Wat je krijgt van teveel voeren... en wat je ertegen kunt doen


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Alweer een poosje geleden zag ik een plek op de bodem van mijn aquarium waar het zand op een eigenaardige manier leek te trillen. Ik keek later eens goed, en zag dat het trillende plekje bestond uit een hele bos minuscule wormpjes. Ze waren tussen wit en roodbruin in. Ik heb ze even een poosje niet gezien, maar afgelopen week zag ik ze weer, en ik heb ze gefilmd. En uiteraard heb ik op internet ( en ook hier) gezocht naar wat het zou kunnen zijn. Ik kwam uit op tubifex of detritus worm, in het engels ook wel " sewer worm" geheten. Eigenlijk kleine bodembewoners die van afval leven, vandaar dat je ze dus ook in het riool tegen schijnt te komen. Als mijn sluiers niet alles wat ze krijgen opeten, omdat het net in een moeilijk bereikbaar hoekje is terechtgekomen, gaan deze diertjes aan de slag om het weg te werken. En ik merk dat ze ook poepjes van de vissen verwerken. Ooit heb ik een keer verse tubifex gevoerd, maar dat is echt jaren geleden. Ik denk dat deze wormpjes daar nakomelingen van zijn. Mijn vissen heb ik dus de afgelopen dagen behoorlijk kort gehouden wat eten betreft, en vanmorgen waren er dus een stuk minder wormpjes te zien. In het filmpje staan ook minuscule witte wormpjes die over de ruit kruipen, en ook die zijn inmiddels weer weg. Poelslakken zijn beestjes die met planten meekomen, en zich ook vermeerderen als er teveel voer blijft liggen. Maar daar heb ik twee Helenaslakken voor in de bak gezet. Ik zie er nu overigens nog maar een, maar ook een heleboel lege huisjes van poelslakken. En zo wordt het ongedierte weer netjes opgeruimd. Waarna in ieder geval een Helena zit te relaxen na gedane arbeid. ( Goed kijken, hij/zij zit met de adembuis aan het wateroppervlak)





DSC02098.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Misschien moet dit topic een andere titel krijgen: "Roodbruine kronkelende wormen in de bodem, witte wormpjes op het glas en veel poelslakken"
 
oeh gadver....
Lijkt wel een dot haar dat wappert in de stroming.. xD
 
Ik had ook tubifex in de bodem na iets teveel levend tubifex te hebben gevoerd. Ik heb wat minder gevoerd en mijn kuhlis hebben dit professioneel weg gewerkt. Ik denk dat dit ook voor je sluiers geld. Gewoon gratis voer!
 
Ja, dat vind ik ook, ze hebben alleen wat overredingskracht nodig denk ik. Maar ze doen het uiteindelijk wel.
 
Misschien moet dit topic een andere titel krijgen: "Roodbruine kronkelende wormen in de bodem, witte wormpjes op het glas en veel poelslakken"

Of gewoon "veel ieeeuuuuuuuuuwwwwwwwwwwww"

Bah ik zou helemaal naar worden als ik dat gefriemel in me aquarium zou zien. Vooral die in die bodem wat een enge vieze dingen. Had je muziekje aan met, en dan die handjes de lucht in?
 
Nou dan moet je eens een bezoekje brengen aan Micropia, bij Artis, dan kijk je nergens meer van op... :D
 
Nou dan moet je eens een bezoekje brengen aan Micropia, bij Artis, dan kijk je nergens meer van op... :D

Nee hoor ik hou echt niet van enge beestjes :sorry: Zal erg interessant wezen maar niet mijn ding. Vind ie gedroogde zijde ruspen al jakkie........
 
Hihihi, daar krijg ik m'n eigen man ook niet mee naartoe hoor. Maar mijn kleinzoon vond het wel prachtig, al dat gespuis...
 

Terug
Bovenaan