Wat is er nieuw

Wat is hier gebeurd?!?! (rouwtetra)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Robert1234
  • Startdatum Startdatum
R

Robert1234

Guest
Beste lezers,

Ik kom net thuis en zie dat een van mijn rouwtetra's er niet goed uitziet.
Het kan een infectie, verwonding of ziekte zijn. heb geen idee.
Weet iemand hier meer van?

MLYooXflxQwI4zjgmyYehYQa3p6Bz7Im.jpeg

Wat is je bakmaat ?
120x40x40
Wat zijn je waterwaarden ?
pH (electronisch) = 6.7 - 6.9
KH (druppeltest) = 9/10
GH (teststrip) = 7-14
NO3- (teststrip) = 0
NO2- (teststrip) = 0
Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Eheim, elke maand. 25% water verversen
Om welke vis(sen) gaat het ?
rouwtetra
Wat zijn de medebewoners ?
maanvissen, tetra's, meervallen, corydory's
Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
snelgroeiende planten geplaatst
Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
zie foto. verder gezond zwemmend
Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
nog niks
Hoelang heeft de vis het al ?
vandaag (1 dag)
Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
volwassen
Heb je een foto van de symptomen?
zie foto

Waarschijnlijk is niet alle info even belangrijk, maar probeer toch even de vragen uit dit topic te beantwoorden.

Hoe lang ben je van huis geweest? (oftewel is dit ontstaan in een dag, of een week, bijvoorbeeld?)

~ Ivo

mijn excuses, uit haast had ik hem gepost. extra info staat erbij.

gister was het me niet opgevallen. in ieder geval heeft ie het sinds kort.

bedenk me wel net dat ik twee dagen geleden nieuw voer heb gekocht van http://vivani-fishfood.nl/
dan gaat het om algenwafels voor de meervallen en corydory, gedroogde daphnia en gedroogde tubifex blokjes

lijkt me sterk als het daaraan lig

Voer lijkt me ook sterk of het moet van diepvriesvoer komen dat het nog bevroren was toen de vis er van ging eten.
Deze vis lijkt me iig niet meer te redden en zal als je wacht vanzelf doodgaan omdat eten niet meer gaat.

Seabait zei:
Voer lijkt me ook sterk of het moet van diepvriesvoer komen dat het nog bevroren was toen de vis er van ging eten.
Deze vis lijkt me iig niet meer te redden en zal als je wacht vanzelf doodgaan omdat eten niet meer gaat.

Gek genoeg lukt eten nog wel, het zit net onder z'n bek.

Maar het ziet er niet goed uit. Enig idee wat het kan zijn?
Om in ieder geval te weten of dit misschien vaker kan gebeuren.

Het lijkt op bekrot, komt voor bij columnaris ziekte, ook de rest van de vis ( zijn huid) ziet er vreemd uit, vandaar dat ik dit opper.

Ja, het ziet er niet uit als bekschimmel wat ze van diepvriesvoer krijgen dacht ik, of ben ik abuis?
Het ziet er in ieder geval niet best uit. 🙄

Mascha&Ivo zei:
Gokje: bekrot?

he getver, niet zo best.
Net even snel opgezocht. Kan voornamelijk liggen aan de waterkwaliteit?
(heb toevallig net een complete sera water test set aangeschaft. snel meer even alle testen uitvoeren)

Neem aan dat het beste is om de vis te euthanaseren?

Staan geen aantallen bij je vissen maar 1 keer per maand een kwart verversen is trouwens best aan de lage kant.
Welk filter heb je van Eheim?

astrid j zei:
Ja, het ziet er niet uit als bekschimmel wat ze van diepvriesvoer krijgen dacht ik, of ben ik abuis?
Het ziet er in ieder geval niet best uit. 🙄

Ik gebruik geen diepvries voer. bekschimmel van ander voer lijkt me sterk, toch?

Ik zou ook de rest van je vissen goed in de gate houden .

Nee, dan is dit toch echt bekrot, en je andere vissen kunnen evt ook last krijgen, ik hoop het niet, maar hou het in de gate.
Deze vis zou ik idd eruit halen 😉

Seabait zei:
Staan geen aantallen bij je vissen maar 1 keer per maand een kwart verversen is trouwens best aan de lage kant.
Welk filter heb je van Eheim?
Oh sorry, filter maak ik 1 keer per maand schoon. water doe ik elke twee weken.
ik heb een eheim 2213 en een 2215:
(de 2213 staat de pomp aan, 2215 is een 'voor filter')

Ik kan waarschijnlijk langer wachten met het schoonmaken dan een maand vanwege het grote filter volume,
maar dit ben ik nog een beetje aan het afstemmen.

-seC79G55zWcht3ySm2P6sbls5A-srGG.jpeg

Ik zou wekelijks een derde tot een vierde verversen en je pomp pas als de uitstroom wat minder wordt.
De mijne draaien bijna een half jaar zonder te verschonen, en dan nog valt het me iedere keer mee.

astrid j zei:
Ik zou wekelijks een derde tot een vierde verversen en je pomp pas als de uitstroom wat minder wordt.
De mijne draaien bijna een half jaar zonder te verschonen, en dan nog valt het me iedere keer mee.

WOAH half jaar!!

Ik zie dat je al lange tijd een aquarium hebt en ziet er echt top uit! (jaloers 😛)
Zal ik zeker gaan proberen.

Een bak te schoon houden is ook niet goed natuurlijk.

En dan waarschijnlijk de veelgestelde vraag... hoe kan je het beste een vis euthanaseren?
Blijft dat toch echt een klap erop geven?
Krijg er al een soort onderbuik gevoel bij als ik eraan denk.
Maar wat moet dat moet... :/

Ja, ik doe het zo snel mogelijk, een zwaar voorwerp zoals een deegrol klaarleggen, krant, vis eruit vangen, in krant doen, krant dubbel en gelijk bang dood.
Goed weten waar de vis zit natuurlijk in je krant.
Snel en de vis heeft er amper erg in.
Een ander doet het met kruidnagelolie, vind ik te lang duren, weet nooit hoeveel ik moet doseren, dus een harde klap vind ik het meest diervriendelijk.

Oke dankjewel. heb em net weten te vangen. ga me best doen.

Moet ik verder nog voorzorgmaatregelen treffen voor de andere vissen zodat die geen bekrot of vinrot kunnen krijgen?

Robert1234 zei:

Moet ik verder nog voorzorgmaatregelen treffen voor de andere vissen zodat die geen bekrot of vinrot kunnen krijgen?
Iedere week 30% verversen, bodem voorzichtig afzuigen, en afwachten hoe de rest gaat.
Merk je dat er meer besmetting is, zou je bactifec kunnen proberen, een antibiotica, want het is een bacterie die wanneer een vis stress heeft zich kan openbaren.

astrid j zei:
Robert1234 zei:

Iedere week 30% verversen, bodem voorzichtig afzuigen, en afwachten hoe de rest gaat.
Merk je dat er meer besmetting is, zou je bactifec kunnen proberen, een antibiotica, want het is een bacterie die wanneer een vis stress heeft zich kan openbaren.

Dank voor je advies.

Ik ga zeker de filter langer laten werken tot de uitstroom minder wordt. Denk toch zeker wel minimaal 3 maanden moet lukken.
En juist vaker het water verversen. Staat vanaf nu elk weekend ingepland. 🙂

Is natuurlijk niet alleen goed voor het voorkomen van ziektes maar ook de algehele gezondheid van de bak.
Morgen nog maar voor de zekerheid alle water waardes nog een keer testen.

Heeft hier weinig mee te maken maar zag dat je NO3 0 is ? Mag best wat omhoog.

MauriceM zei:
Heeft hier weinig mee te maken maar zag dat je NO3 0 is ? Mag best wat omhoog.

Ja klopt, zo'n twee weken geleden gemeten.
Komt waarschijnlijk omdat ik de filter te vaak schoon maak.
Ik heb sinds vandaag een wat completer test setje gekocht.
Morgen maar even alles opnieuw testen.

