Wat kan ik doen met de Corydorassen


Melkie

Well-known member
Lid geworden
5 april 2022
Berichten
189
Leeftijd
42
Sinds half juni dit jaar een groep 10 corydoras venezuelanus in een 80 cm bak zitten (Rio 125), zit verder nog niks bij aan andere vissen. Na de aankomende vakantie komen die erbij.
De cory's zijn nu net 6 maanden oud maar ik zie ze never ever nooit. Alleen als het helemaal donker is en de kamer onverlicht zie ik ze af en toe (zo ver je dit kan zien) door de bak zwemmen.
Het licht is al dusdanig gedempt dat de planten amper groeien, verder kan het licht dus niet gedempt worden en staat een uurtje of 6-7 aan. Maakt trouwens niet uit, zoals nu is het licht helemaal uit, zie je ze ook niet.
Als je voorbij de bak loopt en er zou er toevallig 1 zitten, zwemmen ze zo hard weg dat ze bijna zichzelf doodzwemmen. Dit doen ze ook als je langs loopt op een afstand van 4 meter :S
Weet dat ze schuw zijn maar je zit nu naar een plantenbak te kijken waarvan je weet dat er vissen zijn maar echoooo.
Heb een tijdje heel rustig op een stoel bij de bak gezeten, boekje lezen in de hoop dat ze zouden wennen maar helaas.

Kan dit komen doordat ze met maar 10 zitten in een voor hun zeer ruime bak? Iets anders?
 
drijfplanten kopen voor vissen komt het gevaar in de natuur van boven (roofvogels) dus zullen ze ook zich niet laten zien in onbeschut water (in het wild zwemmen ze ook nooit open en bloot in het midden v/d rivier)
 
drijfplanten kopen voor vissen komt het gevaar in de natuur van boven (roofvogels) dus zullen ze ook zich niet laten zien in onbeschut water (in het wild zwemmen ze ook nooit open en bloot in het midden v/d rivier)
Had ik er misschien bij moeten zetten, zitten drijfplanten in meer krijg ik er niet in anders kunnen ze geen luchthappen
 
Je kan het oppervlak helemaal vol laten groeien, dat luchthappen lukt ze toch wel (duwen ze gewoon de beplanting opzij)
Het oppervlakte is nu voor zeg 75% dicht met drijfplanten paar plekken zijn open, vooral rond de inlaat van het filter de de uitlaat. Zie eigenlijk niet in als het daar dicht is ze wel vrolijk rond gaan zwemmen.
Kan het ook nog zo zijn dat de groep te klein is voor het opervlakte waar ze opzitten? Weet als ze dadelijk volwassen zijn 10 redelijk de max is op de bodem (81x50 cm), althans weet dat is wat ik gelezen heb.
 
Corydoras zijn over het algemeen van zichzelf geen vissen die rustig in de open ruimte zwemmen. Wat bij veel soorten scheelt, is als ze vissen boven zich hebben. Die gebruiken ze dan als een soort alarm, waardoor ze zich vaak wat vrijer voelen en dus minder verstopt.
 
Het oppervlakte is nu voor zeg 75% dicht met drijfplanten paar plekken zijn open, vooral rond de inlaat van het filter de de uitlaat. Zie eigenlijk niet in als het daar dicht is ze wel vrolijk rond gaan zwemmen.
Kan het ook nog zo zijn dat de groep te klein is voor het opervlakte waar ze opzitten? Weet als ze dadelijk volwassen zijn 10 redelijk de max is op de bodem (81x50 cm), althans weet dat is wat ik gelezen heb.
Denk niet dat de groep uitbreiden zal helpen, een bijvis zoals Homerno zegt kan wel vaak helpen
 
Corys zijn gewoon schuw. Ontkom je niet aan. Wat je kan doen zijn dithervissen (vissen die nergens bang voor zijn, wat de cory gerust steldt) toevoegen, of de corys door albino vervangen. Deze zijn nagenoeg blind en schrikken nergens van.
 
Mijn oude topic maar ga hier nog graag op terugkomen.
Zijn nu twee maanden verder maar er is nul veranderd bij de corys helaas. Ik zie ze absoluut nooit, ook niet tijdens het voeren. Ze komen alleen tevoorschijn als het helemaal donker is in huis.
Inmiddels hebben ze medebewoners in de middenlaag, althans zo goed als waar ze zich bevinden (kegelvlek barbelen) maar helaas, het zet de corys niet aan zich te laten zien. De barbelen voelen zich prima thuis in de bak en schrikken helemaal nergens van.
Ben heel erg in dubio wat te doen.. ik weet dat ze schuw zijn maar er zit een verschil tussen schuw en totaal nooit te zien in de bak.
Opzich is het geen drama maar ze zitten er ook in zodat je af en toe iets ziet. Mijn grootse bezwaar is dat ik het absoluut niet kan zien als er b.v. een vis ziek is of iets anders gaande is. Zijn ze gezond, eten ze voldoende enz.
Kan mij ook niet voorstellen dat het voor de cory zelf fijn is op deze manier hun leven te "slijten" . Zie genoeg bakken van mensen met corys die lekker aan het rondscharrelen zijn, dus ze kunnen het wel.

