Wat is wijsheid? Zand of grind


goedemiddag, de kogel toch maar door de kerk geschoten, of in dit geval de bodem er toch maar uit. Tijdens het eruit halen toch wel een vieze geur, zeker ook in het midden waar de grote steen lag. Er een nieuwe laag gewassen grind in gedaan die ik nog had te staan van mijn aankoop voor de andere bak. Het geheel weer voorzien van planten en dieren en nu de komende tijd wat vaker en meer verversen en hopen dat het goed gaat
 
Problemen in de toekomst voorkomen en die grote steen een kleiner contactvlak geven met je bodem
 
De steen op je glasbodem leggen en het zand of grind eromheen, dan kan het niet verstikken
 
Problemen in de toekomst voorkomen en die grote steen een kleiner contactvlak geven met je bodem

hoe zou je dat het beste kunnen doen?
 
De steen op je glasbodem leggen en het zand of grind eromheen, dan kan het niet verstikken

ai, net te laat. Heb hem nu al op het grind te liggen.... ik zal later eens kijken of ik dat kan veranderen
 
Dit kunnen stukken steen zijn die net iets dikker zijn dan je bodemdikte of kleine stenen bloempotjes 15836750260943307243761031184369.jpg
Met 3 steunpunten krijg je het meestal al stabiel
 
Dit kunnen stukken steen zijn die net iets dikker zijn dan je bodemdikte of kleine stenen bloempotjes Bekijk bijlage 293058
Met 3 steunpunten krijg je het meestal al stabiel

maar als je dat zo doet dan zie je toch die potjes ( of iets anders ) en lijkt die verhoogde steen dan niet raar ?
 
maar als je dat zo doet dan zie je toch die potjes ( of iets anders ) en lijkt die verhoogde steen dan niet raar ?
Nou, het is niet de bedoeling dat de steen of hout boven de bodem zweeft al zouden veel dieren zo'n schuilplaats wel appreciëren.
 
Ik zie dat je de bodem al hebt vervangen en ook al veel advies hebt gekregen. Maar mocht je in de toekomst ooit nog eens de bodem willen vervangen, of mocht iemand anders dit lezen met een soortgelijk probleem, dan toch nog even deze toevoeging:

Volgens Diana Walstad, bekend van haar "Walstad-methode", is enkel grind geen goede vervanger van substraat. Zonder een filterende bodem onder het grind wordt, na verloop van tijd, organisch afval onvoldoende afgebroken. Hierdoor zal het substraat zonder filtrerende bodem onvoldoende zuurstof bevatten en zullen er naar verloop van tijd gifstoffen ophopen.
Walstad ageert voor een "dirted tank", zij gebruikt een bodem van organische potgrond als substraat van ongeveer 2,5 cm, daarna een laag grind of zand van maximaal 1,5 cm. Bij zand moeten de zandkorrels minimaal 3mm groot zijn. Als deze laag te dik is bestaat het risico dat er te weinig zuurstof gewisseld wordt met de organische potgrond. Het enige dat men eventueel zou hoeven toevoegen is wat leem aan de potgrond (Ecology of the Planted Aquarium, D. Walstad, blz. 123, 137).

Bovenstaande is volgens Diana Walstad. Ik heb haar advies gevolgd en heb nu ruim een jaar een "dirted tank" met erg goede ervaringen. Ik hoef vrijwel nooit een waterwissel te doen, ik voeg alleen water toe wanneer ik de filter heb schoongemaakt. Planten groeien erg snel en moet ik eens in de maand snoeien. Misschien is dit niet abnormaal, echter ik gebruik geen high-tech verlichting of extra CO2, alles is zeer low-tech.
Neem het mee in je afweging en als je nieuwsgierig bent geworden zoek dan vooral eens op "dirted tank" of "Walstad method".
 
Volgens Diana Walstad, bekend van haar "Walstad-methode", Ik heb haar advies gevolgd en heb nu ruim een jaar een "dirted tank" met erg goede ervaringen. Ik hoef vrijwel nooit een waterwissel te doen, ik voeg alleen water toe wanneer ik de filter heb schoongemaakt. Planten groeien erg snel en moet ik eens in de maand snoeien. Misschien is dit niet abnormaal, echter ik gebruik geen high-tech verlichting of extra CO2, alles is zeer low-tech.
Neem het mee in je afweging en als je nieuwsgierig bent geworden zoek dan vooral eens op "dirted tank" of "Walstad method".
Mogelijk leg ik de lat te hoog maar vind maar zeer weinig mooie Walstad bakjes of dirted tanks op het net .
Of dit komt door te weinig mensen die dit aandurven of te vroeg opgeven bij de opstart(mogelijke)problemen.
 
het gaat hier om een kleine bak, 40x20x25 dus 20 liter bruto, er zitten alleen maar een filter en een verwarming in, geen high tech dingen verder. Er zitten jonge guppen in met een zwanger vrouwtje en een zooi (hele) kleine garnalen. Mocht de bodem ooit weer "dicht slibben " of te vies worden door omstandigheden dan is het denk ik makkelijker om er weer een nieuwe in te doen dan om heel veel geld en aandacht aan een andere methode te besteden. Begrijp me niet verkeerd, ik ben altijd heel nieuwsgierig naar andere methodes en wil graag leren. Maar in dit geval vind ik het zo eerst wel goed. Het enige waar ik misschien nog iets aan wil doen is die grote steen, maar zit nog na te denken hoe en wat ermee...
 
Mogelijk leg ik de lat te hoog maar vind maar zeer weinig mooie Walstad bakjes of dirted tanks op het net .
Of dit komt door te weinig mensen die dit aandurven of te vroeg opgeven bij de opstart(mogelijke)problemen.

Dit is een veelgehoord argument, en ik denk zelfs misverstand. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik heb toch een aantal afbeeldingen voor jullie opgezocht die volgens mij laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om een prachtig aquarium te maken met de Walstad methode.

9674933236_35f9425172_b-jpg.29152

p4sz-jpg.29153

full_tank1-jpg.28744

denniswongdbtlowtech_4.jpeg

glossotank_orig.jpg

dhg-tank5_orig.jpg

vbnsh3bah8v21.jpg



IM000192_w800_tuncalik.jpg

walstad-methode.jpg

Aquarium-zonder-CO2.jpg

20131015001.jpg
 
Ik zie dat je de bodem al hebt vervangen en ook al veel advies hebt gekregen. Maar mocht je in de toekomst ooit nog eens de bodem willen vervangen, of mocht iemand anders dit lezen met een soortgelijk probleem, dan toch nog even deze toevoeging:

Volgens Diana Walstad, bekend van haar "Walstad-methode", is enkel grind geen goede vervanger van substraat. Zonder een filterende bodem onder het grind wordt, na verloop van tijd, organisch afval onvoldoende afgebroken. Hierdoor zal het substraat zonder filtrerende bodem onvoldoende zuurstof bevatten en zullen er naar verloop van tijd gifstoffen ophopen.
Walstad ageert voor een "dirted tank", zij gebruikt een bodem van organische potgrond als substraat van ongeveer 2,5 cm, daarna een laag grind of zand van maximaal 1,5 cm. Bij zand moeten de zandkorrels minimaal 3mm groot zijn. Als deze laag te dik is bestaat het risico dat er te weinig zuurstof gewisseld wordt met de organische potgrond. Het enige dat men eventueel zou hoeven toevoegen is wat leem aan de potgrond (Ecology of the Planted Aquarium, D. Walstad, blz. 123, 137).

Bovenstaande is volgens Diana Walstad. Ik heb haar advies gevolgd en heb nu ruim een jaar een "dirted tank" met erg goede ervaringen. Ik hoef vrijwel nooit een waterwissel te doen, ik voeg alleen water toe wanneer ik de filter heb schoongemaakt. Planten groeien erg snel en moet ik eens in de maand snoeien. Misschien is dit niet abnormaal, echter ik gebruik geen high-tech verlichting of extra CO2, alles is zeer low-tech.
Neem het mee in je afweging en als je nieuwsgierig bent geworden zoek dan vooral eens op "dirted tank" of "Walstad method".

Dit is de methode die ik volg bij de emerse kweek van planten. Dat werkt prima. In een bak moet je wel oppassen voor vermenging, potgrond gaat drijven zorg dus voor een degelijke laag boven op je potgrond!
Die vermenging kan ook plaats vinden wanneer er in de bodem gewerkt wordt, verplantingen bijvoorbeeld. Planten met sterke wortelvorm kunnen bij dergelijke aanpassingen een probleem worden. Dit als aanvulling.
 
Dit is een veelgehoord argument, en ik denk zelfs misverstand. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik heb toch een aantal afbeeldingen voor jullie opgezocht die volgens mij laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om een prachtig aquarium te maken met de Walstad methode.

Niet alle getoonde bakjes zijn voor me Walstads.
De definitie van Walstads : bodem bestaat uit tuin,vijver op potgrond afgedekt met zand of grind ,zonder of met filter die enkel mechanisch filtert.
Er zitten wel enkele pareltjes van low techs bij die plantenvoeding krijgen.
 

Terug
Bovenaan