Wat is het nut van een spraybar, waar moet je die plaatsen en waarom?


Hij had bij een aquariumzaak gezien dat ze 2 spraybars combineerden, 1 rechtsboven die naar links uitblaast, 1 linksonder die naar rechts blaast
Die rechtsboven blaast naar links en gaat via de ruit naar de bodem en zal daar de uitstroom versterken van de buis linksonder. Dat is de dezelfde circulatie als wanneer je alleen 1 buis gebruikt aan de zijruit maar nu zul je wat meer circulatie kunnen hebben afhankelijk van welke filters je gebruikt. Het zou dus de circulatie kunnen verbeteren maar dat is denk ik dan wel afhankelijk van welke filters je gebruikt. Als je 2 "lichte" filters gebruikt ipv 1 zware dan zal het voordeel denk ik beperkt zijn.
Zelf denk ik dat 1 lange aan de achterwand net zo effectief kan zijn als je filter maar voldoende vermogen heeft.
 
Die rechtsboven blaast naar links en gaat via de ruit naar de bodem en zal daar de uitstroom versterken van de buis linksonder. Dat is de dezelfde circulatie als wanneer je alleen 1 buis gebruikt aan de zijruit maar nu zul je wat meer circulatie kunnen hebben afhankelijk van welke filters je gebruikt. Het zou dus de circulatie kunnen verbeteren maar dat is denk ik dan wel afhankelijk van welke filters je gebruikt. Als je 2 "lichte" filters gebruikt ipv 1 zware dan zal het voordeel denk ik beperkt zijn.
Zelf denk ik dat 1 lange aan de achterwand net zo effectief kan zijn als je filter maar voldoende vermogen heeft.

In theorie zou dat zo moeten werken. En misschien doet het dat ook in een aantal gevallen.

In de praktijk zagen wij bij een enkele spraybar een hardere stroming uit de spraybar (boven of bij de bodem), en een meer verspreide stroming in de rest van de bak.

Nu we 2 filters met 2 spraybars gebruiken lijkt de stroming bovenin en onderin meer met elkaar in evenwicht. Het laat het water meer echt rustig rond gaan.

Ik begrijp natuurlijk ook wel dat de mate/kracht van uitstroom altijd impact heeft, maar dat geldt voor alles dat gezegd wordt in dit topic denk ik.
 
Dat klopt Marjan en met 1 spraybar neemt de kracht af dus voordat dit bij de bodem is voorin is de kracht al aardig afgenomen.
 
Ja, of het echt kaam is weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat het vooral van de voeding komt. Maar hoe dan ook. Het blijft dan wel liggen.
Dat denk ik ook bij mijn kaamlaag. Het was een tijdje weg maar is nu weer terug helaas. Ik heb een vrij hoge bezetting maar merk dat ik geen last heb van een kaamlaag als ik het alleen bij droogvoer houd. De laatste tijd voer ik weer vaker diepvriesvoer en is het weer terug.

Ik heb nu een klein binnenfilter met spraybar gekocht voor in mijn kweekbakje, maar dat ding is veel te sterk :) Wel zag ik dat de stroming erg goed is erdoor, al het vuil rolde over de bodem zo richting de inlaat. In mijn Juwel met binnenfilter zou ik niet weten waar ik de spraybar zou moeten plaatsen. De uitlaat en de inlaat zitten beiden bovenin.
 
@biljoenblik: wat bedoel je met C:N ratio?

Groetjes Gerda
 
Dank je! Ik zal het doorlezen.

Gerda
 
Ik sluit mij aan met Ed jansen en Drup. Als je bv een bak van 2mtr zou hebben en de spraybar aan de korte zijde zou plaatsen gaat hem dat niet worden.
En niet vergeten dat een filter ongeveer een 1/3 minder doorgeeft weerstand filter soorten hoogte / lengte slang etc etc.
En het voordeel van een spraybar over een lengte van twee mtr is dat je geen plaatsen kan krijgen waar het water stilstaat.
 
Nog niet het hele topic doorgelezen dus misschien is er al iemand die mijn voorkeurssetup beschrijft. Ik heb dan momenteel geen extern filter maar heb wel zo mijn gedachten over het plaatsen van de spraybar en inlaat op het moment dat je met twee filters werkt.
Om een goede menging van het water te krijgen, links en rechts, werkte ik kruislings.

Als voorbeeld:

De spraybar bestaat uit twee stukken, die elk gekoppeld zijn aan 1 filter.
Filter A heeft de inlaat links in de benedenhoek. De spraybar van filter A zit dan rechtsboven aan de lange zijde., ongeveer tot aan de helft van de bak.
Filter B heeft de inlaat rechts in de benedenhoek en heeft de spraybar dan linksboven aan de lange zijde, andere helft.
Zo krijg je zeker in langere bakken een goed menging van het water links en rechts in de bak.

Just my 2 cents.
 
Ik gebruik ook vrijwel nooit een spraybar omdat het mij te weinig stroming in de bak oplevert. Met een spraybar en een hoge scape heb ik te veel dode zones (zowel vanaf de zijkant als vanaf de achterkant) en moet ik extra flowpompjes gebruiken om dat te compenseren.
Afhankelijk van de bak gebruik ik 1 of 2 90gr outflows om een circulaire stroming in de bak te creëren die om mijn hardscape heen draait.
Als ik er 2 gebruik (grote bakken) dan plaats ik die kruislinks met tegenovergestelde stroming (b.v. linksachter naar rechtsachter stromend en rechtsvoor naar linksvoor stromend). Het korfje plaats ik altijd onder de outflow.
Als je de outflow niet te diep hangt heb je ook voldoende oppervlakte beweging. In kleine bakken met 1 outflow plaats ik soms nog een skimmer kruislings uitstromend met de outflow.
 

Terug
Bovenaan