand zijn door de vloeibare co2!
Want overal waar ik gedoseerd heb wordt alles glazig en er rond ook.

Kan het zijn dat er nog altijd delen kapot door gaan? Ik zie het vooral bij mijn ludwigia super red rechts in mijn aquarium dat er veel onderste bladeren aan het rotten zijn.

Je hebt inderdaad wel veel toegediend met 2x50 ml. Dat is een veelvoud van de aanbevolen dosis. Daarbij heb je de filter uit gehad waardoor het is "blijven hangen" bij de planten.

Daardoor dat de ene plant sneller kapot ging als de andere, doordat de ene plant minder contact had en het proces gewoon trager ging?

Hoe ziet de de gebruiksaanwijzing van de door jou gebruikte Carbo eruit?

Als ik bv. de Easy Life Carbo handleiding hanteer op de grote van jouw bak is het 1 ml op de 50L water en dat dus zou 9 ml Carbo per dag zijn. In dit geval zou je al meer dan 11 x het maximum hebben gegeven op 1 dag....

Ik heb zoals je waarschijnlijk al vermoedde de filter stilgezet, en 2 keer met een spuit van 50ml op verschillende draadalg geinfesteerde planeten gespoten.
De carbo die ik gebruikte is die van lid backplay ,dus ik denk wel dat dat een hoge kwaliteit carbo is.

Het is inderdaad alleen de carbo behandelde planten nu je het zegt! Of planten die er in de buurt van staan.

Dus wat ik dan eigenlijk mogelijk heb gedaan is te weinig co2 gegeven waardoor er draadalg kwam en stukjes waar er slechte stroming was niet groeiden.
Dan als reactie op de draadalg co2 verhoogd en bespoten met vloeibare co2 , wat ervoor gezorgd heeft dat de planten verbrand zijn?
Hoe meer ik naar de schade kijk hoe logischer ook dat ze verbrand zijn door de vloeibare co2!
Want overal waar ik gedoseerd heb wordt alles glazig en er rond ook.

Kan het zijn dat er nog altijd delen kapot door gaan? Ik zie het vooral bij mijn ludwigia super red rechts in mijn aquarium dat er veel onderste bladeren aan het rotten zijn.

Ja ik vrees dat dat het probleem zal zijn. Bij spotdosing moet je vrij voorzichtig zijn en steeds rekening houden met de omliggende planten.
De naburige planten hebben het nu ook een beetje omdat de wolk carbo als het ware even ter plaatse blijft doordat je filter stil lag. Dus die is dan tegen de blaadjes van de omringende plantjes gestroomd waardoor die het ook hebben. Als je geen stroming hebt blijft het vrij lang ter plaatse hangen waardoor de contacttijd te groot wordt...
Als je het al rechtstreeks op plantjes doet kan je het best goed verdunnen in je spuit en ook niet elke plant kan het verdragen. Anubias bvb kan daar echt niet tegen en zal binnen een paar dagen volledig verslijmen als je rechtstreeks doseert terwijl bucephalandra daar net heel goed tegen kunnen.
HC heeft het er inderdaad ook zeer moeilijk mee.

Ik gebruik spotdosing vooral op stenen/hout en verder enkel op bepaalde planten, hoe gevoeliger de plant hoe meer ik het verdun...
Eigenlijk zou je moeten proberen om je probleem eerst op te lossen via doorstroming en CO2 en als dat niet lukt kan je nog altijd tijdelijk easycarbo spot-doseren of overdoseren in de bak zelf...
Draadalg probeer ik eerst manueel zoveel mogelijk te verwijderen terwijl ik de oorzaak probeer te vinden en pas als finale klap doseer ik dan ook wat carbo wanneer het bvb niet volledig weg te halen is.
Ik snap de reactie hoor maar je was misschien net té snel met je carbo...😉

Je kan best de aangetaste blaadjes van de grotere planten verwijderen, die zijn toch ten dode opgeschreven, zodat de planten hun energie in de overige bladeren steken. Planten waar de onderkant te gehavend is zou ik knippen en enkel de gezonde toppen terug zetten.
De HC zou ik even aanzien, ik vermoed dat de wortels in veel gevallen nog goed zijn dus die komt er wel door denk ik. Je kan wel eens de verslijmde delen proberen afhevelen...

Als je op deze manier carbo doseert hou je best een maximum hoeveelheid carbo aan. Bij easy life carbo wordt er soms gewerkt met een stootkuur en wordt er een maximale dosis geadviseerd van 5 x de dagelijkse dosis op dag 1, 4 maal op dag 2, ...

Dus bij spot dosering hou ik me aan deze maximumwaarde. Dan kan je bvb starten met een spot-dosering (waarbij je, zeker onder water, best steeds een verdunning gebruikt in je spuit) en op dag 2 gewoon 4 x de dosis in het water doseren.
Als je nu echt 100ml puur hebt gedoseerd ben je wel zeer zwaar gegaan denk ik :br:😱

Dat je een paar dagen na de feiten nog verergering ziet is normaal denk ik omdat het bij sommige planten iets langer duurt voordat de schade zichtbaar wordt.
Bij HC gaat dat zeer snel maar bij bvb Anubias kan het wel een tweetal dagen duren voordat je de ware omvang van de schade ziet..

Hoe ziet de de gebruiksaanwijzing van de door jou gebruikte Carbo eruit?

Als ik bv. de Easy Life Carbo handleiding hanteer op de grote van jouw bak is het 1 ml op de 50L water en dat dus zou 9 ml Carbo per dag zijn. In dit geval zou je al meer dan 11 x het maximum hebben gegeven op 1 dag....

Jup , zelfde dosering... 11 keer teveel...

Ja ik vrees dat dat het probleem zal zijn. Bij spotdosing moet je vrij voorzichtig zijn en steeds rekening houden met de omliggende planten.
De naburige planten hebben het nu ook een beetje omdat de wolk carbo als het ware even ter plaatse blijft doordat je filter stil lag. Dus die is dan tegen de blaadjes van de omringende plantjes gestroomd waardoor die het ook hebben. Als je geen stroming hebt blijft het vrij lang ter plaatse hangen waardoor de contacttijd te groot wordt...
Als je het al rechtstreeks op plantjes doet kan je het best goed verdunnen in je spuit en ook niet elke plant kan het verdragen. Anubias bvb kan daar echt niet tegen en zal binnen een paar dagen volledig verslijmen als je rechtstreeks doseert terwijl bucephalandra daar net heel goed tegen kunnen.
HC heeft het er inderdaad ook zeer moeilijk mee.

Ik gebruik spotdosing vooral op stenen/hout en verder enkel op bepaalde planten, hoe gevoeliger de plant hoe meer ik het verdun...
Eigenlijk zou je moeten proberen om je probleem eerst op te lossen via doorstroming en CO2 en als dat niet lukt kan je nog altijd tijdelijk easycarbo spot-doseren of overdoseren in de bak zelf...
Draadalg probeer ik eerst manueel zoveel mogelijk te verwijderen terwijl ik de oorzaak probeer te vinden en pas als finale klap doseer ik dan ook wat carbo wanneer het bvb niet volledig weg te halen is.
Ik snap de reactie hoor maar je was misschien net té snel met je carbo...😉

Je kan best de aangetaste blaadjes van de grotere planten verwijderen, die zijn toch ten dode opgeschreven, zodat de planten hun energie in de overige bladeren steken. Planten waar de onderkant te gehavend is zou ik knippen en enkel de gezonde toppen terug zetten.
De HC zou ik even aanzien, ik vermoed dat de wortels in veel gevallen nog goed zijn dus die komt er wel door denk ik. Je kan wel eens de verslijmde delen proberen afhevelen...

Ja dat zal inderdaad hetgene zijn dat er gebeurt is. Ik ben blij dat ik weet waardoor het komt want ik maakte mij echt veel zorgen. Al mijn problemen zitten googlen en maar geen antwoorden krijgen 😛 .
Echt stom van mij om het niet te verdunnen... vroeger verdunde ik het maar het was al lang geleden dat ik het zo gedaan heb en dacht er ook niet bij na... Heel dom achteraf gezien... Ook stom dat ik er dan toch wel niet de teerste planten uitkies om omzeep te helpen .