Wat het beste te doen: nog langer aankijken of ze een ander huis geven bij iemand? Alhoewel ik mij afvraag of ze in een andere bak ander gedrag laten zien.
 
Verhuizen daarmee zadel je een ander op met jouw probleem, als je kind een probleemkind is dump je hem ook niet in een tehuis tenslotte
 
Verhuizen daarmee zadel je een ander op met jouw probleem, als je kind een probleemkind is dump je hem ook niet in een tehuis tenslotte
Niet zo fel reageren en lees goed wat ik schrijf. Wil ze verre van dumpen of wat dan ook, wil dat ze een plek hebben waar ze zich prettig voelen, anders ben ik er niet al maanden mee bezig.
Ben maanden verder en zitten 100% van de tijd verstopt, wat in mijn ogen niet ten goede komt van de vis. Als dat komt door iets in de bak, ja dan kunnen ze beter verhuizen.
 
Het zal ook erg verschillen van soort tot soort corydoras, want de wat grotere variant bij m'n zoontje in het aquarium(soort weet ik niet meer, excuses) die verstoppen zich ook altijd. Zelfde gedrag als bij jou.
Mijn panda's daarentegen, die zijn gewoon af en aan de hele dag op de voorgrond door het zand aan het snuffelen. Rond etenstijd zelfs allemaal tegelijk.

Mijn dwerg goerami vrouw verstopt zich dan weer ook het grootste deel van de dag. Leuk is het niet, maar je doet er weinig aan...
 
Corydora's zijn zot van wormpjes. Dus probeer eens met wat diepvries rode muggenlarven ze te lokken.

Ik zou ook elke dag op ongeveer hetzelfde uur te voeren en ergens waar het open is in het aquarium goed in het zicht en blijf ook een kwartiertje ofzo voor het aquarium zitten na het voeren.

Hier zitten 11 paleatusen en die krijgen elke avond om rond 22u eten ( terwijl het licht aan is) altijd op dezelfde plaats. Om 21u is het al te zien dat het bijna etenstijd is. Ze zitten allemaal in die 1ne hoek, zwemen tegen het glas op zelfst in de stroming van de filter tot boven om toch maar niets te moeten missen van eten.

Ook hebben wij zo een stoffen kweekbakje voor kleine garnaaltje in het aquarium hangen. Als die garnaaltjes rode muggenlarven krijgen mag je er zeker van zijn dat de cory's als een trosje onder het kweekbakje hangen om 10cm van het wateroppervlak om toch maar te proberen om een worpje door dat netje te krijgen ( lukt niet, maar dat stopt hen niet om te proberen ).

Ik hoop dat je hier misschien wat tips kan uithalen wont corydora's zijn echt toffe en grappige visjes.
 
Hoeveel kegelvlek barbelen heb je rondzwemmen? Kan nog steeds goed zijn dat er te weinig activiteit is boven ze om meer vertrouwen te krijgen.
 
Niet zo fel reageren en lees goed wat ik schrijf. Wil ze verre van dumpen of wat dan ook, wil dat ze een plek hebben waar ze zich prettig voelen, anders ben ik er niet al maanden mee bezig.
Ben maanden verder en zitten 100% van de tijd verstopt, wat in mijn ogen niet ten goede komt van de vis. Als dat komt door iets in de bak, ja dan kunnen ze beter verhuizen.
Het ligt niet aan jouw en ook niet aan de inrichting dat heeft zich inmiddels bewezen, in een andere bak zullen ze hetzelfde gedrag vertonen, waarschijnlijk is dit wildvang ipv nakweek en wildvang reageert heel vaak zo
 
Corydora's zijn zot van wormpjes. Dus probeer eens met wat diepvries rode muggenlarven ze te lokken.

Ik zou ook elke dag op ongeveer hetzelfde uur te voeren en ergens waar het open is in het aquarium goed in het zicht en blijf ook een kwartiertje ofzo voor het aquarium zitten na het voeren.

Hier zitten 11 paleatusen en die krijgen elke avond om rond 22u eten ( terwijl het licht aan is) altijd op dezelfde plaats. Om 21u is het al te zien dat het bijna etenstijd is. Ze zitten allemaal in die 1ne hoek, zwemen tegen het glas op zelfst in de stroming van de filter tot boven om toch maar niets te moeten missen van eten.

Ook hebben wij zo een stoffen kweekbakje voor kleine garnaaltje in het aquarium hangen. Als die garnaaltjes rode muggenlarven krijgen mag je er zeker van zijn dat de cory's als een trosje onder het kweekbakje hangen om 10cm van het wateroppervlak om toch maar te proberen om een worpje door dat netje te krijgen ( lukt niet, maar dat stopt hen niet om te proberen ).

Ik hoop dat je hier misschien wat tips kan uithalen wont corydora's zijn echt toffe en grappige visjes.
Dank je wel voor de tip. Ga zeker weer een proberen met larven. Zeker nu de barbelen erin zitten, is het een poging waard om te zien wat ze doen.
Toen de barbelen er nog niet inzatten kon in larven gooien wat ik wilde maar nul reactie.
 
Hoeveel kegelvlek barbelen heb je rondzwemmen? Kan nog steeds goed zijn dat er te weinig activiteit is boven ze om meer vertrouwen te krijgen.
Zitten er 15 in en daarmee redelijk de max voor de bak waar ze in zitten. Van mij mogen de corys altijd verstopt zitten, als dat is wat ze prettig vinden, helemaal goed. Zoals eerder aangegeven is het niet handig om ze in de gaten te houden enz. Dus zoekende naar eventueel meer tips of wat te doen
 
Het ligt niet aan jouw en ook niet aan de inrichting dat heeft zich inmiddels bewezen, in een andere bak zullen ze hetzelfde gedrag vertonen, waarschijnlijk is dit wildvang ipv nakweek en wildvang reageert heel vaak zo
Daar twijfel ik dus heel erg over, aan mij zal het niet liggen maar misschien nog aan de bak of iets anders. Wil niet dat vissen hun leven slijten onder een kokosnoot als er iets is wat ik er nog aan kan doen of proberen. Zijn geen wildvang maar nakweek.
 
Ik had er nog want aan zitten denken en toen ik gisteren langs onze bak liep ( lichten waren uit ) en ik keek naar onze cory's schrok er ook 1tje. En dit is nog al eens gebeurd als de lichten uit zijn.

Dus ik denk dat als je je verlichting sterker gaat zetten dat het glas spiegelt als er meer licht in de bak is dan buiten de bak ( zoals een autoruit als je s'nachts gaat rijden en er is veel licht in de auto en weinig licht buiten de auto zie je ook niks ). Dus ik denk dat als het licht sterker gaat zetten dat ze moelijker naar buiten gaan kunnen kijken. Wat ze niet zien kunnen ze ook niet van schrikken.
 
Ik had er nog want aan zitten denken en toen ik gisteren langs onze bak liep ( lichten waren uit ) en ik keek naar onze cory's schrok er ook 1tje. En dit is nog al eens gebeurd als de lichten uit zijn.

Dus ik denk dat als je je verlichting sterker gaat zetten dat het glas spiegelt als er meer licht in de bak is dan buiten de bak ( zoals een autoruit als je s'nachts gaat rijden en er is veel licht in de auto en weinig licht buiten de auto zie je ook niks ). Dus ik denk dat als het licht sterker gaat zetten dat ze moelijker naar buiten gaan kunnen kijken. Wat ze niet zien kunnen ze ook niet van schrikken.
Dat is een goede om te testen... heb nu juist het licht op het minimale dat de planten het net overleven staan. Dank je wel hiervoor, deze had ik niet bedacht om dit eens te testen
 
Corydora's zijn zot van wormpjes. Dus probeer eens met wat diepvries rode muggenlarven ze te lokken.

Ik zou ook elke dag op ongeveer hetzelfde uur te voeren en ergens waar het open is in het aquarium goed in het zicht en blijf ook een kwartiertje ofzo voor het aquarium zitten na het voeren.

Hier zitten 11 paleatusen en die krijgen elke avond om rond 22u eten ( terwijl het licht aan is) altijd op dezelfde plaats. Om 21u is het al te zien dat het bijna etenstijd is. Ze zitten allemaal in die 1ne hoek, zwemen tegen het glas op zelfst in de stroming van de filter tot boven om toch maar niets te moeten missen van eten.

Ook hebben wij zo een stoffen kweekbakje voor kleine garnaaltje in het aquarium hangen. Als die garnaaltjes rode muggenlarven krijgen mag je er zeker van zijn dat de cory's als een trosje onder het kweekbakje hangen om 10cm van het wateroppervlak om toch maar te proberen om een worpje door dat netje te krijgen ( lukt niet, maar dat stopt hen niet om te proberen ).

Ik hoop dat je hier misschien wat tips kan uithalen wont corydora's zijn echt toffe en grappige visjes.
Bij mij diepvries rode muggenlarven. Als ik die voer, dan flippen ze :D
 
Houd ook zeker vol. Een guppy kan je op een paar dagen leren waar en wanneer er eten komt maar corydora's zijn naar mijn mening langzamer veel langzamer
 
Houd ook zeker vol. Een guppy kan je op een paar dagen leren waar en wanneer er eten komt maar corydora's zijn naar mijn mening langzamer veel langzamer
Zolang ik zeker weet dat het b.v niet aan de bak ligt oid dan houd ik dit net zolang vol totdat de ouderdom toeslaat ;)
Ben nu sinds juni bezig met deze groep, heb een lange adem
 
En als je er een kleine cichliden soort bijplaatst uit ong het zelfde biotoop, daar zijn het toch harnasmeervallen voor.
 
Verhuizen daarmee zadel je een ander op met jouw probleem, als je kind een probleemkind is dump je hem ook niet in een tehuis tenslotte
Nou :unsure::juggle: zijn er zat die het wel doen als ik de ervaringen van een medewerker kindertehuis mag geloven.
voorbeeld vader en moeder geeft aan dat er geen land mee te bezeilen valt met hun kind.
medewerker geeft het kind aandacht en begrip zie daar geen vuiltje aan de lucht.
tja dat krijg je als je als ouders het kind smorgen om 7,30 bij de opvang op het plein parkeren en dan roepen/bevelen en je blijft hier tot de juf komt en na school gaje vandaag naar tante ???
komen we je vanavond weer ophalen.
vind je het dan gek dat zon kind dan ontspoort ik niet.
terug ontopic van TS is je verlichting niet te veel ik merk hier dat sommige corry´s zich verstoppen en als het licht weer minder wordt er weer zijn.
 
En als je er een kleine cichliden soort bijplaatst uit ong het zelfde biotoop, daar zijn het toch harnasmeervallen voor.
Denk dat mijn bak het niet helemaal geschikt is nog meer leven in te steken en heb te weinig verstopplekken voor dwergcichlides.
 
terug ontopic van TS is je verlichting niet te veel ik merk hier dat sommige corry´s zich verstoppen en als het licht weer minder wordt er weer zijn.
Het licht staat al zo minimaal dat de planten net in leven blijven, lager gaat niet. Drijvers zijn er ook. Nav een andere reactie eens proberen het licht juist wat hoger te zetten.
 
Ik heb sinds een half jaar ook een aquarium, van 60cm naar 80 gegaan en vorige week naar 100cm. Ben begonnen met 8 corrys 2 venezuela Orange die zie je bij mij ook nooit, helemaal niet als ze kunnen verstoppen 2 aneus of hoe ze ook heten 2 venezuela black en 2 sterbais, sterbais en black zijn normaal kwa gedrag en aneus zijn wel erg actief gaan de hele bak door. Zou helaas ook niet weten waarom die van jou niet actief zijn, misschien toch het soort.
 
Goeiemorgen, ik herken het wel dat hun gedrag van kleine dingen kan afhangen. Ik had vroeger een klein groepje panda's in mijn kleiner bakje levendbarende: ik zag ze nooit. Ook nauwelijks tijdens het voederen.

Nu heb ik in mijn grotere bak die panda's van bij de levendbarenden gedaan en het groepje aangevuld tot 10. Boven hen hebben ze 10 diamantzalmen. Deze laatste zijn the big boss in de bak: zeer heftig tijdens het eten en school zeker 's avonds met het licht aan flink heen en weer in de bak en op en neer langs de ruiten. Op den duur doen de cory's dat laatets gedrag met hen mee. Ik zie ze zelden alle 10 tegelijk maar ik zie er altijd een stuk of 5, 6. Overdag grendelen ze en gaan ze langs de planten en stenen. Ik denk dat dat gedrag verbeterd is door de groep uitgebreid te hebben, een actieve school boven hen en door hen te voederen met bloedwormen. Op dat laatste zijn ze verzot en het zakt ook snel naar hun zone vooraleer de diamantzalmen alles weghappen.

Misschien zijn jouw kegelvlekjes niet dominant genoeg ? En kan je nog iets doen rond het voederen? Ik vind ze best wel kieskeurig: watervlooien bijvoorbeeld eten ze amper, zulke tabletten speciaal voor Cory's (commerce dus) zit er dan 2 aan te frunniken vooraleer de diamantzalmen er dan mee aan de haal gaan.

Succes, leuke visjes maar inderdaad, je wil dat ze zich goed voel en tonen.
 

Terug
Bovenaan