Wat is er nieuw

Wat mis ik (of wat heb ik teveel)?

JME1974

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2019
Met mijn Colombo druppels meet/schat ik ongeveer de volgende waarden:
pH 7.5
KH 9
GH 9
NO2 0
NO3 3
NH3 0
PO4 0.3

Licht staat een uur of 8 op 80% plus wat inloop/uitloop op (veel) lager %.

Mijn echinodorus ziet er als volgt uit:
6AAA3C4B-81CD-479C-AE93-BC7B35A48288.jpeg

Dit is de anubias:
594CE96C-BFC0-44FF-B987-845AE37CB66E.jpeg

En dit de alternanthera:
E3892765-98EF-4515-86AA-D9FE2C288F8D.jpeg

Mossen en crypto’s gaan wel lekker. Maar ergens zit er dus iets niet goed :S
Wie heeft advies?

Zoveel zie ik niet aan je planten, de No3 en Po4 zijn laag, maar dat kan aan het meetmoment en de tijden van doseringen liggen, er is nog op te nemen voor de planten, een Anubias wil graag wat donkerder staan en de Echinodorus heeft graag bodemvoeding bij de wortels even als de Alternanthera graag wat ijzer bij de wortels heeft en wat fe in het water en graag licht staan.

Ik ben het met Ton eens ik ik zou de po4 en de no3 wel wat verhogen want die zijn vrij laag. Co2 is ook niet erg hoog met zo n 9 mg maar kan wellicht voldoende zijn met deze belichting.

Metingen zijn ‘s avonds gedaan, 2 dagen ertussen, waarden beide keren vergelijkbaar. Het probleem wat ik zelf zie, zijn de vlekjes op de echinodorus, de lichte plekken op de anubias en de gaten die in de alternanthera vallen. Ik doseer trouwens Profito volgens voorschrift (verdeeld over 2x per week) en sinds een week ook Ferro (halve dosering) als extra voor de alternanthera. In de bodem zitten Dennerle Powertabs.
Verlichting kan ik eventueel nog wat opschroeven, maar lees overal dat je snel te veel doet. NO3 en PO4 moeten toch uit de bak zelf komen, of bedoel je kunstmatig ophogen? En waarom verhogen zolang ik nog iets meet, wordt toch kennelijk niet alles verbruikt? Gaan de vuurgarnalen dat trekken?

Wanneer je schrijft dat je verlichting 8 uur lang op 80% zit dan zegt dat op zich niet zo veel. We zouden eigenlijk moeten weten op welke bak precies welke verlichting staat? Vervolgens is het goed om te weten of je CO2 toevoegt en welke bemesting je eventueel gebruikt. Een Anubias is een langzaam groeier die een beschaduwd plaatsje aangenaam vind. Op de foto zie ik een blad welk mooi glad en glanzend wat mijn op de gedachte brengt dat de lichtintensiviteit voor die plant goed is. Crypto's doen het ook. Een Alternanthera daarentegen vraagt een hoge lichtintensiviteit. Gezien de staat van de bladeren verwacht ik dat daaraan, naast overige tekorten, niet wordt voldaan. Daarom begin ik te denken aan je licht. Probeer eens een zo goed mogelijk antwoordt achter te laten op mijn vragen?

Metingen zijn ‘s avonds gedaan, 2 dagen ertussen, waarden beide keren vergelijkbaar. Het probleem wat ik zelf zie, zijn de vlekjes op de echinodorus, de lichte plekken op de anubias en de gaten die in de alternanthera vallen. Ik doseer trouwens Profito volgens voorschrift (verdeeld over 2x per week) en sinds een week ook Ferro (halve dosering) als extra voor de alternanthera. In de bodem zitten Dennerle Powertabs.
Verlichting kan ik eventueel nog wat opschroeven, maar lees overal dat je snel te veel doet. NO3 en PO4 moeten toch uit de bak zelf komen, of bedoel je kunstmatig ophogen? En waarom verhogen zolang ik nog iets meet, wordt toch kennelijk niet alles verbruikt? Gaan de vuurgarnalen dat trekken?
Je zegt dat je gemeten hebt met een Colombo druppeltest? Ik lees NO3 3? en PO4 0,3? De NO3 waarden gaan met een Colombo test met sprongen van 0, 10, 20, dan 50 om te eindigen met 100. Dus hoe meet je dan 3? Bij PO4 meet je, 0,0, 0,5, 1,0, 2,0 en 5,0. Dus ook 0,3 lijkt hier een vreemde waarde?

Dat dacht ik ook, jouw reactie is bijna een kopie van mijn reactie in een ander topic 🙂
Maar daar werd aangegeven dat als je kleur tussen 2 tinten van het kaartje in zit, je maar een beetje moet schatten. Staat ook in mijn eerste bericht hierboven dat het deels geschat is.

Wanneer je schrijft dat je verlichting 8 uur lang op 80% zit dan zegt dat op zich niet zo veel. We zouden eigenlijk moeten weten op welke bak precies welke verlichting staat? Vervolgens is het goed om te weten of je CO2 toevoegt en welke bemesting je eventueel gebruikt. Een Anubias is een langzaam groeier die een beschaduwd plaatsje aangenaam vind. Op de foto zie ik een blad welk mooi glad en glanzend wat mijn op de gedachte brengt dat de lichtintensiviteit voor die plant goed is. Crypto's doen het ook. Een Alternanthera daarentegen vraagt een hoge lichtintensiviteit. Gezien de staat van de bladeren verwacht ik dat daaraan, naast overige tekorten, niet wordt voldaan. Daarom begin ik te denken aan je licht. Probeer eens een zo goed mogelijk antwoordt achter te laten op mijn vragen?
Betreft een Juwel Primo 70 met bijgeleverde 8W Novolux wit. Zelf een rgb stripje erbij gezet dat hoegenaamd niet meetelt, voor wat kleur in de zonsopgang en wat knallendere garnalenkleuren. Bemesting had ik inmiddels al genoemd. Kun je hier iets mee?

Ik denk dat de kleur dus geen 10 is maar wel iets gekleurder dan 0. Het is en blijft dan lastig in te schatten hoor maar het is en blijft wel weinig.

je kan de nitraat en fosfaat met een stockoplossing zelf ophogen of met de duurdere producten van Easylife.

Maar ik meet toch NO3 en PO4? Dan maken de planten dus nog niet alles op. Zou er in principe dan niet al genoeg moeten zijn? Geen idee hoor, ik leer graag, kan dus af en toe een domme vraag tussen zitten ;-)

Het is dan een bakje welke de bijbehorende verlichting gebruikt. Er dan toch maar even van uitgaande dat je lichtsterkte voldoende is hoewel dit ook weer afhankelijk is van de plaats van je planten. Zet de Alternanthera in ieder geval vol in het licht, vertelt moet ook worden dat de plant eigenlijk een licht zure omgeving vraagt. Een Ph gehalte van 7.5 is licht hard/alkalisch. Eigenlijk moet je die plant ook CO2 geven. De Crypto's kunnen met minder licht toe en zijn ook wat meer tolerant aangaande de waterhardheid. Je Anubias heeft graag een beschaduwde plek, ook hier is de waterhardheid niet zo belangrijk. Het nitraat niveau en fosfaatniveau vragen aanpassing. Minimaal zou ik je nitraat op 10 zetten en je fosfaat op 1. Dus NO3 en PO4 bijvoegen.

Dank voor alle tips! Ik heb in ieder geval alvast de lichtbronnen omgedraaid, zodat de hoofdverlichting pal boven de alternanthera hangt. Daardoor krijgt meteen de anubias wat minder. De felste uurtjes bovendien van 80% naar 90% gezet. En nu eerst maar eens kijken.
Intussen verder denken over die NO3 en PO4. Hoe werkt dat nu? Als ik meet dat die stoffen aanwezig zijn, al is het maar in kleine concentraties, waarom moet ik dan aanvullen? Kennelijk krijgen de planten de huidige hoeveelheden al niet op, want er blijft nog iets over en dat meet ik. Welke denkfout maak ik?

Intussen verder denken over die NO3 en PO4. Hoe werkt dat nu? Als ik meet dat die stoffen aanwezig zijn, al is het maar in kleine concentraties, waarom moet ik dan aanvullen?
Omdat de concentraties zo laag zijn heeft de plant moeite om deze stoffen op te nemen, hetzelfde als zoeken naar een naald in een hooiberg.

Maar de verlichting laat ook te wensen over denk ik, 6,5 watt Led zit er in lees ik, dit levert zo rond de 600 lumen, dat is dus maar 10 lumen per liter (uitgaande van 60 liter netto)

Laatst bewerkt:
Wie heeft advies?
Je doseert alleen profito en Ferro. (de laatste is eigenlijk overbodig omdat er genoeg in profito zit)
Er is geen voldoende NPK aanwezig (behalve de minimale hoeveelheid K uit de profito en de voedingstabletten) dus een waterkolomdosering dmv AIO zal stukken verbetering geven.

Kun je dat onderbouwen en/of toelichten?
Onderbouwen niet echt, maar uit het verleden weet ik wel dat bijvoorbeeld mijn Cabomba veel harder en mooier groeide bij hogere Nitraat waardes.
En over het algemeen lees je ook wel dat een waarde van rond de 10 voor Nitraat wel aan te bevelen is, net als de fosfaat van rond de 1

En persoonlijk denk ik dat de plant meer/beter kan opnemen als de concentraties hoger zijn.

Planten hebben allemaal zo hun eigenschappen en behoeften en de ene plant groeit harder met veel/wat meer nitraat dan de ander. De waarden van de TS kunnen wellicht voldoende zijn vanwege het weinige licht maar de groei is daar dan ook naar. Zelf zou ik ook denken dat ze zo n kleine hoeveelheid nitraat en fosfaat minder goed kunnen vinden dan met wat hogere hoeveelheden maar ja wie ben ik. En zoals ik al zei kan met dit beperkte licht het wel voldoende zijn.

Dank voor alle tips! Ik heb in ieder geval alvast de lichtbronnen omgedraaid, zodat de hoofdverlichting pal boven de alternanthera hangt. Daardoor krijgt meteen de anubias wat minder. De felste uurtjes bovendien van 80% naar 90% gezet. En nu eerst maar eens kijken.
Intussen verder denken over die NO3 en PO4. Hoe werkt dat nu? Als ik meet dat die stoffen aanwezig zijn, al is het maar in kleine concentraties, waarom moet ik dan aanvullen? Kennelijk krijgen de planten de huidige hoeveelheden al niet op, want er blijft nog iets over en dat meet ik. Welke denkfout maak ik?
De hoeveelheden NO3 en PO4 in je bak zijn niet de hoeveelheden die "over" zijn maar het niveau van de aanwezige meststoffen die dus te laag zijn.

Volgens de specs op de doos levert de Novolux 624 Lumen en verbruikt ie daarbij 8W. Dat is lastig vergelijkbaar met klassieke verlichting, omdat TL veel meer strooilicht geeft. Als ik mijn Novolux op vol vermogen zet, dan hebben mijn garnalen een zonnebril nodig. Lumen zegt dus volgens mij niet alles, ik zou meer willen kijken naar de hoeveelheid licht die de planten bereikt. Maar dat is alleen met hele dure apparatuur meetbaar, dus dat gaan we maar niet doen ;-)
Ferro leek een goede aanvulling ivm de alternanthera, bovenop de Profito. Maar wellicht beter eerst een Fe testje kopen...
Anyway, licht is inmiddels dus beter gericht en geïntensiveerd. Als dat effect zou hebben, hoe lang duurt zoiets dan? En als ik daarna de nitraat en fosfaat alsnog wil opvoeren, moet dat dan chemisch of kan ik ook gewoon de bevolking opschroeven?

Planten hebben allemaal zo hun eigenschappen en behoeften en de ene plant groeit harder met veel/wat meer nitraat dan de ander. De waarden van de TS kunnen wellicht voldoende zijn vanwege het weinige licht maar de groei is daar dan ook naar. Zelf zou ik ook denken dat ze zo n kleine hoeveelheid nitraat en fosfaat minder goed kunnen vinden dan met wat hogere hoeveelheden maar ja wie ben ik. En zoals ik al zei kan met dit beperkte licht het wel voldoende zijn.
Zoals ik helemaal in het begin van dit topic al schreef meen ik dat de lichtintensiteit mogelijk één van de boosdoeners is voor de slechte groei van, met name de Alternanthera. Ts vermeldt ergens dat Crypto's het eigenlijk wel goed doen evenals dat wat zichtbaar is op het Anubias blad. Dat zijn gewoon planten die het met weinig licht ook wel doen. Wanneer Ts de Alternanthera of gelijksoortige planten wil houden is een hogere intensiteit noodzakelijk naast een betere bemesting, trouwens.

Klopt helemaal Ben en ik heb niet alle posten gelezen 🙂sorry🙂 maar de hoeveelheid licht kan zeker hier een oorzaak zijn. Kwestie van de juiste planten zoeken bij de hoeveelheid licht die je aanbiedt.

Volgens de specs op de doos levert de Novolux 624 Lumen en verbruikt ie daarbij 8W. Dat is lastig vergelijkbaar met klassieke verlichting, omdat TL veel meer strooilicht geeft. Als ik mijn Novolux op vol vermogen zet, dan hebben mijn garnalen een zonnebril nodig. Lumen zegt dus volgens mij niet alles, ik zou meer willen kijken naar de hoeveelheid licht die de planten bereikt. Maar dat is alleen met hele dure apparatuur meetbaar, dus dat gaan we maar niet doen ;-)
Ferro leek een goede aanvulling ivm de alternanthera, bovenop de Profito. Maar wellicht beter eerst een Fe testje kopen...
Anyway, licht is inmiddels dus beter gericht en geïntensiveerd. Als dat effect zou hebben, hoe lang duurt zoiets dan? En als ik daarna de nitraat en fosfaat alsnog wil opvoeren, moet dat dan chemisch of kan ik ook gewoon de bevolking opschroeven?

Met een tl verlies je inderdaad een deel aan strooilicht en hoeveel dat is weet ik zo niet meer maar je hebt nu denk ik effectief met led zo n 624 lumen en dat is niet echt veel te noemen hoor. Dat is rond de 10 lumen per liter.

624 Lumen en verbruikt ie daarbij 8W. Dat is lastig vergelijkbaar met klassieke verlichting, omdat TL veel meer strooilicht geeft
Klopt, met TL heb je in verhouding meer lumen nodig, maar de 10 Lumen/liter van de Led die je nu hebt is ook niet baanbrekend

(sorry voor de dubbelpost John)

Dank allen! Voldoende stof tot nadenken en experimenteren in ieder geval.

Even opgezocht: mijn rgb-stripje kan op 100% toch nog ca. 420 lumen leveren, maar staat nu op hooguit 25-30% wat kleur aan de randen van de dag toe te voegen. Die zou ik in de piekuren natuurlijk ook als neutrale verlichting kunnen laten meedraaien, dan kom ik al op zo’n 15 lumen/liter.
Maar laten we eerst eens kijken wat de huidige verandering voor effect heeft en niet alles tegelijk doen.

Die zou ik in de piekuren natuurlijk ook als neutrale verlichting kunnen laten meedraaien, dan kom ik al op zo’n 15 lumen/liter.
Jazeker, alle beetjes helpen plus dat je wat meer rood toevoegt.

Even opgezocht: mijn rgb-stripje kan op 100% toch nog ca. 420 lumen leveren, maar staat nu op hooguit 25-30% wat kleur aan de randen van de dag toe te voegen. Die zou ik in de piekuren natuurlijk ook als neutrale verlichting kunnen laten meedraaien, dan kom ik al op zo’n 15 lumen/liter.
Maar laten we eerst eens kijken wat de huidige verandering voor effect heeft en niet alles tegelijk doen.
Welk RGB stripje heb je dan? Je bak is zo'n 60 cm lang. Dus je RGB strip ook? RGB led hebben een veel minder lichtopbrengst dan witte leds. SMD 5050 RGB leds bijvoorbeeld komen zo hooguit op 10 á 12 lumen per led. Benieuwd waar die 420 lumen vandaan moeten komen?

12 lumen per Led maal (naar schatting 36 leds) is toch nog 432 Lumen
Ja, mee eens als Ts deze kwaliteit heeft, daarom mijn vraagstelling hierboven. Veel strips hebben maar 30 of 60 leds per meter. Hij zou dan in elk geval zo'n 60 leds per meter moeten hebben en ook een kwaliteit als SMD 5050.

24V, 50cm, 30 leds SMD5050. Opgave leverancier is 14-16 lumen per led, veilig aan de onderkant gaan zitten dus 30x14=420.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan