Wat mist er?


JdeV

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Berichten
600
Leeftijd
38
Locatie
Zwartewaterland
Zoals de titel aangeeft, wat is er mis met mijn bleheri? Er vallen gaten in en hij maakt geen nieuw blad aan.

In de bodem heb ik rode klei balletjes.
Waterwaarden met druppeltest:

pH 6,5
kh 3
NO3 25
PO4 2

Dagelijks profito en carbo.
Verlichting nu nog 6 uur tl, 2 x 28 watt + 10 uur led (gedeeltijk overlap)

sLKA-QPE-VEDLYLjcjjfckutgJKyX2q5.jpeg


20170630_180434.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe lang heb je deze al in de bak staan? Vaak moeten ze wennen en verliezen ze oud blad. Hoeveel licht je led geeft weet ik niet maar je mag zeker wel 8-9 uur het licht aan hebben voor de planten.
 
Deze staat er een kleine 3 maand in nu. Qua licht staat het led 10 uur aan met daar bij 6 uur tl.
 
In principe wel ja, de crypto's staan er mooi bij, de rode lotus is mooi rood en compact. Javavaren, anubias en nymphoides Taiwan kan ik regelmatig stekken.
Daarom vinden ik het raar dat deze raar doet.
 
Wat voor vissen zitten er in je aquarium? Misschien zit daar wel de schuldige tussen :S
 
Er zit een school puntius titteya en trigonostigma heteromorpha in, lijken me niet de schuldigen.
Kan het geen kalium gebrek zijn? Ik meet wel nitraat en fosfaat maar voeg het am per toe, eens per maand.

Profito zit wel kalium in maar ook genoeg?
 
Zijn de kleibollen niet uitgewerkt? Kalium tekort is mogelijk, heb ik bij deze plant ook gehad.
Deze plant, is mijn ervaring heeft veel voeding nodig.
 
Misschien zou de TS bij de lfs eens kalium kunnen laten meten maar zover ik weet is het niet een veeleisende plant.
 
Bovenstaande heb ik ook voorgelegd bij Easylife aangezien ik ook de Profito gebruik. Met daarbij de specifieke vraag of er bij dagelijkse dosering van profito een kalium gebrek kan optreden.
De eerste reactie was: de omschreven klachten kunnen inderdaad wijzen op een gebrek aan kalium. Wij verkopen echter ook Kalium om extra te doseren. :stom:

Dus nogmaals de vraag gesteld of er bij dagelijkse aanbevolen dosering een kalium gebrek kan optreden. Het antwoord was toen dat het inderdaad kan voorkomen en dat bepaalde planten makkelijker kalium opnemen dan andere waardoor bepaalde planten tekorten kunnen krijgen.

Ik ga nu kalium wat extra doseren, om te kijken of dit verbetering geeft. Ik begreep dat je niet snel een te hoge dosering kunt hebben.
Ik weet niet of de klei is uitgewerkt, het is er tegelijk ingekomen met de bleheri een kleine 3 maanden dus.


Mijn huide plantenbestand: Hygrophilla Polysperma, Cryptocoryne bullosa, Cryptocoryne parva, Microsorum pteropus, Nymphoides sp. Taiwan, Cryptocoryne Balansae, Nymphaea zenkeri, Echinodorus Bleheri, Anubias Nana, en nog wat drijfplanten (soort onbekend) en wat Cameroon moss. Deze doen het gewoon goed, nou ja goed, ze groeien maken nieuwe bladen/stekken aan dus dat lijkt in orde.
 
Even een update nu 2 weken verder. Ik ben over gestapt op CO2 uit een cylinder en voeg nu extra kalium toe.
Er komen geen gaten meer bij in de bleheri, of dit nu de CO2 of het kalium is geen idee. Ook maakt hij nu veel nieuw blad aan, iets wat hij voorheen niet deed.

De andere planten lijken ook een boost te krijgen en groeien veel harder nu.
 
Teveel zal ook niet goed zijn nee, maar ik denk eerder dat de wet van von Liebig geldt. De wet van het minimum, de groei wordt tegengehouden door het element wat het minst aanwezig is.

Ik heb trouwens niks van easylife gekocht maar zelf een stock oplossing van kaliumsulfaat gemaakt.
 
20170809_191230.jpg


Weer een paar weken verder en de bleheri groeit me de bak uit.
Nitraat en fosfaat zijn dan wel macro elementen maar als je dit niet toevoegd zoals mij mis je nog een macro. Sinds ik kalium toevoeg groeit hij zo hard. Dus qua macro's hoort kalium er zeker bij.
 

Terug
Bovenaan