Wat kan ik nog doen tegen brom?


F

Fien

Guest
Mijn 2 meterbak heeft 3 externe filters. Allemaal Pro3 (2x 600 1x 250).

Elk filter staat in de onderkast (Star 200, stevige kast). Ik heb elke kast voorzien van onderin een dikke rubber mat. Deze 3x: Van de Mediamarkt.

Deze heb ik op maat gesneden en de hele kast onderin bedekt. Onder de filter heb ik nog een extra laag gemaakt van het restmateriaal, dus 2cm dik zwaar rubber.

Toch blijft het geheel best wel brommen. Vooral op de plek in de bank waar we zitten is het geluid het sterktst (zul je altijd zien).

Nu vraag ik me af of er nog meer manieren zijn om het geluid verder te dempen. Heeft het zin om de kasten van binnen te bekleden met noppenschuim, of moet er toch wat anders onder de pompen... Wat zijn jullie tips?

Het gaat om laagfrequente trilling (brom). Typisch het geluid van een 50hz transformator die doordreunt. De filters zijn al voorzien van nieuwe assen en rotors, want het was nog erger, maar het probleem is nog steeds niet helemaal opgelost. Een beetje brom kan ik wel hebben, maar dit is net wat te veel.
 
Eerst zeker zijn of het de filters zelf zijn.

Heb al enkele keren gedacht dat het een van mijn filters zelf was.
Maar dan bleek het de kastdeuren te zijn, hout op hout + trilling.
Of het waren de slangen die tegen de kast zaten, trilt ook.

Zou eerst daar eens kijken.
 
Nee geen luchtpomp. Als ik de stekkers van de pompen er uit haal is het geluid weg. Bij elke stekker die ik er in doe wordt het geluid weer sterker.
 
Kun je niets aan doen. Ik heb ook alles geprobeerd toen. Noppen schuim. Naast het aquarium zetten omdat de kast als klankkast zou werken, piepschuimen-hok gemaakt met noppen schuim. Niets werkte. Ik heb me zelfs ingeschreven op een geluidsoverlast forum oid.

Dat is ook de reden dat ik allemaal eheims 2224's heb ipv 1 grote nu.

Hij stond bij mij op mijn slaapkamer, en ik en ik ben ook nog zo'n iemand die er dan op gaat liggen.
Slapeloze nachten gehad :).

Het probleem is dat een laag, trillend geluid het moeilijkste geluid is om te dempen.

Mijn tip: Leer er mee leven of verkoop ze. Ik koos dus voor het tweede.
 
Ik heb wel eens horen zeggen door een oudere aquariaan hier welke veel van Eheim af weet, dat een steen op de bovenkap leggen de uitkomst kan bieden. :juggle: :!
 
Steen op de kap ga ik niet doen. Dan druk je de afdichting in elkaar en kan het gaan lekken. Daarnaast kan dat er ook afvallen.
Bij een classic zou het wel kunnen, die heeft een rubber ring in de rand, maar bij de PRO3 rust de kap op de rubber rand.

Wat ik nog wel wil proberen is om ze terug op een stoeptegel te zetten (had ik er net onder vandaan gehaald) en daar bubbelplastic onder te leggen of schuursponsjes. Welke beter werkt weet ik niet, lucht isoleert goed natuurlijk.

De wanden van het kastje zijn nog niet bekleed. Dit wil ik wel gaan doen, zodat de kastjes ook echt afgesloten worden.

Het meeste lijkt echter nog steeds contactgeluid te zijn ondanks 3 lagen rubber van elk een centimeter dik.

Iets brom kan ik wel verdragen, maar dit is gewoon te veel van het goede.

Canon zei:
Dat is ook de reden dat ik allemaal eheims 2224's heb ipv 1 grote nu.

Mijn tip: Leer er mee leven of verkoop ze. Ik koos dus voor het tweede.

Snap het even niet, heb je nu verschillende kleine of 1 grote?
 
Als je 2 pompen afzet en bij de 3e de slangen ��n voor ��n stevig vasthoudt zo je mogelijk kunnen vast stellen of er geen brom in de slangen zelf zit, een soort werveling zeg maar.
 
probeer dit maar eens goede kans dat het resoneren pomp/slang kast/bak verleden tijd is


groet
jaap
 
Is het de trilling van de pomp op het rubber of is het de trilling binnenin het filter? Je kan proberen iets van een washandje of zo'n stof eronder te leggen, helpt bij luchtpompjes. Verder kan ik je niet helpen.
 
Ik heb vandaag bij de Action 12 viscosesponzen opgehaald. Kostte 3x niks.

Ook heb ik bij de Formido 6 CV-buis isolatieschuimdingen gehaald, maar die zitten er nu nog niet op.

Had alles al geprobeerd, schuim, rubber, stoeptegels etc etc...

Die sponzen lijken het opvallend goed te doen! Onder elke pomp zitten er nu 4. Toch een simpele spons het ei van Columbus?

Ik heb nog wel wat omgevingsgeluid i.v.m. een klusje waar ik mee bezig ben, maar zoals het er nu uitziet is e.e.a. naar een acceptabel niveau gegaan. Ik houd jullie op de hoogte :)
 
Hopelijk werkt het! Die buis-isolatieschuim-dingen is sowieso een aanrader. Het water koelt namelijk af in de slangen, met dat isolatie spul niet echt. Scheelt dus stroom = geld ;).
 
Ik heb zelf de Eheim pro 3e 600T. In het begin maakte hij meer geluid. Maar na een maand is dat minder.
Verder heb ik het filter op een kussen gezet. Dit zorgt ervoor dat het geluid niet overgegeven wordt aan de kast.
Tevens kun je de pomp makkelijker uit de kast krijgen. Kussen schuift makkelijker dan die rubberen voetjes.

Succes.
 
Het was allemaal van korte duur. Ik wordt er helemaal gek van! De viscosesponzen leek even wat te helpen, maar al snel verviel dit alweer.

Ik heb voor zestig euro geluiddempend schuimrubber gehaald, om de kasten van binnen helemaal te bekleden. Mijn meubel ziet er als volgt uit (en dat per kastje, dus 3 keer).

Volledige bodem zwaar dempend rubber. Daar bovenop geluiddempend schuimrubber. Daarbovenop een stoeptegel, daarboven 2 stroken rubber en daar bovenop de pomp. De verdere gehele binnenkant van de kastjes is bekleed met schuimrubber, ook de deuren. De kastjes zitten dus propvol met rubber en dempend materiaal!

Het gebrom is erg aanwezig. Als ik ga schakelen (kan ik via de PC) is het heel duidelijk dat de pompen alle 3 deze brom geven, maar ze versterken elkaar behoorlijk. 1 pomp ingeschakeld is nog enigszin acceptabel, maar zodra je er 2 aan hebt, laat staan 3 begint het behoorlijk luid te worden! Mogelijk resoneert de kast mee, maar gezien het een Star 200 meubel is, kan ik daar vrij weinig aan doen.

Ik hoop dat iemand nog tips voor me heeft.
 
Ik heb dat ook eens gehad en als ik op de kop duwde dan was het zo goed als weg. Daarna heb ik er een 1,5 kilo suiker opgelegd en dat hielp enorm.
 
Had je trouwens de uitvoeren nog uit geboord, van je filters.

Die vernauwing zit er niet voor niets, is om druk in het filter te houden.
16 mm in, 10 mm uit.
 
Canon zei:
Kun je niets aan doen. Ik heb ook alles geprobeerd toen. Noppen schuim. Naast het aquarium zetten omdat de kast als klankkast zou werken, piepschuimen-hok gemaakt met noppen schuim. Niets werkte. Ik heb me zelfs ingeschreven op een geluidsoverlast forum oid

Ik zei het.

Doe jezelf een plezier en verpats hem en haal kleinere filters.
Ik voel me ook zo'n psychopaat qua geluid hoor. Werd laatst al gek van een timer die elke seconde tikte (voor lampen).
Staat het allemaal dus wel op mijn slaapkamer.

Deze: Eheim eXperience 250 (2424), buitenfilter zou ik wel vertrouwen in hebben.
Deze heb ik niet, maar lijken me erg stil. de 350 is meer in zowel wattage en in dikte van buis. Dus weet niet of die ook zo extreem stil zijn.
 
Foto lukt nu helaas niet (op het werk).

Het geluid is uit alle filters hetzelfde, daarnaast heb ik de capaciteit echt nodig!

@Bertus. Ik heb nog niets uitgeboord. Alle 3 filters gebruiken originele Eheim slangen en aansluitstukken (Installation sets en voorfilters).

De slangen zijn ingepakt in schuim (verwarmingsbuisschuim van de bouwmarkt).

We worden gewoon gek van het gebrom. Gisteren heb ik via de remote alle pompen uitgezet (stilte!). Daarna alles tegelijk aan, mijn vrouw zei direct, dit kan echt niet zo!

Los van elkaar is het geluid van de pompen normaal, goede doorstroming, geen ratel. Als ik de pompen alle 3 aanzet lijkt het alsof de onderkast deze brom op een of andere manier overneemt. Als je door de kamer loopt en je draait met je hoofd dan merk je ook snel dat er dode plekken zijn, maar ook plekken waar het h��l luid bromt.

Ik weet echt niet meer wat ik hier mee aan moet. Als het echt nodig is, doel ik alle Eheims weg (ook al zijn ze nieuw!) en koop ik 1 groot filter dat stil is, maarja, dan moet dat wel bestaan.

Hoe verhoud een Fluval FX6 zich tot 2 Eheim Pro3-600 filters? Ik ben alleen bang dat een FX6 te klein gaat zijn. Qua filtermedia heeft deze volgens mij (veel)minder plek, of heb ik dat mis?
 
Het zou best kunnen dat de kast dit geluid overneemt/produceert. Ik merk dat ook een beetje bij de Ferplastkast.
Als de filter onafhankelijk van elkaar niet zoveel geluid produceren dan is dat niet de oorzaak lijkt me.
 
Onafhankelijk van elkaar produceren ze ongeveer 1/3 van de brom. Als je ze alle 3 aanzet is de brom heel storend. Alleen 1 geeft nog een acceptabele hoeveelheid.

Ik overweeg echt om ze te verkopen en 1 grote te kopen, maar het blijft een gok. Misschien is die ene fluval wel net zo erg.... En dan moet ik ook nog wat anders bedenken voor mijn co2 toevoeging, maar dat is een 2e prio.

Die brom is het grootste probleem. Hogere tonen vind ik minder erg, de kast zit VOL dempingsmateriaal, maar die brom is niet te stoppen!
 
Ik neig dus naar die 3 Eheim's er uit en een FX6 terug in de plaats.
CO2 zal ik dan moeten aftakken, dus de output van de pomp krijgt dan een aftakking zodat de co2 reactor niet de volle laag krijgt.

Moet alleen eerst kijken of zo'n unit wel in mijn meubel past, onderkast van de Star 200 is maar 58 hoog meen ik.
 
tuinkabouter zei:
jessicapilon zei:
tuinkabouter zei:
en als je nog gebrom hoort gewoon de radio wat harder zetten :p

Dan hebben anderen daar weer last van misschien. Ik zou dan oordoppen adviseren willen :D ;).

lijkt me niet dat de brom harder is dan 50-60dB ;)

Een 50Hz brom hoor je bijna overal doorheen. Soms wil je ook eens rustig in de kamer zitten zonder radio aan.

-----

Ik weet alleen niet of de FX6 past in de kast. Ik zie ook dat de FX6 andere slangmaten gebruikt waardoor ik mijn installation sets en prefilters misschien niet meer kan gebruiken, tenzij ik daar op een of andere manier verloopjes voor kan maken. De originele inlet is geen optie voor mij, ik heb 2 cycliden met jongen en die worden zo makkelijk opgezogen.

De originele klemmen voor op het glas gaan bij mijn bak niet werken. Ik heb een aluminium deksel en de opening beweegt mee bij het openen van het deksel.

Lastig, toch maar eens een winkel in de buurt opzoeken die Fluval verkoopt. Mijn huidige LFS in ieder geval niet.

Als ik de fluval makkelijk kan aftakken naar 2x2 16/22, dan kan ik op de uitstroom een bypass maken voor de reactor en de inlet ook dubbelen.
 
alles kan gebouwd worden met PVC ;)
weet niet waar je woont maar maui's in krommenie heeft FX-6 staan
 
Zijn de pompen wel proper.
Als de zuiging te zwaar is ,gaan ze ook wat lawaai maken.
 
Bertus zei:
Zijn de pompen wel proper.
Als de zuiging te zwaar is ,gaan ze ook wat lawaai maken.

Volgens mij wel. Doorstroming is in ieder geval prima.
In de kleinste heb ik wel een blauwe filterspons extra zitten, maar ook daar is de doorstroming goed en die spons doet zijn werk goed en is recent gereinigd. Zit ook in het kleinste filter die dus relatief het stilst is.

Ik zal vanavond gaan kijken of ik ergens watten heb dit mogelijk weerstand kunnen geven en deze eens verwijderen.

Ik verwacht er echter niet te veel van, want bij het inschakelen is de brom direct aanwezig. Als de motor hard moet trekken zou je verwachten dat het op komt zetten in zeer korte tijd. Het is echt een elektrische brom.
 
IK heb deze draaien.
842921_0_82_eheim_2126.jpg



2026 en 2028. muisstil.
 
OP pro 3 niet ,hoor.
Dat helpt niet.
Denk toch weerstand in de uitstroom,of zo. tegenwerking.
 
IK heb een JBL1501 en een eheim 2028, en de 2028 maakt meer geluid dan de 1501 ongeacht vervuilingsgraad.
maar zodra de kast dicht gaat is het geluid ook weg.
met de kast open zijn beide filters amper te horen alleen als je echt in de buurt komt of erop let, maar dan moet het wel doodstil zijn in huis..
 

Terug
Bovenaan