Wat is er nieuw

wat is er mis?

• Onderwerp starter Onderwerp starter xIngrid
  • Startdatum Startdatum
X

xIngrid

Guest
Een ruime week geleden heb ik een aantal plantjes besteld, er staat er echter eentje erg zielig bij en ik vraag me af wat ik fout doe..
Zo zou hij er volgens de site uit moeten zien en zo zag hij er ook ongeveer uit toen ik hem binnen kreeg:
http://www.aquaplantsonline.nl/p/32/hyg ... d=hygrophi

En na ongeveer 10 dagen is dit ervan over:
195452_0_82_p1020654.jpg

Kale stengels met hier en daar een blad. Ook de bladeren die er nog aanzitten zien er niet goed uit, ze lijken een beetje op een stuk nat papier..

Na een beoordeling op de site kreeg ik als reactie dat de plant wellicht te weinig voeding kreeg. Ik heb echter kleibollen bij de wortels zitten en ik voeg 2x per week plantenvoeding aan het water toe, dus een tekort aan voeding lijkt me gek.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn en of de plant nog wat kan worden?

Hygrophila polysperma is een zeer gemakkelijke plant die zelfs condities tolereert waarbj andere planten al afsterven. Onder intensieve belichting ontwikkelen zich krachtige groeitoppen. In een zwak belichte aquaria is duidelijk waar te nemen dat de groei langzamer is. Een aanvullende CO2 bemesting bevordert de groei.

Kan ook zijn dat het gewenning is..
Ik zou de rotte blaadjes wegknippen en gezond ogende delen van de plant stekken op verschillende plekken in je bak, zou zomaar kunnen dat ie het op de ene plek niet goed doet en op de andere weer wel..
Mijn persoonlijk ervaring is dat ie toch het liefst aardig wat licht wil.. dus experimenteren met de positie kan misschien helpen.

Hoeveel voeding voeg je toe en welke?
En wat zijn je NO3 en PO4 waarden?

Want, het simpele feit dat je iets toevoegt zegt nog niet dat het ook goed is.

kellemes zei:
Precies.

kellemes zei:
dus experimenteren met de positie kan misschien helpen.
Precies.

~ Ivo

Waarschijnlijk krijgt hij niks te eten..

Ik heb deze zelfde plant op ongeveer hetzelfde moment besteld bij deze webshop. Merkte wel dat de plant een beetje last had gehad van de warmte tijdens het transport. Maar daar is nu niets meer van te zien, al groeien ze nog niet heel hard. Heb hem zelf gekocht om een makkelijke plant te hebben, als deze het niet overleven is er iets mis.

Het verhaal van een eventueel tekort aan voeding kun je alleen checken door relevante waterwaardes te meten, of op goed gevoel er maar wat meer voeding in te smijten. Maar als de andere planten het goed doen kun je je afvragen of je dat wilt.. je kunt ook afwachten en schuiven met de verschillende stekjes van deze plant. Of een andere 'makkelijk plant' te proberen..
Bij mij doen de zogenaamd 'makkelijk planten' het vaak ook niet zo goed en planten die bekend staan als 'minder makkelijk' juist wel. Uiteindelijk gaat het om de specifieke behoefte van zo'n plant, en soms wordt daar 'net' niet aan voldaan, jammer voor de plant maar daarmee hoeft er nog niets 'mis te zijn'.

jeetje... ook met een aquarium moet men een halve tuinier worden.. lol. Vraagje. ik lees heel vaak bij sommige vragen en antworden een opmerking over CO2 toevoegen. Nu kan ik me herinneren dat vroeger dit niet nodig was. (ok we hadden andere bodems etc. `). Dus wat is nu aan te raden om te doen.. wel of niet Co2 toeven.. heb maar een 40 liter back en vind het niet zo mooi om daar dan zon gasflesje aan te hangen..

Is het een vereiste? of is er nog iets anders, planten nemen alleen als het daglicht is CO2 op toch.. hoe zit het dan met de afvalstoffen van de vissen etc.

gr
Engie

Extra toevoegen van CO2 is lang niet altijd nodig. Alleen als je een zwaar beplante bak hebt met planten die veel licht nodig hebben kan het wel aan aanrader zijn om extra CO2 toe te voegen. En inderdaad, vissen ademen zuurstof in en ademen CO2 uit. Dat kan dikwijls al een groot gedeelte van de CO2 behoefte dekken. En ook nu zie je best mooie plantenbakken zonder toevoeging van extra CO2, zie onderstaand voorbeeld

YoJlyCjESmn6Ey_stIU7jRZQltG7J1fc.jpeg

... en altijd weer vraag ik me af wat die rode dunne streep is iets onder het midden van de bak 😀

~ Ivo

backplay zei:
Altijd weer diezelfde foto. 😀

Klopt, omdat het ook altijd over hetzelfde onderwerp gaat :juggle:

Maar als ik jullie er een plezier mee kan doen, hier een andere, een jaar later, dezelfde bak, en nog steeds geen extra toevoeging CO2, en zonder rode streep 😉

4IXg8zhaIUaVnozpDcvAHnP1ywj57ssf.jpeg

kellemes zei:
Ik zou de rotte blaadjes wegknippen en gezond ogende delen van de plant stekken op verschillende plekken in je bak, zou zomaar kunnen dat ie het op de ene plek niet goed doet en op de andere weer wel..
Mijn persoonlijk ervaring is dat ie toch het liefst aardig wat licht wil.. dus experimenteren met de positie kan misschien helpen.

De gezond ogende delen zijn op dit moment alleen de stengels.. En mocht het gewenning zijn, dan zou er toch nog wel iets van groei in moeten zitten? Naar mijn idee doet ie niks..

Mascha&Ivo zei:
Hoeveel voeding voeg je toe en welke?
En wat zijn je NO3 en PO4 waarden?

Ik voeg 2x in de week plantenvoeding van aquariumbemesting.nl toe, daarnaast heeft elke stengel een kleibolletje van ongeveer 0,7cm doorsnee (zelf gemaakt - leem, plantenvoeding en water)

NO3 = 22 en PO4 heb ik op dit moment geen test voor

Ik ga proberen mijn temperatuur langzaam een graad of twee naar beneden te brengen, deze zit nu op 28 graden en misschien blijkt dat toch te warm. En anders toch maar de stengels verspreiden over de bak en kijken of ze het ergens anders wel willen doen.

AquaVISie zei:
Maar als ik jullie er een plezier mee kan doen, hier een andere, een jaar later, dezelfde bak, en nog steeds geen extra toevoeging CO2, en zonder rode streep 😉

uzm2Jv-acerKiA_wL5yp7BuHclcT3cZO.jpeg

Ik vond die eerste foto toch mooier moet ik zeggen hoor 😉

Iedere stengel een aparte kleibol??
Dat is wel veel. Maar ja dat zal niet de oorzaak zijn denk ik. Wellicht heeft de plant een goede klap gehad van de extreme hitte van de vorige week bij het transport.
dat samen met de gewenning kan voor dit resultaat zorgen.
Ik zou ze goed in het licht zetten en even aankijken wat ie gaat doen.
Zoals al eerder in je topic is gepost doen soms planten het gewoonweg niet in je bak en moet je een andere plant proberen.
Gelukkig zijn dat incidenten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan