Wat is er nieuw

Wat is het nut van een spraybar, waar moet je die plaatsen en waarom?

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
56
Beste leden,
Dit topic komt tot stand naar aanleiding van een idee van BigSmoke, waarvoor onze dank.
De spraybar is toch iets wat regelmatig in topics voorkomt.
Dan kun je je afvragen wat is het nut van een spraybar en waar moet je die plaatsen en waarom. En wat zijn de voordelen t.o.v bv een lillypipe of een diffuser?

Geef je mening en discussieer mee en heb vooral respect voor een ander en zijn of haar mening.

BigSmoke

Well-known member
AquaForum Donateur
Erelid
Lid geworden
4 november 2003
Een spraybar heeft m.i. meerdere functies:
Je gebruikt deze om het oppervlak van het water in je bak in beweging te brengen, zo krijgt een kaamlaag minder kans om te ontstaan.
Verder is het mijn ervaring dat je de gaatjes van een spraybar het beste kunt opboren naar minimaal 7 mm, daardoor zal de stroming niet te hard zijn .
Je verdeeld de stroming netjes over een veel groter gebied dan met bv een lilypipe en de strming is per gaatje ook wat feller.
Als je de spraybar aan de linker of rechterzijde van de bak monteert dan zal het visbestand "op de stroming"gaan staan en dus de zijkant laten zien,
Dat is goed voor de vissen, veel beweging en ook mooier om naar te kijken.
De ervaring leert dat het wat zwaardere vuil en detritus netjes naar de overzijde van de spraybar omlaag wordt gedrukt, om daar te verdwijnen in de aanzuigkorf van de filter.

Er is een tendens om de spraybar op de achterwand te monteren. Ik begrijp dat niet goed, de meeste hierboven genoemde voordelen verdwijnen dan....?!

Topicstarter
Topicstarter
jessicapilon

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
56
Ik denk ook dat een spraybar de beste circulatie geeft en ik heb gaatjes van 2 mm want 7 lijkt me erg ruim.
Wel heb ik de buis langs de achterkant momenteel maar heb dit bij de 80cm bak ook op de zijruit gehad.

NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Ik heb het volgende al eens gebruikt:
Een lilypipe is fijn als je weinig stroming wenst, bijvoorbeeld voor vissen die niet van veel stroming houden. Ik hevel dan wel regelmatig, eens in de week of twee weken even de bodem af om het vuil wat niet zelf in het filter stroomt weg te halen, zodat het nitraat niet al te veel oploopt.

Een diffusor is prettig als je meer lucht in je bak wilt, bijvoorbeeld voor vissen met een flinke zuurstofbehoefte. Ik heb op dit moment een diffusor van eheim op een circulatiepompje naast mn spraybar van mn filter. Maar een difussor kan ook op de uitlaat van een filter.

Een spraybar is fijn, zoals Bigsmoke zegt, voor een goede stroming en beweging van de oppervlakte. Hiermee bevorder je de uitwisseling tussen gassen uit het water en de lucht en verminder je de kans op een kamlaag. Ik boor een spraybar op maat uit. Elke keer een of twee gaatjes groter, net zolang tot de stroming naar mijn zin is.

Mijn spraybar hangt altijd aan de zijkant. Ik heb het weleens aan de achterkant geprobeerd zoals op dit forum wordt gezegd, maar dan gaan de voordelen die Bigsmoke aangeeft verloren. De vissen lijken een natuurlijker gedrag te vertonen met een stroming van de zijkant. Zij kunnen dan langs de lange kanten van het aquarium zwemmen in de stroming.
Een spraybar is voor elk aquarium prettig.

Als je helemaal vrij wilt zijn van een kamlaag is een skimmer ook nog een mogelijkheid. Deze heb ik op een open bak gehad. Dan ziet je waterspiegel er piekfijn uit.

Laatst bewerkt:

Ed Tensen

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
30 december 2018
Leeftijd
42
Zelf gebruik ik in al mijn bakken (op 1 na) een spraybar over de gehele lengte van het aquarium, met de gaatjes licht naar beneden gericht. Omdat doorgaans je stroming dan een kortere afstand aflegd voordat het tegen je voorruit aan kaatst en zich verder over de bodem terug verplaatst naar de achterzijde weer naar boven.

In mijn optiek komen je voedingstoffen zo overal in je aquarium, wel afhangkelijk van aquariumindeling versus pomptype.

Een spraybar aan een korte zijde bereikt in mijn beleving moeilijk de gehele bak. De afstand is immers langer, voordat hij weer terugkaatst en de kracht al aanzienlijk is afgenomen. Deze opzet is daarom nog meer afhankelijk van je pomptype (doorstroomkracht).

Als je niks zichtbaar wil hebben, dan is een Lilypipe een goede optie. In mijn beleving is het wel wat lastiger om de stroom goed af te stellen.

Gr. Ed

Laatst bewerkt:
Topicstarter
Topicstarter
jessicapilon

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
56
Aan de zijruit heeft inderdaad als nadeel dat het een langere weg moet afleggen maar goed met een voldoende groot filter hoeft dat geen probleem te zijn en vandaar dat ik dit destijds ook had op mn 80 cm.

Tistje

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2021
Zelf gebruik ik in al mijn bakken (op 1 na) een spraybar over de gehele lengte van het aquarium, met de gaatjes licht naar beneden gericht. Omdat doorgaans je stroming dan een kortere afstand aflegd voordat en tegen je voorruit aan kaatst en zich verder over de bodem terug verplaatst naar de achterzijde weer naar boven.

In mijn optiek komen je voedingstoffen zo overal in je aquarium, wel afhangkelijk van aquariumindeling versus pomptype.

Een spraybar aan een korte zijde bereikt in mijn belevening moeilijk de gehele bak. De afstand is immers langer, voordat hij weer terugkaatst en de kracht al aanzienlijk is afgenomen. Deze opzet is daarom nog meer afhankelijk van je pomptype (doorstroomkracht).

Als je niks zichtbaar wil hebben, dan is een Lilypipe een goede optie. In mijn beleving is het wel wat lastiger om de stroom goed af te stellen.

Gr. Ed
+1

Friesian

Well-known member
Lid geworden
9 februari 2020
Verder is het mijn ervaring dat je de gaatjes van een spraybar het beste kunt opboren naar minimaal 7 mm, daardoor zal de stroming niet te hard zijn .
Als je de spraybar aan de linker of rechterzijde van de bak monteert dan zal het visbestand "op de stroming"gaan staan en dus de zijkant laten zien,
Wat ik me toch afvraag is bij een meter bak of dan bij bijvoorbeeld een JBL Cristalprofi 1502 (900 l/h) de hogere planten vlakbij de spraybar last krijgen van de sterke stroming.

Topicstarter
Topicstarter
jessicapilon

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
56
Wat ik me toch afvraag is bij een meter bak of dan bij bijvoorbeeld een JBL Cristalprofi 1502 (900 l/h) de hogere planten vlakbij de spraybar last krijgen van de sterke stroming.
Ja die combi heb ik met een 1.20 meter bak en de hoge planten zie je goed bewegen en de snelgroeiers buigen iets naar voren. Maar goed de bak is 60cm hoog en ik snoei ze dus wat korter. De Zwaardplant staat tegen de achterwand aan en die stevige bladeren hebben amper last van de uitstroom.

biljoenblik

Well-known member
Lid geworden
3 september 2015
Leeftijd
42
Ik zie eigenlijk helemaal geen nut in een spraybar.
Het is een symptoom bestrijder. Als gevolg van te weinig kracht van het filter.

Een kaamlaag is een indicatie dat er iets niet goed gaat in de bak. Teveel belasting. Met de juiste filtratie heb je geen kaamlaag.
Dus heb je ook geen spraybar nodig om deze weg te krijgen.

Vuil op de bodem is ook een teken dat de belasting te hoog is, en er geen mineralisatie optreed.
Een krachtig filter voorkomt dit. En een filter dient niet als stofzuiger!
Een goede C:N ratio voorkomt bodemvuil.
Dus ook hiervoor geen spray bar nodig.

Distributie van CO2 danwel voeding.

Met een krachtig genoeg filter bereik je alle plekken in het aquarium. CO2 lost heel goed op in water. Dus komt ook heel snel overal.
Je drijft het er juist eerder uit, als je oppervlakte veel beweegt.
De hoeveelheid water welke net onder het oppervlak beweegt drijft al heel veel CO2 uit.

Misschien was het nog niet duidelijk. Maar ik zie echt het nut niet van een spraybar. Ik vind ze daarnaast ook veel te opzichtig.

1 of 2 uitstroom pijpjes zijn al voldoende om een stroming door heel de bak te krijgen.
Maar je hebt wel een filter nodig, die ook de nodige doorstroom heeft.

Bovenaan