Ik was inderdaad te snel met de carbo 😛. Maar niets maakt mij kwader dan een sliert alg in de bak ! Het was een impuls reactie en het was de foute 🙁

Hopelijk zijn je vermoedens correct , we zullen het snel zien denk ik . Voor vandaag ga ik de planten nog effe laten staan en zien water nog kapot gaat , morgen ga ik dan de kapotte stukken herplanten , vooral van de ludwigia. De alternanthera ga ik ook gewoon aftoppen . En de verslijmde blaadjes van de HC en MM ga ik er proberen af schudden.
Als je op deze manier carbo doseert hou je best een maximum hoeveelheid carbo aan. Bij easy life carbo wordt er soms gewerkt met een stootkuur en wordt er een maximale dosis geadviseerd van 5 x de dagelijkse dosis op dag 1, 4 maal op dag 2, ...

Dus bij spot dosering hou ik me aan deze maximumwaarde. Dan kan je bvb starten met een spot-dosering (waarbij je, zeker onder water, best steeds een verdunning gebruikt in je spuit) en op dag 2 gewoon 4 x de dosis in het water doseren.
Als je nu echt 100ml puur hebt gedoseerd ben je wel zeer zwaar gegaan denk ik :br:😱

Dat je een paar dagen na de feiten nog verergering ziet is normaal denk ik omdat het bij sommige planten iets langer duurt voordat de schade zichtbaar wordt.
Bij HC gaat dat zeer snel maar bij bvb Anubias kan het wel een tweetal dagen duren voordat je de ware omvang van de schade ziet..

Ja inderdaad... Er staat dus ook al een waterwissel gepland voor deze avond. Het was gewoon mijn haat voor draadalg die de kop op stak lol.
Ik heb geen anubias in de bak maar bucephalandra.

Ik hoop vooral dat de staurogyne repens niet grotendeels kapot gaat gaan want die deed het juist zo lekker 🙁 .

Maar om het positief te bekijken, de enige draadalg in de bak nu heel erg dood!

Bedankt allemaal voor de snelle respons !
Ik ben erg blij dat ik antwoorden heb 😀

Ik zou me even wat minder druk maken over een beetje draadalg, Het gaat nu al snel om een aardig bedrag aan beschadigde plantjes.
Hier misschien een interessant artikel bij een eventuele volgende draadalg 'aanval'.

11 keer teveel...

Mja, dat is echt wel overdosis... En het is dan nog goed spul ook van Backplay dus ja...

Ik heb geen anubias in de bak maar bucephalandra.

Ik hoop vooral dat de staurogyne repens niet grotendeels kapot gaat gaan want die deed het juist zo lekker 🙁 .

Hehe, mocht je bucephalandra in de problemen komen: die kan daar vrij goed tegen! Het makkelijkste is dat je ze uit de bak haalt en met verdunde easy carbo inspuit, ten minuutjes laat staan en dan terug in de bak. Dan heeft baard of draadalg geen kans.

De ergst aangetaste SR op de foto's is verloren vrees ik maar de rest komt er wel door, meestal heeft SR wel een mooi wortelgestel dus dat komt wel goed denk ik...

hehe, dat kan ik geloven. 😎😀
Om terugkeer te vermijden zou ik je toch aanraden om vooral het licht te dimmen (of een paar lampen te verwijderen) en de lichtduur niet te hoog te houden nu. Dan kunnen de planten eerst wat recupereren want nu gaan enkel algen genieten van het vele licht.

Mja, dat is echt wel overdosis... En het is dan nog goed spul ook van Backplay dus ja...

Hehe, mocht je bucephalandra in de problemen komen: die kan daar vrij goed tegen! Het makkelijkste is dat je ze uit de bak haalt en met verdunde easy carbo inspuit, ten minuutjes laat staan en dan terug in de bak. Dan heeft baard of draadalg geen kans.

De ergst aangetaste SR op de foto's is verloren vrees ik maar de rest komt er wel door, meestal heeft SR wel een mooi wortelgestel dus dat komt wel goed denk ik...

hehe, dat kan ik geloven. 😎😀
Om terugkeer te vermijden zou ik je toch aanraden om vooral het licht te dimmen (of een paar lampen te verwijderen) en de lichtduur niet te hoog te houden nu. Dan kunnen de planten eerst wat recupereren want nu gaan enkel algen genieten van het vele licht.
Zal ik onthouden ! bedankt voor de tip 🙂 .
De SR neem ik er dan gewoon uit .. Spijtige zaak maar ja .
Van de lichten heb ik eergisteren er een buis uit genomen en hij staat 7 uur per dag op . Vanaf dat ik zie dat er terug wat bladjes op de HC komen te staan schroef het ik terug wat op.

De SR neem ik er dan gewoon uit .. Spijtige zaak maar ja .

Het is vooral één specifiek plantje dat ik bedoelde, hé. De meeste stekjes lijken nog oké, op de foto's althans.
En dan nog zou je kunnen proberen om de ergst verbrande exemplaren weg te snoeien tot net boven de bodem, met een beetje geluk schieten de wortels terug uit...

De ergst geraakte HC-stekjes zou je misschien, na afhevelen, een beetje beter kunnen bedekken met wat soil, dan zullen er sterkere en beter verankerde worteltjes gevormd worden vanuit de stengeltjes. Dan groeit het meer vanuit de bodem ipv op de bodem...
Vermoedelijk zullen de meeste vrij snel terug nieuwe blaadjes vormen...

Nou de oorzaak lijkt me wel duidelijk en je kan er weer van leren denk ik😉

Het is vooral één specifiek plantje dat ik bedoelde, hé. De meeste stekjes lijken nog oké, op de foto's althans.
En dan nog zou je kunnen proberen om de ergst verbrande exemplaren weg te snoeien tot net boven de bodem, met een beetje geluk schieten de wortels terug uit...

De ergst geraakte HC-stekjes zou je misschien, na afhevelen, een beetje beter kunnen bedekken met wat soil, dan zullen er sterkere en beter verankerde worteltjes gevormd worden vanuit de stengeltjes. Dan groeit het meer vanuit de bodem ipv op de bodem...
Vermoedelijk zullen de meeste vrij snel terug nieuwe blaadjes vormen...
Nee enkel de kapotte natuurlijk 🙂 .
En zal ik morgen doen ! Zodra er verbetering is zal ik het laten weten.

Nou de oorzaak lijkt me wel duidelijk en je kan er weer van leren denk ik😉
Ja inderdaad haha ervan leren doe ik zeker 😛 .

Het is en blijft jammer van de plantjes maar ja🙂. Gelukkig zijn die voldoende te koop en zo blijf je weer bezig met je bak😉

Het is en blijft jammer van de plantjes maar ja🙂. Gelukkig zijn die voldoende te koop en zo blijf je weer bezig met je bak😉
Das waar haha , ik hoop toch dat ze er gewoon weer bovenop komen hoor, heb al genoeg geld tegen die bak gesmeten .

Is het mogelijk dat sommige platen nu nog kapot gaan door het teveel aan vloeibare co2 in het water ?

Ik heb de toppen van een gezonde plant (alternanthera reinickii) herplant naast een andere plant en nu beginnen deze dezelfde vlekken te vertonen.

De HC betert en de MM ook, maar bij de staurogyne repens zie ik ook weer altijd nieuwe aangetaste bladeren .

Lastig want je weet niet hoe zo n grote klap ze hebben gehad van de carbo dus ik denk dat je het ff moet afwachten. De ene plant kan er beter tegen dan de ander maar ja de dosering was wel fors.

Lastig want je weet niet hoe zo n grote klap ze hebben gehad van de carbo dus ik denk dat je het ff moet afwachten. De ene plant kan er beter tegen dan de ander maar ja de dosering was wel fors.
Ongeduldig afwachten dus...

Zover ik weet is het met carbo zo dat het in 24 uur uitwerkt of in elk geval een groot deel van het werkzame vermogen verliest. Daarom kun je dit ook het beste dagelijks toevoegen.

Zover ik weet is het met carbo zo dat het in 24 uur uitwerkt of in elk geval een groot deel van het werkzame vermogen verliest. Daarom kun je dit ook het beste dagelijks toevoegen.
Aahn oke want ik vind het nog altijd zorgwekkend dat er nog stukken van de staurogyne repens , alternantera en ludwigia kapot gaan ...maar het zal waarschijnlijk gewoon een na effect zijn van de overdosering.

Ik heb die wijsheid ook uit een ander topic en zover ik me herinner was dat een post van Backplay destijds.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan