Wat is jullie favoriete corydora en waarom?


blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Hallo allemaal!

Als mijn aquarium opnieuw opgestart wordt, wil ik weer corydorassen gaan houden. Maar er is zoveel keus, dat ik het nog echt niet weet.

Nu ben ik benieuwd welke soorten jullie (gehad) hebben, en welke het leukste was (en natuurlijk ook waarom :) )

Ik ben nieuwsgierig naar jullie reacties! :D
 
ik zelf heb de pygmaeus gehad, ik vind deze erg leuk. Verder vind ik naast de pygmaeus de venezuela black en de panda erg leuk.
 
Dus je wil geen Brochis of Aspidoras soorten? :p

Brochis splendens
brochis-splendens.jpg


Aspidoras pauciradiatus
15xDz1eW1po8rr2oj2O_oen8MwzwHIns.jpeg
 
Venezuela orange en black vind ik erg gaaf. De orange heb ik gehad, maar weggedaan omdat ik een vrij donkere (bijna zwarte) bodem heb en de vissen hier een beetje tegen wegvielen. Wel hele leuke vissen daarentegen!
Tevens de panda's gehad en dit zijn onwijs leuke beestjes die erg actief en totaal niet schuw zijn. Deze dienen alleen iets koeler gehouden te worden

Sinds de vivariumbeurs heb ik nu 5 corydoras gold stripe in mijn bak. Deze wou ik al een hele tijd en hier waren ze vrij betaalbaar (3 euro p/s)

Ook heb ik momenteel de similis nog zitten. Ook leuke vissen die ook erg leuk zijn op een donkere bodem. Leuke gevlekte beestjes met een blauwege achterkant. Ook een aanrader!
 
Mijn stem gaat naar de pygmaeus, ik heb er 29 (nakweek van de 4 die ik gekocht heb) in mijn 240l bak en het is erg leuk om te zien hoe ze in een school door de hele bak gaan of liggen te relaxen op de bladeren van het beligisch groen.

Overdag liggen ze voornamelijk te relaxen en zie je ze niet veel maar in de ochtend en tegen de avond (als het licht iets gedimd is) dan gaan ze er met z'n allen of in groepjes van 7 .. 15 stuks op uit.
 
De Pygmaeus is idd erg leuk, maar ik moet zeggen dat ik die Aspisodar ook erg leuk vindt. Ik ben zelf op zoek naar een kleine bodemvis en die Aspidora staat ineens boven aan mijn lijstje :)

De Pygmaeus is alleen geen echte bodemvis, ze zitten door je hele bak heen, dat is wel iets om te weten als je op zoek bent naar een soort die op de bodem blijft.
 
Leuk al die reacties! Zelf ga ik ze houden op zand, dus de bodem zal lichtbruin zijn. T is leuk als de corry opvalt.

De pygmea heeft mn vader gehad, maar bij hem deden ze het voor geen meter. Maar miss ben ik dan bevooroordeeld haha.

Het aquarium is n meter. Die overige soorten lijken me ook interessant, daar zal ik me eens in moeten verdiepen. ;)

Blijf vooral reageren mensen! K vind t leuk om te lezen hoe de ervaringen hier zijn met de verschillende soorten.
 
@erik1974 bedankt voor je reactie! Ik zoek idd een vis die op de bodem blijft. In het midden komen sumatranen, dus dan is die waterlaag druk genoeg :) Vind het ook leuk als de vis overdag actief is, dus de pygmea valt af (blijft er nog steeds verls te veel keus over haha)
 
Ik heb er diverse die ik mooi vind en da's gewoon een kwestie van smaak natuurlijk.

Schwartzi

cJnQ0NpUlji4oHgrfB_DxZ8kU_bGbghn.jpeg


Trilineatus

cJnQ0NpUlji4oHgrfB_DxZ8kU_bGbghn.jpeg


Aeneus Black Venezuela

cJnQ0NpUlji4oHgrfB_DxZ8kU_bGbghn.jpeg
 
Ik heb maar ervaring met 1 soort, de Panda, niet spectaculair mooi, wel vrolijkmakend qua gedrag.
 
kellemes zei:
Ik heb maar ervaring met 1 soort, de Panda, niet spectaculair mooi, wel vrolijkmakend qua gedrag.

Ik heb er nog ��n. Ik had er oorspronkelijk 3, maar de andere 2 zijn door mijn schuld gestorven.

Die zit in een grote bak met diverse andere soorten Corydora's.

Die klitten allemaal goed samen, maar die Panda was meer op zichzelf. Trok zich niet terug hoor, liet zich goed zien en was best vrank.

Nu ie wat groter is geworden, heeft ie ook aansluiting gezocht bij de groep.

Die is ook bij mij toch een opvallend beestje, niet door zijn uiterlijk, maar door zijn gedrag.

Tof beestje gewoon.
 
Ook ik heb de Panda. De Habrosus vind ik verder ook wel een leuke om te zien.
Ik heb deze soort omdat deze in de 60cm kan.
 
De veel verkrijgbare en goedkope aeneus en paleatus zijn ook altijd erg leuk voor een niet al te warme bak.

XCglBeSNgp98OeoMDjSDFNdxds1-9ILq.jpeg


XCglBeSNgp98OeoMDjSDFNdxds1-9ILq.jpeg
 
Ik heb de habrosus. Erg leuke visjes! En ze passen prima in mijn 60 cm bakje.
 
Hier 10 Panda's in mijn 1 meter bak. Zitten altijd overal! Erg actieve beestjes die niet echt schuw zijn en die geen last hebben van andere vissen. Trekken mooi hun eigen plan. Ook erg schattig om te zien dat, als ze even gaan rusten, ze elkaar op zoeken! Zoals Hellemes al schreef... vrolijkmakend qua gedrag!

Bijkomend voordeel bij mij is dat ze elke zoveel dagen door de bak heen jagen omdat ze eieren af willen zetten. De drama's die daar soms bij komen zijn zoooooo leuk. Mannetje die aan 1 vin vast wordt gehouden en zich helemaal stil houdt... erg grappig, maar dat is misschien corydora eigen. Hier al aardig wat kleine panda's rondzwemmen die druk aan het groeien zijn zodat ze kunnen "verhuizen" als de tijd rijp is.

Prijs is ook niet heel gek. Ik beid ze meestal aan voor rond de 2 euro per stuk bij 10 visjes. Ik zag ze hier bij de LFS voor 3,75� per stuk.

Succes met je zoektocht en besluit!
 
Tja ,eigenlijk zijn alle corry�s leuk. Guitige redelijk actieve beestjes die zich helemaal niets aantrekken van medebewoners.

Als kind heb heel wat jaartjes de Schwartzi gehad dus daar stem ik maar voor.
 
De mooiste vind ik de Corydoras eques. De leukste vind ik de Corydoras hastatus.

Soorten die wij hebben is een hele lijst :p :

Corydoras pygmaeus
Corydoras habrosus
Corydoras hastatus
Corydoras panda
Corydoras black venezuela
Corydoras eques
Corydoras caudimaculatus
Corydoras similis
Corydoras gossei
Corydoras venezuelanus orange
Corydoras aeneus
Corydoras sterbai
 
Ik heb 5 corydoras trilineatus op 24 graden, prachtig vind ik ze! Het gedrag vind ik ook leuk. Ze zijn altijd bezig en laten zich veel zien.
197987_0_82_img_4288.jpg

Sinds gisteren heb ik ook 6 corydoras paleatus op 22 graden. Ze zijn veel mer op onderzoek uit en vinden het erg leuk om tegen de stroming van het filter in te zwemmen.
127931_0_82_img_4487.jpg

Verder heb ik nog geen ervaring met corydoras. Ik kan dus niet zeggen welke mijn favoriet is, maar ik vind de trilineatus een van de mooiste soorten en de paleatus is een genot om naar te kijken mbt het gedrag.
 
ik vind de sterbai het mooist, deze hebben gave, opvallende oranje vinnen!

ook vormen ze een leuke school als je er genoeg van hebt, en een ruime bak (alhoewel de meeste cory's dit doen!)
 
Ik moet bekennen dat ik in het begin Corydoras helemaal niet leuk vond! Mijn moeder had er vaak 3 of 2, want 'vroeger' werden ze gewoon per 2 verkocht.

Zij heeft nu Sterbai's en dat zijn erg mooie dieren. Al zeker een jaar of vijf, zes oud en enorm groot, vind ik dan.

Zelf ben ik ooit begonnen met 5 panda's. Maar die waren binnen een maand of 3 allemaal dood. Geen idee waarom. Ik lees nu op het forum dat meer mensen 'pech' hebben met hun panda's.

In mijn Betta bak ben ik in augustus begonnen met 6 Aeneus. Dat vind ik erg leuke beestjes. Ze vallen alleen niet heel goed op, omdat ik een donkere bodem heb.

IN mijn Rio 180 besloot ik toen voor de Albino's te gaan. Daar is de bodem wel wat lichter, maar nog donker genoeg. Ik vind nu eigenlijk de Albino's leuker dan de 'gewone' Aeneus.
 
Leuk al die reacties!

Het is duidelijk dat iedereen zo zijn eigen smaak heeft.

Zelf heb ik ook al de nodige corydorasoorten gehad:

Corydoras Aeneus
Corydoras Sterbai
Corydoras Panda
Corydoras Paleatus
Corydoras Adolfi

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik alleen de aeneus en de pandas op een goede manier heb gehouden.

Helaas waren deze twee soorten erg schuw, dit in tegenstelling tot de paleatus.
Waarschijnlijk kwam dit doordat het aquarium op mijn slaapkamer stond, en het er daarom vaak stil was. Hierdoor ben ik bang dat dit weer zal gebeuren.

De panda schijnt erg leuk te zijn qua gedrag (dit spreekt mij erg aan!) maar ik ben bang dat ze weer zo schuw zullen worden. De paleatus waren niet schuw, maar heel erg mooi vind ik die ook niet.

Het lijkt me ook wel weer leuk om een nieuwe soort te gaan proberen. Jullie merken al dat ik er nog niet uit ben :D
 
Ik vind de Corydoras Venezuela Black het mooist. Maar heb helaas niet zo'n groot aquarium waar ze in kunnen :).

Wel heb ik de Corydoras Panda: leuk, actief visje met vrolijk gedrag en ze zijn best mooi vind ik.

Ook heb ik sinds vandaag de Hasbrosus: ook leuk visje maar heb ze net dus ik kan er weinig over zeggen.


Mvg
Rennie
 
-g-JjwNnwx

Dit is 1 van mijn 16 Albino's. M'n eenoogje. Lekker dik beestje.
 
Mascha zei:
Sinds gisteren heb ik ook 6 corydoras paleatus op 22 graden. Ze zijn veel mer op onderzoek uit en vinden het erg leuk om tegen de stroming van het filter in te zwemmen.

Verder heb ik nog geen ervaring met corydoras. Ik kan dus niet zeggen welke mijn favoriet is, maar ik vind de trilineatus een van de mooiste soorten en de paleatus is een genot om naar te kijken mbt het gedrag
Dit is stress gedrag. En verdwijnt meestal na een of twee weken.
 
Okay, je ziet maar, wat ik leuk vind om te zien... Ik zal het in de gaten houden.
 
Botia zei:
Mascha zei:
Sinds gisteren heb ik ook 6 corydoras paleatus op 22 graden. Ze zijn veel mer op onderzoek uit en vinden het erg leuk om tegen de stroming van het filter in te zwemmen.

Verder heb ik nog geen ervaring met corydoras. Ik kan dus niet zeggen welke mijn favoriet is, maar ik vind de trilineatus een van de mooiste soorten en de paleatus is een genot om naar te kijken mbt het gedrag
Dit is stress gedrag. En verdwijnt meestal na een of twee weken.

Ik vermoedde al dat dit stress was. Maar dit duurde niet twee weken, maar 2 jaar...
 
Noem me mainstream maar ik kies de: C. Panda, ze hebben een leuk nieuwsgierig gedrag en zijn overigens altijd bezig. Als ze niet bezig zijn, staren ze je aan, ziet er ook grappig uit ^^
 
blablabla zei:
Botia zei:
Mascha zei:
Sinds gisteren heb ik ook 6 corydoras paleatus op 22 graden. Ze zijn veel mer op onderzoek uit en vinden het erg leuk om tegen de stroming van het filter in te zwemmen.

Verder heb ik nog geen ervaring met corydoras. Ik kan dus niet zeggen welke mijn favoriet is, maar ik vind de trilineatus een van de mooiste soorten en de paleatus is een genot om naar te kijken mbt het gedrag
Dit is stress gedrag. En verdwijnt meestal na een of twee weken.

Ik vermoedde al dat dit stress was. Maar dit duurde niet twee weken, maar 2 jaar...
Misschien waren er omstandigheden waardoor de vissen continu stress hadden.
 
Corydoras habrosus en Aspidoras pauciradiatus.

Waarom? Zijn beide klein met een leuk patroon en hebben interessant gedrag.


Corydoras pygmaeus vind ik ook altijd leuk om te zien maar heb ik zelf nog nooit gehad.
 
Botia zei:
blablabla zei:
Botia zei:
Mascha zei:
Sinds gisteren heb ik ook 6 corydoras paleatus op 22 graden. Ze zijn veel mer op onderzoek uit en vinden het erg leuk om tegen de stroming van het filter in te zwemmen.

Verder heb ik nog geen ervaring met corydoras. Ik kan dus niet zeggen welke mijn favoriet is, maar ik vind de trilineatus een van de mooiste soorten en de paleatus is een genot om naar te kijken mbt het gedrag
Dit is stress gedrag. En verdwijnt meestal na een of twee weken.

Ik vermoedde al dat dit stress was. Maar dit duurde niet twee weken, maar 2 jaar...
Misschien waren er omstandigheden waardoor de vissen continu stress hadden.

Dat zijn inderdaad ook mijn gedachten. In de loop van de tijd heb ik van alles geprobeerd. Ik had eerst 3 pandas en 4 aeneus. Schuw. Dus toen had ik de aeneus en pandas aangevuld tot 7. Nog steeds schuw. Toen heb ik later de inrichting veranderd. Dichte beplanting aan de achter- en zijkant, vooraan een open stuk. Schuw. Toen heb ik hout gekocht in de vorm van een soort bruggetje, zodat ze (meer) schaduw hadden. Schuw. Toen was ik door mijn idee�n heen. Ik vermoed dat de "nieuwe" vissen schuw zijn gemaakt door de vissen die het al waren. Waarom het nooit is goedgekomen weet ik nier, maar dat zal ook liggen aan het feit dat de bak op een slaapkamer stond.
 
Ik heb jarenlang corydoras schwartzi en paleatus gehad, vond beide erg leuk.

Sinds dit weekend (Vivarium) heb ik een groep van 20 corydoras panda in m'n aquarium.. erg leuk, erg actief en blijven ook veel bij elkaar en trekken echt als schooltje samen de bak door. Daarom vanaf nu mijn favoriet :)
 
Mijn favoriet blijft toch de hastatus. Het wordt nu wel echt es tijd om een speciaalbakje in te richten voor ze.
 

Terug
Bovenaan