Heb mijn vissen nog even goed in de gaten gehouden... en nu maak ik me al weer zorgen om twee andere.
Zie de foto's. Wat denken jullie?
Tevens vandaag al mijn water waardes gemeten. let op gemeten na 30% water verversen:
(alles met druppeltest, deze ga ik komende weken herhalen voor een goed overzicht)
pH = 7
gH = 8
kH = 7
NH4/NH3 = 0
NO2 = 0
NO3 = 0 (te laag)
PO4 = 0
Fe = 0,25 mg/l (te laag, 0,5 optimaal)
Cu = 0

Vis 1:
MDr4s1gHgC1XzPXHQh6CEruypXdpna0s.jpeg

Vis 2:

Deze voor vergelijking met een 'gezonde' vis.

Tja, ik vertrouw het ook niet zo hoor.
Ik zou als ik jou was een flesje bactifec bestellen op internet.
Het is een antibiotica die je niet meer zo snel in een dierenwinkel voorkomt omdat deze geen antibiotica mogen verkopen.
Het ligt niet aan je waterwaardes, dus denk ik een bacteriele infectie.
Dat zou ik doen, maar als iemand andere raad heeft ?

Wat is die zwarte (verkleuring?) van die ene vis of hoort dat zo bij deze vis? Lijkt voor mij namelijk een ammoniakverbranding.
Verder ga ik met het advies van Astrid mee en ik zou ook een kuurtje Bactyfec van het merk Colombo proberen. Ziet er bij de overige voor mij ook met meest uit als een bacteri�le infectie.

Mascha&Ivo zei:
Welke zwarte verkleuring bedoel jij? Die achter het oog? Dat zit in de tekening van de vis: https://www.aqua-fish.net/imgs/fish/bla ... etra-2.jpg

Zelf bedoel ik de verkleuring bij de kieuwen van de zwarte tetra (rouwtetra). Denk dat Parties deze ook bedoeld.

Enig idee wat dit specifiek is? Is het sowieso verstandig om bactyfec te gebruiken, of gaat het hier om iets anders?
Een flesje bactyfec kost toch ook al gauw weer 15,- incl verzenden. Heb ik er dan ook wel voor over, maar liever eerst zeker zijn over de aandoening van de vissen.

Ik begrijp wat Patries bedoeld hier, maar de NH waardes staan op 0.
Als alleen deze ene vis die verkleuring onder het oog heeft is dat raar.
Bij ammoniac verbranding zouden meerdere vissen die zwarte plekken moeten hebben denk ik.
De vis ziet erg bleek, en juist daar is het zwart, dus ik begrijp de beredenering.
Hoe zien de rest van de vissen eruit dan?
Ik zou wel eens meerdere foto's van de rest van je vissen willen zien.

astrid j zei:
Ik begrijp wat Patries bedoeld hier, maar de NH waardes staan op 0.
Als alleen deze ene vis die verkleuring onder het oog heeft is dat raar.
Bij ammoniac verbranding zouden meerdere vissen die zwarte plekken moeten hebben denk ik.
De vis ziet erg bleek, en juist daar is het zwart, dus ik begrijp de beredenering.
Hoe zien de rest van de vissen eruit dan?
Ik zou wel eens meerdere foto's van de rest van je vissen willen zien.

Ik heb nog een zwarte tetra zwemmen in mijn bak. Deze is een stukje groter, maar die heeft veel meer kleur en ook de vin aan de onderkant is pik zwart.
Dat heeft de tetra van de foto hierboven niet.

Verder bij mijn maanvissen, goudgoeramie, roodkop zalm etc. zie ik niks bijzonders.

Die ene vis had duidelijk bekrot, de 2de tetra heeft ook weinig kleur, geen idee, wel een zwarte plek bij het oog.
Hoe gaat het nu met die vis dan?
Ik zou gewoon elke week een waterwissel van 30% doen en afwachten hoe het zich ontwikkeld.
Ik zou het verder echt even niet weten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan