Ik zie dat je de bodem al hebt vervangen en ook al veel advies hebt gekregen. Maar mocht je in de toekomst ooit nog eens de bodem willen vervangen, of mocht iemand anders dit lezen met een soortgelijk probleem, dan toch nog even deze toevoeging:
Volgens Diana Walstad, bekend van haar "Walstad-methode", is enkel grind geen goede vervanger van substraat. Zonder een filterende bodem onder het grind wordt, na verloop van tijd, organisch afval onvoldoende afgebroken. Hierdoor zal het substraat zonder filtrerende bodem onvoldoende zuurstof bevatten en zullen er naar verloop van tijd gifstoffen ophopen.
Walstad ageert voor een "dirted tank", zij gebruikt een bodem van organische potgrond als substraat van ongeveer 2,5 cm, daarna een laag grind of zand van maximaal 1,5 cm. Bij zand moeten de zandkorrels minimaal 3mm groot zijn. Als deze laag te dik is bestaat het risico dat er te weinig zuurstof gewisseld wordt met de organische potgrond. Het enige dat men eventueel zou hoeven toevoegen is wat leem aan de potgrond (Ecology of the Planted Aquarium, D. Walstad, blz. 123, 137).
Bovenstaande is volgens Diana Walstad. Ik heb haar advies gevolgd en heb nu ruim een jaar een "dirted tank" met erg goede ervaringen. Ik hoef vrijwel nooit een waterwissel te doen, ik voeg alleen water toe wanneer ik de filter heb schoongemaakt. Planten groeien erg snel en moet ik eens in de maand snoeien. Misschien is dit niet abnormaal, echter ik gebruik geen high-tech verlichting of extra CO2, alles is zeer low-tech.
Neem het mee in je afweging en als je nieuwsgierig bent geworden zoek dan vooral eens op "dirted tank" of "Walstad method".