Wat is er mis met mijn planten?


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi,

zie foto's. Ik denk dat er wat mis is met het nutrientgehalte in m'n bak waardoor de planten er zo 'lelijk' uit beginnen te zien.
Ik doe er wekelijks wat van Easylife profito plantenmeststoffen bij, verders niet. Ik had eerst klei balletjes onder mijn echinodorus ozelot, dat leek een beetje te helpen.
Verder heeft het aquarium 8 lichturen per dag. Temperatuur is 24/25 graden. Visbestand zijn wat neontetras en blauwoogjes, paar indische moddenkruipers en wat citroengarnalen.

Groetjes,
Teun
 

Bijlagen

  • Hygrophilia siamensis 2.jpg
    Hygrophilia siamensis 2.jpg
    284.4 KB · Weergaven: 138
  • Hygrophilia siamensis1.jpg
    Hygrophilia siamensis1.jpg
    332.5 KB · Weergaven: 131
  • Ludwigia repens rubin.jpg
    Ludwigia repens rubin.jpg
    322.7 KB · Weergaven: 139
  • onbekend gratis 2.jpg
    onbekend gratis 2.jpg
    403.3 KB · Weergaven: 145
  • onbekend gratis1.jpg
    onbekend gratis1.jpg
    181.2 KB · Weergaven: 156
Hoi,

zie foto's. Ik denk dat er wat mis is met het nutrientgehalte in m'n bak waardoor de planten er zo 'lelijk' uit beginnen te zien.
Ik doe er wekelijks wat van Easylife profito plantenmeststoffen bij, verders niet. Ik had eerst klei balletjes onder mijn echinodorus ozelot, dat leek een beetje te helpen.
Verder heeft het aquarium 8 lichturen per dag. Temperatuur is 24/25 graden. Visbestand zijn wat neontetras en blauwoogjes, paar indische moddenkruipers en wat citroengarnalen.

Groetjes,
Teun
Profito is op zich een goed product maar het bevat geen Nitraat en ook geen Fosfaat. Beide belangrijk voor planten. Daarnaast zijn planten wel bodemvoeding nodig, het merendeel van ons bestand zijn moerasplanten die dus ook voedsel via de wortels op kunnen nemen. Naast deze bemestingsvormen verbruiken planten ook CO2. Om er precies achter te komen wat er bij jouw aan de hand is zouden we de waterwaarden, het liefst gemeten met een druppeltest, moeten weten. De grootte van je bak en belichting spelen ook een rol. Geef dus zoveel mogelijk informatie.
 
Ik heb eigenlijk niets toe toevoegen aan het bericht van Ben hierboven maar volg dit topic graag en ben erg benieuwd naar de vorderingen! :petjeaf:
 
Hierbij een update!
Type belichting weet ik niet precies, maar ik denk dat de bijgevoegde foto meer verklaart hierover.
Grootte van de bak is 60L.
Druppeltest waarden:
pH = 7.5
GH = 6
KH = 7
NO2 = 0.0
NO3 = 20
PO4 = 2.0
NH3 = 0.0
 

Bijlagen

  • IMG_20200803_132759.jpg
    IMG_20200803_132759.jpg
    138.4 KB · Weergaven: 114
Dat is een e27 lampfitting. Er zit een gloeilamp of fluorlamp in. Grote kans dat deze op is. Wanneer heb je deze het laatst vervangen?
 
Het is in deze hobby haast nooit één ding waardoor zoiets ontstaat. Waarschijnlijk moet je aan meerdere dingen gaan sleutelen.
Licht, stroming, CO², complexere voeding als Potassium, ferro en allerlei sporenelementen waar ik ook nog niet echt verstand van heb zijn ook nodig voor een mooie plantengroei.
Hopelijk reageert er ook nog een plantenwizzard. Die zien soms in één blik wat er als eerste mankeert.
 
Ik heb de lamp niet vervangen, ik heb de aquarium bak 2e hands overgenomen van iemand vorig jaar in September.
 
er zit trouwens deels klein grind en zand in de bodem als substraat, dus voedingsarm
 
Als eerste zou ik toch gaan kijken naar bodemvoeding. Onze planten zijn voor het merendeel moerasplanten die hun voeding grotendeels niet via de waterkolom maar via hun wortels opnemen. Je CO2 level is laag. Maar omdat er niet echt een alg probleem (hier) te zien is denk ik dat je het eerst moet kijken naar je voeding.
Hierbij een update!
Type belichting weet ik niet precies, maar ik denk dat de bijgevoegde foto meer verklaart hierover.
Grootte van de bak is 60L.
Druppeltest waarden:
pH = 7.5
GH = 6
KH = 7
NO2 = 0.0
NO3 = 20
PO4 = 2.0
NH3 = 0.0
Je lamp zal er denk ik zo uitzien:
 
Is de PO4 waarde in verhouding tot de NO3 waarde ook niet te hoog? Andere factoren spelen ook zeker nog mee

Kan mede hierdoor zijn dat je veel last hebt van blauwalg maar zeker ook de puntalg die je hebt.

Verder zou ik idd eens bekijken wat Ben oppert.

Gr. Ed
 
Oei, heb ik blauwalg én puntalg?! Was me er niet van bewust dat ik last heb van die algsoorten!
 
Sorry rectificatie op het blauwalg en puntalg verhaal. Haal 2 topics door elkaar. Mijn excuus ?

PO4 vraag blijft wel staan.

Gr. Ed
 
Is de PO4 waarde in verhouding tot de NO3 waarde ook niet te hoog?
Waarom denk je dat? Ik hou toevallig ook al een lange tijd dezelfde verhouding aan en dat gaat hier hartstikke prima.

