Wat is het nut van een spraybar, waar moet je die plaatsen en waarom?


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
119,697
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
Beste leden,
Dit topic komt tot stand naar aanleiding van een idee van BigSmoke, waarvoor onze dank.
De spraybar is toch iets wat regelmatig in topics voorkomt.
Dan kun je je afvragen wat is het nut van een spraybar en waar moet je die plaatsen en waarom. En wat zijn de voordelen t.o.v bv een lillypipe of een diffuser?

Geef je mening en discussieer mee en heb vooral respect voor een ander en zijn of haar mening.
 
Een spraybar heeft m.i. meerdere functies:
Je gebruikt deze om het oppervlak van het water in je bak in beweging te brengen, zo krijgt een kaamlaag minder kans om te ontstaan.
Verder is het mijn ervaring dat je de gaatjes van een spraybar het beste kunt opboren naar minimaal 7 mm, daardoor zal de stroming niet te hard zijn .
Je verdeeld de stroming netjes over een veel groter gebied dan met bv een lilypipe en de strming is per gaatje ook wat feller.
Als je de spraybar aan de linker of rechterzijde van de bak monteert dan zal het visbestand "op de stroming"gaan staan en dus de zijkant laten zien,
Dat is goed voor de vissen, veel beweging en ook mooier om naar te kijken.
De ervaring leert dat het wat zwaardere vuil en detritus netjes naar de overzijde van de spraybar omlaag wordt gedrukt, om daar te verdwijnen in de aanzuigkorf van de filter.

Er is een tendens om de spraybar op de achterwand te monteren. Ik begrijp dat niet goed, de meeste hierboven genoemde voordelen verdwijnen dan....?!
 
Ik denk ook dat een spraybar de beste circulatie geeft en ik heb gaatjes van 2 mm want 7 lijkt me erg ruim.
Wel heb ik de buis langs de achterkant momenteel maar heb dit bij de 80cm bak ook op de zijruit gehad.
 
Ik heb het volgende al eens gebruikt:
Een lilypipe is fijn als je weinig stroming wenst, bijvoorbeeld voor vissen die niet van veel stroming houden. Ik hevel dan wel regelmatig, eens in de week of twee weken even de bodem af om het vuil wat niet zelf in het filter stroomt weg te halen, zodat het nitraat niet al te veel oploopt.

Een diffusor is prettig als je meer lucht in je bak wilt, bijvoorbeeld voor vissen met een flinke zuurstofbehoefte. Ik heb op dit moment een diffusor van eheim op een circulatiepompje naast mn spraybar van mn filter. Maar een difussor kan ook op de uitlaat van een filter.

Een spraybar is fijn, zoals Bigsmoke zegt, voor een goede stroming en beweging van de oppervlakte. Hiermee bevorder je de uitwisseling tussen gassen uit het water en de lucht en verminder je de kans op een kamlaag. Ik boor een spraybar op maat uit. Elke keer een of twee gaatjes groter, net zolang tot de stroming naar mijn zin is.

Mijn spraybar hangt altijd aan de zijkant. Ik heb het weleens aan de achterkant geprobeerd zoals op dit forum wordt gezegd, maar dan gaan de voordelen die Bigsmoke aangeeft verloren. De vissen lijken een natuurlijker gedrag te vertonen met een stroming van de zijkant. Zij kunnen dan langs de lange kanten van het aquarium zwemmen in de stroming.
Een spraybar is voor elk aquarium prettig.

Als je helemaal vrij wilt zijn van een kamlaag is een skimmer ook nog een mogelijkheid. Deze heb ik op een open bak gehad. Dan ziet je waterspiegel er piekfijn uit.
 
Laatst bewerkt:
Zelf gebruik ik in al mijn bakken (op 1 na) een spraybar over de gehele lengte van het aquarium, met de gaatjes licht naar beneden gericht. Omdat doorgaans je stroming dan een kortere afstand aflegd voordat het tegen je voorruit aan kaatst en zich verder over de bodem terug verplaatst naar de achterzijde weer naar boven.

In mijn optiek komen je voedingstoffen zo overal in je aquarium, wel afhangkelijk van aquariumindeling versus pomptype.

Een spraybar aan een korte zijde bereikt in mijn beleving moeilijk de gehele bak. De afstand is immers langer, voordat hij weer terugkaatst en de kracht al aanzienlijk is afgenomen. Deze opzet is daarom nog meer afhankelijk van je pomptype (doorstroomkracht).

Als je niks zichtbaar wil hebben, dan is een Lilypipe een goede optie. In mijn beleving is het wel wat lastiger om de stroom goed af te stellen.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Aan de zijruit heeft inderdaad als nadeel dat het een langere weg moet afleggen maar goed met een voldoende groot filter hoeft dat geen probleem te zijn en vandaar dat ik dit destijds ook had op mn 80 cm.
 
Zelf gebruik ik in al mijn bakken (op 1 na) een spraybar over de gehele lengte van het aquarium, met de gaatjes licht naar beneden gericht. Omdat doorgaans je stroming dan een kortere afstand aflegd voordat en tegen je voorruit aan kaatst en zich verder over de bodem terug verplaatst naar de achterzijde weer naar boven.

In mijn optiek komen je voedingstoffen zo overal in je aquarium, wel afhangkelijk van aquariumindeling versus pomptype.

Een spraybar aan een korte zijde bereikt in mijn belevening moeilijk de gehele bak. De afstand is immers langer, voordat hij weer terugkaatst en de kracht al aanzienlijk is afgenomen. Deze opzet is daarom nog meer afhankelijk van je pomptype (doorstroomkracht).

Als je niks zichtbaar wil hebben, dan is een Lilypipe een goede optie. In mijn beleving is het wel wat lastiger om de stroom goed af te stellen.

Gr. Ed
+1
 
Verder is het mijn ervaring dat je de gaatjes van een spraybar het beste kunt opboren naar minimaal 7 mm, daardoor zal de stroming niet te hard zijn .
Als je de spraybar aan de linker of rechterzijde van de bak monteert dan zal het visbestand "op de stroming"gaan staan en dus de zijkant laten zien,
Wat ik me toch afvraag is bij een meter bak of dan bij bijvoorbeeld een JBL Cristalprofi 1502 (900 l/h) de hogere planten vlakbij de spraybar last krijgen van de sterke stroming.
 
Wat ik me toch afvraag is bij een meter bak of dan bij bijvoorbeeld een JBL Cristalprofi 1502 (900 l/h) de hogere planten vlakbij de spraybar last krijgen van de sterke stroming.
Ja die combi heb ik met een 1.20 meter bak en de hoge planten zie je goed bewegen en de snelgroeiers buigen iets naar voren. Maar goed de bak is 60cm hoog en ik snoei ze dus wat korter. De Zwaardplant staat tegen de achterwand aan en die stevige bladeren hebben amper last van de uitstroom.
 
Ik zie eigenlijk helemaal geen nut in een spraybar.
Het is een symptoom bestrijder. Als gevolg van te weinig kracht van het filter.

Een kaamlaag is een indicatie dat er iets niet goed gaat in de bak. Teveel belasting. Met de juiste filtratie heb je geen kaamlaag.
Dus heb je ook geen spraybar nodig om deze weg te krijgen.

Vuil op de bodem is ook een teken dat de belasting te hoog is, en er geen mineralisatie optreed.
Een krachtig filter voorkomt dit. En een filter dient niet als stofzuiger!
Een goede C:N ratio voorkomt bodemvuil.
Dus ook hiervoor geen spray bar nodig.

Distributie van CO2 danwel voeding.

Met een krachtig genoeg filter bereik je alle plekken in het aquarium. CO2 lost heel goed op in water. Dus komt ook heel snel overal.
Je drijft het er juist eerder uit, als je oppervlakte veel beweegt.
De hoeveelheid water welke net onder het oppervlak beweegt drijft al heel veel CO2 uit.

Misschien was het nog niet duidelijk. Maar ik zie echt het nut niet van een spraybar. Ik vind ze daarnaast ook veel te opzichtig.

1 of 2 uitstroom pijpjes zijn al voldoende om een stroming door heel de bak te krijgen.
Maar je hebt wel een filter nodig, die ook de nodige doorstroom heeft.
 
Ik heb wel twee spray-bars aan de boven- onderkant, deze staan licht naar boven gericht. Waarom?? Ik had gelezen dat als je last hebt van blauwalg, je meer stroming in je bak moest zorgen.
Aan de andere kant denk dat de spray-bar niet voor niets bij een pomp wordt geleverd, alles wat de leverancier er niet bij hoeft te doen scheel hun weer geld. Wat ik niet wist, is dat er heel veel CO2 uit wordt gedreven als je de spray-bar vlak onder de waterspiegel hebt zitten
Zal de spray-bars zo dadelijk eens weghalen, kijken wat er met de stroming in mijn bak gebeurd.
 
Het luistert vrij nauw. Als je helemaal geen beweging aan het oppervlak hebt dan krijg je weer een kaam laagje. Ik heb de gaatjes denk ik zo rond 20 graden naar beneden gericht. Eerst had ik van die golfjes, maar om CO2 binnen te houden heb ik hem naar beneden gericht. Toen kreeg ik weer zo'n soort oliefilm op het water. Dus weer iets terug omhoog gebracht. Het wateroppervlak is nu glad, maar als er iets op drijft zie je wel dat het rondjes gaat draaien.
 
Ik denk dat je dat kaamlaagje niet krijgt omdat er geen beweging aan het oppervlak is maar door de beweging aan het oppervlak zal het laagje stukgaan en worden vermengd met het water (neem ik aan).
Een kaamlaag heeft vaak zijn eigen oorzaken.
 
Ja, of het echt kaam is weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat het vooral van de voeding komt. Maar hoe dan ook. Het blijft dan wel liggen.
 
Vaak bestaat het ook uit eiwitten en daar kan ook een laagje door ontstaan.
 
Hier mijn mening😋die is dat een zgn buis met gaatjes aan het verloop, het debiet van de pomp verminderd.
Dat hangt ook af van het aantal gaatjes en de grote van de gaatjes.
 
Ik vind zo'n buis wel heel erg handig, je kan zien hoe sterk de stroming is, is mijn ervaring van de laatste 24 uur.
Ben vandaag een nieuwe filter gaan kopen. Eerst helemaal geen stroming meer, nu is die stroming die eruit komt veel te sterk en maakt veel lawaai :DD:p omdat die gaatjes veel te klein zijn.
Ik denk ook dat deze, tenminste in het begin, gerust iets groter mogen.
 
Als je een spraybar zelf maakt kun je beter klein beginnen want alleen dan kun je ze nog iets groter maken.
 
Ik vind zo'n buis wel heel erg handig, je kan zien hoe sterk de stroming is, is mijn ervaring van de laatste 24 uur.
Ben vandaag een nieuwe filter gaan kopen. Eerst helemaal geen stroming meer, nu is die stroming die eruit komt veel te sterk en maakt veel lawaai :DD:p omdat die gaatjes veel te klein zijn.
Ik denk ook dat deze, tenminste in het begin, gerust iets groter mogen.
Heb je de spraybar volledig over de achterwand of aan de zijkant een korte spraybar?
 
Heb je de spraybar volledig over de achterwand of aan de zijkant een korte spraybar?
Aan de zijkant, maar ik heb de oude er weer opgezet. Daarmee is het iets beter.
 
Ik had al zo het vermoeden dat dat het probleem zou kunnen zijn. Ik heb dan zelf een spraybar over de achterwand, een diy. En dat geeft een rustige terugstroom. Trouwens wat voor filter heb je gekocht? Merk en type.
 
Dezelfde als ervoor. Eheim professional 3 2180.
Die is wel heel sterk.
 
Ik heb gekozen voor een (violet) Lilypipe in mijn Lido200.
Het interne filter zit er nog in, en is aangevuld met een extern filter JBL 902.
Op het JBL filter zit de CO2 reactor aangesloten en stroomt uit via een glazen violet lilypipe.
Het leek me niet handig om de outflows van deze 2 filters met met elkaar te verbinden dmv een spraybar.
Als ik ze aan elkaar zou koppelen dmv een spraybar, en ik stel me voor dat het interne filter meer water verplaatst dan het extern filter (waar de CO2 op aangesloten zit),
dan lijkt het me dat de CO2 niet in de gehele spraybar terecht komt omdat het intern filter harder pompt dan de JBL.

Nu heb ik 2 outflows die beiden tegen de klok in gericht zijn en elkaar dus versterken.
De violet lilypipe heb ik gekozen omdat dit type lilypipe ontworpen is om in hogere aquaria tot op de bodem te zorgen voor een goede circulatie.
Dit werkt uitstekend.

Achteraf had ik misschien het interne filter eruit moeten halen , en vervangen voor 1 groter extern filter.
Dan zou het wel mogelijk zijn om een spraybar op de achterkant te plaatsen en de ruimte van het interne filter benutten om meer plantjes te laten groeien.
 
Ik gebruik een spraybar puur omdat ik labyrintvissen heb en de spraybar stroming vermindert (of verdeelt in ieder geval). Qua circulatie is bijna alles beter dan de spraybar heb ik gemerkt. Maar goed, uiteindelijk draait het ook allemaal om de grootte van de opening (waterdruk dus) en de plaatsing. Bij de Darios heb ik alleen de elleboog die bij de JBLs zit en dat werkt voor de scape beter. Vroeger heb ik de platte uitlaat van JBL gehad en dat werkte voor mijn biotoop heel goed.

Uiteindelijk heeft elke uitlaat maar ook elke plaatsing zijn voor- en nadelen en met een beetje gezond verstand en verschillende dingen proberen kom je vanzelf achter wat het beste werkt voor elke specifieke bak...
 
Ik wil opmerken dat een spraybar de natuur een beetje volgt.....In een stromende beek is de waterverplaatsing aan het oppervlak to wel 3 x hoger dan aan de bodem van diezelfde beek. Dat maakt ook in onze bakken, dat het vuil langzaam in de richting van de tegenovergestelde zijde van de spraybar rolt..en laat ik daar nou net mijn filterinlaat hebben zitten....! De nog zwaardere deeltjes rollen, vreemd genoeg, naar een positie, juist ONDER de spraybar op de bodem. Rdenwaarom ik daar dan ook de inlaat va neen 2 de filter heb geïnstalleerd. Uitstroom van die 2de filter is echter ook in de zelfde richting als van de 1ste filter.
 
Nu ben ik wel heel benieuwd naar je mening....
Het is een vraag die herhaaldelijk terug blijft komen, die over hoe een spraybar te plaatsen.

Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.

Groet, Ben


Deze manier van werken is al bijna een stokpaardje geworden... Vandaar mijn reactie.
 
Het is een vraag die herhaaldelijk terug blijft komen, die over hoe een spraybar te plaatsen.

Zelf ben ik van mening dat om een goede stroming en waterverdeling te behouden een spraybar onontbeerlijk is. Die stroming leg ik dan altijd over de kortste kant, van achter naar voor dus, om zo min mogelijk kracht te verliezen. Dit bereik ik door een spraybar over de volle (achter-)breedte vlak onder het wateroppervlak te plaatsen met de gaatjes licht naar onder gericht. Om die manier behoudt je een lichte rimpeling op het wateroppervlak. De stroming zal via de voorruit naar onder gedrukt worden en keert over de bodem terug, normaal een moeilijke plaats voor je waterdistributie, naar achter om daar weer boven te komen. Waar ze meteen weer een nieuwe duw krijgt. Zo ontstaat er een spiraalvormige waterbeweging richting je filter aanzuiging en worden alle hoeken en gaten van je aquarium bereikt. Dit maakt extra stromingspompen veelal overbodig.

Groet, Ben


Deze manier van werken is al bijna een stokpaardje geworden... Vandaar mijn reactie.
Haha duidelijk ;) ik twijfel zelf over de spraybar in mijn 60x60x60. Met name omdat dan alle achtergrond planten ofwel naar voren worden geduwd of van links naar rechts.. Maar het blijft zeker een optie mocht ik merken dan een normale outlet niet voldoende distributie geeft. En dan word het gewoon iets meer trimmen :p
 
Haha duidelijk ;) ik twijfel zelf over de spraybar in mijn 60x60x60. Met name omdat dan alle achtergrond planten ofwel naar voren worden geduwd of van links naar rechts.. Maar het blijft zeker een optie mocht ik merken dan een normale outlet niet voldoende distributie geeft. En dan word het gewoon iets meer trimmen :p
In mijn meter bak, een Juwel Rio 180 met een JBL 1502 filter, die druk beplant was hadden we geen problemen in dat opzicht. (Zie fotoboek)
 
In mijn meter bak, een Juwel Rio 180 met een JBL 1502 filter, die druk beplant was hadden we geen problemen in dat opzicht. (Zie fotoboek)
Oké you got me, morgen weer verversen dan hang ik dat ding er in ☺️
 
Ik heb de 1502 met spraybar op de Fusion120 en dat werkt prima.
 
Mijn idee van een spraybar is om de druk van de uitstroom te verhogen. Het lijkt mij dan ook niet de bedoeling dat de graatjes groter gemaakt worden. Er is een verschil tussen de water druk en de hoeveelheid water wat een filter uitstoot. De hoeveelheid van het water dat word verplaatst neemt door en spraybar af. Maar het water word met een hogere druk door de bak geduwd.
Als de spraybar van links naar rechts spray, dan komt het water tot de andere kant van de bak. Het water en de inlaat van het filter doet nu de rest. Dit lijkt mij de theorie, maar in de praktijk gaat het toch vaak anders. En ja de ideale setup heb ik nog niet ontdekt. Ik werk nu zonder spraybar maar met een Stroming pomp om de dead-spots tegen te gaan.
 
In ons nieuwe aquarium (Eheim Vivaline 126), hebben we gekozen voor 2 externe filters. De voornaamste reden daarvoor in dit geval was dat we iets wilden uitproberen met de spraybar waar @Friesian het lange tijd terug eens over had. Hij had bij een aquariumzaak gezien dat ze 2 spraybars combineerden, 1 rechtsboven die naar links uitblaast, 1 linksonder die naar rechts blaast. Of precies andersom natuurlijk.

Wij hebben dat nu, en het lijkt hier verbluffend goed te werken, zowel op de vissen als voor de verdeling van onze (bio-) co2.
 

Terug
Bovenaan