Wat is er nieuw

wat is jullie mening; kwakkelende Neon tetra's

Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Leeftijd
28
Beste forum,

Ik heb nu sinds een half jaartje dat een deel van mijn neons wat aan het kwakkelen zijn. Sommigen hebben een witte bult bij hun mond, sommigen hebben een beetje een witte vlek op hun lichaam. En anderen hebben weer last van dit soort dingen op hun vinnen. Het gekke is dat slechts een enkele hier last van heeft, maar de rest compleet ongeschonden blijft. Het is ook niet besmettelijk, d.w.z. zowel de rest van de neons als van de andere vissen hebben hier geen last van. Ook genezen de neons uit zichzelf weer, maar dan kunnen ze het later wel weer ontwikkelen. Komt dit jullie ook bekend voor? Ik heb nog nooit behandelt, omdat de rest van de vissen gezond blijft en het weer over gaat, al zij het langzaam..
Verder is er ook niks aan te merken op hun gedrag of eetlust bij de zieke vissen. Ik lees vaker over neontetra's die dergelijke witte bulten ontwikkelen, wie weet wat het is?

Fotos:
eigen foto: Eerst zat er ook witte pluis op de staart, dat is nu weg. De vin groeit nu weer langzaam aan. (Bovenste deel van de staartvin zit er nog hoor! dat kon de foto niet vastleggen)
1606853043391.png

Via internet: dit soort bulten bedoel ik op de lippen.

1606853460347.png

waterwaarden
pH: 7
KH:7-8
NO2:0
NH3/4: 0
NO3: 10
PO4: 1
temp: 22-23

Ja, naar mijn eigen mening zitten ze te klein in jouw bakje (even bedenkend in wat voor kolossale rivieren ze zwemmen van nature) en is dat de oorzaak van hun kwakkelende gezondheid (stress), eigenlijk horen ze in een bak van minimaal 1 meter dan voelen ze zich al stukken prettiger

Ja, naar mijn eigen mening zitten ze te klein in jouw bakje (even bedenkend in wat voor kolossale rivieren ze zwemmen van nature) en is dat de oorzaak van hun kwakkelende gezondheid (stress), eigenlijk horen ze in een bak van minimaal 1 meter dan voelen ze zich al stukken prettiger
Bedankt voor je reactie! Hoewel ik moet zeggen dat ik je mening niet deel. Ik heb niet het idee dat ik ander gedrag zie in mijn bak dan in een grotere bak(voor hoever wij mensen dit natuurlijk überhaupt kunnen inschatten, we kunnen het helaas niet vragen :pp ). Hoewel wij natuurlijk helaas nooit écht de natuur kunnen nabootsen..

Ik vind neontetras prachtig! Maar het zijn ook mutsen hoor. Eten te groot? Ze verhongeren. Eten niet lekker? Ze eten amper. Licht te vel? Ze laten zich niet zien en ga zo maar door.
goed eten, schaduw, lekkere stroming, zacht/zuur water en genoeg ruimte. Meer kan je niet doen!

Ben het wel licht eens met nicolientje, in een grote bak zwemmen ze veel meer en jagen ze elkaar naar. En hoe meer beweging, hoe gezonder ze blijven. Ik had ze eerst in een 54 liter bak zitten en daarna in een 125 liter, merkte wel echt verschil.
Maar, ze zouden ook gezond moeten kunnen blijven in een kleiner bakje. interessante casus! Hoop dat je de oorzaak kan achterhalen!

Eten te groot? Ze verhongeren. Eten niet lekker? Ze eten amper.
Ik denk dat mijne teveel op hun baas lijken... Maakt niet uit wat ik erin gooi, ze pakken het. witte/rode muggenlarven die in verhouding tot hun lichaam enorm zijn, 3x kauwen en ze pakken de volgende alweer! Net zolang tot hun buikjes rond zijn.

Ik had ze eerst in een 54 liter bak zitten en daarna in een 125 liter, merkte wel echt verschil.
hmm.. misschien als je dan langer naar een bak kijkt dat je toch verschil merkt. Toch zie ik dat jagen en versieren ook in mijn bak. Zelfs ooit het geluk gehad om een paring te mogen aanschouwen!

Maar op termijn, als de neons verdwenen zijn, komt er een kleinere soort voor in de plaats.

Hahahaha zo herkenbaar! En dan met een muggen larf zo groot als de vis zelf trots rondzwemmen! Maar als het granulaatje te groot is, mutsen.

Nou kikkervis, als ze gaan strooien met eieren en elkaar najagen, dan doe je het echt wel goed hoor!! Want dat doen ze niet zomaar, paren. Wellicht dan toch een andere ziekte maker in de bak🤔

Oh wat me trouwens te binnen schiet! Neon tetra’s kunnen last hebben van vervetting en dat zwakt hun immuunsysteem ook uit! Volgende keer muggenlarf-light voeren? Granulight? 40+vlokken? Optimel-tubifex? ;p

Oh wat me trouwens te binnen schiet! Neon tetra’s kunnen last hebben van vervetting en dat zwakt hun immuunsysteem ook uit! Volgende keer muggenlarf-light voeren? Granulight? 40+vlokken? Optimel-tubifex? ;p
Ik ben regelmatig afwezig, dan mogen ze op rantsoen 😛 Soms hebben ze mazzel en krijgens ze meermaal daags een beetjeBassleer, een soms hebben ze meerdere dagen niks..

Dat eieren strooien is al wel een behoorlijke tijd geleden hoor! En stiekem hoop ik er elke keer weer op als ze achter elkaar aan jagen.... maar denk dat het eenmalig was.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan