Wat is nu penseelalg en wat is nu baardalg?


jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Berichten
120,699
Leeftijd
58
Locatie
Groningen
De bovengenoemde algen komen we erg vaak tegen en soms worden beide benamingen gebruikt.
Nu heeft Benvo mij geleerd dat de korte plukje de baardalg zijn gelet op het model en de langere draden de penseelalg omdat deze meer op een penseel lijken.
Zelf noemde ik de langere vorm altijd baardalg omdat ik het zo meende te hebben geleerd.

Ik vraag me nu dus af welke alg de baardalg is en welke de penseelalg. Het is erg voor de hand liggend dat de korte plukje gelet op het uiterlijk de baardalgen zijn.Daarbij komt de vraag in de verschillen in de groeiwijze. Volgens mijn idee liggen de verschillen meer in de groeiwijze dus; penseelalg vanuit één punt, als een kwastje.

En wat is nu het verschil bij het ontstaan trussen beiden? Ik heb geleerd dat beide ontstaan bij een co2 tekort of een onstabiele co2 en dat de baardalg ook kan ontstaan door een ander voedingstekort buiten de co2 om.
Wie o wie kan het verduidelijken??
 
Laatst bewerkt:
Even om de vraagstelling helemaal goed te maken: Ik ben niet iemand die John iets gaat leren! Wel leer ik zelf graag iets maar dit terzijde. Zelf zie ik de verschillen Baardalg/Penseel alg in de groeiwijze. Penseel meer groeiend vanuit één punt, als een kwastje. Vandaar de naam Penseelalg. Baardalg zie je vaak in eerste instantie verschijnen op de randen van langzaam groeiende planten als een "baard" vandaar dus die naam. Of die vormen al dan niet lang of kortharig zijn is altijd moeilijk te zien omdat ze naar mijn ervaring veel gezamenlijk en ook doorelkaar opkomen. Maar ik sluit me graag aan bij de vraagstelling van John. Het is een veel voorkomende, soms lastig te bestrijden, soort waar een ieder van ons mee te maken heeft gehad of zal krijgen!
 
Dit zuig ik regelmatig af van mijn bodem.
Duidelijk gevalletje Penseelalg

penseelalg.jpg
 
Denk dat het al mis gaat vanaf het moment dat je een onderscheid gaat maken in de Rhodophyta groep, zonder daarbij de correcte Latijnse namen te gebruiken van welke soort je nu baard, penseel of wat dan ook gaat noemen.
Nu gebeurt het allemaal op het zicht, en dan word er meestal naar hartenlust gegokt met als eindresultaat 5 soorten die het zouden kunnen zijn en advies dat alle kanten opvliegt. Eenzelfde alg kan de ene keer vertakt zijn en de andere keer niet, kan in een bepaalde fase visueel er net zo uit zien als een andere,... dus om dan te zeggen in welk groepje het nu behoort is redelijk moeilijk. Spijtig genoeg is een microscoop de enige manier om er zeker van te zijn welke alg je hebt.

Vroeger werden de langere (Compsopogon coeruleus) als baardalgen benoemd, en de kortere (Audouinella, Rhodochorton) als penseel. Wat ook wel logisch is want een baard is langer als een penseel, tenminste als je een échte baard hebt.
In het Engels word het nog ingewikkelder, want wat is BBA nu? Black Beard algae of Black Brush Algae? Of is dat één pot nat?
Voor Compsopogon coeruleus gebruiken ze in het Engels meestal de term "Staghorn", wat wij ook wel eens Staghorn noemen. Terwijl we het eerst baardalg noemde... en soms penseelag... :stars:
Afhankelijk van welke website je bezoekt, worden de 2 termen ook wel eens verwisseld.
Vind dus persoonlijk dat die onderverdeling van baard en penseel alleen maar voor meer verwarring zorgt. En wat maakt het nu uit of je baard of penseelalg hebt, het zijn roodwieren die er aan moeten! :zwaai:

Heb onlangs nog in een topic gelezen dat algen zich niet seksueel zouden voort planten. Wel, bij de Rhodophyta groep zijn er die dat wel kunnen. Deze hebben dan ook een diplohaplonte levenscyclus, mocht het iemand interesseren. :D
 
Is allemaal niet zo heel erg moeilijk. Als je goed kijkt en voelt, en ruikt dan kun je algen heel goed onderscheiden!

1) Blauwe alg is geen alg, maar een kolonie bactieriën die zich voeden en ademhalen op een ongebruikelijke wijze. Deze zin weg te krijgen door afzuigen of afstrijken met keukenpapier en zorgen dat de waterwaardes binnen redelijke normen blijven. Komen het vaakste voor in opstartende en/ of verwaarloosde bakken. Blauwe alg stinkt ook erg!
2) Rode algen, zo genoemd omdat er een rode kleurstof vrijkomt als men deze algen in spiritus legt. Daartoe behoren vele soorten, en ook zowel de baardalg als de penseelalg.
a) Penseelalgen groeien op zowel planten, als op stenen en hout of ander decoratiemateriaal en kunnen uitgroeien tot ware tapijten, ze zijn moeilijk los te maken van de ondergrond.
b) Baardalgen, zijn heel specifiek, ze groeien eigenlijk alleen op LEVEND of stervend plantaardig materiaal, en dan precies daar waar er, door welke beschadiging dan ook, voedingsstoffen door het plantenweefsel heen naar
buiten treden, deze algen voelen vaak hard en aan zijn niet te verwijderen, anders dan MET de plantdelen waarop ze zich bevinden.
3) Groene algen, deze groeien meestal in een goed florerende bak, maar die toch nog teveel (planten) voedingsstoffen over heeft, daarover ontfermt de groene alg zich dan graag, ze kan uitgroeien tot lange draden of dichte
plukken die echter NIET echt vastgroeien aan andere objecten en daarom goed mechanisch verwijderbaar zijn.
4) Zwarte puntalgen of een bruine vettige aanslag op objecten in de bak zijn meestal zgn. bruine of kiezelalgen, deze komen voor als het zuurstof gehalte van het water laag is, maar ook en vooral op plaatsen waar de
lichtstroom (lumenstroom) te laag is en de planten daarom niet goed kunnen groeien.
5) Waterbloei, dit zijn microscopisch kleine algen die als een explosie kunnen vermeerderen als er teveel voeding en licht en/of co2 in het water zit.
 
Vroeger werden de langere (Compsopogon coeruleus) als baardalgen benoemd, en de kortere (Audouinella, Rhodochorton) als penseel


Dat is dus wat ik destijds van HVA ook heb geleerd en vandaar dat ik ze dus steeds zo benoem;).
 
b) Baardalgen, zijn heel specifiek, ze groeien eigenlijk alleen op LEVEND of stervend plantaardig materiaal, en dan precies daar waar er, door welke beschadiging dan ook, voedingsstoffen door het plantenweefsel heen naar
buiten treden, deze algen voelen vaak hard en aan zijn niet te verwijderen, anders dan MET de plantdelen waarop ze zich bevinden.
Dus de algen op mijn anubias zouden dan baardalg moeten zijn?
DSC_0642.JPG
 
De foto is niet erg duidelijk maar ik zie zover ik kan zien kleine plukje en destijds is mij geleerd dat dit de penseelalgen zijn. Maar ja daar is niet iedereen het over eens zoals je al hebt kunnen lezen. Nu zeggen ze vaker baardalg als ik het goed begrijp;).
 
het is allebei behoorlijk irritant in elk geval.....
 
Ja vandaar dat je ze moet proberen te voorkomen door geen tekorten in je bak te hebben en een goede circulatie;).
 
De algen op de foto zijn overduidelijk BAARDalgen. Ze groeien immers op (afstervende) plantendelen en bv NIET op de steen daaronder.
 
Zou het kunnen dat ik zowel baard als penseelalgen zie? Op de Anubia links zie ik op de randen de korte toefjes zitten maar links daarvan lijkt het mij toe dat er ook de langere algen zitten.
 
Zoals al eerder beschreven zijn de algen op de foto allemaal baardalgen, ze groeien op levende plantendelen en zitten er vast op..
 
Zoals al eerder beschreven zijn de algen op de foto allemaal baardalgen, ze groeien op levende plantendelen en zitten er vast op..


Zoals Backplay al aangaf zijn er dacht ik 5 soorten in die groep, maar gebruikt men in de volksmond wel de termen penseel en baardalg. Het is denk ik maar net hoe je ze noemen wil;).
 

Terug
Bovenaan