Ik zou ook als eerste naar de voeding kijken, de lamp vooral nu (nog) even niet vervangen. En maar met een ding tegelijkertijd proberen te gaan testen. Dus niet voedingscapsules in de bodem stoppen en de lamp meteen vervangen voor een nieuwe. Je weet dan nooit zeker of het voedingstekort of de oudere lamp het probleem is geweest. Bovendien raakt je bak alleen maar meer uit balans als je ze beiden zou gaan aanpassen op dit moment.

:petjeaf:
 
Waarom denk je dat? Ik hou toevallig ook al een lange tijd dezelfde verhouding aan en dat gaat hier hartstikke prima.
Dacht meer dat een verhouding van 2/1 beter was, maar kan me vergissen hoor. Beide elementen zijn zeer belangrijk voor goede plantengroei. Naast FE, K en MG.
 
Goeie opties, ik zat namelijk ook te denken om heel mijn zand en grind bodem eruit te halen en een voedingsbodem erin te doen (eventueel afdekken met wat zand laagjes voor de Indische modderkruipers, en het staat mooi). Maar nadeel is dat zo'n bodem prijzig is en het ook heel het evenwicht kan verstoren in de bak. Misschien is een lamp vervanging in de toekomst wel goed door een ledstrip te plaatsen over de lengte van de deksel.
 
Ik vermoed nu dat het gaat om een voedingstekort maar ben nog niet eruit wat precies het tekort is
 
je co2 gehalte is behoorlijk laag , en dat is toch ook een belangrijke voedingstof.dat is natuurlijk ook afhankelijk van de lichtbehoefte van je plantensoorten
 
Ja het CO2 is inderdaad laag, ik voeg daar niks van toe (volgens mij hoeven de planten dat niet perse te hebben). Is denk ik een voedingsbodem het beste aan te raden? Het lijkt mij in ieder geval financieel voordeliger dan overal telkens voedingscapsules in de bodem te moeten stoppen. Wat voor voedingsbodem raden jullie aan?
 
Ja het CO2 is inderdaad laag, ik voeg daar niks van toe (volgens mij hoeven de planten dat niet perse te hebben). Is denk ik een voedingsbodem het beste aan te raden? Het lijkt mij in ieder geval financieel voordeliger dan overal telkens voedingscapsules in de bodem te moeten stoppen. Wat voor voedingsbodem raden jullie aan?
Zonder CO2 kan een plant niet leven. de C (koolstof) in CO2 heeft hij nodig en kan hij vrijwel alleen via CO2 verkrijgen.
In een aquarium zonder extra toevoeging van CO2 verbruiken de planten ook gewoon CO2. CO2 is aanwezig in de lucht en zal dus in het aquariumwater oplossen. De concentratie is dan wel zeer laag.

Nu ik het nog eens lees, volgens mij bedoelde je dat extra CO2 niet per se nodig is voor je planten :p
 
Persoonlijk zou ik liever een pilletje of kleibolletje bij mijn planten steken die het nodig hebben, dan mijn hele bodem vervangen dmv een voedingsbodem met 100% zekerheid een nitrietpiek en vele waterwissels tot gevolg voor weken achter elkaar.

Belangrijk en hierboven ook al vermeld door anderen, verander niet teveel tegelijk. Neem de tijd en kijk wat 1 verandering doet.

Gr. Ed
 
Dacht meer dat een verhouding van 2/1 beter was, maar kan me vergissen hoor. Beide elementen zijn zeer belangrijk voor goede plantengroei. Naast FE, K en MG.
Dus bij 20 mg/l nitraat zou jij je fosfaat gehalte verhogen naar 10 mg/l fosfaat? Dat meen je toch niet lijkt mij?! :juggle:

Goeie opties, ik zat namelijk ook te denken om heel mijn zand en grind bodem eruit te halen en een voedingsbodem erin te doen (eventueel afdekken met wat zand laagjes voor de Indische modderkruipers, en het staat mooi). Maar nadeel is dat zo'n bodem prijzig is en het ook heel het evenwicht kan verstoren in de bak. Misschien is een lamp vervanging in de toekomst wel goed door een ledstrip te plaatsen over de lengte van de deksel.
Ik weet niet hoe je bak er momenteel uitziet hoor maar dat is een hele klus zeg. Ik gebruik zelf nu al enige tijd voedingscapsules en ben daar zeer tevreden over. Op plekken waar geen voeding nodig is hoef ik ze niet te steken en bij de planten die ze nodig hebben kan ik ze naar behoefte in de bodem drukken. De Alternanthera's hebben veel meer capsules bij de wortels zitten dan de Pogostemon Octopus bijvoorbeeld. De hoeveelheid voeding die een plant tot zijn beschikking heeft is niet aan te passen per plant bij een voedingsbodem. Een voedingscapsule gaat ongeveer 6 maanden mee staat mij bij. Ik zie het meestal aan mijn planten als ze een voedingstekort krijgen weet ik dat ik er weer eens wat nieuwe capsules in moet steken. De capsules zijn overigens bijzonder goedkoop te verkrijgen via @tuinkabouter :petjeaf:

Ja het CO2 is inderdaad laag, ik voeg daar niks van toe (volgens mij hoeven de planten dat niet perse te hebben). Is denk ik een voedingsbodem het beste aan te raden? Het lijkt mij in ieder geval financieel voordeliger dan overal telkens voedingscapsules in de bodem te moeten stoppen. Wat voor voedingsbodem raden jullie aan?
Financieel gezien is het voordeliger om voedingscapsules te gebruiken. Ik heb vroeger altijd voedingsbodems gebruikt hoor, maar ik ben erg blij dat ik daar niet meer mee hoef te rommelen. :juggle:
 
Waar mensen werken worden fouten gemaakt, geeft niets. Het leek mij ook al onwaarschijnlijk. :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan